Forældreansvar for cykelhjelm?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-06 11:59

Hej alle

I tekst-tv kan man læse om et forslag fra de radikale om at det
skal være obligatorisk for børn under 15 at bruge cykelhjelm. Der
står videre at nogle vil foreslå at forældrene skal kunne få en
bøde hvis ikke den lov bliver overholdt.

Kan man godt lave sådan en lov?

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 24-09-06 12:53

> [...]
> står videre at nogle vil foreslå at forældrene skal kunne få en
> bøde hvis ikke den lov bliver overholdt.

Godt spørgsmål

Men mon ikke de vil lave det noget a la´at føreren af en bil har pligt at
sørge for at børn er i barnestol og/eller benytter sikkerhedsseler. Ligesom
føreren af en mc skal påse at et passager imellem 12 og 15 år bruger
styrthjelm.

Her straffer man jo også en anden en barnet - så hvis de særligt hjemler, at
forældremyndighedsindehaveren skal påse at barnet har cykelhjelm på ? Ja jeg
kan godt se en masse problemer heri.

/Per

Fra : JensenDenmark

Dato : 24-09-06 13:20

> [...]
> at forældremyndighedsindehaveren skal påse at barnet har cykelhjelm på ?
> Ja jeg kan godt se en masse problemer heri.

Ja, for forælderen har visuel kontrol med ungen i bilen og medmindre at
ungen tager selen af i et ubevogtet øjeblik eller som del af et raseri
anfald under kørslen, kan en bøde jo sjældent begrundes i at man ikke havde
set det.

På min vej hjem fra skolen ser jeg masser af unger med hjelmen hængende på
styret eller siddende på bagagebæreren. Forældrene har således nok sikret
sig at ungen havde hjelmen med om morgenen, men de har jo ingen jordisk
chance for at sikre sig at loven bliver overholdt.

Sidst og ikke mindst er der jo ældre børn, som selv må tage afsted om
morgenen fordi at forældrene er taget på arbejdet.

Der kan virkelig uddeles bøder og jeg tror at konsekvensen bliver at
forældrer, som ikke vil have en bøde, kører deres unge til skolen eller
lader være med at købe dem en cykel.

De kunne starte med at håndhæve loven om håndfri mobil-telefon i relation
til cyklisterne istedet for at lave nye love, som bliver vanskelige at
håndhæve retfærdig.

Mvh
JensenDenmark

Fra : Codexx

Dato : 24-09-06 13:09

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> står videre at nogle vil foreslå at forældrene skal kunne få en
> bøde hvis ikke den lov bliver overholdt.

Hvis det skal give mening, må det være i form af et strafbelagt
objektivt ansvar hos forældrene for at deres børn bærer cykelhjelm.

Straf på objektivt grundlag er desværre ikke helt ukendt i dansk ret.

I arbejdsmiljølovgivningen er det f.eks. muligt på objektivt grundlag
at straffe en arbejdsgiver for overtrædelser af visse
arbejdsmiljøregler. ("...selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes
arbejdsgiveren som forsætlig eller uagtsom").

Professor lic.jur Vagn Greve har ihvertfald udtalt sig meget kritisk
overfor dette.

//Bacher

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-09-06 13:22

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> står videre at nogle vil foreslå at forældrene skal kunne få en
> bøde hvis ikke den lov bliver overholdt.

Altså, principielt så kan man jo forsøge alt det man vil og se om man
kan få flertal for det. Man kan måske endda forestille sig at det
ihvertfald i teorien blev vedtaget i folketinget... Indtil det så bliver
underkendt af en højere instans, det være sig måske EU-domstolen. Måske
nogen kan afklare om højesteret kan gå imod det?

Men altså uanset: .... "de radikale"..... tsk. tsk... (ryster på
hovedet), LOL... Det er jo så problematisk, at give skylden/en bøde til
forældrene, at jeg slet ikke kan forestille mig at det overhovedet
bliver vedtaget i første ombæring. Det er ihvertfald ikke realistisk.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Anders Majland

Dato : 24-09-06 13:40

> [...]
> forældrene, at jeg slet ikke kan forestille mig at det overhovedet
> bliver vedtaget i første ombæring. Det er ihvertfald ikke realistisk.

Nope - men i praksis vil en bøde til cyklisten jo også havne hos familien
.... Hvorfor skulle en straf for at køre uden hjelm være forskellig fra andre
trafikforseelser som at køre over for rødt eller uden lys ...

