Pladsgaranti Kolding Kommune
Fra : Daniel

Dato : 19-10-06 13:58

Hej med jer!

Vi er bosiddende i Kolding Kommune og skal bruge pasning af vores barn ca. 1
år gammel.

Vi har meldt os ind på ventelisten med ønske om en dagplejeplads for over 3
måneder siden, da det er et krav, at dette skal ske 3 måneder før for at
opnå pladsgaranti.

I går modtog vi et tilbud om en dårlig institutionsplads i meget belastet
område (Skovparken), hvilket desuden er langt væk fra det område vi bor i og
afviste denne. Herved mistede vi vores plads på ventelisten, hvilket betyder
at vi først er garanteret en plads igen om 3 måneder.

Vores ønske om en dagplejeplads kan ikke opfyldes, blev vi desuden fortalt.

Kan man virkelig miste sin plads på ventelisten ved at afvise et tilbud?

Og er der noget vi kan gøre - evt. gøre dem opmærksom på?

Håber I kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Daniel

Fra : Codexx

Dato : 19-10-06 14:21

Daniel skrev:
> [...]
>
> Kan man virkelig miste sin plads på ventelisten ved at afvise et tilbud?
>
> Og er der noget vi kan gøre - evt. gøre dem opmærksom på?

http://www.kolding.dk/data/0015920.asp?sid=19726&uid=21346

"Pasningsgarantien indebærer, at der kan tilbydes plads inden for alle
Kolding Kommunes pasnings-ordninger overalt i kommunen.

Hvis du ønsker pasningsgaranti for dit barn, kan du altså ikke
forvente at få særlige ønsker opfyldt, heller ikke med hensyn til
geografisk placering."

"Hvis du vælger at sige nej tak til en tilbudt plads, bortfalder
pasningsgarantien. Herefter kan du vælge at lade dit barn stå på
venteliste til de pasningsmuligheder, som du ønsker."

Serviceloven:

§ 7. Kommunen sørger for, at der er det nødvendige antal pladser i
dagtilbud til børn, jf. dog § 16, med henblik på at give
pædagogiske, sociale og pasningsmæssige tilbud. Kommunen har det
overordnede ansvar for dagtilbudene.

Stk. 2. Dagtilbuddene kan etableres som daginstitutioner, dagpleje,
puljeordninger og privatinstitutioner. Tilrettelæggelse af
dagtilbudene skal fastlægges i overensstemmelse med § 4.

§ 12. Kommunen træffer afgørelse om optagelse i et dagtilbud.
Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Kommunen kan bestemme, at selvejende daginstitutioner efter § 9 og
puljeordninger efter § 11 ikke er omfattet af 1. pkt.

Stk. 2. Kommunen fastsætter retningslinjer for optagelse af børn i
dagtilbud. Forældre skal have mulighed for at tilkendegive ønsker om
optagelse i konkrete dagtilbud.

---------------

Jeg kan ikke se der er noget at komme efter.

/Bacher

Fra : Gunnar007

Dato : 19-10-06 16:02

"Daniel" <fjernDETTEdanieldk121@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3 måneder siden, da det er et krav, at dette skal ske 3 måneder før for at

Hvis man ønsker en speciel dagplejeplads, kunne det have været en ide at
skrive sig op ved barnets fødsel.
Så opnår man ancinitet fra den dag, man skriver sig op.
3 mdr's ancinitet som du skriver, giver plads, lige der hvor kommunen har en
plads ledig.
Og vupti, så har de jo opfyldt deres pasningsgaranti.
Det sjove er, at hvis de ikke opfylder garantien, så kan man alligevel
ingenting gøre.
Kommunen betaler ikke bod til dig, selvom de ikke lever på til deres egen
garanti.
Sjovt system

Hilsen G

Fra : taina

Dato : 19-10-06 22:26

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man ønsker en speciel dagplejeplads, kunne det have været en ide at
> skrive sig op ved barnets fødsel.
> Så opnår man ancinitet fra den dag, man skriver sig op.

Nej, ikke når ventelisten er baseret på barnets alder, som koldings er. Så
er det - ud over de tre måneders garanti - bedøvende ligegyldigt, hvornår
man er skrevet op.

mvh. tina

Fra : Gunnar007

Dato : 20-10-06 12:57

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det - ud over de tre måneders garanti - bedøvende ligegyldigt, hvornår

Så beklager jeg at jeg er fuldstænidg uvidende om kolding kommunes regler på
dette område.
Jeg antog fejlagtigt at de samme regler gælder over hele landet.
Jeg tager fejl.
UNDSKYLD

Hilsen G

Fra : taina

Dato : 22-10-06 02:31

> [...]
> på dette område.
> Jeg antog fejlagtigt at de samme regler gælder over hele landet.

Du behøver da ikke at undskylde. Begge metoder praktiseres rundt omkring,
det er op til den enkelte kommune, hvordan man vil indrette ventelisten.

mvh. tina