Hjælp til fortolkning søges
Fra : H. Olesen

Dato : 17-10-06 19:57

Jeg lejede en bil for 23 timer og var så uheldig at lave 3 skader, bulede 2
biler og ødelagde en port

Havde heldigvis tegnet en forsikring, hvorpå selrisikoen var 1500 kr.
Udlejningsfirmaet siger nu, at selvriskoen er 1500 pr skade. Kan det være
rigttigt, når der i lejekontrakten står følgende:

Selvrisiko: De under pkt. 1 og 2 nævnte personer hæfter solidarisk for
selvrisikoen på 5000 kr (egen note: havde betalt tillægsforsikring, så
selvrisikoen blev nedsat til 1500 kr) for *enhver skade på det lejede, der
måtte opstå i hele lejeperioden.* Hæftelsen omfatter således skader, der
måtte påføres køretøjet indtil lejeperiodens udløb [....] Hæftelsen
omfatter enhver anden aktivering af selvrisikoen, fx skade på andre
køretøjer/trafikanter, tyveri, anden overlast m.v.

Jeg synes at jeg er blevet misinformeret, hvis der skal betales selvrisiko
pr. skade. Kan I hjælpe?

--
hilsen
Helle

Fra : Jesper Brock

Dato : 17-10-06 20:12

"H. Olesen" <ngadresse@esema.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvrisikoen på 5000 kr (egen note: havde betalt tillægsforsikring, så
> selvrisikoen blev nedsat til 1500 kr) for *enhver skade på det lejede, der

Jeg synes, den er rimelig klar.

Der er selvrisiko for *enhver* skade, der påføres det lejede.... det kan
dårligt fortolkes anderedes end at hver enkelt skade udløser betaling af
selvrisiko.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-06 20:37

Jesper Brock skrev:

> Jeg synes, den er rimelig klar.

Det er muligt at din tolkning er rigtig (det vil jeg ikke kloge
i), men jeg synes bestemt ikke den er klar for menigmand.
"Enhver" forstås nemt som "selv den mindste".

Havde der stået "hver eneste" eller "hver enkelt", havde det
været nemmere at forstå.

--
Bertel

Fra : /Peter

Dato : 17-10-06 20:47

> Jesper Brock skrev:
> Det er muligt at din tolkning er rigtig (det vil jeg ikke kloge
> i), men jeg synes bestemt ikke den er klar for menigmand.
> "Enhver" forstås nemt som "selv den mindste".

"Enhver" betyder i bogstaveligste fortand:

enhver [enZvæOr; bøjn. edZværOt] pron. ethvert
1. hver enkelt person d han betalte enhver sit · ethvert medlem af
klubben kan komme gratis med · det ved enhver
· alle og enhver = ALLE

Fra : /Peter

Dato : 17-10-06 20:49

enhver [enZvæOr; bøjn. edZværOt] pron. ethvert
1. hver enkelt person, han betalte enhver sit · ethvert medlem af
klubben kan komme gratis med · det ved enhver
· alle og enhver = ALLE

manglerde lige:

Jeg tolker det som ALLE skader,
er dækket af én selvrisiko.

Fra : Tom Nielsen

Dato : 17-10-06 21:17

> [...]
> køretøjer/trafikanter, tyveri, anden overlast m.v.
>
> Jeg synes at jeg er blevet misinformeret, hvis der skal betales selvrisiko

Tolkningen vil jeg ikke blande mig i, men jeg kan fortælle at hvis du laver
to skader og melder dem samtidigt til dit forsikringselskabet, så bliver det
takseret som to separate skader, og dermed 2x selvrisiko.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-10-06 21:45

> [...]
> det
> takseret som to separate skader, og dermed 2x selvrisiko.

Vel to af hinanden uafhængige skader? Det fremgår ikke helt her om der er 3
skader på bilen, eller om det er 3 skader uafhængig af hinanden.
Jeg skadede sidste år min bil så mange steder, at den ikke kunne køre. Det
var en skade, selv om der var pokkers mange af dem på bilen.

