Køb af dødsbo
Fra : Anton

Dato : 20-10-06 06:23

Hej
Vi har muligheden for at købe et dødsbo her på vores lille vej.
Årsagen til at vi gerne vil købe dødsboet er den grund der følger med.
Vores plan med huset på grunden er at fjerne huset og bygge et nyt, da
huset ikke er rasende godt.
I denne forbindelse vil vi gerne have det hele så billigt som muligt, og
vil derfor bare spørge om der er nogen juridiske aspekter vi skal passe på.
Vi tænker på anvarsfraskrivelse af sælger og lignende.

mvh
Anton

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-10-06 09:12

"Anton" <anton_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på.
> Vi tænker på anvarsfraskrivelse af sælger og lignende.

- hvis det alligevel skal rives ned er lovligeheden af el-installationerne
eller tagkonstruktionens bæreevne vel ligegyldig ...

ras

Fra : Kurt Lund

Dato : 20-10-06 10:57

rasmus carlsen skrev:

> - hvis det alligevel skal rives ned er lovligeheden af el-installationerne
> eller tagkonstruktionens bæreevne vel ligegyldig ...

Ja, men hvad med forurening af grunden?

--
Kurt Lund

Fra : Anton

Dato : 20-10-06 11:06

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men hvad med forurening af grunden?
>
> --
> Kurt Lund
Oups. Ja der var noget vi nok lige skal være opmærksom på.
Jeg tror ikke den er forurenet, men hvordan sikrer man sig?

Andre ting af samme skuffe?

mvh
Anton

Fra : Anton

Dato : 20-10-06 11:13

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> - hvis det alligevel skal rives ned er lovligeheden af el-installationerne
> eller tagkonstruktionens bæreevne vel ligegyldig ...
>
> ras
Det skal lige siges at vi måske vil bo i huset mens vi bygger det nye hus.
Og så efterfølgende nedrive det.
Det kan dreje sig om 2-3 år.

/Anton

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-10-06 12:28

"Anton" <anton_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det skal lige siges at vi måske vil bo i huset mens vi bygger det nye hus.
> Og så efterfølgende nedrive det.
> Det kan dreje sig om 2-3 år.

- det er jo så et nogenlunde almindeligt huskøb. Din advokat skriver skødet
og sikrer dig dermed nogenlunde standardbetingelser. Du kan få forsøge at få
lidt ekstra puttet ind i skødet men så protesterer sælgers ejendomsmægler
sikkert. Hvad er det, du bekymrere dig om? Altså, hvis sælger oplyser, at
der er en nedgravet olietank et sted på grunden beder du (din advokat) jo om
behørig dokumentation for at den er fyldt med sand og proppet efter
reglerne. Desuden kan du jo bare grave den op og køre den væk når du
alligevel skal grave ud til din nye kælder ;.)

rasz

Fra : Anton

Dato : 20-10-06 12:35

> [...]
> og proppet efter reglerne. Desuden kan du jo bare grave den op og køre den
> væk når du alligevel skal grave ud til din nye kælder ;.)

Tak for svaret.
Nu er jeg desværre af en ret bekymret type.
Der er en olietank, fyldt med olie, da der er oliefyr.
Sælger har ikke nogen ejendomsmægler. Vi prøver at klare det uden.
Men selvfølgelig skal der en advokat indover.

mvh
Anton

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-10-06 12:54

> [...]

> Sælger har ikke nogen ejendomsmægler. Vi prøver at klare det uden.
> Men selvfølgelig skal der en advokat indover.

- jamen så skal du bare sove trygt. Altså din advokat beder sælger
fremskaffe relevante oplysninger og så forholder du til dem. VIl du give
prisen når du ved at der er råd i taget og svamp i kælderen og bløde
ledninger i væggene så køber du - ellers beder du om et nedslag som svarer
til din udgift ved at gøre tingene i en stand, du er tilfreds med. Mere
indviklet er det ikke. Dog vil jeg lige påpege, at hvis sælger ikke
fremkommer med de rigtige og relevante oplsyninger (det meste er jo
offentligt tilgængeligt og en tilstandsrapport findes jo også), kan han jo
være svær at komme efter på et senere tidspunkt. Bruger sælger en
ejendomsmægler har han jo (ofte) en brancheorganisation ...

ras

Fra : Anton

Dato : 20-10-06 13:16

> [...]
> være svær at komme efter på et senere tidspunkt. Bruger sælger en
> ejendomsmægler har han jo (ofte) en brancheorganisation ...

Der findes ingen tilstandsrapport endnu.
Huset har været brugt til beboelse indtil for nylig.
Om der er ulovlige installationer skal jeg ikke kunne sige.
Det som vi gerne vil er at gøre det billigt.
Hvis vi kan spare en tilstandrapport vil vi gerne det.
Fremgår det af den hvorledes el installationer er?
Kunne vi eventuelt bruge el selskabets tilbud om at gennemgå installationer?

mvh
Anton

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-10-06 17:44

"Anton" <anton_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der findes ingen tilstandsrapport endnu.

- så se at forlang den.

> Huset har været brugt til beboelse indtil for nylig.
> Om der er ulovlige installationer skal jeg ikke kunne sige.

- nej det kræver, at du gennemgår dem...

> Det som vi gerne vil er at gøre det billigt.

- det er sælger, der betaler for tilstandsrapporten og tjek lige med dit
forsikringsselskab hvordan de vil forsikre huset uden tilstandsrapport.

> Hvis vi kan spare en tilstandrapport vil vi gerne det.

- den sparer I ikke ... sælger betaler den.

> Fremgår det af den hvorledes el installationer er?

- i det store hele ja, men alt kan jo ikke kontrolleres.

> Kunne vi eventuelt bruge el selskabets tilbud om at gennemgå
> installationer?

- ja eller du kan ringe til en hvilken som helst elektriker og få ham til at
gennemgå dem ...

- Hvis I skal rive huset ned er det ikke så vigtigt med tilstandsrapporten,
ejerskifteforsikringe, osv ... men sæt nu I af en eller anden grund (mangel
på penge, et brækket ben, en skilsmisse eller et dødsfald) ikke kan rive
huset ned og bygge det nye, ja så står I med et hus, der måske er meget
mindre værd, end I gav for det. Så mit beskedne råd; Brug en advokat,
forlang en tilstandsrapport (og tjek med en ejendomsmægler, hvad huset kan
sælges for)

ras

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-10-06 12:40

"Anton" <anton_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det skal lige siges at vi måske vil bo i huset mens vi bygger det nye hus.
> Og så efterfølgende nedrive det.
> Det kan dreje sig om 2-3 år.

Så syntes jeg ikke ulovlige, og ofte farlige, installationer er uvæsentlig.
Selv om du "kun" skal bo i huset 2-3 år kan der godt opstå f.eks. en brænd,
pga. ulovlige el-installationer, som ødelægger alt jeres indbo eller i
værste fald forårsager at I brænder inde.

Da jeg for 6-7 år siden kikkede på hus, havde vi også kik på flere dødsbo.
Jeg er ret sikker på at vores advokat sagde at det man ikke kunne lave en
ansvarsfraskrivelse, selv om der var tale om et dødsbo, der skulle laves en
tilstandsrapport og udarbejdes et tilbud på en ejerskifteforsikring, som hev
enhver anden handel med helårsbeboelse.
Er der nogen, som kan be- eller afkræfte dette?