Jeg kan kun støtte forslaget om at alle cyklister skal bære godkendt
cykelhjelm - jeg kan ikke se nogen grund til at det kun skulle gælde under
15år - selvom det jo til en start nok være nemmere at få vedtaget ...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-06 14:14

Anders Majland skrev:

> Nope - men i praksis vil en bøde til cyklisten jo også havne
> hos familien

Jeg kender flere familier hvor det ikke ville være tilfældet (med
de hidtil kendte bøder).

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-09-06 16:04

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> Nope - men i praksis vil en bøde til cyklisten jo også havne hos familien
> ... Hvorfor skulle en straf for at køre uden hjelm være forskellig fra andre
> trafikforseelser som at køre over for rødt eller uden lys ...

Fordi cykling er sundt og med til at forebygge en masse problemer
(livsstilssygdomme) i befolkningen og derfor er det økonomisk
fornuftigt. Hvad vil du gøre hvis du en dag glemmer cykelhjelmen? Trække
hjem? Det er komplet urealistisk. Det er let at høre hvem der er bilist
her i gruppen og hvem der ikke er det...

> Jeg kan kun støtte forslaget om at alle cyklister skal bære godkendt
> cykelhjelm - jeg kan ikke se nogen grund til at det kun skulle gælde under
> 15år - selvom det jo til en start nok være nemmere at få vedtaget ...

Jeg kan kun stemme for et forslag om at forbyde bilister i Kbh, styrke
den offentlige transport i byen med sporvogne/letbaner istedet for en ny
metro-city-ring (til 18 mia. kr! - ren underskud!) eller ihvertfald
indføre bro-penge for bilister ligesom i Sverige, tror jeg nok... Hvor
erfaringerne er gode... Men det er off-topic.

"Ingeniøren fortalte i sidste uge, at trafikken i Danmark vokser til
dobbelt størrelse i 2030 og dermed styrer direkte mod sammenbrud."

http://ing.dk/article/20060921/MILJO/109220077?DEBAT=1#posts

Og en on-topic artikel med overskriften: "Cykelhjelm øger risikoen for
trafikuheld":

http://ing.dk/article/20060922/NATUR/109220145

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Anders Majland

Dato : 24-09-06 16:43

> [...]
> hjem? Det er komplet urealistisk. Det er let at høre hvem der er bilist
> her i gruppen og hvem der ikke er det...

Det er da ikke anderledes end at glemme cykellygterne.. Kan selvfølgelig
være upraktisk at slæbe med sig, men det er jo ikke værre end på mc eller
knallert.

Og godt nok cykler hverken jeg eller resten af familien ret meger efter at
vi er flyyet på landet. Men da vi boede i kbh cyklede min kone til arbejde
og der har en cykelhjelm reddet hende fra en alvorlig hovedlæsion.
Færdselsuheldet var ikke hendes skyld men en anden cyklists.

Knægten cykler også i børnehaven (ikke gammel nok at cykle til/fra endnu) og
der har den faste regel at ingen cykler uden hjelm. Samme politik har skolen
samme sted. De kan selvfølgelig ikke bestemme over eleverne på vej til/fra
skolde men når der cykles i skoletiden er det med hjelm - ellers kommer
eleven ikke med (og det gælder også lærerne)

> [...]
> indføre bro-penge for bilister ligesom i Sverige, tror jeg nok... Hvor
> erfaringerne er gode... Men det er off-topic.

Så undskyld jeg fortsætter OT - men enig at det vil kræve massive
investeringer i offenlig transport i kbh for at gøre den attraktiv til at
flytte kunder. På den 10km strækning jeg ofte tager valby<>søborg er der 25
lyskryds der ikke mig som cyklist - men samme strækning med offenlig
transport tager næsten en time og over en time hvis jeg glipper et skift.

> Og en on-topic artikel med overskriften: "Cykelhjelm øger risikoen for
> trafikuheld":
> http://ing.dk/article/20060922/NATUR/109220145

Den er tankevækkende - men der bør nok forskes lidt mere. Det var jo
forskeren selv der kørte med/uden hjelm og han kan jo bevidst eller ubevidst
have kørt anderledes med/uden hjelm.

