Ansvar for softwarelicenser
Fra : GH

Dato : 11-10-06 19:14

Hej - jeg vil lige stille et hypotetisk spørgsmål:

Firma XX har gennem en årrække i stadig stigende grad benyttet sig af
ulovligt kopieret software. Ca. 90% af virksomhedens brede vifte af software
er enten cracket eller på anden vis ulovligt installeret af både tidligere
og nuværende medarbejdere.

Ved et tilfælde bliver spørgsmålet højaktuelt. Ledelesen (indehaveren)
bestrider al viden om de manglende licenser på stort set alt, og mere end
antyder, at de ansatte bærer ansvaret.

Gør de så det?

På forhånd tak
G.H.

Fra : per christoffersen

Dato : 11-10-06 20:25

"GH" <.@-.-> skrev i en meddelelse

> Ved et tilfælde bliver spørgsmålet højaktuelt. Ledelesen (indehaveren)
> bestrider al viden om de manglende licenser på stort set alt, og mere end
> [...]

Nej.
Udadtil er virksomheden ansvarlig overfor softwareudbyderne, og må betale
hvad den oplevelse koster.

/Per

Fra : Snuden

Dato : 11-10-06 21:36

On Wed, 11 Oct 2006 21:24:32 +0200, "per christoffersen"
<pc@FJERNcomonto.dk> wrote:

>"GH" <.@-.-> skrev i en meddelelse

>Nej.
>Udadtil er virksomheden ansvarlig overfor softwareudbyderne, og må betale
>hvad den oplevelse koster.

Enig. Det er ledelsens ansvar at sikre lovligheden af firmaets
software, uanset hvor meget de prøver at sno sig uden om. I tilfælde
hvor ulovlige installationer konstateres internt, har de pligt til at
bringe forholdet i orden (enten købe licens eller fjerne softwaren).
Bliver de fanget med fingrene i kagedåsen kan det blive en rigtig dyr
affære - Greve Kommune lærte det på den hårde måde for nogen år
tilbage.
--
Snuden

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-10-06 23:20

GH skrev:
> [...]
>
> Ved et tilfælde bliver spørgsmålet højaktuelt. Ledelesen (indehaveren)
> bestrider al viden om de manglende licenser på stort set alt, og mere end

Som flere har nævnt anses firmaet som udg. pkt som en helhed. Der vil
dog kunne blive tale om at straffe enkeltpersoner, såfrem deres
handling anses for at være abnorm. Dette vil afhænge af konkrete
omstændigheder, hvorfor det er svært at give et klart svar på.

I det tilfælde du nævnet, hvor ejeren/ledelsen, ikke har været klar
over at softwaren var ulovlig, vil han som udg. pkt. ikke kunne
straffes personligt.

Det er dog antaget, at man straffer enkeltpersoner (f.eks. ejeren eller
medlemmer af ledelsen), hvis denne / de har handlet forsætligt eller
groft uagtsomt. I sådanne tilfælde vil man ikke rejse tiltale mod
firmaet, da ejeren så vil blive straffet to gange, hvilket vil stride
mod 7. tillægsprotokol til EMRK artikel 4. Man vil istedet rejse
tiltale mod ejeren / medlemmerne af ledelsen alene.

Det er svært for mig at se hvordan lederen af et firma ikke har handlet
minimum uagtsom hvis han ikke har været klar over at det var ulovlig
software der blev brugt. (Han burde f.eks. have indset at de ikke havde
brugt penge på licenser). Derimod kan det være undskyldeligt hvis
firmaet har købt en samlet løsning. Men igen en konkret vurdering af
omstændighederne

Der findes tillige regler hvor der vil blive rejst tiltale blot ved
simpel uagtsomhed. Dette kan f.eks. være hvis en enkelperson har ejet
flere selskaber som er lukket kort tid efter hinanden, og hvor der er
begået samme overtrædelser.

Jeg håber du kunne bruge mit svar.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette