Invalidesum.
Fra : L.Støvring

Dato : 07-10-06 08:01

Hej i gruppen.

En bekendt har været ude for en ulykke som gør at han ikke kan vende tilbage
til sit hidtidige erhverv. Han revalideres til kontorjob, som han passer med
15-17 timer ugentligt. Til hans arbejdsmarkedspension er knyttet en
forsikringsdækning som kommer til udbetaling ved "sygdom eller ulykke som
medfører mindst 50% erhvervsevnenedsættelse, i ethvert erhverv".

Mon ikke forsikringsselskabet har dækket sig godt ind med den passus? Såvidt
jeg læser imellem linjerne skal man komme med hovedet under armen for at
forsikringen udløses - for man kan vel uanset næsten hvilket fysisk
handicap, man måtte have pådraget sig, bestride et eller andet erhverv i
mindst 18 timer ugentligt Eller hvad mener I?

Henvisninger til tidligere afgørelser er mere end velkomne.

Mvh. Lisbeth

Fra : Henning

Dato : 07-10-06 13:22

>handicap, man måtte have pådraget sig, bestride et eller andet erhverv i
>mindst 18 timer ugentligt Eller hvad mener I?

Lidt OT i denne gruppe - der skal ikke meget til, du ikke kan passe et
job "bare" 18 timer om ugen. Noget så simpelt og udbredt som
piskesmæld kan gøre, at du ikke kan gå eller stå lange perioder i
træk. Et almindeligt kontorjob på 3,5t/dag kan sagtens være et
uoverskuleligt smertehelvede. Arbejde et kvarter til en halv time,
ligge ti minutter osv. - hvilken arbejdsgiver vil tillade dette?

Fra : L.Støvring

Dato : 07-10-06 15:31

> [...]
> uoverskuleligt smertehelvede. Arbejde et kvarter til en halv time,
> ligge ti minutter osv. - hvilken arbejdsgiver vil tillade dette?

Jeg vil give dig helt ret, men een ting er hvad vi 2 kan blive enige om, en
anden er hvad forsikringsselskaberne vurderer. Og mht. lige præcis
piskesmæld er der afsat flere kendelser i Ankenævnet for forsikring, som
siger at det ikke berettiger til udløsning af invalidesum iht."50%