Mvh Maria

Fra : Tom Nielsen

Dato : 18-10-06 15:00

> Vel to af hinanden uafhængige skader? Det fremgår ikke helt her om der er
3

jep "naturligvis" to skader der sker på forskellige tidspunkter.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-06 21:48

Tom Nielsen skrev:

> Tolkningen vil jeg ikke blande mig i, men jeg kan fortælle at hvis du laver
> to skader og melder dem samtidigt til dit forsikringselskabet, så bliver det
> takseret som to separate skader, og dermed 2x selvrisiko.

Så skal det måske regnes for noget man som bilist bør vide?

--
Bertel

Fra : Morten Snedker

Dato : 18-10-06 10:57

On Tue, 17 Oct 2006 22:47:50 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Så skal det måske regnes for noget man som bilist bør vide?

Jeg tror Maria har fat i den lange ende: tidspunkt for den opståede
skade.

Kører man ind i en lygtepæl smadrer forenden, og samtidig får svunget
bagenden ind i en mur, så også bagenden skades, så bliver det
betragtet som én samlet skade.

Det må være logisk at en skade nu, og en skade igen om 5 minutter,
skal betragtes som to forskellige skader.

Morten Snedker
http://www.planprojekt.dk | http://www.dbconsult.dk
Privat: http://www.vinthervej2.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-10-06 02:02

H. Olesen wrote:
> [...]
> overlast m.v.
>
> Jeg synes at jeg er blevet misinformeret, hvis der skal betales

Hvis jeg forstår det korrekt er der tale om én hændelse, hvor 2 biler og en
port påkøres. Altså et uheld med 4 skadeslidte - 3 ansvarsskader og en
kaskoskade på lejebilen.

Ikke 3 selvstændige hændelser med hver deres skade.

Ydermere kan jeg se, at tvisten alene omhandler selvrisikoen på
kaskoforsikringen.
Hvis skaderne på bilen er opstået under en hændelse burde de anerkendes som
værende én skade.

Ellers skulle jeg også ha betalt 2 x selvrisiko, da konen forrige vinter
kørte af vejen i et glatføreuheld og først ramte et vejskilt med siden og
dernæst stoppe ved hjælp af et træ, der stod i vejen for fronten.

Mon ikke udlejningsselskabet blot prøver at få mest muligt ud af
situationen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Politico

Dato : 18-10-06 04:30

"H. Olesen" <ngadresse@esema.dk> wrote in message
> Jeg lejede en bil for 23 timer og var så uheldig at lave 3 skader, bulede
> 2
> biler og ødelagde en port

Var det tre uafhængige hændelser?

> Havde heldigvis tegnet en forsikring, hvorpå selrisikoen var 1500 kr.
> Udlejningsfirmaet siger nu, at selvriskoen er 1500 pr skade. Kan det være
> rigttigt, når der i lejekontrakten står følgende:

Selvrisiko er normalt pr. skade, altså hver enkeltstående hændelse. Men hvis
du f.eks. bakker ind i to biler samtidigt, er det een skade.

> [...]
> køretøjer/trafikanter, tyveri, anden overlast m.v.
>
> Jeg synes at jeg er blevet misinformeret, hvis der skal betales selvrisiko

Har du lejet bilen som forbruger? I så fald kan forbrugerbeskyttelsen i
aftaleloven måske hjælpe dig. Efter min mening fremgår det ikke klart nok,
at selvrisikoen er pr. skade, og ikke en samlet maksimal hæftelse.

Hvad der står (eller måske netop hvad der IKKE står) i forbindelse med det
tillægsprodukt du har købt, altså den nedsatte selvrisiko, kan også have
betydning.

Aftaleloven, afsnittet om forbrugeraftaler:
§38 b. Opstår der tvivl om forståelsen af en aftale, og har det pågældende
aftalevilkår ikke været genstand for individuel forhandling, fortolkes
vilkåret på den måde, som er mest gunstig for forbrugeren. Den
erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at et aftalevilkår har været genstand
for individuel forhandling.

Stk. 2. En skriftlig aftale, der tilbydes forbrugeren, skal af den
erhvervsdrivende være udarbejdet på en klar og forståelig måde.

