Opkrævning af leje af fotos.
Fra : Kenneth

Dato : 20-10-06 16:23

Hvis man har en hjemmeside hvor der er salg af fotos, kan man så opkræve
"leje" af de fotos man ved vises på andre hjemmesider UDEN tilladelse ?
Tænker på en beløb pr foto, pr dag de deles frit ud til offentligheden....

Eksempel :
En kunde køber nogle fotos og har sin egen hjemmeside hvor han udstiller
dem, og hvor folk har mulighed for at downloade dem frit, eller kan deles
via FTP.
På hjemmesiden står at alle billeder er copyrighted.
Det vil sige at man jo mister indtægt.

Kan man sætte en advokat på det med vinding heraf ?

/Kenneth

Fra : Kuruderu

Dato : 20-10-06 18:17

"Kenneth" <info@egesby.dk> wrote in message
> [...]
> På hjemmesiden står at alle billeder er copyrighted.
> Det vil sige at man jo mister indtægt.
>
> Kan man sætte en advokat på det med vinding heraf ?

Du kan jo prøve.
Der er flere ting i det dog.
1 Du skal have sikret dine billeder tilstrækkeligt forinden.
2 Du skal kunne dokumentere et reelt tab.
3 Du skal sikre dig at "den anden side" ikke ahr fået billederne af
anden/lovlig vej

Kuruderu

Fra : Kenneth

Dato : 20-10-06 18:59

Vil det sige at hvis en kunde køber fotos og derefter giver dem til en
anden, så har 3 mand lov til at offentliggøre ?
Lyder underligt, men måske har jeg misforstået...

Jeg tænker specielt hvis mine fotos ligger til DL på en FTP server, det må
vel være et reelt tab ?

Fra : Rea721

Dato : 20-10-06 19:57

Kuruderu, skrev noget i stil med:

> Du kan jo prøve.
> Der er flere ting i det dog.
> 1 Du skal have sikret dine billeder tilstrækkeligt forinden.

Vrøvl.
Ophavsretten _er_ sikret.

> 2 Du skal kunne dokumentere et reelt tab.

Mere vrøvl. Når du ikke ved hvad du taler om burde du tie.

> 3 Du skal sikre dig at "den anden side" ikke ahr fået billederne af
> anden/lovlig vej

Mon ikke fotografen _ved_ hvem han sælger billeder til?

--
Rea721 AKA Leon Andrea, støtter ytringsfriheden.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Kuruderu

Dato : 20-10-06 21:47

"Rea721" <skod3@721.dk> wrote in message

> Vrøvl.
> Ophavsretten _er_ sikret.

Enig. men det er svært at dokumentere ophavsretten hvis billederne ikke er
sikret via vandmærkning eller andet inden.

> Mere vrøvl. Når du ikke ved hvad du taler om burde du tie.

Hvis der ikke er tale om et dokumenteret tab er det vel svært at føre en sag
på tabt fortjeneste er det ikke?

> Mon ikke fotografen _ved_ hvem han sælger billeder til?

Jo, men det kan jo være at 3. manden er uforskyldt. Og måske har handlet i
god tro.

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-10-06 22:09

On Fri, 20 Oct 2006 22:46:59 +0200, Kuruderu wrote:

> "Rea721" <skod3@721.dk> wrote in message

> Enig. men det er svært at dokumentere ophavsretten hvis billederne ikke er
> sikret via vandmærkning eller andet inden.

Nej. Hvis du har det originale foto med exif-data, er det svært at
forestille sig problemer. I de ca. 12 erstatningskrav jeg har haft, har jeg
ikke været ude for det. Det er også svært at forestille sig, at lys,
skygger, ståsted m.v. skulle være identiske på forskellige fotos med
forskellig autor.

>>> 2 Du skal kunne dokumentere et reelt tab.

> Hvis der ikke er tale om et dokumenteret tab er det vel svært at føre en sag
> på tabt fortjeneste er det ikke?

I princippet jo. Generelt forudsætter erstatning at man kan bevise eller
sandsynliggøre et tab. Men undtagelsen er netop ophavsret (hvor man måske
kan sige at tabet er hypotetisk ... Sådan udlægger min afokat det i det
mindste.)

Jeg er enig med "Rea721" i at det her i gruppen er en dyd at tie hvis man
ikke har reel viden.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-10-06 22:35

Den 20-10-06 22.46 skrev Kuruderu følgende:

> Jo, men det kan jo være at 3. manden er uforskyldt. Og måske har handlet i
> god tro.

Ud over de andre to punkter, som Peter Loumann har svaret på, så er god
tro ikke en undskyldning.

Du har vist ikke ramt rigtigt endnu i dine indlæg i denne tråd

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hotdog: Pølse opfundet af en kinesisk jernbanekok...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-10-06 20:02

Den 20-10-06 19.17 skrev Kuruderu følgende:

> Der er flere ting i det dog.
> 1 Du skal have sikret dine billeder tilstrækkeligt forinden.

Det er der ikke noget krav om.

> 2 Du skal kunne dokumentere et reelt tab.

Det er der ikke noget krav om.

> 3 Du skal sikre dig at "den anden side" ikke ahr fået billederne af
> anden/lovlig vej

Det er der ikke ... men man kan selvfølgelig ikke få
vederlag/erstatning, hvis personen har ret til at bruge billederne.

Jeg vil anbefale Kenneth at læse Bertels svar.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rævekage: Rævens godt gemte ekskrementer...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-06 19:06

Kenneth skrev:

> [...]
> Tænker på en beløb pr foto, pr dag de deles frit ud til offentligheden....

Nogle professionelle fotografer sender et krav der sjældent er
under 5'000 kr. pr. billede. De kan så evt. være
forhandlingsvillige bagefter.

> En kunde køber nogle fotos og har sin egen hjemmeside hvor han udstiller
> dem, og hvor folk har mulighed for at downloade dem frit, eller kan deles
> via FTP.

Det er nu altså fotografen der har ophavsretten, så kunden kan
ikke lægge dem frem uden aftale. Han køber kun et eksemplar.

> Kan man sætte en advokat på det med vinding heraf ?

Ja, hvis ikke kunden er (eller simulerer) fallit.

--
Bertel

Fra : Kenneth

Dato : 21-10-06 07:10