Ansættelsesbrev
Fra : Madsen

Dato : 02-10-06 20:40

Hvor lang tid nå der maximalt gå inden man får sit ansættelsesbrev som alm.
timelønnet ikke funtionær.

Fra : Codexx

Dato : 02-10-06 21:50

Madsen skrev:
> Hvor lang tid nå der maximalt gå inden man får sit ansættelsesbrev som alm.
> timelønnet ikke funtionær.

Forudsat din ansættelse har en varighed over 1 måned og den
gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer. er du omfattet
af "Lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet".

Den relevante § kommer her, bemærk 2. sætning:

§ 2. Arbejdsgiveren skal give lønmodtageren oplysninger om alle
væsentlige vilkår for ansættelsesforholdet, herunder mindst de
oplysninger, der er opregnet i stk. 2, nr. 1-10. Oplysningerne skal
gives senest en måned efter, at ansættelsesforholdet er påbegyndt.
Hvis lønmodtageren ikke fra ansættelsesforholdets begyndelse har en
gennemsnitlig ugentlig arbejdstid, der overstiger 8 timer, indtræder
arbejdsgiverens oplysningspligt, når lønmodtageren inden for de
seneste 4 uger har haft en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid, der
overstiger 8 timer.

Stk. 2. Arbejdsgiverens oplysningspligt omfatter mindst følgende
oplysninger:

1) Arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse.

2) Arbejdsstedets beliggenhed eller i mangel af et fast arbejdssted
eller et sted, hvor arbejdet hovedsagelig udføres, oplysning om, at
lønmodtageren er beskæftiget på forskellige steder, og om hovedsæde
eller arbejdsgiverens adresse.

3) Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel,
rang, stilling eller jobkategori.

4) Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt.

5) Ansættelsesforholdets forventede varighed, hvor der ikke er tale
om tidsubestemt ansættelse.

6) Lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie, herunder
om der udbetales løn under ferie.

7) Varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler
eller reglerne herom.

8) Den gældende eller aftalte løn, som lønmodtageren har ret til
ved ansættelsesforholdets påbegyndelse, og tillæg og andre løndele,
der ikke er indeholdt heri, f.eks. pensionsbidrag og eventuel kost og
logi. Endvidere skal der oplyses om lønnens udbetalingsterminer.

9) Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.

10) Angivelse af, hvilke kollektive overenskomster eller aftaler der
regulerer arbejdsforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller
aftaler indgået af parter uden for virksomheden, skal det endvidere
oplyses, hvem disse parter er.

Stk. 3. Oplysningerne kan gives i følgende dokumenter:

1) en skriftlig erklæring, som indeholder oplysning om alle
væsentlige vilkår for ansættelsesforholdet bortset fra de
oplysninger, der eventuelt er givet i et af de nedenfor i nr. 2-4
nævnte dokumenter,

2) en skriftlig arbejdskontrakt,

3) et ansættelsesbrev eller

4) et eller flere andre dokumenter, forudsat at mindst eet af disse
indeholder samtlige oplysninger nævnt i stk. 2, nr. 1-4, 8 og 9.

Stk. 4. Bortset fra de oplysninger, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-5
samt 10, anses pligten til at oplyse lønmodtageren om de væsentlige
vilkår for ansættelsesforholdet for at være opfyldt, hvis der i de
dokumenter, som er omtalt i stk. 3, henvises til love, administrative
bestemmelser, vedtægtsmæssige bestemmelser eller kollektiv
overenskomst, der gælder for de pågældende forhold.

//Bacher

Fra : lhm

Dato : 02-10-06 21:58

"Madsen" <boligret@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor lang tid nå der maximalt gå inden man får sit ansættelsesbrev som
> alm. timelønnet ikke funtionær.

Senest en måned efter ansættelsesforholdets påbegyndelse skal arbejdsgiver
bekræfte alle væsentlige ansættelsesvilkår, jf Lov om ansættelsesbeviser §
2, stk. 2. Såfremt dette tilsidesættes kan domstolen tilkende lønmodtageren
en godtgørelse, der udmåles efter sagens omstændigheder.
Ansættelsesforholdet står dog stadig ved magt.

Lov om ansættelsesbeviser:
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/lov_om_ansaettelsesbeviser.html

mvh
lhm

Fra : Madsen

Dato : 03-10-06 18:28

> Senest en måned efter ansættelsesforholdets påbegyndelse skal arbejdsgiver
> bekræfte alle væsentlige ansættelsesvilkår,

Tak for det :)

Jeg har nu været ansat i 6 uger, og har stadig ikke fået et sådan brev. Gav
min leder en påmindelse for 2 uger siden, men intet er sket. Jeg prøver igen