/ Politico

Fra : H. Olesen

Dato : 18-10-06 16:37

Uddybning til flere, men jeg lægger mit svar her under politico's indlæg, da
det nok er i aftaleloven, at hunden ligger begravet for mig.

"Politico" <secret@nowhere.com> wrote in message
> "H. Olesen" <ngadresse@esema.dk> wrote in message
>
> Var det tre uafhængige hændelser?

Ja ,det var 3 uafhængige hændelser.

Rent faktisk var der 4 skader men det havde jeg ikke skrevet i mit
første indlæg for at simplificere det.

Helt konkret skete følgende:

Skade 1:
Bakkede ind i en bil
1a: bulede den anden bil
1b: smadrede baglygteglasset på den lejede bil

Skade 2:
Bakkede ind i en bil og bulede denne

Skade 3:
Kørte ind i en automatisk port, således at lukkemekanismen på porten blev
ødelagt.

> Selvrisiko er normalt pr. skade, altså hver enkeltstående hændelse. Men
> hvis du f.eks. bakker ind i to biler samtidigt, er det een skade.

Forstået

> Har du lejet bilen som forbruger? I så fald kan forbrugerbeskyttelsen i
> aftaleloven måske hjælpe dig. Efter min mening fremgår det ikke klart nok,
> at selvrisikoen er pr. skade, og ikke en samlet maksimal hæftelse.

Ja, bilen var lejet som forbruger udelukkende til privat brug.

> [...]
>
> Stk. 2. En skriftlig aftale, der tilbydes forbrugeren, skal af den
> erhvervsdrivende være udarbejdet på en klar og forståelig måde.

Da jeg står i udlejningsbutikken for at underskrive kontrakten, spørger
sælgeren mig om jeg for en merpris på 75 kr ønsker at nedsætte selvrisikoen
fra 5000 kr til 1500 kr? Jeg spørger, hvad det betyder og han siger "som der
står der" og peger på et reklameskilt på disken, hvorpå der står meget få
ord, så vidt jeg husker: "nedsæt din selvrisiko til 1500 kr. Better safe
than sorry". Jeg tænker at det er nok en god idé da jeg så max. vil hæfte
for 1500 kr, hvad der så end måtte ske i den lejede periode, så jeg siger
'ja tak' til tilbuddet. Selvfølgelig havde jeg ikke regnet med at lave nogen
skader overhovedet, men ville alligevel gerne gardere mig, hvis uheldet
skulle være ude.

Og uheldet var så ude, op til flere gange Jeg er derfor glad for at jeg
har tegnet den ekstra forsikring, da jeg stadig tror, at det er hvad jeg
max. kan komme af med. Ringer til udlejningsfirmaet efter skaderne er
opstået der, og det er på det tidspunkt, at de oplyser at selvrisikoen er
PR. SKADE.

Der blev jeg godt nok overrasket, går ind og nærlæser kontrakten, og da jeg
synes at fortolkningen ikke var klar, valgte jeg at spørge jer her i
gruppen. Flere har påpeget betydningen af ordet "enhver" som jeg også selv
faldt over, men også passusen "Hæftelsen omfatter således skader, der måtte
påføres køretøjet indtil lejeperiodens udløb". Ordet 'skader' er i flertal
og der står at det er indtil lejeperiodens udløb. Det kan læses som alle
skader i den lejede periode.

Jeg synes, at jeg er kommet et godt stykke videre på vejen med aftaleloven i
hånden, som I har givet mig. Men tror I at den holder i mit tilfælde, og
hvis udlejningsfirmaet fastholder, hvor kan jeg så evt. gå videre med sagen
(hvis I tror at der er noget for mig at komme efter)?

--
hilsen
Helle

Fra : Jesper Brock

Dato : 18-10-06 17:16

> [...]
> hvis udlejningsfirmaet fastholder, hvor kan jeg så evt. gå videre med
> sagen (hvis I tror at der er noget for mig at komme efter)?

Jeg fastholder umiddelbart mit tidligere svar - jeg mener ikke, den kan
misforstås - og dermed mener jeg ikke, der er noget, du kan komme efter.

