Hushandel - må man dette?
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 19:48

Hejsa Alle

Må man i en hushandel lave et bud på et hus på f.eks. 60000,- over den
udbudte pris, men hvor man så i sit bud skriver at det er på betingelse af
at sælger skal overføre 50000,- til køber ved handlen??

Så sælger "tjener" 10k ud over de han ville ha for huset, og køber kan få
finanseret de 60K med 80% realkreditlån..

Må man det? eller er det ulovligt på en eller anden måde?

Mvh
Morten

Fra : bem

Dato : 24-09-06 20:02

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finanseret de 60K med 80% realkreditlån..
>
> Må man det? eller er det ulovligt på en eller anden måde?

Det er måske ikke ulovligt, men køber vil vel blive skattepligtig i forhold
til de 50.000 kr.

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-06 20:15

Juel skrev:

> Så sælger "tjener" 10k ud over de han ville ha for huset, og køber kan få
> finanseret de 60K med 80% realkreditlån.

Lovligt eller ej, køber får kun udgifter ud af det. Husets
vurdering stiger ikke af at det bliver solgt til overpris (og
kreditfirmaerne er heller ikke så dumme at de belåner et ormædt,
faldefærdigt hus for flere millioner bare fordi det er blevet
'solgt' til den pris).

> Må man det? eller er det ulovligt på en eller anden måde?

Køber får bare et skattesmæk eller en bødestraf.

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 24-09-06 20:37

> Køber får bare et skattesmæk eller en bødestraf.

Det er ikke ualmindeligt at der sker. F.eks at sælger leverer materialerne
til et nyt køkken, gulv eller lign, der er udskiftningsmodent. Det kan være
en nemmere måde at låne til det i en omgang end at overbevise en
kreditforening om at de skal låne til mere end 80% af handelsprisen.

Det må selvfølgelig ikke have karakter af gaver den ene eller den anden vej.
Det er heller ikke ualmindeligt at større mængder løsøre kan indgå - F.eks
var vores udhuse fulde af "alt muligt" og det blev skrevet ind i købsaftalen
at "skamlet" fulgte med som beset en bestemt dato (For at sikre os at både
det brugbare (som f.eks brænde 6 paller belægnignssten) blev der og ikke kun
affaldet). Huset manglede køkken så vi kunne måske også habe presset på at
Xkr til Y-køkkenbutik som en del af handlen.

Men som Bertel skriver - kreditforeningen vurderer selv hvad vurderingen
skal være (realistisk salgspris) men de kan sagtens vælge ikke at ville
udlåne til 80% alligevel. Jeg har kendskab til ungt par der købte en
"hesteejendom" i ringe stand kun kunne få finanseret 60% af købsprisen i
kreditforeningen. Dels pga standen men også pga at den lå lige opad nogle
højspændingsledninger.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 24-09-06 20:16

hvis det skal holdes skjult for 3. mand er det selvfølgelig ulovligt på
denne måde føres kredit
foreningen bag lyset

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-09-06 23:35

Stig Rasmussen wrote:

> hvis det skal holdes skjult for 3. mand er det selvfølgelig
> ulovligt på denne måde føres kredit
> foreningen bag lyset

Hvori består det ulovlige?

Realkreditinstitutterne foretager deres egen, principielt uafhængige,
værdiansættelse, når lånerammen på 80% (60% for fritidshuse) skal
udmåles. Det er et lovmæssigt krav. Køber har ingen garanti for at denne
værdiansættelse svarer til købsprisen.

Man skal også være opmærksom på at der skal betales 0,6%
tinglysningsafgift af købsprisen, når skødet tinglyses. Øvelsen er ikke
gratis.

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt