Er dette lovligt ved fjernsalg
Fra : Gunnar007

Dato : 20-10-06 12:55

Sidder og kigger på barberblade, der er nogle få butikker som fører "mit
mærke"

Snublede dog lidt over denne pasus fra deres betingelser

"Forsendelse
Varerne sendes med Post Danmark som brev. I tilfælde af at Post Danmark
mister brevet, hæfter Easy-Shave.com ikke for tabet. Se også under Generelt
ovenfor.

Er det lovligt, at jeg hæfter for betaling af en vare som ikke dukker op ??

Hilsen G

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-10-06 13:10

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> writes:

> [...]
> ovenfor.
>

> Er det lovligt, at jeg hæfter for betaling af en vare som ikke dukker op ??

Købelovens regler om risikoovergang (§17 og §73) kan fraviges ved
aftale. Jeg ser derfor ikke noget ulovligt i ovenstående.

//Peter Makholm

Fra : Codexx

Dato : 20-10-06 13:25

Peter Makholm skrev:

> Købelovens regler om risikoovergang (§17 og §73) kan fraviges ved
> aftale. Jeg ser derfor ikke noget ulovligt i ovenstående.

Enig.

Men varens hændelige undergang afskærer jo ikke forbrugeren fra at
bruge sin fortrydelsesret efter Forbrugeraftaleloven § 20 stk. 2 jf.
§19. !

/Bacher

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-10-06 14:08

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> writes:

> Enig.
>
> Men varens hændelige undergang afskærer jo ikke forbrugeren fra at
> bruge sin fortrydelsesret efter Forbrugeraftaleloven § 20 stk. 2 jf.
> §19. !

Er du sikker på det? Der står jo at den skal være beskadiget eller
forringet og det må da skulle forstås ret bredt, hvis det også gælder
varer der ikke dukker op. I §19, stk. 2 står der at forbrugeren inden
fortrydelsesfristens udløb skal tilbagesende/give det modtagne og det er
selvfølgeligt let nok, hvis man ikke har modtaget noget. Så sparer man
også portoen og turen på posthuset.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 20-10-06 15:15

Codexx skrev:

> Men varens hændelige undergang afskærer jo ikke forbrugeren fra at
> bruge sin fortrydelsesret efter Forbrugeraftaleloven § 20 stk. 2 jf.
> §19. !

Er det ikke bare § 24 stk 2 sidste punktum der kommer i spil?

"Aftalevilkår, hvorefter forbrugeren bærer risikoen for, at varen eller
tjenesteydelsen som helhed ikke kan leveres, er ikke bindende."

David