Husleje. To ens lokaler forskellig pris.
Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 19-10-06 13:33

Hej jeg har lige et spørgsmål.
Lige lidt forhistorie.
December sidste år lukkede jeg min virksomhed (en grillbar) pga. at
den ikke kunne køre rundt.
Mest pga. huslejen som var på ca. 15.000 kr.
Jeg skylder stadig udlejer penge ca. 60.000 kr. for husleje og varme.

Jeg har så fundet ud af idag (via den nye lejer) at et tilsvarende
lokale (samme udlejer) bliver udlejet til 5.000 kr. om måneden og at
der ikke skal betales for varme i det lokale.
Det skal lige siges at det andet lokale også bliver brugt til at drive
forretning fra.

Kan jeg gøre noget i den her situation, ville umiddelbart mene at
udlejer skal sætte prisen så den nogenlunde matcher markedsprisen.
Eller tager jeg helt fejl, og er det fuldstændigt op til udlejer at
sætte prisen, som han lyster?

Og hvad med det tidsmæssige aspekt. Det er snart et år siden jeg
lukkede virksomheden, og opsagde min lejekontrakt.

Håber på svar, og på forhånd tak for hjælpen.

Hjalte.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-10-06 13:58

<Hjalte81@gmail.com> wrote in message

> [...]
> udlejer skal sætte prisen så den nogenlunde matcher markedsprisen.
> Eller tager jeg helt fejl, og er det fuldstændigt op til udlejer at

2 erhvervsdrivende kan bestemme den pris de kan blive enige om. Det er noget
andet med private lejemål.

hilsen
Uffe

Fra : Anders Majland

Dato : 19-10-06 14:47

> 2 erhvervsdrivende kan bestemme den pris de kan blive enige om. Det er
> noget andet med private lejemål.

Og det er set mange steder at lejen i høj grad afgøres af erhvervet. En
massageklinik betaler ofte mere for lokalerne end en nabo der bare bruger
det til kontor. (Jeg har siddet i bestyrelsen i en andelsboligforening hvor
der stadig var en del erhverslejemål af meger forskelligt "karakter"

Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 19-10-06 16:16

Anders Majland wrote:

> [...]
> det til kontor. (Jeg har siddet i bestyrelsen i en andelsboligforening hvor
> der stadig var en del erhverslejemål af meger forskelligt "karakter"

Nu er der tale om erhverv hvor omsætningen er meget lig i de to
forretninger, den ene er en grillbar, den anden er en fiskehandler.
Men som jeg kan forstå på jer, så er der ikke meget at gøre eller
hvad?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-10-06 16:21

> Men som jeg kan forstå på jer, så er der ikke meget at gøre eller
> hvad?

Nej.

Fra : K+T

Dato : 19-10-06 16:25

Anders Majland wrote:

> [...]

forretninger, den ene er en grillbar, den anden er en fiskehandler.
Men som jeg kan forstå på jer, så er der ikke meget at gøre eller

Du har vist bare ikke været god nok til at forhandle en huslejekontrakt i
sin tid.

Knud

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-10-06 14:53

Hjalte81@gmail.com wrote:

> [...]
> udlejer skal sætte prisen så den nogenlunde matcher markedsprisen.
> Eller tager jeg helt fejl, og er det fuldstændigt op til udlejer at

Erhvervslejeloven indeholder godt nok en bestemmelse (§13), som i nogle
tilfælde giver begge parter mulighed for at forlange huslejen reguleret
til markedslejen.

- Men så vidt jeg kan se, kan det ikke ske med tilbagevirkende kraft, så
jeg tror ikke, at du kan bruge den til så meget.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/