Fotograferet afklædt, billede brugt af med~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 01-10-06 16:45

Hej

http://www.berlingske.dk/upload/webred/FLASH/2006/story/

Historien kort: DM i bodybuilding og diverse andre fitness-klasser i Herning
sidste weekend, fotograf render rundt backstage og tager billeder af helt
eller delvist afklædte atleter, som ikke har givet tilladelse.

Billederne bringes herefter bl.a. på nettet (jeg har ikke set den trykte
udgave).

Må de det? Hvis ikke, hvad kan eventuelt utilfredse atleter gøre?

Jeg har ikek selv part i sagen, men der kører en debat om det på
motion-online.dk
(http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=33606&st=510), og jeg
synes det ville være meget interessant at få en juridisk vinkel på det.

- Klaus

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 02-10-06 04:14

I meddelelse: 451fe285$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
skrev Klaus Jensen:
> [...]
> billeder af helt eller delvist afklædte atleter, som ikke har givet
> tilladelse. ......ville være meget interessant at få en juridisk vinkel på

Hvad med straffelovens § 264 d.
§ 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den,
der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende
en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågæld-
ende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges und-
draget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse,
hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person.

Keld Lergren Nielsen

"Alkohol har aldrig helbredt et menneske for forkølelse -
- men det har lægevidenskaben på den anden side heller aldrig"

Winston Churchil.

Fra : Bongo

Dato : 02-10-06 15:43

> [...]
> draget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse,
> hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person.

Tja, tjo. DM i bodybuilding er jo en offentlig begivenhed. Jeg ved
godt, at backstage ikke er et "offentligt" rum, men jeg vil nu mene, at
man ikke med rette kan påstå, at backstage "åbenbart kan forlanges
unddraget offentligheden". Det er et gammelt princip inden for regler
om fotografering og presseret, at man "må finde sig i at være borger"
- altså, hvis man deltager i et offentligt arrangement, må man også
finde sig i, at der kan blive taget billeder derfra.

Det er klart, at hvis fotografen tager billeder fra toilettet, så er
sagen en anden, men et backstagerum er åben for de fleste og der er
intet journalistisk usædvanligt i at berette en historie væk fra
rampelyset. Spørgsmålet er, om det ikke nærmest er forventeligt, at
der er journalister backstage? I så fald kan man i hvert fald ikke
påstå, at man er blevet uretmæssigt fotograferet.

Går atleterne ikke i forvejen halvnøgne på scenen? Ikke at det
berettiger til uhæmmet fotograferen, men det gør nu heller ikke
atleternes sag bedre.

Fra : lhm

Dato : 02-10-06 15:58

"Bongo" <horstmannster@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

OT OT OT: Bemærk det sidste billede (mandlige bodybuildere i bad) - det er
da tydeligt, hvad han forsøger at kompensere for

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-10-06 20:56

"lhm" <lhm@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse

> OT OT OT: Bemærk det sidste billede (mandlige bodybuildere i bad) - det er
> da tydeligt, hvad han forsøger at kompensere for

Han tager vel koldt bad, den stakkels mand.... ;)

- Martin