tillader lejeloven altid dyr i bur?
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-09-06 17:35

Hej

Tillader lejeloven altid at man må holde dyr i bur? Eller kan husorden
forbyde selv dyr i bure?

JonB

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-09-06 18:25

Jon Bendtsen wrote:

> Tillader lejeloven altid at man må holde dyr i bur? Eller kan husorden
> forbyde selv dyr i bure?

Definer "dyr i bur"

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Ulrik Smed

Dato : 22-09-06 22:03

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en
meddelelse

> Definer "dyr i bur"
>
> - Peter

Det er ret almindeligt at man ikke må holde krybdyr i lejemål. Det må vel
siges at være dyr i bur. Så jeg tror godt ejeren kan forbyde det.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Jubii

Dato : 23-09-06 09:22

On Fri, 22 Sep 2006 18:34:54 +0200, Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Hej
>
>Tillader lejeloven altid at man må holde dyr i bur? Eller kan husorden
>forbyde selv dyr i bure?
>

>JonB

Lejeloven hverken forbyder eller tillader nogen form for dyr eller dyrehold.
Det kan en lejekontrakt eller en husorden gøre.

Derimod beskæftiger lejeloven sig med retsvirkninger angående husdyr, f.eks.:
"Når lejerens husdyr er til væsentlig gene for de pågældende personer på grund
af støj, lugt, uhumskhed eller fare- eller frygtfremkaldelse".
"Når lejerens husdyrhold, uden at der er tale om de i nr. 8 nævnte tilfælde, er
til gene for de pågældende personer".
"En lejer kan desuden pålægges retsfølger efter § 79 b, når lejeren holder
husdyr i strid med lejeaftale eller husorden, uanset om husdyrholdet er til gene
for ejendommen eller de i stk. 1 nævnte personer".

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-09-06 08:33

> Tillader lejeloven altid at man må holde dyr i bur? Eller kan husorden
> forbyde selv dyr i bure?

Din lejekontrakt kan forbyde dig at holde dyr. Det gælder så alle dyr og
ikke bare dem, du synes.

Mvh Maria