Og citat:"Ian Walker anerkender, at cykelhjelme yder god beskyttelse ved
fald ved lav hastighed ..." Men lidt sjovt at han fik mere plads ved at køre
med an langhåret lys paryk. Måske en cykelhjelm kunne kombineres med
parykkes så man både får mere plads og den extra sikkerhed når det går galt

Der var et par uger for 2år siden hvor jeg var uden mc og derfor cyklede
(med hjelm). Der nåede jeg også at blive kørt ned af en højresvingende bus.
Der fik jeg dog heldigvis ikke hovedet i jorden. Jeg har også igennem årene
haft en håndfuld uheld på mc (både on og offroad) men jeg har aldrig haft
hjelmen i jorden - men derfor argumenter jeg nu alligevel ikke for at
afskaffe hjelmpligten for motorcyklister og knallertkørere ... De fleste
amatørcykelryttere anvender efterhånden også hjelm - også på træningsture.

Men tilbage - hjelmpligt for cyklister <15 som i sverige synes jeg er ganske
godt sted at starte. Men jeg kan ikke helt så at vil kunne fungere med et
objektivt ansvar for forældrene...

Så kan loven jo altid udvides til at omfatte flere senere ... Men som
forældre er det også temmelig svært at forklare et barn hvorfor det skal
have hjelm på hvis man ikke selv gør det ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-09-06 17:36

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

-snip-

> [...]
> lyskryds der ikke mig som cyklist - men samme strækning med offenlig
> transport tager næsten en time og over en time hvis jeg glipper et skift.

Ja, det er helt til grin. Men jeg er efterhånden blevet overbevist om at
metro-projektet er noget underskudsgivende bras! Og så har jeg selv set
det fungere rimeligt effektivt i Holland/Amsterdam med sporvogne man går
ind i fra gaden og nogen fra http://www.letbaner.dk/ skriver ind i
mellem i "Ingeniøren" (bladet) om fordelene derved, hvilket jeg
efterhånden er meget positiv overfor. Det er da langt mere fornuftigt
end en pisse-dyr ny metro-ring der nok heller ikke flytter trafikanter
væk fra biler -> offentlig transport... Og hvorfor bruge penge på noget
der giver ren-dyrket *underskud* og ikke engang flytter bilisterne væk
fra Kbh, som den første metro?

Metroen er også langsom fordi man skal så mange meter ned i jorden og op
igen hvis man kun skal 2 stop... Nå... Nok om det (nogen der bliver
irriteret?)

> Den er tankevækkende - men der bør nok forskes lidt mere. Det var jo
> forskeren selv der kørte med/uden hjelm og han kan jo bevidst eller ubevidst
> have kørt anderledes med/uden hjelm.

Men der tror jeg den statitiske sikkerhed kommer ind i billedet og
derfor bliver det så publiceret som en videnskabelig artikel, i et
(vistnok) anerkendt tidsskrift.

> [...]
> med an langhåret lys paryk. Måske en cykelhjelm kunne kombineres med
> parykkes så man både får mere plads og den extra sikkerhed når det går galt

Jeg kunne forestille mig håret også kunne genere...

> [...]
> amatørcykelryttere anvender efterhånden også hjelm - også på træningsture.

Det er jo kun fordi de tror at de er dem der kører til "tour de
france". De kører ad helvede til. Hvis jeg havde en pistol på mine
cykelture så tror jeg jeg ville have skudt mange af dem
efterhånden...

-snip-

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Anders Majland

Dato : 26-09-06 07:17

> Det er jo kun fordi de tror at de er dem der kører til "tour de
> france". De kører ad helvede til.

Men derfor bliver de ligesom alle andre 2 hjulere meget let overset af
bilister/lastbiler og kørt ned alligvel - og der er det så at en hjelm kan
være afgørende ...

Fra : Jesper Brock

Dato : 24-09-06 16:44

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> underkendt af en højere instans, det være sig måske EU-domstolen. Måske
> nogen kan afklare om højesteret kan gå imod det?

Der er ikke noget, der hedder EU-domstolen. Det hedder EF-domstolen, da
domstolen kun tager sig af sager indenfor fællesmarkedet. Jeg kunne nærmere
forestille mig at en sådan sag i givet fald skulle prøves ved
menneskerettighedsdomstolen i Strassbourg, men det vil ikke kunen alde sig
gøre før alle nationale forsøg på at opnå en løsning er udtømte - dvs. sagen
skal først have vandret hele vejen til Højresteret.

Det vil ikke være umuligt for Højesteret at gå imod en lov. Såfremt loven må
anses for værende grundlovsstridig har ALLE retsinstanser faktisk PLIGT til
at gå imod loven (men selvfølgelig bliver en sådan sag ikke lige klaret i
Svendborg Byret, men henvises til Højesteret).

