Kommunens Vedligeholdelsespligt af cykelst~
Fra : Carsten Riis

Dato : 27-09-06 15:45

Hej alle jurahajer og -cyklister.

Er jeg den eneste der er træt af, at Københavns kommune ikke kan finde
ud af

-at feje cykelstier*,
*: her tænker jeg på glasskår. Jeg kan jo se, at kommunen er
kvik nok til at feje foran rådhuset og på strøget. men hvad med alle
indfaldsvejene.
-at klippe buske, der hænger ud af kørebanen,
-rense riste, som ellers skal føre vandt væk fra kørebanen.
og
-lave cykelstier med kæmpe vandpytter (det hedder vist: junker i
vejnørd-sprog) ved den mindste mulige drypperi. Særlig ved
"midlertidige" vejarbejder, hvor tværs over cykelstien har lagt et
ekstra slidlag, hvor slidlaget får en slags opdæmmende effekt for vand,
hvilket så medfører store vandpytter.

- Og det nyeste man har fundet på er tilsyneladende, at man, når man
skræller øverste slidlag af asfalten og så overgangen mellem det
afskrællede og det som ikke er afskrællet, at der er 1-1½ centimenter
bump, som smadrer dæk/fælge på cyklerne.
- Som prikken over i'et idag har jeg opdaget, at når man endelig ligger
ny asfalt på cykelstierne, så er det den asfalt, hvor regnvandet ligger
sig ovenpå asfalten og derved bliver cykelsti (og bilkørebane) til en
omgang glatbane [her tænker jeg på vermlandsvej, når man kommer fra
Christmas Møllers plads og skal ned forbi ISO]. De ældre cykelstier har
trods alt en eller anden form for fastkørt grus, hvor en stor mængde
vand kan lægger sig "mellem" stene og blive ført væk fra kørebanen.

Helt ærlig: Hvilke paragraffer kan man smide i hovedet på kommunen for
deres manglende hhv. elendige vedligeholdelse af cykelstierne?
Eller sagt på en anden måde: Efter hvilke paragraffer må kommunen
negligere cykelstierne?

Kan man selv foretage fx fejning af de steder hvor der ligger glasskår
og så fakturere kommunen for at lave det arbejde, som den er sat til at
løse?

Kommunerne er jo kvikke nok til at skælde "ejerne" af de private
fællesveje ud, når der ikke bliver ryddet sne om vinteren eller at
pålægge evt. asfaltarbejder ved private fællesveje.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til