/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Busstoppested
Fra : Erik


Dato : 20-09-06 19:10

Hej

Hvordan er det reglerne om at holde tilbage for busser,
der skal ud fra et stoppested er?

Jeg synes selvfølgelig det er helt i orden at man skal lade
bussen komme ud,når der er tæt trafik på vejen.

Men det irriterer mig voldsomt at nogle buschauffører
bare kører ud foran mig,når der ikke kommer andre
biler end mig.
Også selv om jeg er meget tæt på bussen,når den
kører ud.

Skal man holde tilbage i alle tilfælde ?

MVH
Erik



 
 
Anders Christensen (20-09-2006)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 20-09-06 19:24

Erik skrev:
> Hej
>
> Hvordan er det reglerne om at holde tilbage for busser,
> der skal ud fra et stoppested er?
>
> Jeg synes selvfølgelig det er helt i orden at man skal lade
> bussen komme ud,når der er tæt trafik på vejen.
>
> Men det irriterer mig voldsomt at nogle buschauffører
> bare kører ud foran mig,når der ikke kommer andre
> biler end mig.
> Også selv om jeg er meget tæt på bussen,når den
> kører ud.
>
> Skal man holde tilbage i alle tilfælde ?

Hvis han giver tegn til at ville ud, så er svaret ja.
Færdselslovens §19:

§ 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et
stoppested, hvor en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen giver
tegn til igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt standse,
således at bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af bussen fritages
dog ikke herved for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare.

Bemærk at det kun gælder i byzone.

--
Mvh Anders Christensen

Claus E Beyer (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Claus E Beyer


Dato : 22-09-06 06:15

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i
news:45118751$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> § 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et
> stoppested, hvor en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen
> giver tegn til igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt
> standse, således at bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af
> bussen fritages dog ikke herved for at udvise særlig forsigtighed for
> at undgå fare.

Jeg har flere gange været ude for at jeg på CYKEL er ca. halvt forbi
bussen, hvorefter han begynder at blinke og køre ud. Er det ikke kun
meningen at jeg kun skal stoppe for bussen, sålænge jeg stadig er bag
den? Hvis jeg er påbegyndt forbikørsel af bussen, så skal den vente til
jeg er kommet forbi den?

Jeg véd ikke om §19 kan tolkes sådan?

-cb


Holst (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 22-09-06 07:10


Claus E Beyer wrote:

> Jeg har flere gange været ude for at jeg på CYKEL er ca. halvt forbi
> bussen, hvorefter han begynder at blinke og køre ud. Er det ikke kun
> meningen at jeg kun skal stoppe for bussen, sålænge jeg stadig er bag
> den? Hvis jeg er påbegyndt forbikørsel af bussen, så skal den vente til
> jeg er kommet forbi den?

Ja, den har jeg også været ude for. I dette tilfælde er der næppe nogen
tvivl om, at bussen skal holde tilbage for dig, idet du er ud for
bussen. Med små cyklister er der desværre altid en fare for, at
chaufføren ikke ser dig i spejlene ...

Bertel Lund Hansen (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-09-06 23:04

Claus E Beyer skrev:

> Jeg har flere gange været ude for at jeg på CYKEL er ca. halvt forbi
> bussen, hvorefter han begynder at blinke og køre ud. Er det ikke kun
> meningen at jeg kun skal stoppe for bussen, sålænge jeg stadig er bag
> den?

Jo, eller måske lige oppe på højde med bagenden. Hvis du er midt
ud for bussen skal han vente på dig.

Jeg havde en oplevelse i dag der dog ikke blev et problem. En bus
drejede ud uden at blinke mens jeg var 1/3 oppe på siden af den,
men han holdt tilbage så jeg nemt kunne smutte ind foran.

> Hvis jeg er påbegyndt forbikørsel af bussen, så skal den vente til
> jeg er kommet forbi den?

Ja.

> Jeg véd ikke om §19 kan tolkes sådan?

