Lejeloven, bolig
Fra : JH

Dato : 26-09-06 13:37

Jeg har boet til leje i snart 2 år, og er sagt op til de 2 års udløb.

Både jeg selv og udlejer vil gerne forlænge, men ifølge udlejer kan
han ikke tvinge mig ud efter 2 år, da lejeloven beskytter lejer efter
2 år. Den situation vil han ikke stå i, derfor er jeg sagt op.

Kan vi på nogen måde skrive os ud af dette i en kontrakt ?? - så at
udlejer kan sige mig op til hver en tid, eller vil lejeloven altid
være den som gælder ??

Fra : Martin

Dato : 26-09-06 13:57

"JH" <none@available.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan vi på nogen måde skrive os ud af dette i en kontrakt ?? - så at
> udlejer kan sige mig op til hver en tid, eller vil lejeloven altid

Skal vi gætte på at du har fremlejet lejligheden?

Der er i så fald ikke noget at gøre - en fremleje kan ikke forlænges.

/Martin

Fra : JH

Dato : 26-09-06 14:58

> Skal vi gætte på at du har fremlejet lejligheden?

Jeg har lejet 1.sal af en villa, udlejer bor i resten af huset, som
han ejer. Hvis det gør nogen forskel ?

Fra : Martin

Dato : 26-09-06 15:08

> Jeg har lejet 1.sal af en villa, udlejer bor i resten af huset, som
> han ejer. Hvis det gør nogen forskel ?

Det der gør en forskel er, hvad der står på lejekontrakten!

/Martin

Fra : JH

Dato : 26-09-06 15:48

> Det der gør en forskel er, hvad der står på lejekontrakten!

Der står ikke det store... det er et simpelt stykke papir vi har lavet
sammen, hvor der bare står at jeg lejer. Men i følge ham, så er det
lige meget hvilken aftale vi har lavet sammen, da lejeloven altid vil
gå ind og beskytte lejer ?? - og derfor at selvom jeg skrev en
kontrakt med ham, at han kunne smide mig ud fra dag til dag, så ville
han ikke kunne gøre det efter 2 år. Jeg kender ikke til lejeloven,
derfor jeg sprøger her. Som tidligere sagt, så vil vi begge gerne
fortsætte, hvis vi kan skrive os ud af det, så hvis han en dag selv
skal bruge 1.sal, så har han mulighed for det, og ikke er tvunget til
at finde et nyt lejemål til mig.

Fra : Dino

Dato : 27-09-06 09:05

Den 26-9 2006 skrev JH i dk.videnskab.jura:

> Jeg har lejet 1.sal af en villa, udlejer bor i resten af huset, som
> han ejer. Hvis det gør nogen forskel ?

Du finder lejeloven på
<http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20060039529>

Hvor der bl.a. står:

Kapitel XIII
Opsigelse

§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om
a) enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor,
b) beboelseslejlighed i et hus, hvori der på tidspunktet for aftalens
indgåelse kun findes to beboelseslejligheder, hvoraf ejeren bebor den ene.
Reglen gælder, selv om ejeren anvender et eller flere lokaler i huset til
andet end beboelse, og selv om der i ejendommen er udlejet et eller flere
enkeltværelser til beboelse,

- hvis det kan hjælpe?

--
Dino

<http://starcruiser.dk/conny>

Fra : Jubii

Dato : 27-09-06 12:00

On Wed, 27 Sep 2006 10:04:34 +0200, Dino <no.email.replies@excite.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]

Ja, det er ikke fremleje, men alm. leje reguleret af lejeloven, samt hvad der
lovligt kan indskrives i en regulær og godkendt lejekontrekt.

Nogle ord nedfældet på et A4 ark er ikke en lovlig lejekontrakt og er derfor
ikke gældende for jer.

> [...]
>andet end beboelse, og selv om der i ejendommen er udlejet et eller flere

Det er netop den regel der er gældende da et lejeforhold uden en lovligt
oprettet lejekontrakt er indgået på lejelovens betingelser.
Din udlejer kan blot glemme at han har opsagt dig og i fortsætter som om intet
var sket. Dog med den forskel, som hele tiden har været der, at hvis en part vil
have en lejekontrakt skal den laves, men husk lige at det skal ske på en
godkendt formular, som kan tinglyses hvis nogen ønsker det.

Fra : JH

Dato : 27-09-06 13:15

Jeg ved ikke helt om jeg forstår det, nok mig der er dum ;)

Dvs. da det ikke er fremleje jeg har, men normal leje, så gælder
lejeloven ikke her, og altså ikke de 2 år. Men da vi ikke har lavet en
lovlig kontrakt, så gælder lejeloven alligevel ??