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-09-06 17:45

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> writes:

> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Der er ikke noget, der hedder EU-domstolen. Det hedder EF-domstolen, da
> domstolen kun tager sig af sager indenfor fællesmarkedet. Jeg kunne nærmere

Nå. Det tror jeg ellers at udenrigsministeriet bliver kede af at høre at
du mener. Mon ikke de - om nogen ved det?

http://www.europasfremtid.um.dk/da/menu/EU´sFREMTID/InstitutionerneStyrkelseOgEnkelteNydannelser/EUDomstolen/

Men det bliver en smule uklart tilsidst:

"Domstolssystemet undergår derudover en sproglig forenkling. Systemet vil
fremover blive betegnet Den Europæiske Unions Domstol. Denne består af
flere retsinstanser i hierarkisk orden: Domstolen (i dag EF-Domstolen),
Retten (i dag Retten i Første Instans) og Specialretter,..."

Mon ikke de mener at den forinden år xxxx mente at det hed EF-domstolen
og nu hedder "Den Europæiske Unions Domstol" = EU-domstolen?

> [...]
> gøre før alle nationale forsøg på at opnå en løsning er udtømte - dvs. sagen
> skal først have vandret hele vejen til Højresteret.

Men hvad er det så der skulle strid mod reglerne i EMRK?

> [...]
> at gå imod loven (men selvfølgelig bliver en sådan sag ikke lige klaret i
> Svendborg Byret, men henvises til Højesteret).

Men hvad i grundloven gør det så ulovligt? Noget med den personlige
frihed og ansvar - ala paragraffen om ytringsfriheden?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-09-06 18:01

hotmail_spam@hotmail.com (Martin Jørgensen) tænkte høt:

> [...]

> Mon ikke de mener at den forinden år xxxx mente at det hed
> EF-domstolen og nu hedder "Den Europæiske Unions Domstol" =

Nej, den hedder stadig EF-domstolen.

--
// Wegge
Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:

Fra : O-V R:nen

Dato : 25-09-06 18:55

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> writes:

> Nej, den hedder stadig EF-domstolen.

Men navnets dage er vist talte (om end ikke særlig nøjagtigt) i og med
at det ifølge forfatningstraktaten skal hedde EU-domstolen.

Fra : bem

Dato : 25-09-06 19:10

"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse

> Men navnets dage er vist talte (om end ikke særlig nøjagtigt) i og med
> at det ifølge forfatningstraktaten skal hedde EU-domstolen.

Tjah, foreløbig er forfatningen jo nedstemt af både Frankrig og Holland, så
det giver jo ikke meget mening at bringe den ind i en debat om hvorvidt der
i dag er noget der hedder EU domstolen eller ej - ikke at jeg er overrasket
over, at det bliver bragt på bane, ihukommende hvem det er, der lige står og
skal bruge noget lekture, der kan tolkes, som om han har ret....bemeldte
herre er jo ikke ligefrem berømt for sin evne til at skelne mellem fakta og
fiktion.

/Bo

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-09-06 19:27

Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi (O-V R:nen) writes:

> Men navnets dage er vist talte (om end ikke særlig nøjagtigt) i og
> med at det ifølge forfatningstraktaten skal hedde EU-domstolen.

Det er klart, men vi går jo heller ikke og kalder TV2 for "Murdoch
Denmark", selvom det nok vi komme til at ske engang og måske og når
der falder to tirsdage på en uge i et dybfrosset helvede

Fra : O-V R:nen

Dato : 25-09-06 19:46

> [...]

> Denmark", selvom det nok vi komme til at ske engang og måske og når
> der falder to tirsdage på en uge i et dybfrosset helvede

Men navneændringen er vel noget der kommer at ske ved næste
traktatændring, om det så er noget der ligner den nuværende
forfatningstraktat eller ej er vel sådan set underordnet.
(De kunne nu også have fundet et bedre ord for "generaladvokat" på
ikke-belgisk men nej.)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-09-06 22:44

Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi (O-V R:nen) writes:

> Men navnets dage er vist talte (om end ikke særlig nøjagtigt) i og med
> at det ifølge forfatningstraktaten skal hedde EU-domstolen.

Det forklarer jo så teksten hos udlændingestyrelsen. Men mærkeligt at de
ikke opdaterer den eller retter den. Der står jo helt direkte både i
overskriften og flere steder i teksten: EU-domstolen....

Best regards
Martin Jørgensen