Huskøb under forkerte forudsætninger
Fra : jesper@vfr.dk

Dato : 04-10-06 13:43

Hej alle,

Jeg vil lige høre jeres mening om den her ...

Vi købte sidste år et gammelt hus. Her til foråret skulle vi så
bygge en
kvist på huset. I den forbindelse blev vi af kommunen gjort opmærksom

at ombygningen ville resultere i at vi ville overstige den tilladte
bebyggelsesprocent. Det viste sig imidlertid at det oplyste areal ikke
passede med det faktiske. Huset er opgivet til 143kvm men faktisk viser
det sig at det kun er 129kvm, altså en reduktion på 10%.
Det opgivne (143) står i BBR, så vi har købt huset med den
forventning at
huset faktisk havde denne størrelse. På grund af vores ombygning samt
at
vi er retsskafne mennesker står vi så nu med et hus som er
registreret
til 129kvm. Jeg har et problem med dette faktum: Den dag hvor vi skal
sælge huset vil vi have en relativ lavere vurdering da huset er blevet
10% mindre siden vi købte det. Nu står vi ikke for at skulle sælge
det,
men vi mener at vi bør have en refussion på 10% af købesummen som vi
købte huset for da det er købt på forkert grundlag.
Er dette 'bare ærgeligt' eller kan vi rent faktisk gøre noget ved
det?

mvh,
Jesper

Fra : lhm

Dato : 04-10-06 21:48

<jesper@vfr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>passede med det faktiske. Huset er opgivet til 143kvm men faktisk viser
>det sig at det kun er 129kvm, altså en reduktion på 10%.

Har I så ikke lige fået nogle kvadratmeter forærende? I kan vel nu bygge
kvist fra 129 til 143 m2 uden at komme i konflikt med det opgjorte
boligareal.
Min lejlighed er opgjort til 76 m2 men er reelt kun 67 m2 - resten er
fællesareal, opgang, mv. Kan der være noget af den slags selv om det er et
hus?

> [...]
>sælge huset vil vi have en relativ lavere vurdering da

>huset er blevet 10% mindre siden vi købte det.

Ja, det er ikke rart - tænk hvis det bliver ved på den måde

> [...]
>købte huset for da det er købt på forkert grundlag.
>Er dette 'bare ærgeligt' eller kan vi rent faktisk gøre noget ved

Jeg må indrømme, at jeg ikke ved meget om dette, men mon ikke man kan få
boligarealet gjort op igen? Er der ikke en skønsmand/boligsagkyndig/ect. der
kan komme ud og foretage en måling? Prøv at kigge på Erhvervs- og
Byggestyrelsens hjemmeside http://www.ebst.dk/forside/0/2/0 og kontakt evt.
kommunen.

Beklager at jeg nu har stillet flere spørgsmål end du startede med! Skriv
endelig hvordan det går.

mvh
lhm

Fra : lhm

Dato : 04-10-06 21:56

[...]

Se også lov om bygnings- og boligregistrering
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20020076729-REGL

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-10-06 22:05

>passede med det faktiske. Huset er opgivet til 143kvm men faktisk viser
>det sig at det kun er 129kvm, altså en reduktion på 10%.
>Det opgivne (143) står i BBR, så vi har købt huset med den

Hvem har foretaget den nye måling? Og kan den gamle måling have indeholdt et
lille udhus/das/garage engang?

Mvh Maria

Fra : jesper@vfr.dk

Dato : 04-10-06 22:40

Tak til jer alle for jeres svar.

Maria Frederiksen skrev:

> Hvem har foretaget den nye måling? Og kan den gamle måling have indeholdt et
> lille udhus/das/garage engang?
>
> Mvh Maria

Jeg har selv foretaget den nye opmåling med udgangspunkt i gældende
regler.

