Kopivare.
Fra : Rea721

Dato : 20-10-06 19:52

Hvilken lov er det man "påstår" Charlotte Dyremose har overtrådt ved at købe
et kopi-ur i Kina?
Er der en lov der forbyder ejerskab af kopivare købt uden for EU??

Jeg kan ikke se at Charlotte Dyremose har overtrådt nogen lov, så gerne en
henvisning med tanke på hendes situation.

--
Rea721 AKA Leon Andrea, støtter ytringsfriheden.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Per

Dato : 20-10-06 20:09

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan ikke se at Charlotte Dyremose har overtrådt nogen lov, så gerne en
> henvisning med tanke på hendes situation.

Jeg har det også lidt svært med de der "love" om kopivarer.

Tænk på alle de kinesermotorcykler og knallerter man kan købe rundt omkring.
De er tro kopier af bla. Honda og det er fuldt lovligt at købe
kineserefterligningerne.??

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-10-06 00:58

Rea721 wrote:

> Er der en lov der forbyder ejerskab af kopivare købt uden for EU??

Varemærkeloven. Du må ikke medvirke til at krænke en varemærkeret (som
kopivarer ofte gør), hvadenten købet sker inden for eller uden for EU.

--
Jesper Lund

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 21-10-06 13:45

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev:

> Varemærkeloven. Du må ikke medvirke til at krænke en varemærkeret
> (som kopivarer ofte gør), hvadenten købet sker inden for eller
> uden for EU.

Det er fuldt ud lovligt som privatperson at indføre kopivarer uden
begrænsning fra andre EU-lande til Danmark. Fra ikke EU-lande er
grænsen 1350,-

For at begrænse importen af varemærkeforfalskede og piratkopierede
varer findes bestemmelser om, at SKAT kan suspendere frigivelsen af
varer fra ikke EU-lande, der anses for varemærkeforfalskede eller
piratkopierede. Suspensionen sker enten efter anmodning fra en
varemærkeindehaver eller på SKATs eget initiativ.

SKAT griber kun ind på eget initiativ i de situationer, hvor SKAT
helt klart kan konstatere, at varerne er varemærkeforfalskede eller
piratkopierede. Varemærkeindehaveren skal inden 10 arbejdsdage fra
tidspunktet, hvor varernes frigivelse blev suspenderet, anlægge sag
ved domstolene. Hvis dette ikke sker, frigives varerne efter
fristens udløb.

Undtagelser

Bestemmelserne finder ikke anvendelse på varer uden erhvervsmæssig
karakter, der indføres af rejsende i deres personlige bagage
indenfor de fastsatte grænser for indrømmelse af toldfrihed.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=135168&vID=201248&search=varem%E6rkeforfalskede

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kenneth

Dato : 21-10-06 20:07

Må man så videre sælge det i DK hvis det er privat til privat ?

Fra : Rea721

Dato : 21-10-06 20:12

Kenneth, skrev noget i stil med:

> Må man så videre sælge det i DK hvis det er privat til privat ?

Jeg kan ikke se at det skulle være forbudt.
Varemærkeforfalskelsesloven og Varemærkeloven handler for mig at se om
Import /export/ forfalske væremærker/ erhvervsmæssig brug af [...], osv.

Fra : O-V R:nen

Dato : 22-10-06 10:29

"Rea721" <skod3@721.dk> writes:

> Jeg kan ikke se at det skulle være forbudt.
> Varemærkeforfalskelsesloven og Varemærkeloven handler for mig at se om
> Import /export/ forfalske væremærker/ erhvervsmæssig brug af [...], osv.

Man kunne da også forestille sig at det erhvervsmæssige kommer ind i
billedet når kopivaren blot er erhvervsmæssigt fremstillet.

Fra : Rea721

Dato : 22-10-06 12:40

O-V R:nen, skrev noget i stil med:

> Man kunne da også forestille sig at det erhvervsmæssige kommer ind i
> billedet når kopivaren blot er erhvervsmæssigt fremstillet.

Har intet med denne sag at gøre.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-10-06 14:04

Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi (O-V R:nen) skrev:

> Man kunne da også forestille sig at det erhvervsmæssige kommer ind i
> billedet når kopivaren blot er erhvervsmæssigt fremstillet.

Så ville artiklen fra Told og Skat vist ikke rigtigt give mening.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-10-06 10:06

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> writes:

> Varemærkeloven. Du må ikke medvirke til at krænke en varemærkeret (som
> kopivarer ofte gør), hvadenten købet sker inden for eller uden for EU.

Kan du komme det noget nærmere? Jeg kan kun se ting i varemærkeloven
der hindrer erhvervsmæssig brug, herunder import og eksport. Men at
købe ét ur i Kina til eget brug er ikke erhvervsmæssig brug af
varemærket.

Jeg kan heller ikke se at køb af krænkende vare i Kina falder ind
under dansk straffemyndighed. Først når de importeres erhvervsmæssigt.

//Peter

Fra : BJ

Dato : 21-10-06 13:53

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> Jeg kan ikke se at Charlotte Dyremose har overtrådt nogen lov, så gerne en
> henvisning med tanke på hendes situation.

Heller ikke jeg, men man skal være et slemt fjols og købe et
Gucci/Rolex/Breitling osv. til 150 kr. og samtidig være fortaler for
varemærkebeskyttelse.

At "konen" så ydermere forsvarer sig med: "Det var et pænt ur og jeg viste
ikke...", borger ikke lige frem for hendes troværdighed.... borgerlig eller
ikke borgerlig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~