Betyder det så, at hvis vi laver en lovlig kontrakt, så er der ikke
nogen regel med 2 år, og vi kan aftale opsigelse på 3 mdr, eller hvad
vi finder ud af ??

Fra : Jubii

Dato : 27-09-06 19:08

On Wed, 27 Sep 2006 12:14:41 GMT, JH <none@available.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>lejeloven ikke her, og altså ikke de 2 år. Men da vi ikke har lavet en
>lovlig kontrakt, så gælder lejeloven alligevel ??

Når det ikke er fremleje så gælder lejelovens bestemmelser.

>Betyder det så, at hvis vi laver en lovlig kontrakt, så er der ikke
>nogen regel med 2 år, og vi kan aftale opsigelse på 3 mdr, eller hvad
>vi finder ud af ??

Nej, fremleje er når en anden lejer "udlejer" til en person, men der er strikte
regler for fremleje.

Laver i så en kontrakt kan der slet ikke være tale om fremleje, men der kan
aftales en lejeperiode på 2 år eller 4 år eller 5 år o.s.v. Såkaldt
korttidsleje.

Der er så mange former for udlejning og hvad man kan og ikke kan skrive i en
kontrakt, at i er bedre tjent med en der kan forklare jer det ud fra jeres reele
situation og ikke i en debatgruppe.

De 2 år i kredser omkring skaber blot forvirring i tekstbaseret hjælp.

Fra : JH

Dato : 27-09-06 21:17

> Der er så mange former for udlejning og hvad man kan og ikke kan skrive i en
> kontrakt, at i er bedre tjent med en der kan forklare jer det ud fra jeres reele
> situation og ikke i en debatgruppe.

Jeg er ihvertfald blevet lidt klogere på det nu, så tak for det.

Er der nogen i kan anbefale mig at kontakte ??
-jeg bor i storkøbenhavn

Fra : Lasse

Dato : 28-09-06 20:10

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

[klip]
> Nogle ord nedfældet på et A4 ark er ikke en lovlig lejekontrakt og er
> derfor
> ikke gældende for jer.
[klip]

Jeg er ikke helt enig i ovenstående bemærkning, så jeg ville høre om du har
henvisninger til loven eller relevant litteratur der understøtter
synspunktet.
Jeg mener at der modsætningsvist kan sluttes ud fra LL § 5 at der ikke er
blanketkrav til lejekontrakter og at det sammenholdt med aftalelovens
bestemmelser om mundlige aftaler ikke engang er krav om at en lejeaftale
skal vær skriftelig og dermed heller ikke på blanket. De ting der ikke er
aftalt i lejekontrakten vil derfor blive udfyldt med lejelovens regler.

At er helt tosset at indgå en mundtlig aftale om leje og delvist tosset ikke
at anvende en blanket er en helt anden snak.

/Lasse

Fra : Bongo

Dato : 26-09-06 22:07

Hvis du har boet i et tidsbegrænset lejemål i to år, som det jo
lader til, at du har, så er det ganske korrekt, at I ikke kan
fortsætte lejemålet på de eksisterende betingelser. Man kan ikke
sidde i tidsbegrænsede lejemål i mere end sammenlagt to år.

Hvis I vælger at fortsætte lejemålet, overgår I til lejelovens
almindelige regler - hvilket på jævnt dansk betyder, at du som lejer
ikke kan blive opsagt, medmindre din udlejer selv skal bruge det
udlejede. Skal han det, har du et års opsigelsesvarsel.

I kan ikke skrive en lejekontrakt, der lovligt omgår denne regel.

Hvis I skriver en ny lejekontrakt om, at du f.eks. kan sættes ud med 3
måneders varsel, gælder den simpelthen ikke - også selvom du har
skrevet under på aftalen.

I kan sagtens lave en aftale mellem jer om, at han kan opsige dig og i
øvrigt ikke have nogle problemer i den forbindelse, sålænge I er
enige og alt er fred og fordragelighed, men din udlejers problem er, at
forsøger han til sin tid at holde sig til jeres kontrakt og du ikke
vil flytte, ja, så kan han ikke stille noget op - og det er sikkert
den situation, han gerne vil undgå.

Fra : JH

Dato : 27-09-06 02:20

Ja, det er korrekt forstået, det er sådan situationen er.

