Fraflytning lejlighed - dødsbo udlagt ?
Fra : Amager-online

Dato : 10-10-06 16:39

Hej
Kan I hjælpe mig med hvad man bør gøre for at få depositum og
forudbetalt leje tilbage når en person dør. Boet er udlagt som
"boudlæg" til mig, hvilket vil sige at vedkommendet ingen penge har.

Lejligheden blev lejet af privat udlejer og der blev betalt 3mdr forud
+ 3 mdr depositum. Jeg kan ikke se om disse beløb er blevet reguleret
op svarende til den nuværende leje.

Der er også varmepenge tilgode.

Lejligheden blev overtaget i elendig stand og er sat i stand for lejers
regning. Hvordan sikrer jeg mig mod at udlejer snyder med
varmeafregningen og beholder depositum og forudbetalt leje ?

Boet er vel berettiget til få disse penge selvom det er et primitivt
bo under boudlæg, eller hvad ?

Jeg ved fra andre at udlejerne udnytter situationen groft fordi folk
ikke kender omstændighederne. Udlejer er pudsigt nok også den eneste
som ikke har henvendt sig i dødsboet, fordi her har boet penge tilgode

Hvordan sikres beviser hvis en retssag bliver nødvendig. Please -
hjælp med råd, udlejers bruger nogle advokater som har et skidt ry,
så det gælder om at gøre det rigtigt nu.

Mvh den ulykkelige

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 10-10-06 20:38

Amager-online wrote:

> Hvordan sikres beviser hvis en retssag bliver nødvendig. Please -
> hjælp med råd, udlejers bruger nogle advokater som har et skidt ry,
> så det gælder om at gøre det rigtigt nu.

Selv de mest beskidte advokater kan snyde dig for de penge, du har fået
udlagt. Du skal fremsende dokumentation (sikkert fra skifteretten) på at
du har fået boet udlagt til udlejer sammen med en opgørelse over, hvad
han skylder dig.

Skulle der opstå problemer, må du overveje, om 5-10 tusinde kroner er
værd at bruge på en advokat.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jubii

Dato : 11-10-06 12:28

On 10 Oct 2006 08:38:59 -0700, "Amager-online" <amager@6url.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>forudbetalt leje tilbage når en person dør. Boet er udlagt som
>"boudlæg" til mig, hvilket vil sige at vedkommendet ingen penge har.

Det er ikke rigtigt. Penge tilgode er en indkomt der skal påføres
dødsboopgørelsen. Blev de det?

> [...]
>ikke kender omstændighederne. Udlejer er pudsigt nok også den eneste
>som ikke har henvendt sig i dødsboet, fordi her har boet penge tilgode

Så har vedkommende jo også fravalgt at kræve dødsboet for flyttevedligeholdelse.
Det krav skal jo opføres som udgift i boopgørelsen.

>Hvordan sikres beviser hvis en retssag bliver nødvendig. Please -
>hjælp med råd, udlejers bruger nogle advokater som har et skidt ry,
>så det gælder om at gøre det rigtigt nu.

Du kontakter skifteretten og får forklaret hvilke indtægter og hvilke udgifter
der evt. mangler at blive opgjort. Muligvis vil skifteretten kontakte udlejer
for at få en redegørelse på hvilke krav han har i boet, samt dokumentation for
hvad der står indestående af husleje og depositum, evt også varmeregnskab.

Det er det der skulle være i dødsboerklæringen.

Når disse ting er afklaret med skifteretten, tror jeg ikke udlejer kan undslå
sig at tilbagebetale hvad der måtte tilkomme boet.

>Mvh den ulykkelige
Nu er det her jo ikke en brevkasse.

Fra : per christoffersen

Dato : 11-10-06 13:48

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> for
> hvad der står indestående af husleje og depositum, evt også varmeregnskab.

Når boet er udlagt som boudlæg er det op til den der ahr fået udlægget at
foretage den opgørelse.
Skifteretten har ikke noget med det at gøre.
De kan muligvis bidrage med lidt rådgivning om, hvordan man håndterer den
genstridige udlejer, men selve opgørelsen har de ikke noget med at gøre.

/Per

Fra : Jubii

Dato : 11-10-06 15:14

On Wed, 11 Oct 2006 14:48:03 +0200, "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>genstridige udlejer, men selve opgørelsen har de ikke noget med at gøre.

Der mangler en oplysning om hvilken § i skifteloven boet er udlagt efter, og det
kan sagtens komme eftersager selv når boet er færdigbehandlet i skifteretten,
hvis der har været fejl i indberetningen.

jeg har selv 2 udlæg, hvor der er foretaget rettelser til skifteretten.

Fra : per christoffersen

Dato : 12-10-06 08:22

> [...]
> kan sagtens komme eftersager selv når boet er færdigbehandlet i
> skifteretten,
> hvis der har været fejl i indberetningen.

Hvis der er tale om et boudlæg kan det da vidst kun være §18?

/Per

Fra : Jubii

Dato : 12-10-06 10:24

On Thu, 12 Oct 2006 09:21:54 +0200, "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

>Hvis der er tale om et boudlæg kan det da vidst kun være §18?
>
>/Per

ja.

Fra : Amager-online

Dato : 14-10-06 00:06

per christoffersen wrote:

> Når boet er udlagt som boudlæg er det op til den der ahr fået udlægget at
> foretage den opgørelse.

Jeg forventede også at jeg skulle lave opgørelsen.

Hvordan gør man med fraflytningsbesigtigelsen ?
Her kan jo nemt opstå tvister som senere skal afgøres i retten. I
praksis forholder det sig sådan at vedkommendet overtog en elendig
lejlighed og har instandsat denne for egen regning. Den lejlighed som
nu tilbageleveres til udlejer er i væsentligt bedre stand end den blev
leveret i.

> Skifteretten har ikke noget med det at gøre.

Skifteretten har en standardtekst i et ledsagebrev, hvor de oplyser at
huslejen IKKE skal betales og at man blot kan pakke og forlade det
hele. De nævner slet ikke at lejer ofte har 6 måneders leje i klemme
og at der reelt skal ske en fraflytningsopgørelse.