Overvågning, registerlovgivning?
Fra : SMS 2006

Dato : 22-10-06 14:48

(Advarsel, først en lang forklaring!)
I vores lokalområde (landsby) har vi desværre (også) oplevet stigende
problemer med indbrud.
Vi har derfor planer om at etablere en slags fælles overvågning, som i
princippet går ud på at notere nummerpladen på alle ukendte biler man møder,
og som kunne virke mistænkelige.
Vi vil blot automatisere og centralisere det hele via SMS.

Alle beboere i området bliver bedt om (frivilligt) at indbrette nummerplader
på egne biler, samt biler der jævnligt besøger husstanden (forældre, gode
venner o.s.v.).
Alle disse nummerplader bliver samlet i en lille database på en PC hos mig.
Samme PC har tilsluttet en mobiltelefon og kan kommunikere via SMS.

Når man møder en mistænkelig bil et underligt sted / tidspunkt, sender man
blot en SMS med nummerpladen til registerets mobilnummer.
Under 1 minut senere får man en SMS retur med enten "Bilen er registreret på
adresse XXX" eller "Bilen er ukendt - din forespørgsel er gemt i databasen".
Man får altså straks muligheden for at få "frikendt" en mistænkelig bil
(eller ikke).

Alle SMS'er der modtages på nummeret registreres og gemmes.
Man vil altså kunne se hvem (mobilnummer) der har forespurgt på hvilke
nummerplader på hvilke tidspunkter.
Det vil altså give et billede af nogle af de biler der har besøgt vores
lille by i en given periode.
Databasen og registreringerne vil ikke blive offentliggjort, men udelukkende
gemt hos mig.

I tilfælde af indbrud, er det dog planen, at give politiet de registreringer
der findes umiddelbart op til indbruddet. Det vil jo både kunne give
politiet nogle potentielle mistænkte og evt. nogle vidner.

Nå, men jeg beklager den lange forklaring, og nu til spørgsmålet:
Vil ovennævnte system kunne give mig problemer med f.eks. registerloven?
Der registreres jo en del af dem der har været i vores lille by, og det
lugter jo langt væk af overvågning.

MVH
"SMS-Kurt"

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-10-06 15:32

on 22-10-2006, SMS 2006 supposed :
> Nå, men jeg beklager den lange forklaring, og nu til spørgsmålet:
> Vil ovennævnte system kunne give mig problemer med f.eks. registerloven?

Jeg tror det vil være en rigtig god ide at definere systemet meget
detaljeret. Hvordan gemmes tingene ? Hvem har adgang til registreres
data ? Kryptering ? Hvad med info om hvem der registrerer ?

Når du har lavet sådan en detaljeret plan over opbevaring af data og
systemets virkemåde så kontakter du Datatilsynet og beder dem vende
tommelfingeren op eller ned.

"I read biographies of the greats, and they were so messed up that I
thought I'd better mess myself up. But I couldn't. I'm too small." -
Winona Ryder

Fra : SMS 2006

Dato : 23-10-06 05:31

> Når du har lavet sådan en detaljeret plan over opbevaring af data og
> systemets virkemåde så kontakter du Datatilsynet og beder dem vende
> tommelfingeren op eller ned.

Tak for rådet, men jeg synes det virker voldsomt for en så lille et projekt.

MVH
"SMS-Kurt"

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-10-06 22:26

SMS 2006 laid this down on his screen :

> Tak for rådet, men jeg synes det virker voldsomt for en så lille et projekt.

Tjaa, det kan være du skifter mening den dag du står i retten og skal
forsvare projektet ;)

Did you ever walk into a room and forget why you walked in? I think
that's how dogs spend their lives. - Sue Murphy

Fra : Jubii

Dato : 22-10-06 17:17

On Sun, 22 Oct 2006 15:47:51 +0200, "SMS 2006" <sms2006@newmail.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>Vil ovennævnte system kunne give mig problemer med f.eks. registerloven?
>Der registreres jo en del af dem der har været i vores lille by, og det

Jeg tror ikke der er en rigisterlov der gælder nu.

Mon ikke det skulle være Lov om behandling af personoplysninger du skulle kikke
på? http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/personoplysninger/afsnit1.asp#kap1

Se lovens § 2 stk. 3

Fra : SMS 2006

Dato : 23-10-06 05:30

> Jeg tror ikke der er en rigisterlov der gælder nu.
>
> Mon ikke det skulle være Lov om behandling af personoplysninger du skulle
> [...]

Ja, den kunne måske bukkes den vej.
Tak for info - tror måske at jeg tager chancen.

MVH
"SMS-Kurt"

Fra : Torben

Dato : 22-10-06 17:50

"SMS 2006" <sms2006@newmail.dk> wrote in message

> [...]
> lille by i en given periode.
> Databasen og registreringerne vil ikke blive offentliggjort, men

Om det holder elle ej har jeg ingen idé om - men har du overvejet at
kryptere din database?

mvh
Torben

Fra : Jens

Dato : 22-10-06 17:58

Torben <real_anonym@hotmail.com> wrote:

> "SMS 2006" <sms2006@newmail.dk> wrote in message

> Om det holder elle ej har jeg ingen idé om - men har du overvejet at
> kryptere din database?

Hvad forskel skulle det gøre?
--

Jens F

Fra : Torben

Dato : 22-10-06 18:08

"Jens" <spam@finds.dk> wrote in message

> Hvad forskel skulle det gøre?

Der kunne jo være nogen der, på den ene eller anden måde, fik adgang til
databasen.

Men nu er jeg selv systemudvikler og er måske deraf miljøskadet

mvh
Torben

Fra : Jens

Dato : 22-10-06 21:27

> [...]

> databasen.
>
> Men nu er jeg selv systemudvikler og er måske deraf miljøskadet

De pågældende data er jo ikke direkte (måske ej heller indirekte)
personhenførbare, så skaden ved adgang til databasen er vel til at
overskue.

Da jeg var barn var det et udbredt tidsfordriv at notere bilnumre og
sammenigne med vennerne, hvem der havde de mest eksotiske. Men det var
jo også dengang man kunne se på nummerpladerne hvilket amt - og senere
hvilken kommune - bilen kom fra.

Og ingen talte om og frygtede overvågning.
--

Jens F

Fra : Jens

Dato : 23-10-06 02:09

SMS 2006 wrote:
> [...]
> registerloven? Der registreres jo en del af dem der har været i vores
> lille by, og det lugter jo langt væk af overvågning.

Kan i ikke bare sætte et tæskehold på dem, der er fræk nok til at komme ind
i jeres by, så er jeres problem løst på kort tid.

Fra : SMS 2006

Dato : 23-10-06 05:30

> Kan i ikke bare sætte et tæskehold på dem, der er fræk nok til at
> komme ind i jeres by, så er jeres problem løst på kort tid.

Den kommentar er vist ikke værd at kommentere yderligere .....

MVH
"SMS-Kurt"