Spørgsmål til købsbetinget konkurrence
Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 24-09-06 17:27

Hej Gruppe.

Jeg har gået lidt og undret kmig over en konkurrence.
Det handler specifikt om Ekstrabladets Deal No Deal konkurrence.

kort fortalt er det en konkurrence hvor man via avisen skaffer sig en
spilleplade hver uge (de skriver den er gratis) og derefter skal købe
avisen hver uge hvor man så kan se nogle numre på nogle kufferter som man
så skal skrabe på sin spilleplade. Passer beløbet under den bortskravede
kuffert til beløbet i bladet ved samme nummererede kuffert, har man
vundet beløbet på stedet. Herudover er der en del ekstrakonkurrencer som
man kan vælge at deltage i via sms / telefon

mine spørgsmål er så:

1) Må jeg tage spillepladen ud af bladet uden at købe bladet i butikken
(deres ordlyd er gratis spilleplade med ekstrabladet)

2) Man kan ikke deltage på anden måde end at købe avisen. Må de det?
Et alternativ kunne jo være at bringe numrene på nettet?

3) må jeg have lov at bladre afvisen igennmem i butikken og tage numrende
uden at købe avisen?

Det skal siges til alle tre spørgsmål at der ikke står nogle steder at
konkurrencen ikke er købsafhængig men jeg mener at have læst et sted at
det er forbudt at gøre en sådan konkurrence afhængig af køb? Er det
rigtigt eller er jeg gal på den?

Mange tak for svar

Steven

--
Mail kan for tiden sendes direkte til mig på fox_heumow@trashmail.net

Kig altid efter min nyeste post og brug mailadressen fra den, da denne
adresse skifter tit.
Ved første spam modtaget på denne mail er adressen udgået.

Fra : Dan Storm

Dato : 24-09-06 17:46

Steven Nybo Andersen skrev:
> 1) Må jeg tage spillepladen ud af bladet uden at købe bladet i butikken
> (deres ordlyd er gratis spilleplade med ekstrabladet)
Uden at være ekspert på området, så mener jeg ganske bestemt at det skal
være muligt at henvende sig til Ekstra Bladet og få udleveret en
spilleplade. Sådan er det ihvertfald med alt andet der kommer gratis med
ugeblade og lign.

> [...]
> Et alternativ kunne jo være at bringe numrene på nettet?
> 3) må jeg have lov at bladre afvisen igennmem i butikken og tage numrende

De to spørgsmål hænger jo så nærmest sammen. Jeg ved ikke om der er
noget brud på nogle love/regler ved at bladre avisen igennem for de
numre? Og ellers skulle man mene at det er muligt at henvende sig til
Ekstra Bladet og få udleveret de numre.

> [...]
> konkurrencen ikke er købsafhængig men jeg mener at have læst et sted at
> det er forbudt at gøre en sådan konkurrence afhængig af køb? Er det
Ingen konkurrencer i DK må være købsbetingede. Men derfor kan man jo
godt lave visse konkurrencer meget besværlige at deltage i uden at købe
varen. Eksempelvis har Coca-Cola haft nogle konkurrencer hvor det var
muligt at finde koder til deltagelse bag på deres produktetiketter. Du
kan jo ikke se igennem colaen, så man kunne jo bare hive etikketerne af
uden at købe colaen. Spørgsmålet er så bare igen - er det fuldt ud lovligt?

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-06 18:25

Steven Nybo Andersen skrev:

> mine spørgsmål er så:

> 1) Må jeg tage spillepladen ud af bladet uden at købe bladet i butikken
> (deres ordlyd er gratis spilleplade med ekstrabladet)

Nej, du må ikke 'ødelægge' en avis som du ikke har købt/fået. Når
Ekstra-Bladet skriver at pladen er gratis, har de pligt til at
sende dig en (eller skaffe dig en på anden vis) hvis du beder om
det.

> 2) Man kan ikke deltage på anden måde end at købe avisen.

Du kan læse avisen på biblioteket.

