Førtidspension
Fra : Helle

Dato : 14-10-06 00:30

Hvor kan man opnå rabat mm. på førtidspension?

Kan man få tilskud til medicin, varme, vand, el?

Får man mere i boligsikring på førtidspension end på kontanthjælp?

Hilsen Helle

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-10-06 10:44

Den 14-10-06 01.29 skrev Helle følgende:

> Hvor kan man opnå rabat mm. på førtidspension?
> Kan man få tilskud til medicin, varme, vand, el?
> Får man mere i boligsikring på førtidspension end på kontanthjælp?

Prøv at spørge i news:dk.forbruger.offentlig-service
Og husk at fortælle, hvilken førtidspension du tænker på - altså om det
er efter de nye regler eller efter de gamle.

Hvis det er efter de nye regler, er det vist meget begrænset, hvad du
kan få ud over sådan noget som rabat hos DSB (65-billet). Efter de nye
regler får man, hvad der svarer til arbejdshedsløshedsunderstøttelse i
en a-kasse, og det skal man jo normalt kunne klare sig for.

Hvis man er alvorligt handicappet, er der selvfølgelig flere muligheder,
men som sagt: spørg i den anden gruppe, og giv dem nogle flere oplysninger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Kildeskat: Skat på vand...

Fra : Ann

Dato : 14-10-06 14:26

Helle skrev:
> Hvor kan man opnå rabat mm. på førtidspension?
>
> Kan man få tilskud til medicin, varme, vand, el?
>
> Får man mere i boligsikring på førtidspension end på kontanthjælp?
>
> Hilsen Helle

Hej Helle

Jeg tillader mig at gå ud fra, at du er interesseret i hvilke tilskud
man kan få ved tilkendelse af førtidspension efter de regler som
gælder fra 1. januar 2003.

Fandt flg.:

"Særlige forhold for pensionister

Er du tilkendt førtidspension efter reglerne efter 1. januar 2003, kan
du ikke få følgende:

helbredstillæg

varmetillæg

personlige tillæg

boligydelse, men kan i stedet modtage boligsikring

tilskud til betaling af børnebidrag

nedsat licens hos Danmarks Radio

Du kan søge om hjælp til medicin, tandbehandling og andre udgifter
til sygebehandling samt rimeligt begrundede enkeltudgifter efter
reglerne på kontanthjælpsområdet i Lov om Aktiv Socialpolitik."

Vedr. boligstøtte

Så kan du selv beregne hvor meget støtte du har ret til her:

http://dinboligstoette.netborger.dk/produkt/paraply/default.asp?p=netborger

Desuden kan du have ret til

"Handicapkompenserende ydelser
Er du mellem 18 og 65 år, og er din fysiske eller psykiske
funktionsevne varigt nedsat, kan du søge om hjælp efter lov om social
service §84 til nødvendige merudgifter.

Udgifterne skal være en følge af din nedsatte funktionsevne og må
ikke kunne dækkes efter anden lovgivning

Er du født før 1. juli 1939 kan hjælpen ydes indtil du fylder 67
år.

Får du førtidspension efter reglerne før 1. januar 2003, kan du kun
søge om hjælpen, hvis du tillige er bevilget støtte efter lov om
social service §77 til personlig hjælperordning.

Modtager du førtidspension efter reglerne før 2003, så læs om:
Bistands- og plejetillæg.

Hvordan søger jeg?
Du skal søge kommunen om tilskuddet. Kommunen vil så sammen med dig
opgøre de sandsynlige merudgifter. Herefter får du en afgørelse på,
om du får dækket merudgifter og hvor meget du kan få.

Mindst en gang om året revurderer kommunen dine forventede merudgifter
for det kommende år. Du kan også selv anmode om, at der sker en ny
vurdering, hvis du mener, der er sket en væsentlig forøgelse af dine
udgifter til den daglige livsførelse.

Hvor meget kan jeg få?
Du kan få hjælp til dækning af nødvendige merudgifter, der er en
følge af din nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne. Behovet
vurderes i forhold til en ikke-handicappet på din alder og i samme
livssituation.

Udgifter som du selv ville have afholdt, hvis der ikke havde foreligget
særlige omkostninger ved den daglige livsførelse på grund af din
nedsatte funktionsevne, skal du selv afholde.

Tilskuddet er ikke skattepligtigt og er uafhængigt af din indkomst.

Tilskuddet udregnes på grundlag af de sandsynliggjorte merudgifter.
Merudgifterne omfatter såvel løbende udgifter som enkeltudgifter.

Eksempler på merudgifter:

kost og ernæringspræparater

medicin

sygeforsikring

befordring

handicaprettede kurser

beklædning

praktiske opgaver som for eksempel: at skifte en elpære, at pudse
vinduer, at vaske gardiner, at købe ind herunder gaveindkøb,
børnepasning hvis den handicappede forælder er ude, at hjælpe med at
få overtøj på, at hjælpe med aflastning for eksempel i forbindelse
med udsving i helbredstilstanden, ved behandlinger og så videre.

Der kan gives tilskud, når de skønnede merudgifter er på mindst
6.000 kr. om året, svarende til 500 kr. om måneden. Tilskuddet ydes
så med et basisbeløb på 1.500 kr. om måneden.

Er merudgifterne over 1.750 kr. om måneden, øges basisbeløbet fra
1.500 kr. til 2.000 kr. om måneden, og øges med 500 kr. hver gang
merudgifterne øges med 500 kr.

Hvor længe kan jeg få tilskud ?
Hvis kommunen vurderer, at merudgifterne er lavere end oprindeligt
antaget og de samlede merudgifter ikke overstiger 6.000 kr. årligt,
bortfalder tilskuddet ved udgangen af den måned, hvor dette
konstateres.

Tilskuddet bortfalder ved udgangen af den måned, hvor du fylder 65
år. Er du født før 1. juli 1939, bortfalder tilskuddet først ved
udgangen af den måned, hvor du fylder 67 år."

Hilsen

Ann