Underskrive diverse ting til offentlige my~
Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 16-10-06 22:57

Hej Gruppe

Dette er nok mere teoretisk end noget jeg får brug for i praksis.

Har man pligt til at underskrive diverse papirer og blanketter til det
offentlige. Jeg tænker her bl.a. på Flyttemeddelelse og Selvangivelse, men
der er sikkert mange andre også.

Jeg er klar over at man skal melde flytning inden 5 dage, men det kan jo
gøres på mange måder. Man kan jo møde op og fortælle det til folkeregistret.

Med hensyn til selvangivelsen, er der pligt til at underskrive den,
ligeledes her kan jeg jo komme til skattevæsenet (sikkert SKAT nu) og
meddele dem hvordan tallene skal være eller meddele at de alle er korrekte.

Har man pligt til at underskrive disse papirer, og hvis 'ja' hvordan
forholder det sig så med mennesker uden arme og analfabeter?

Som sagt jeg har ingen planer om ikke i fremtiden at underskrive disse
blanketter, men hvad står der i loven om dette?

Torben

Fra : Codexx

Dato : 17-10-06 00:17

Torben R. Soerensen skrev:
> [...]
>
> Som sagt jeg har ingen planer om ikke i fremtiden at underskrive disse
> blanketter, men hvad står der i loven om dette?

Der er den gode gamle Danske lov 5-1-7:

"Den, som ej kand læse, eller skrive, skal sette sit Segl under, om
hand noget haver, eller sit Boemerke, med to Dannemænds Hænder til
Vidnisbyrd, som hand selv dertil haver ombedet, og som skulle være
tilstæde, naar handlingen sluttis og lydeligen oplæsis. "

Det er altså tilstrækkeligt at lave en krussedulle, der er intet krav
om at en underskrift skal være læselig eller konsistent. Er det helt
umuligt at skrive noget selv kan underskriften ske med "ført hånd",
med to vitterlighedsvidner.

/Bacher