Eneforhandling
Fra : Leif Neland

Dato : 19-09-06 22:16

Skal en fabrikant sælge til alle forhandlere, der ønsker at sælge hans
varer, eller må han vælge kun at sælge til de, han har lyst til?

Leif

Fra : lhm

Dato : 19-09-06 22:44

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Skal en fabrikant sælge til alle forhandlere, der ønsker at sælge hans
> varer, eller må han vælge kun at sælge til de, han har lyst til?
>
> Leif

Under visse forudsætninger kan producenten nægte at levere. B&O nægtede
sidst i 70' erne at levere til Bilka og fik Højesterets ord for at det var
ok.

Se her http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=154 - og søg på
Bilka

lhm

Fra : Henrik Madsen

Dato : 19-09-06 23:28

On Tue, 19 Sep 2006 23:44:26 +0200, "lhm" <lhm@virkerikke.dk> wrote:

> [...]
>sidst i 70' erne at levere til Bilka og fik Højesterets ord for at det var

Nu nægtede de vel ret beset ikke at levere men de opstillede nogle
krav som Bilka ikke kunne honorere.

Så vidt jeg husker forlangte B&O at udstillingen skulle laves som en
butik i butikken, der skulle være personale der var uddannet af B&O i
deres produkter og vejledning samt at de skulle ligge hjemme med nogle
specifikke produkter i hver butik der solgte apparaterne..

Alene det at de forlangte at personaler i Bilka skulle vide noget om
produktet var velsagtens nok til at de droppede det. Bilka er ikke
just kendt for at have de bedste og klogeste medarbejdere i deres
radio/tv afdeling ... Til gengæld er prisen rigtig god hvis man selv
kan hitte ud af hvad man vil have..

Henrik

Fra : lhm

Dato : 19-09-06 22:46

> [...]
> Skal en fabrikant sælge til alle forhandlere, der ønsker at sælge hans
> varer, eller må han vælge kun at sælge til de, han har lyst til?

Betingelserne er i øvrigt:
Leveringsnægtelse kan IKKE ske hvor:
1. Adgangen til leverancer er af væsentlig betydning for den, der ønsker
leverancerne,
2. Leverandøren har en dominerende stilling på markedet, og
3. Leverandøren ikke har givet en objektiv, saglig og rimelig begrundelse
for leveringsnægtelsen, der administreres konsekvent af den pågældende.