Den kan slet ikke tolkes anderledes. Den begynder:

   § 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et
   stoppested, ...

Når du er på siden af bussen, nærmer du dig ikke et stoppested.

(Pedanter bedes undlade at gøre opmærksom på at man jo nærmer sig
det næste stoppested)

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

"Morten Bjergstrøm" (22-09-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 22-09-06 08:22

Holst <newsjul06@shelter.dk> skrev:

> Ja, den har jeg også været ude for. I dette tilfælde er der næppe
> nogen tvivl om, at bussen skal holde tilbage for dig, idet du er
> ud for bussen.

Det er naturligvis kun bagfrakommende der skal stoppe og kun hvis det
kan ske uden fare og unødig ulempe for de bagfrakommende.


> Med små cyklister er der desværre altid en fare
> for, at chaufføren ikke ser dig i spejlene ...

Problemet er, at chaufføren slet ikke kigger i spejlene. Spejlene på
venstre side af et stort køretøj er dog ringere i forbindelse med
cyklistsikkerhed end spejlene i højre side.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Per (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 22-09-06 19:22


"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse
news:45118751$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Erik skrev:
>> Hej
>>
>> Hvordan er det reglerne om at holde tilbage for busser,
>> der skal ud fra et stoppested er?
>>
>> Jeg synes selvfølgelig det er helt i orden at man skal lade
>> bussen komme ud,når der er tæt trafik på vejen.
>>
>> Men det irriterer mig voldsomt at nogle buschauffører
>> bare kører ud foran mig,når der ikke kommer andre
>> biler end mig.
>> Også selv om jeg er meget tæt på bussen,når den
>> kører ud.
>>
>> Skal man holde tilbage i alle tilfælde ?
>
> Hvis han giver tegn til at ville ud, så er svaret ja.
> Færdselslovens §19:
>
> § 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et stoppested,
> hvor en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen giver tegn til
> igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt standse, således at
> bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af bussen fritages dog ikke
> herved for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare.
>
> Bemærk at det kun gælder i byzone.


Det er lidt mere snørklet end som så

Der er den undtagelse at hvis der er en stiplet linie på busholdepladsen,
som der er mange steder efterhånden, ja så er det ikke § 19 der skal tages i
brug.

Men derimod reglerne om vognbaneskif netop pga. afmærkningnen på kørebanen.
Man skal rette sig efter afmærkningen på kørebanen forud for Færdselsloven
jf. § 4, stk. 3

§ 4. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives ved
færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg eller på
anden måde, jf. § 95.

Stk. 2. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives
af politiet eller andre, som trafikministeren har bemyndiget til at regulere
færdslen, jf. § 89. Disse anvisninger skal efterkommes forud for anvisninger
i stk. 1.

Stk. 3. Anvisningerne i stk. 1 og 2 skal efterkommes forud for
færdselsreglerne.



Vognbaneskift:

§ 18, stk. 2

§ 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan
udføres uden fare eller ulempe for andre. Vending skal ske forlæns til
venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette.

Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift
eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren
kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når
den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.

Så buschaufføren kan ikke bare skifte vognbane hvis det medfører en unødig
ulempe.



Mvh. Per!





Henrik Stidsen (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 22-09-06 19:59

on 22-09-2006, Per supposed :
> Det er lidt mere snørklet end som så

> Der er den undtagelse at hvis der er en stiplet linie på busholdepladsen, som
> der er mange steder efterhånden, ja så er det ikke § 19 der skal tages i
> brug.

> Men derimod reglerne om vognbaneskif netop pga. afmærkningnen på kørebanen.
> Man skal rette sig efter afmærkningen på kørebanen forud for Færdselsloven
> jf. § 4, stk. 3

> § 4. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives ved
> færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg eller på
> anden måde, jf. § 95.