Så jeg kan høre at udlejer har ret mht. hvordan lejeloven er. Jeg
havde bare håbet vi kunne skrive os ud af det. Fordi selvom vi har et
fint forhold idag, så kan man jo aldrig vide hvad der sker, så kan
sagtens forstå han ikke vil løbe den risiko og ikke kunne komme af med
mig.

Jeg har mit eget lille firma hjemme, som er det jeg lever af, og har
talt med ham om at "biksen" kunne leje det, i stedet for mig
personlig. Så gælder lejeloven ikke ? - kender du noget til det ??

Fra : Bongo

Dato : 27-09-06 18:38

> Betyder det så, at hvis vi laver en lovlig kontrakt, så er der ikke
> nogen regel med 2 år, og vi kan aftale opsigelse på 3 mdr, eller hvad
> vi finder ud af ??

NEJ! Det betyder det IKKE!

Jeg er også lidt i tvivl om, hvad du mente, Jubii?

Altså, det forvirrer tit folk, at man (som privatperson) IKKE KAN
AFTALE sig ud af lejeloven. Man kan skrive, hvad pokker man har lyst
til, men hvis det strider imod loven og forringer lejers situation, så
GÆLDER AFTALEN IKKE. Basta!

Jeg var uopmærksom på reglen om udlejning i udlejers
beboelsesejendom, men jeg kan godt huske det nu: Der findes en regel om
det, der hedder "accessoriske enkeltværelser" - hvis du bor i et
værelse eller i en del af et hus, som udlejer også selv bebor, så
kan I lave en normal lejekontrakt og opsigelsesfristen er 1 måned (se
lejelovens §82 og §86). Det lyder som jeres situation, men ingen af
os herinde kan vide, om jeres forhold vil falde ind under denne regel;
det må I selv bedømme eller evt. få huslejenævnet til at hjælpe
jer.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke kender noget til
erhvervslejemål og derfor ikke kan hjælpe, hvis det er et selskab,
der lejer/skal leje. Men umiddelbart virker det ikke holdbart "bare" at
lade selskabet leje i stedet for dig (det lugter nemlig af omgåelse).

Summa summarum: Du kan IKKE blive boende med en kortere opsigelsesfrist
end 1 år, MEDMINDRE du falder ind under §82. HVIS du falder ind under
§82, kan I fortsætte lejemålet med en opsigelsesfrist på 1 måned.

Fra : Bongo

Dato : 28-09-06 10:00

Bare lige en enkelt kommentar:

> Laver i så en kontrakt kan der slet ikke være tale om fremleje, men der kan
> aftales en lejeperiode på 2 år eller 4 år eller 5 år o.s.v. Såkaldt
> korttidsleje.

Hm. Nej, det passer altså ikke. Jo, måske i erhvervslejemål - det
ved jeg ingenting om - men i private lejemål kan man ikke
tidsbegrænse et lejemål i mere end to år. Når de to er gået, kan
man ikke lave en ny tidsbegrænsning. Reglen er til for at undgå, at
udlejere kan holde sig uden for de stramme opsigelsesregler i lejeloven
ved hele tiden at forlænge et tidsbegrænset lejemål.

> Der er så mange former for udlejning og hvad man kan og ikke kan skrive i en
> kontrakt, at i er bedre tjent med en der kan forklare jer det ud fra jeres reele
> situation og ikke i en debatgruppe.

Det er jeg fuldstændig enig i - men hvis det er et privatlejemål, er
det slet ikke så svært. I kan IKKE lave et nyt tidsbegrænset
lejemål. HVIS du falder ind under §82, kan I fortsætte lejemålet
med en opsigelsesfrist på 1 måned. HVIS IKKE kan du fortsætte
lejemålet med en opsigelsesfrist på 1 år.

Fra : Jubii

Dato : 28-09-06 11:01

On 28 Sep 2006 01:59:46 -0700, "Bongo" <horstmannster@gmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>ved jeg ingenting om - men i private lejemål kan man ikke
>tidsbegrænse et lejemål i mere end to år. Når de to er gået, kan

Kom nu ud af det fremlejehak, og forstå at der er "fri" lejeaftale i lejeloven,
se f.eks. ordlyden i §§ 80 + 81.

> [...]
>
>Det er jeg fuldstændig enig i - men hvis det er et privatlejemål, er
>det slet ikke så svært. I kan IKKE lave et nyt tidsbegrænset

Som skrevet så er det tilladt at have en tidsbegrænset lejeperiode mellem
parterne og når du læser de nævnte §§ ser du at tidsbegrænset lejemål kan både
ophæves og fortsættes.

Fra : JH

Dato : 28-09-06 13:46

Hvem skal man ringe til, evt. få til at komme og se på det ??