Hvis du alligevel vil prøve, er eneste udvej at påberåbe dig AFTL §38b (den
såkaldte koncipist-regel), som politico henvsier til i sit indlæg.
Koncipist-reglen betyder på almindeligt dansk, at hvis en regel kan forstås
på flere måder, ja så skal reglen tolkes på den måde, som er mindst
belastende for den part, der ikke har udformet aftalen.... dvs. at reglen
skal tolkes så godt som muligt for dig, da det jo er udlejningsfirmaet, der
har forfattet aftalen.

Det er en chance at tage...

Hvis du vil gå videre med sagen, skal du kontakte en advokat - men
spørgsmålet er nok, om det kan betale sig for de 3000 kroner, som du
maximalt kan spare, hvis du får medhold...

Fra : H. Olesen

Dato : 18-10-06 17:52

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message

> Jeg fastholder umiddelbart mit tidligere svar - jeg mener ikke, den kan
> misforstås - og dermed mener jeg ikke, der er noget, du kan komme efter.

Tak for dit svar, mener alle I andre det samme? Rart at vide hvor mange der
mener/ikke mener at det kan misforståes, så jeg har en pejler på, hvor
almindeligt det vil være, at det *kunne* misforståes?

Ved godt at I jurister her i gruppen ikke er helt almindelige men når
selveste Bertel mener at det ikke er entydigt for meningmand, så må der vel
være noget om det.

> Hvis du vil gå videre med sagen, skal du kontakte en advokat - men
> spørgsmålet er nok, om det kan betale sig for de 3000 kroner, som du
> maximalt kan spare, hvis du får medhold...

Er det ikke noget forbrugerstyrelsen (eller hvad det nu hedder disse dage)
kan tage sig af? Og hvis ikke, vil jeg så kunne få gratis retshjælp via min
indboforsikring? Eller hvad med Retshjælpen, eller...?

--
hilsen
Helle

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-10-06 19:31

> [...]
> kan tage sig af? Og hvis ikke, vil jeg så kunne få gratis retshjælp via
> min indboforsikring? Eller hvad med Retshjælpen, eller...?

Min umiddelbare vurdering af spørgsmålet er, som reglen er formuleret, at
der er tale om selvrisiko per skade, forudsat at der ikke er tale om flere
indbyrdes afhængige skader.

En retshjælp vil imidlertid være et relevant sted for dig at henvende dig.
Der vil du kunne få juridisk rådgivning gratis, ligesom retshjælpen vil være
dig behjælpelig med at føre korrespondance med din modpart - som nævnt uden
beregning.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Christian Madsen

Dato : 24-10-06 20:56

Følgende er skrevet af H. Olesen:
> [...]
> køretøjer/trafikanter, tyveri, anden overlast m.v.
>
> Jeg synes at jeg er blevet misinformeret, hvis der skal betales selvrisiko

Vilkåret kan ihvertfald misfortås (efter min mening). Du vil muligvis
kunne bruge koncipistreglen her, således at vilkåret tolkes til fordel
for dig. Jeg ville kontakte en advokat og høre om mulighederne for at
anlægge en rettssag p.b.a dette, evt. med fri process.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 24-10-06 20:58

Christian Madsen forklarede den 24-10-2006:
> [...]
> ville kontakte en advokat og høre om mulighederne for at anlægge en rettssag

Sorry, var lidt for hurtig på aftrækken, skrev indlæget før jeg fik
læst de andre indlæg færdig, og havde derfor ikke set at dette allerede
var foreslået. Men jeg kan så støtte op om det.!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : H. Olesen

Dato : 25-10-06 21:31

> [...]
> de andre indlæg færdig, og havde derfor ikke set at dette allerede var
> foreslået. Men jeg kan så støtte op om det.!

Hej Christian,

Selvom du mener at du var lidt for hurtig, så jeg jeg MEGET GLAD for dit
svar. Når både 'sprog-folk' og 'stud.jur' støtter om op at teksten KAN
misfortolkes, så er det til gavn for min sag (koncipist-reglen). Jeg
efterlyste jo netop nogen her som kunne være med til at bekræfte at det
kunne misfortolkes. FLERE modtages med tak-hånd - så kan jeg da
dokumentere, at det ikke kun er mig der er er dum og ikke har forstået
teksten..

--
hilsen
Helle