Prøvekørsel Hvem skal betale?
Fra : Mju

Dato : 04-10-06 05:00

Vi skal sælge vores Motorcykel. Og der kommer så nogle og skal se på den.
Nu vil så gerne høre hvem skal betale hvis der sker et uheld?

Altså den person som evt skal købe motorcyklen, vil jo nok gerne have en
prøvetur.
Hvis der så sker noget (uheld/skade) under denne tur, er det så min egen
forsikring som dækker det.
Eller kan jeg lave en form for dokumendt så det er den som prøvekøre, som
skal betele for evt skader?

M.v.h.

Michal

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-10-06 08:13

Mju wrote:
> [...]
> egen forsikring som dækker det.
> Eller kan jeg lave en form for dokumendt så det er den som prøvekøre,

Det er din forsikrings problem (og dermed dit) :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Mju

Dato : 04-10-06 14:56

> Det er din forsikrings problem (og dermed dit) :)
>
> --
> Per, Esbjerg
Trist Hvis nu der skulle ske noget.
Men hvis man nu laver en aftale med køber, om at han skal betale. Kan jeg så
bruge det hvis der sker noget?

M.v.h.

Michal

Fra : Anders Majland

Dato : 04-10-06 15:08

> Men hvis man nu laver en aftale med køber, om at han skal betale. Kan jeg
> så bruge det hvis der sker noget?

Jeg mener at kunne huske at det har været debateret her eller i
dk.fritid.bil for ganske nylig - og at konklusionen var at da en prøvekørsel
lige så meget var i sælgers som i købers interesse ville det være svært at
få en køber til at erstatte noget.. Argumentet den anden vej var at det var
et lån i købers interesse og lånte ting skal afleveres i samme stand ...

Så hvis du er flink og låner din mc til en der bare gerne vil prøve den kan
du gøre ham ansvarlig for skader, mens det er mere tvivlsomt i en
salgssituation....

/A

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-10-06 16:42

On Wed, 4 Oct 2006 15:56:17 +0200, "Mju" <Ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
>Trist Hvis nu der skulle ske noget.
>Men hvis man nu laver en aftale med køber, om at han skal betale. Kan jeg så
Ja måske, alt efter hvad aftalen nu går ud på (hvor specifik den er
skrevet), men det vil ikke fremme salget.

Det er meget bedre at bede en evt. køber om at betale et kontant
depositum der svare til selvrisiko+bonustab.
Men igen, det fremmer ikke salget.

Det har ofte været en udbredt opfattelse at det bedste sted at sælge
sin bil/motorcyken var til forsikringen, så måske det er værd at løbe
risikoen ?

/Hans

Fra : Jens

Dato : 04-10-06 15:39

Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> Det er din forsikrings problem (og dermed dit) :)

Gad vide om ikke man kan bruge Danske Lovs afsnit om lån? I hvert fald
for de udgifter, som ikke dækkes af forsikringen (selvrisiko, bonustab).

<citat>
8. CAPITEL.
Om Laan, Leie og betroet Gods
1. Laan maa ej fortabis, men skal lydisløst hiemkomme og lige saa got,
som mand det annammede, være sig Fæ, Klæde, Vaaben, eller andet Gods.
End forkommer det, saa at det ikke kand igienskaffis, da bør dets Værd
nøjagtig at betalis.
</citat>
--

Jens F

Fra : Henning

Dato : 04-10-06 18:14

On Wed, 4 Oct 2006 06:00:18 +0200, "Mju" <Ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
>forsikring som dækker det.
>Eller kan jeg lave en form for dokumendt så det er den som prøvekøre, som

Ved forhandlere er der oftes en selvrisiko på 5.000,- ved skader. Det
er en del af kontrakten, der underskrives (i hvert tilfælde når det
drejer sig om nye biler i København). Om det er anderledes derude hvor
et håndslag er et håndslag ved jeg ikke

Fra : Mju

Dato : 04-10-06 18:20

> [...]
> er en del af kontrakten, der underskrives (i hvert tilfælde når det
> drejer sig om nye biler i København). Om det er anderledes derude hvor

Tak til alle for jeres svar.
Jeg tror at jeg laver et dokumendt, og ser om køber vil skrive det under.

M.v.h.

Michal

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-10-06 20:09

Mju wrote:
> [...]
> egen forsikring som dækker det.
> Eller kan jeg lave en form for dokumendt så det er den som prøvekøre,

Alternativt køber køberen cyklen inden prøveturen. Dermed har du ikke
bonustab/præmiestigning ved skade...