Fra : Søren Blom

Dato : 28-09-06 15:40

"JH" <none@available.com> skrev
> Hvem skal man ringe til, evt. få til at komme og se på det ??

komme og se på hvad, der er vel ikke så meget at se på, legeloven er lige
til.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : JH

Dato : 28-09-06 16:22

> legeloven er lige til

Jeg kender hverken legeloven eller lejeloven, men udfra de svar jeg
har kunne læse, synes jeg nu ikke det virker sådan lige til. Derfor
kunne jeg godt tænke mig at ringe til nogen, som kunne rådgive mig, og
fortælle mig endnu mere. Ved bare ik' lige hvem ??

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-09-06 16:31

> [...]
> kunne jeg godt tænke mig at ringe til nogen, som kunne rådgive mig, og
> fortælle mig endnu mere. Ved bare ik' lige hvem ??

Lejernes Landsorganisation

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 28-09-06 19:06

On Thu, 28 Sep 2006 15:22:19 GMT, JH <none@available.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>kunne jeg godt tænke mig at ringe til nogen, som kunne rådgive mig, og
>fortælle mig endnu mere. Ved bare ik' lige hvem ??

Find en lokal lejerforening. Der er en del i storkøbenhavn, samt evt. en
advokatvagt, hvis du har den rette lave indtægt. Der kan du så tage hen og
snakke med en advokat ansigt til ansigt og have papirer med o.s.v. Jeg mener der
er en advokatvagt der ikke tager hensyn til indtægt, men så er det kun mundlig
rådgivning. De andre kan give dig skriftlige materiale.
Og husk, brug de råd du får herinde som en slags rettesnor, ikke som den evige
sandhed.

Fra : JH

Dato : 28-09-06 21:30

Tak for de mange svar, jeg prøver at tage fat i nogen, så jeg kan
komme lidt videre.

Fra : Bongo

Dato : 28-09-06 20:12

> Kom nu ud af det fremlejehak, og forstå at der er "fri" lejeaftale i lejeloven,
> se f.eks. ordlyden i §§ 80 + 81.

Nej, undskyld, men du tager altså fejl. Jeg er ikke inde i noget
"fremlejehak". De to bestemmelser, du refererer til, regulerer ganske
rigtigt tidsbegrænsede lejemål. Der står i de paragraffer, at HAR
man et tidsbegrænset lejemål, kan man frit aftale, at man alligevel
godt kan opsige lejemålet, inden tidsperioden ophører. Fint. Men det
har ikke noget med denne sag at gøre.

Der er IKKE fri aftaleret i lejeloven. Loven er beskyttelsespræceptiv
- afviger man i en aftale lovens bestemmelser til skade for lejer, er
aftalen ugyldig.

Når man har boet i et tidsbegrænset lejemål i to år, kan man ikke
fortsætte med et nyt tidsbegrænset lejemål. Det har INGENTING med
fremleje at gøre - jeg ved ikke, hvorfor du tror, jeg snakker om
fremleje? Tidsbegrænsede lejemål er ikke det samme som fremleje.

> Som skrevet så er det tilladt at have en tidsbegrænset lejeperiode mellem
> parterne og når du læser de nævnte §§ ser du at tidsbegrænset lejemål kan både
> ophæves og fortsættes.

Ja, det er tilladt INDEN FOR DE MAKSIMALT TO ÅR!! Du læser
bestemmelserne, som fanden læser biblen. Du kan ikke bare nævne to
bestemmelser, som regulerer tidsbegrænsede lejemål og så konkludere,
at der ikke gælder andet.

Hvis man kunne fortsætte et tidsbegrænset lejemål i al evighed,
ville de strikse regler om opsigelse (et års varsel og kun hvis man
selv skal bruge det og alt det der) jo være overflødige - så ville
alle jo aftale, at man kun skulle bo der et år ad gangen, så man var
helt sikker på, at man kunne komme af med lejeren. Derfor kan man ikke
have et tidsbegrænset lejemål i mere end to år. Som du også kan se
af §80, stk. 2 (hvis vi endelig skal bruge den), så fortsætter
lejemålet uden tidsbegrænsning, hvis lejer efter lejemålets udløb
bliver boende med udlejers vidende. Det er jo NETOP en regel, der er
indført, for at udlejer ikke bare kan blive ved med at have sin lejer
gående rundt på nogle for udlejer meget fordelagtige vilkår.

Jeg vil gerne fastholde, at situationen her ikke er særligt speget og
henvise til mine tidligere indlæg omkring mulighederne for, at der kan
være tale om en §82-situation.