Jeg tror ikke den holder - fordi det næppe vil anses som vognbaneskift
da det er start fra et busstoppested.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on
the roof and gets stuck." - George Carlin



Henrik Madsen (21-09-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 21-09-06 08:06

On Wed, 20 Sep 2006 20:10:24 +0200, "Erik" <e@nejnej.> wrote:

>Hej
>
>Hvordan er det reglerne om at holde tilbage for busser,
>der skal ud fra et stoppested er?
>
>Jeg synes selvfølgelig det er helt i orden at man skal lade
>bussen komme ud,når der er tæt trafik på vejen.
>
>Men det irriterer mig voldsomt at nogle buschauffører
>bare kører ud foran mig,når der ikke kommer andre
>biler end mig.
>Også selv om jeg er meget tæt på bussen,når den
>kører ud.
>
>Skal man holde tilbage i alle tilfælde ?

Den der har også undret mig..Kan se at en anden har svaret med
paragraffen men må så sige at min erfaring er at bus-chafutten kører
efter princippet om at man altid skal holde tilbage og at jeg nok godt
ved at det gør mest ondt på mig hvis jeg ikke gør...Altså at de sådan
nærmest mens de træder på speeder og drejer på rat lige snitter
blinkeren så de sætter igang ½ sek før de giver tegn til det..

Rimeligt belastende......Ikke dermed sagt at jeg ikke godt kan se
problemet fra chafuttens side hvis vi snakker indre by i myldretiden.

Henrik

Klaus H (21-09-2006)
Kommentar
Fra : Klaus H


Dato : 21-09-06 16:03

cut
>>Men det irriterer mig voldsomt at nogle buschauffører
>>bare kører ud foran mig,når der ikke kommer andre
>>biler end mig.
>>Også selv om jeg er meget tæt på bussen,når den
>>kører ud.
cut

Jeg var på kursus, for et par år siden, med en HT chauffør. Han sagde, at
han plejede at vise af - tælle til 5- og så bare køre ud. Det gav skrammer
en gang imellem, men det var jo ikke ham det gik ud over!

Klaus H



"Morten Bjergstrøm" (21-09-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 21-09-06 16:32

"Klaus H" <hebs.ud@esenet.dk> skrev:

> Jeg var på kursus, for et par år siden, med en HT chauffør. Han
> sagde, at han plejede at vise af - tælle til 5- og så bare køre
> ud. Det gav skrammer en gang imellem, men det var jo ikke ham det
> gik ud over!

Tja hvis han kører som du her beskriver, så er vi ude i noget der ikke
bare er en overtrædelse af Færdselsloven, men også noget der begynder
at ligne en mulighed for en sigtelse efter Straffeloven. Du gjorde
naturligvis HUR opmærksom på den pågældende?

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Henrik Madsen (21-09-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 21-09-06 23:45

On 21 Sep 2006 15:31:42 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Tja hvis han kører som du her beskriver, så er vi ude i noget der ikke
>bare er en overtrædelse af Færdselsloven, men også noget der begynder
>at ligne en mulighed for en sigtelse efter Straffeloven. Du gjorde
>naturligvis HUR opmærksom på den pågældende?

Jamen hvad faen kan man forvente....De chafutter kan jo ikke engang
kende forskel på bremse og speeder. (jfr sagen fra forleden med et
busskur der blev jævnet med jorden)..

Dog vil jeg gerne tro at der er en del af disse chafutter der kører
efter reglen om at tælle til 5 og så bare smide bussen ud i
trafikken...Tankeløst...Men forventeligt..

Henrik

Henrik Stidsen (21-09-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 21-09-06 16:19


Klaus H skrev:

> Jeg var på kursus, for et par år siden, med en HT chauffør. Han sagde, at
> han plejede at vise af - tælle til 5- og så bare køre ud. Det gav skrammer
> en gang imellem, men det var jo ikke ham det gik ud over!

Og en dag er det en der kender loven der kører ind i ham og så får
han problemer. Det står direkte at han skal udvise særlig
opmærksomhed, at køre når man har talt til 5 uanset situationen er
noget nær det modsatte...

Jeg håber han - eller du - blot generaliserer når det fortælles
sådan.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste