bindende bud på auktioner
Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-09-06 19:40

Hejsa,

Har oprettet mig som bruger hos et auktionshus (både net-autktion og fast
auktion, hvor det blot er muligt at afgive bud via nettet)

I velkomstmailen skriver de:

"HUSK AT OPBEVARE ADGANGSKODEN FORTROLIGT DA DU HÆFTER FOR ALLE BUD AFGIVET
VIA HJEMMESIDEN."

I betinglserne for net-aution står:

"Vi gør opmærksom på de hæfter for buddets opfyldelse, med mindre du bliver
overbudt. "

Der står intet i betingelserne for faste auktioner om at bud er bindende
(men det er bud jo som regel på en auktion )

Spørgsmål; Hvis min kode ligger og blafrer på mit køkkenbord og en listig
satan snupper den og byder 7000 kroner for en kasse med kasettebånd, hæfter
jeg vel alligevel ikke ... eller hvad?

ras

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-09-06 19:44

tilføjelse:

Man opretter sig selv som bruger - opgiver navn og adresse og e-mail og får
tilsendt adgangskode og kan derefter byde.

ras

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-09-06 23:40

rasmus carlsen wrote:
> I betinglserne for net-aution står:
>
> "Vi gør opmærksom på de hæfter for buddets opfyldelse, med mindre du bliver
> overbudt. "

Det lyder som noget vrøvl, både sprogligt og juridisk.

Både Justitsministeriet og Forbrugerombudsmanden har kigget på juraen i
netauktioner og er nået frem til, at der er tale om fjernsalg med deraf
følgende 14 dages fortrydelsesret.

Du kan læse om det her:
http://www.jm.dk/image.asp?page=image&objno=75160#search=%22auktioner%20internettet%20fjernsalg%22

--
Allan Olesen

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-09-06 05:38

Allan Olesen <usenet.02.2006.allan@spamcheck.dk> writes:

> [...]
> i netauktioner og er nået frem til, at der er tale om fjernsalg med
> deraf følgende 14 dages fortrydelsesret.

Ja, men se afsnit 4.1.c på side 11.

Nu skriver Rasmus at auktionshuset både har net-auktioner og auktioner
hvor det blot er muligt at afgive bud via nettet. De førstnævnte er
selvfølgelig dækket af forbrugeraftalelovens fjernsalgsregler, men for
de sidstnævnte kræver det en mere konkret viden for at vurdere om
auktionen er tilrettelagt således at en væsentlig del af byderne
normalt er til stede på auktionsstedet.

--
http://peter.makholm.net/ | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil
peter@makholm.net | have noen glæde af din fremtid ska du ikke