14 dages fortrydelsesret ved webhoteller?
Fra : Stig Sørensen

Dato : 03-10-06 11:47

Dette indlæg er krydspostet i webhotel og jura gruppen.

Hej alle.

Jeg har fornyligt bestilt webhotel hos Gigahost.dk den 30 septemper.
Betalingen er sket og det hele er oprettet.

Jeg er dog ikke tilfreds med hvordan mine domæner bliver styret og dette
kan ikke rettes i den meget mangelfulde "kontrolpanel" man har adgang til
som kunde ved Gigahost.
Jeg har defor skrevet til support om at rette problemet og har nu intet
hørt fra dem i 3 dage.

Jeg kan allerede nu se at det er et firma som jeg ikke ønsker skal styre
min hjemmeside og mine domæner og havde tænkt mig at annullere handlen som
jeg troede man kunne ved nethandel - også ved webhoteller, jeg kan jo ikke
se hvordan det hele køre hos Gigahost før det hele er betalt.

Men har jeg ret til at fortryde? Hvad siger loven?
Så dum som jeg er nærlæste jeg ikke betingelserne og der står bla (eller
jeg husker i hvertfald ikke at dét stod der på det tidspunkt):

"Ved kundens accept af forretningsbetingelserne, herunder foretagelse af
betaling for første abonnementsperiode ved brug af betalingskort, anses
kunden for at have givet sit udtrykkelige samtykke til, at Gigahost
igangsætter det nødvendige med henblik på at give kunden adgang til
Webhotellet. Som følge heraf er kunden ikke berettiget til at fortryde sin
bestilling af et abonnement efter det tidspunkt kunden har accepteret
forretningsbetingelserne og foretaget betaling, jf. den danske
forbrugeraftalelov § 12, stk. 2."

Har jeg nu så bare smidt penge ud af vinduet til et håbløst webhotel hvor
intet virker gennem kontrolpanelet og hvor der er intet support?

Alt hjælp modtages med kyshånd.

Hilsen en fortvivlet Gigahost-kunde...

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-10-06 12:03

Stig Sørensen <ingenspam@tak.tak> writes:

> Men har jeg ret til at fortryde? Hvad siger loven?

Forbrugeraftaleloven §18 stk. 4 siger:

Stk. 4. Såfremt aftalen vedrører fjernsalg af en ikkefinansiel
tjenesteydelse eller en vare, som skal fremstilles eller tilpasses
efter forbrugerens individuelle behov, gælder fortrydelsesretten
kun, indtil udførelsen, fremstillingen eller tilpasningen begynder,
når forbrugeren forinden har givet sit samtykke til, at den
erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen m.v. inden
fortrydelsesfristens udløb. Denne begrænsning i fortrydelsesretten
gælder dog ikke, hvis den pågældende aftale vedrører løbende
levering og er indgået under eller i forbindelse med den
erhvervsdrivendes telefoniske henvendelse til forbrugeren uden
dennes forudgående anmodning.

Et webhotel er helt klart en ikkefinansiel tjenesteydelse, så derfor
finder ovenstående anvendelse. Umidelbart vil jeg mene at din
nærlæsning af betingelserne klart nok angiver at du giver samtykke til
at "leveringen" sker straks.

--
http://peter.makholm.net/ | I laugh in the face of danger. Then I hide
peter@makholm.net | until it goes away

Fra : Jesper Brock

Dato : 04-10-06 14:33

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Forbrugeraftaleloven §18 stk. 4 siger:

Er vi overhovedet sikre på, at forbrugeraftaleloven finder anvendelse?

Nu skriver spørger i sit indlæg: "Jeg kan allerede nu se at det er et firma
som jeg ikke ønsker skal styre
min hjemmeside og mine domæner"

Er der tale om en privat mand, eller er vi ovre i noget erhverv med flere
mange hjemmesider og domæner? Hvis det er erhverv, gælder FAL slet ikke,
uanset ydelsens type.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-06 12:30

Stig Sørensen skrev:

> [...]
> se hvordan det hele køre hos Gigahost før det hele er betalt.

> Men har jeg ret til at fortryde? Hvad siger loven?

At du ikke kan fortryde. Der er tale om en tjenesteydelse, og der
ophæves fortrydelsesretten når sælger går i gang med at rette den
til forudsat at køber har accepteret det - og det har du netop i
kraft af Gigahosts betingelser.

I øvrigt argumenterer jeg for at alle indirekte accepterer det
når de bestiller webhotel fordi de ville blive skidesure hvis der
ikke skete noget i 14 dage. Men det er ikke alle der er enige i
den tolkning.

> Så dum som jeg er nærlæste jeg ikke betingelserne og der står bla (eller
> jeg husker i hvertfald ikke at dét stod der på det tidspunkt):

Det gjorde det. Jeg har webhotel ved Gigahost (som jeg gerne
anbefaler), og dengang jeg bestilte det, stod der det samme.

> [...]
> bestilling af et abonnement efter det tidspunkt kunden har accepteret
> forretningsbetingelserne og foretaget betaling, jf. den danske

Og det er helt efter bogen.