Det er vel ligegyldigt hvad den gamle måling kan have dækket da det
altid påhviler ejer at vedligeholde BBR'ens rigtighed. Dette har jeg
fået bekræftet af en synsmand her til aften som samtidig sagde at
vores sag skulle være lige til at køre igennem, men han er jo heller
ikke advokat? :)

mvh,
Jesper

Fra : per christoffersen

Dato : 05-10-06 13:50

> [...]
> fået bekræftet af en synsmand her til aften som samtidig sagde at
> vores sag skulle være lige til at køre igennem, men han er jo heller

Hvis I har brugt en advokat til købet, så få ham til at komme med en
vurdering af sagen.
Sagen virker rimelig oplagt.
Din opmåling skal selvfølgelig være korrekt, men det er nu forholdsvis nemt
at gøre på et fritliggende enfamiliehus.

/Per

Fra : ha

Dato : 05-10-06 14:14

jesper@vfr.dk wrote:
> [...]
> fået bekræftet af en synsmand her til aften som samtidig sagde at
> vores sag skulle være lige til at køre igennem, men han er jo heller

Som andre også har skrevet, bør du rådføre dig med den advokat du
brugte ved huskøbet. Noget andet er så, at jeg har svært ved at se hvad
du skal have nedslag i prisen for. Huset er vel ikke anderledes idag,
end det var da du købte det. Eneste ændring er vel et givent tal i en
BBR meddelelse, som du sikkert alligevel ikke er kommet i besiddelse af/
til kendskab til, før handlen blev indgået.

/ha

Fra : per christoffersen

Dato : 05-10-06 14:19

"ha" <minnewsmail@gmail.com> skrev i en meddelelse

> end det var da du købte det. Eneste ændring er vel et givent tal i en
> BBR meddelelse, som du sikkert alligevel ikke er kommet i besiddelse af/
> til kendskab til, før handlen blev indgået.

Man må da håbe, at han har haft kendskab til BBR-meddelelsen før handlen
blev gennemført. Ellers er både ejendomsmægler og advokat på glatis.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-06 14:46

ha skrev:

> brugte ved huskøbet. Noget andet er så, at jeg har svært ved at se hvad
> du skal have nedslag i prisen for. Huset er vel ikke anderledes idag,
> end det var da du købte det.

Det er mindre værd. Jeg har tabt 5'000 kr på den slags snyd.
Huset var opgivet til 136 m2, men de 24 af dem var en tidligere
garage der ikke havde loftshøjde nok til beboelse, og så kunne
det kun kaldes et hobbyrum og måtte ikke indregnes i
beboelsesarealet. Det havde nær kostet mere, men vi fik presset
en køber så det endte med et tab på 5'000 kr.

Vi orkede desværre ikke at knalde sælger og ejendomsmægler
hvilket ellers ville have været en ren formalitet.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-06 13:30

<jesper@vfr.dk> wrote in message

> Huset er opgivet til 143kvm men faktisk viser
>det sig at det kun er 129kvm, altså en reduktion på 10%.

De 143 m2 kan måske være ydre mål ?

F.eks har jeg lige lavet en tilbygning på 52 m2 invendige mål, men vi skulle
have tillladelse til 58 m2 da fundamentet lige snupper 6 m2.

Mvh

David

Fra : kjaer

Dato : 06-10-06 09:28

DrPepper wrote:
> [...]
>

> F.eks har jeg lige lavet en tilbygning på 52 m2 invendige mål, men vi
> skulle have tillladelse til 58 m2 da fundamentet lige snupper 6 m2.

Danske ejndomshandlere har, mig bekendt, en aftale om at man regner med ydre
mål. Det kan sagtens give en forskel på 10-15m2.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-10-06 09:13

jesper@vfr.dk wrote:
> [...]

> til 129kvm. Jeg har et problem med dette faktum: Den dag hvor vi skal
> sælge huset vil vi have en relativ lavere vurdering da huset er blevet

Der har været en sag fremme i pressen om netop det. Køberen måtte bide i det
sure æble.

Det er nok 3-6 måneder siden.

--
Per, Esbjerg