Adgang til lejlighed uden information
Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 22-10-06 21:26

Vi har i vores lejlighedskompleks haft problemer med rotter. Det er et
nybygget lejlighedskollegie (egen indgang udefra) hvor lejligheder er
støttede ungdomsboliger.

Det har betydet at viseværten har fyldet et hul i gulvet bag mit køkkenskab
med skum, så rotterne ikke kan komme op i selve lejligheden.

Det er jeg selvfølgelig meget taknemmelig over!

Men studsede lidt over, at det skete uden at jeg fik information herom.
Viseværten har altså låst sig ind i min lejlighed og udført opgaven, helt
uden at jeg har vidst det. Det er først da jeg her et par uger senere
snakker med min nabo, at jeg finder ud af at indgrebet er fortaget.

Er det lovligt? Kan viseværten til en hver tid, låse sig ind i min lejlighed
for at udføre opgaver? Eller findes der ekstraordinære omstændigheder hvor
viseværten har lov (gas udslip og lignende).

Jeg ved faktisk ikke om det er viseværten der har fyldt hullet! Ændre det på
det hvis det i stedet var kommunen eller anden myndighed?

Mvh

Anders Lund

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-10-06 21:42

"Anders Mølbjerg Lund" <06amlSLETDETTE@nanostud.aau.dk> skrev i en
meddelelse news:453bd385$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...

> Er det lovligt? Kan viseværten til en hver tid, låse sig ind i min
> lejlighed for at udføre opgaver? Eller findes der ekstraordinære
> omstændigheder hvor viseværten har lov (gas udslip og lignende).

- det er i al fald tilladt ved akut vandskade og mit stille gæt er at det
også er lovligt ved gasudslip og fritgående rotter.

> Jeg ved faktisk ikke om det er viseværten der har fyldt hullet! Ændre det
> på det hvis det i stedet var kommunen eller anden myndighed?

- men mystisk at der ikke lå en seddel fra viceværten på køkkenbordet om at
han havde været der.

ras

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 21:55

Du kan læse lidt om reglerne her:

http://www.lejerneslo.dk/asp/vis.asp?Id=203

Peter

Fra : Jubii

Dato : 23-10-06 10:56

On Sun, 22 Oct 2006 22:25:58 +0200, "Anders Mølbjerg Lund"
<06amlSLETDETTE@nanostud.aau.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Jeg ved faktisk ikke om det er viseværten der har fyldt hullet! Ændre det på
>det hvis det i stedet var kommunen eller anden myndighed?
>

>Mvh
>
>Anders Lund

Har du i din lejekontrakt skrevet under på at udlejer kan have en nøgle. Det
skal stå under særlige vilkår for at gælde, eller være særligt fremhævet.

Hvis ikke kan du enten bede om at få nøglen eller omkode låsen eller udskifte
låsen.

Hvis så der sker noget der kommer ind under udlejers adgang i forbindelse med at
hindre større skader på ejendommen (din lejlighed) så må han skaffe sig adgang
på anden måde, f.eks. ved låsesmed.

Og nej, myndigheder har heller ingen ret til at have en nøgle, evt. ved udlejers
foranstaltning.

Jeg ved ikke rigtigt hvilken boliglov din lejlighed kommer ind under, men er det
den almene boliglov er reglerne for udlejers og dennes repræsentanters adgang
til det lejede,beskrevet her.:

§ 32. Udlejeren har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når
forholdene kræver det.

§ 33. Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede, når
udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren.

Stk. 2. Inden iværksættelse af andre arbejder har lejeren krav på 3 måneders
varsel.

Stk. 3. Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige reparationer.

Så er det jo man skal tolke eller finde domme på hvad der er lovligt og hvad der
ikke er lovligt, men jeg er sikker på at ingen du ikke selv har givet en nøgle
til må have en nøgle, bortset fra kontraktlig overenskomst.

Jeg og andre i denne tråd, tolker § 32 sådan at der skal være særlige forhold i
lejemålet før en udlejer kan skaffe sig adgang. Det er også blevet tolket af
folketingets ombudsmands advokater til at være for at forhindre større skader i
det lejede.

Så skal det tolkes om rotteangreb udefra er en sådan skade at det umiddelbart
giver ret til uvarslet adgang.

§ 33 stk. 3 tolker jeg sådan at der kun kan gives uvarslet adgang når der skal
repareres noget der ikke kan vente til udlejer har fået varslet lovligt. F.eks.
vandskade fra lækkende rør i eller uden for lejligheden, andre former for udslæb
fra rørføringer eller smadrede vinduer m.m. i småtingsafdelingen.

Men stadigvæk uden at udlejer har en ret til en nøgle.

Fra : Willie Garvin

Dato : 29-10-06 22:01

> [...]

>Det har betydet at viseværten har fyldet et hul i gulvet bag mit køkkenskab
>med skum, så rotterne ikke kan komme op i selve lejligheden.

<...>

Umiddelbart lyder det somom viceværten har brugt ekspansionsskum af
samme slags, som man bruger omkring dør- og vindueskarmeog ved mindre
isoleringsopgaver.
Skummet stivner ganske vist, men det bliver aldrig så hårdt, at
rotterne ikke kan gnave sig igennem det med tiden, og så har du
problemet igen.
Jeg tror derfor kun at det er en stakket frist.

Men uanset hvad, så synes jeg det er en dårlig politik af viceværten
bare at gå ind uden i det mindste at lægge en seddel derom.
--
Best Regards - Med Venlig Hilsen

Willie Garvin