> Har jeg nu så bare smidt penge ud af vinduet til et håbløst webhotel hvor
> intet virker gennem kontrolpanelet og hvor der er intet support?

Hvis du ikke vil bruge det, er pengene smidt ud ad vinduet
medmindre du kan overtale en anden til at overtage det eller
medmindre du benytter det som 3 GB web- og oplagringsplads.

> Hilsen en fortvivlet Gigahost-kunde...

Men jeg forstår ikke problemet. Hvis du vil forklare det, skal du
imidlertid holde dig til udbydergruppen da det ikke er juridisk
relevant.

--
Bertel

Fra : Steffan Fallesen

Dato : 03-10-06 13:56

Stig Sørensen wrote:

> Jeg har fornyligt bestilt webhotel hos Gigahost.dk den 30 septemper.
> Betalingen er sket og det hele er oprettet.

Jeg kender intet til det juridiske i DK. De fleste webhoteller refundere
kunder som opsiger inden for den første uge. Jeg er sikker på at
Gigahost vil give dig alle dine penge tilbage hvis du beder om det.

> Jeg er dog ikke tilfreds med hvordan mine domæner bliver styret og
> dette kan ikke rettes i den meget mangelfulde "kontrolpanel" man har
> adgang til som kunde ved Gigahost.

OK - det er ærgeligt. De er dog ret nye så det bliver sikkert hurtigt bedre.

--
Best regards,
Steffan S. Fallesen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 03-10-06 14:44

Jeg kom lige til at checke Gigahosts forretningsbetingelser. Det har
ikke noget med Stig Sørensens spørgsmål at gøre.

"Det er ikke tilladt at bruge webhotellet til lagring af ulovligt og
copyrightbeskyttet materiale."

Så pas på, sørg for at intet I lægger på webhotellet har værkshøjde...
(Det kunne godt gå hen at blive nogle jævnt kedelige websider)

/Benny

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 04-10-06 13:38

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så pas på, sørg for at intet I lægger på webhotellet har værkshøjde...
> (Det kunne godt gå hen at blive nogle jævnt kedelige websider)

der står så - ulovligt ..og.. copyright.. ikke eller

Fra : Stig Sørensen

Dato : 03-10-06 18:40

[snip]

Skrev en mail til Gigahost i stedet for at bruge deres formmail-system på
hjemmesiden.
Denne gang fik jeg svar og det hele er sat korrekt op nu, så jeg er en
tilfreds mand.

Fra : Peter

Dato : 04-10-06 05:23

Stig Sørensen wrote:

> Jeg er dog ikke tilfreds med hvordan mine domæner bliver styret og
> dette kan ikke rettes i den meget mangelfulde "kontrolpanel" man har
> adgang til som kunde ved Gigahost.

Jeg har svært ved at tolke med "styret", men hvis det er DNS, hvorfor så
ikke bruge GratisDNS til at styre DNS, så har du stortset alle de
muligheder du kan ønske.

> Jeg har defor skrevet til support om at rette problemet og har nu intet
> hørt fra dem i 3 dage.

Hvis du kun har skrevet en gang, så prøv igen. Jeg har altid fået svar
på mine mails inden for 24 timer, tit inden for langt kortere tid.

> Men har jeg ret til at fortryde? Hvad siger loven?

Alle de web-hotels jeg har været kunde hos, har der i deres betingelser
stået at købet ikke kunne fortrydes. Når man ved det på forhånd og som
sådan siger ok til det, ved at gennemføre købet, så undre det mig gang
på gang at så mange brokker sig bagefter.
Når det er sagt, så ved jeg ikke om det er lovligt at der ikke er en
fortrydelsesret, men det har været oppe og vende her i gruppen flere
gange og noget tyder på at der skal en dom til for at slå det fast en
gang for alle.

Man kan måske komme langt ved venligt forklare hosten hvorfor man ikke
ønsker at at være kunde der, og høre om der er mulighed for at få
pengene tilbage, eller en del af dem.

> Så dum som jeg er nærlæste jeg ikke betingelserne og der står bla
> (eller jeg husker i hvertfald ikke at dét stod der på det tidspunkt):

Det stod der på det tidspunkt jeg købte plads hos gigahost, og da det er
noget siden, så stod det sikkert også da du købte plads.

> Har jeg nu så bare smidt penge ud af vinduet til et håbløst webhotel
> hvor intet virker gennem kontrolpanelet og hvor der er intet support?

Som sagt, prøv at snakke/skrive med dem igen, måske kan der findes en
løsning. Din mail til dem i første omgang kan være gået tabt eller endt
i en kæmpe bunke spam, voldsom travlhed... whatever.
Jeg har ikke haft problemer med kontrol panelet, men mangler dog noget
omkring mail opsætning (mail til en adresse sendes til flere andre
adresser) - har hørt at man kan få support til at sætte det op for en og
at det vistnok er på vej i kontrol panelet.

> Hilsen en fortvivlet Gigahost-kunde...

--
Hilsen en rigtig glad Gigahost-kunde
Peter