> 3) må jeg have lov at bladre afvisen igennmem i butikken

Nej. Du må heller ikke prøvespise et par kiks fra en af deres
pakker. Du må gå på biblo hvis du vil læse aviser gratis.

> [...]
> konkurrencen ikke er købsafhængig men jeg mener at have læst et sted at
> det er forbudt at gøre en sådan konkurrence afhængig af køb? Er det

Markedsføringsloven siger derom:

§ 11. Afsætning til forbrugerne af formuegoder eller
   tjenesteydelser må ikke søges fremmet af mulighed for gevinst
   ved deltagelse i lodtrækninger, præmiekonkurrencer eller anden
   form for foranstaltning, hvis udfald beror helt eller delvis
   på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af køb.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, dersom den enkelte
   gevinsts størrelse og den samlede gevinstværdi ligger inden
   for beløbsgrænser, som fastsættes af ministeren for familie-
   og forbrugeranliggender. Beløbsgrænserne kan fastsættes efter
   produkttype og modtagerkreds.

Stk. 3. Udgiveren af et periodisk skrift kan foranstalte
   lodtrækning til fordeling af gevinster i forbindelse med
   løsning af præmiekonkurrencer.

Det vil sige at den generelle regel siger "Nul købsbetinget
konkurrence", men der er et par undtagelser. Jeg ved ikke om de
dækker EB's konkurrence.

--
Bertel

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 25-09-06 00:52

sø 24 sep 2006 07:25:04p satte Bertel Lund Hansen sig på en taburet og
skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

> [...]
> Ekstra-Bladet skriver at pladen er gratis, har de pligt til at
> sende dig en (eller skaffe dig en på anden vis) hvis du beder om

Jeg glemte måske at fortælle at spillepladen ligger løst inde i bladet.
Hvis man vender ryggen opad ogg ryster det en smule ryger spillepladen ud
på gulvet. Det er altså ikke et spørgsmål om noget dder skal rives ud af
avisen.

> [...]
> for beløbsgrænser, som fastsættes af ministeren for familie-
> og forbrugeranliggender. Beløbsgrænserne kan fastsættes efter

Hvad er beløbsgrænsen for denne slags konkurrencer så?

Steven

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-06 06:51

Steven Nybo Andersen skrev:

> Jeg glemte måske at fortælle at spillepladen ligger løst inde i bladet.

Det havde jeg gættet. Den hører til avisen, og det er tyveri at
fjerne den derfra uden at betale.

> Hvis man vender ryggen opad ogg ryster det en smule ryger
> spillepladen ud på gulvet.

Hvis du går ind ad min fordør mens jeg er ude med skraldespanden,
kan du ganske let fjerne nogle af mine ejendele.

> Det er altså ikke et spørgsmål om noget dder skal rives ud af
> avisen.

Og det var derfor jeg satte "ødelægge" i anførselstegn.

> Hvad er beløbsgrænsen for denne slags konkurrencer så?

Min sidste sætning i det foregående svar skulle sådan set sige at
det ved jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 27-09-06 23:09

ma 25 sep 2006 07:50:40a satte Bertel Lund Hansen sig på en taburet og
skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Hvis du går ind ad min fordør mens jeg er ude med skraldespanden,
> kan du ganske let fjerne nogle af mine ejendele.

Hvilket jeg nok også gerne gjorde hvis jeg kom forbi i samme øjeblik og så
et skilt "gratis ting til afhentning, inde i huset" på døren

Det jeg mener er at det vel er tilladt at tage det når der står gratis. Det
er jo også tit man ser "tag en gratis brochure" ni en butik så hvor ligger
forskellen i om det er en gratis spilleplade eller en gratis brochure?

Steven

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-06 23:50

Steven Nybo Andersen skrev:

> Det jeg mener er at det vel er tilladt at tage det når der står gratis.

Men det er ikke tilladt at pille den ud af noget som den hører
til, og som ikke er gratis.

Men hvis ikke du har forstået hvad jeg skrev tidligere, hjælper
det næppe at blive ved.

--
Bertel