T-Rex skrev den 16-10-2006 11:54:
> TDC kræver forudbetaling for telefonabonnementet og
> bredbåndsabonnementet. Problemet er at TDC snyder kunden for alt det
> forudbetalte hvis de på grund af klager (uberettigede) over kundens
> brug af internettet, selv vælger (uden kompetent dom), at lukke
> kundens internet mv. og hævde at kundens brug er i strid med deres
> betingelser.
>
Tja: teleankeklagenævnet må være din ven i den sammenhæng.
> Har et teleselskab (TDC) ret til at kræve betaling forud for en vare
> som endnu ikke er leveret?
>
Ja, ofte er det sådan, at abonnementet er forudbetalt og selve
forbruget - tja, af naturlige årsager - er bagudbetalt.
Det samme har du med fx aviser, husleje og andre ydelser man har aftalt
at betale forud.
> Hvordan er kundens retsstilling, hvis kunden opdeler abonnementerne i
> tre dele og således afdrager fakturaens abonnementer i terminer på
> enten en måned forud eller en måned bagud ?
>
Tja, der kommer vel rykkergebyrer og renter på dette i henhold til
gældende betingelser.
> Såfremt kunden vælger at betale månedsvis forud, og TDC herefter
> opkræver renter og rykkergebyr for restbeløbet (de sidste to
> måneder), vil deres krav så holde i retten eller skal man blot
> ignorere det og vente til 3-måneders abonnementperioden er udløbet,
> og så hævne at alt jo ER BETALT og endda forud inden der er forbrugt
> noget.
>
Hvad er det da for en gang bulls at lukke ud.
EKS:
Du får en opkrævning i begyndelsen af december om, at du skal betale 300
kroner senest 31. december for en ydelse, der bliver leveret d. 1.
januar til Ultimo marts.
Din betaling skal naturligvis falde senest 31. december for det er
ligesom det du er blevet bedt om.
> Kan kunden iøvrigt kræve renter af de forudbetalte penge ?
>
Nej.
>
> PBS gebyr
> ---------
> TDC opkræver kr.29 for at man betaler vis sin netbank. Beløbet vil
> helt bortfalde såfremt man bruger PBS. De kalder det for et PBS gebyr.
> Men jeg ønsker ikke PBS fordi det fungerer dårligt ...
Underlig bank du har. Jeg har haft Betalingsservice siden 1994 og
aldrig haft problemer der skyldtes betalingsservice. Og vi taler
ydelser som fx husleje, telefon (TDC, Mobilix --> Orange --> Telia), el,
foreninger, CanalDigital-abonnement, studielån, kirkeskat....you name it.
Selv her under opdelingen af KøbenhavnsE hvor KE blev opdelt KE og
DongEngergy gik det fint.
> samt akkumulerer
> en masse private oplysninger i bankens arkiver som senere kan
> misbruges.
>
Pas på, kabalen er efter dig.
Og om du betaler via netbank eller PBS....Dine oplysninger bliver
registreret under alle omstændigheder.
> TDC har sneget dette gebyr ind ad bagvejen.
TDC har sandsynligvis ligesom alle andre selskaber med et tilsvarende
gebyr offentliggjort gebyret jf. de handelsbetingelser du indgik med dem
dvs.
Enten på regningen eller i dagspressen.
Læs de betingelser du indgik med dem, dengang du startede dit abonnement
om hvordan du kan blive bekendt med ændringer af handelsbetingelserne.
Tro mig - eller lad være. Du bestemmer selv. - TDC og andre
teleselskaber ændrer handelsbetingelser efter de regler som kunden er
gjort bekendt med ved aftalens indgåelse.
At mange kunder - herunder du - ikke læser hvad der står med småt, tja
det er så ikke selskabet skyld.
Vi kan godt være enige om, at man kunne opsætte teksten lidt mere
læsevenlig og evt. med større skrifttyper. Det ændrer du ikke noget
ved, at du har fået udleveret og du kan sandsynligvis downloade det
gældende regelsæt fra selskabets hjemmeside.
> Hvordan er kundens
> retsstilling, hvis kunden opkræver kr.29 for at administrere og betale
> fakturaen til TDC, og dette administrationsbegyr modregnes i TDC´s PBS
> gebyr ?
>
Der er ikke nogen retsstilling eller bedre sagt: Hvilke udgifter
debitor har i forbindelse med at betale de udenståender han er. Det er
kreditor ret ligeglad med. Det bliver en og alene debitors problem, at
debitor har administrationsproblemer/-udgifter.
Det ville sgu da være et kønt syn, at en leverandør siger, at han skal
have x kroner for en bestemt ydelse, men kunden så lige modregner 100
kroner i administrations-gebyr for at betale ydelsen som koster x kroner.
Hvor logisk syntes du selv det lyder?
>
> Kan en kunde iøvrigt selv udarbejde sine samhandelsbetingelser, og
> formulere det sådan at såfremt leverandøren (her TDC) vælger at
> levere, så træder disse betingelser i kraft ?
Tja, du kan da prøve at ændre dine handelsbetingelser med TDC. Mon
ikke, at de så betragter dine krav som en opsigelse og lukker dit
abonnement.
Fuldstændig som du kan opsige dit abonnement, når der kommer ændringerne
af abonnementsaftalen som er en forringelse for dig.
Jeg ville grine min røv i laser og hænge dine "handelsbetingelser" op
til spøg og skæmt, hvis jeg mødte en email hvor du skrev nogen betingelser.
Eller også ville jeg tilbyde dit et produkt som bliver tilsvarende
dyrere, da dine betingelser sandsynligvis koster selskabet det mere og
derfor ikke kan tilbyde dig en standardpakke.
--
med venlig hilsen
www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.