|
| Fortrydelsesret? Fra : Christian Madsen |
Dato : 19-09-06 14:19 |
|
Hej Alle,
Jeg snakkede i dag med en ven (V), som havde været nede i en møbelkæde
(M) for at kigge på en sofa. V finder en sofa hun gerne vil have, men
bestiller den ikke på dette tidspunkt, men bliver oplyst, at der er
mulighed for at bestille den via deres hjemmeside, eller telefonisk,
hvis hun ønsker dette. V bestiller flere dage efter sofaen gennem deres
telefonservice. V fortryder senere købet af sofaen, men har hun ret til
dette? På en senere ordrebekræftigelse står der, at der ikke er nogen
fortrydelsesret, dette blev dog ikke nævnt under samtalen.
Vil dette ikke være en mulig løsning / foreslag til en påstand?:
1) Der er tale om fjernsalg, selvom personen har været nede og kigge på
sofaen i butikken først, i det aftalen er indgået via telefon, og det
har derfor ikke betydning, at butikken også sælger vare igennem en
fysisk butik. Da der er tale om fjernsalg, er det 14 dages
fortydelsesret, hvilket M ikke kan aftale sig ud af. Selvom det skulle
være nævnt at der ingen fortrydelsesret er, kan denne retten hertil
ikke fraviges ved aftale,
???
--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette
indlæg.
| |
Jon Bendtsen (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 19-09-06 14:27 |
|
Christian Madsen wrote:
> Hej Alle,
>
> Jeg snakkede i dag med en ven (V), som havde været nede i en møbelkæde
> (M) for at kigge på en sofa. V finder en sofa hun gerne vil have, men
> bestiller den ikke på dette tidspunkt, men bliver oplyst, at der er
> mulighed for at bestille den via deres hjemmeside, eller telefonisk,
> hvis hun ønsker dette. V bestiller flere dage efter sofaen gennem deres
> telefonservice. V fortryder senere købet af sofaen, men har hun ret til
> dette? På en senere ordrebekræftigelse står der, at der ikke er nogen
> fortrydelsesret, dette blev dog ikke nævnt under samtalen.
>
> Vil dette ikke være en mulig løsning / foreslag til en påstand?:
>
> 1) Der er tale om fjernsalg, selvom personen har været nede og kigge på
> sofaen i butikken først, i det aftalen er indgået via telefon, og det
> har derfor ikke betydning, at butikken også sælger vare igennem en
> fysisk butik. Da der er tale om fjernsalg, er det 14 dages
> fortydelsesret, hvilket M ikke kan aftale sig ud af. Selvom det skulle
> være nævnt at der ingen fortrydelsesret er, kan denne retten hertil ikke
> fraviges ved aftale,
Er det en standard vare eller er der specielle options? fx. farve
eller andet der gør at de starter en special levering der ikke kan
fortrydes?
| |
Jonas Kofod (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 19-09-06 14:36 |
|
Jon Bendtsen wrote:
> Er det en standard vare eller er der specielle options? fx. farve eller
> andet der gør at de starter en special levering der ikke kan
> fortrydes?
Varen skal være specielt tilpasset kunden og ikke blot en speciel
levering som de ikke normalt har på lager.
| |
Christian Madsen (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 19-09-06 18:42 |
|
Jon Bendtsen skrev:
> Christian Madsen wrote:
>> Hej Alle,
>>
>> Jeg snakkede i dag med en ven (V), som havde været nede i en møbelkæde (M)
>> for at kigge på en sofa. V finder en sofa hun gerne vil have, men bestiller
>> den ikke på dette tidspunkt, men bliver oplyst, at der er mulighed for at
>> bestille den via deres hjemmeside, eller telefonisk, hvis hun ønsker dette.
>> V bestiller flere dage efter sofaen gennem deres telefonservice. V
>> fortryder senere købet af sofaen, men har hun ret til dette? På en senere
>> ordrebekræftigelse står der, at der ikke er nogen fortrydelsesret, dette
>> blev dog ikke nævnt under samtalen.
>>
>> Vil dette ikke være en mulig løsning / foreslag til en påstand?:
>>
>> 1) Der er tale om fjernsalg, selvom personen har været nede og kigge på
>> sofaen i butikken først, i det aftalen er indgået via telefon, og det har
>> derfor ikke betydning, at butikken også sælger vare igennem en fysisk
>> butik. Da der er tale om fjernsalg, er det 14 dages fortydelsesret, hvilket
>> M ikke kan aftale sig ud af. Selvom det skulle være nævnt at der ingen
>> fortrydelsesret er, kan denne retten hertil ikke fraviges ved aftale,
>
> Er det en standard vare eller er der specielle options? fx. farve eller andet
> der gør at de starter en special levering der ikke kan
> fortrydes?
Standard sofa, som kunne købes i en bestemt farve. V beslutter sig
først flere dage senere, og det er altså ikke for at opnå
fjernsalgs-fordelene at hun bestiller over telefonen.
--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette
indlæg.
| |
Jonas Kofod (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 19-09-06 14:44 |
|
Christian Madsen wrote:
> Hej Alle,
>
> Jeg snakkede i dag med en ven (V), som havde været nede i en møbelkæde
> (M) for at kigge på en sofa. V finder en sofa hun gerne vil have, men
> bestiller den ikke på dette tidspunkt, men bliver oplyst, at der er
> mulighed for at bestille den via deres hjemmeside, eller telefonisk,
> hvis hun ønsker dette. V bestiller flere dage efter sofaen gennem deres
> telefonservice. V fortryder senere købet af sofaen, men har hun ret til
> dette? På en senere ordrebekræftigelse står der, at der ikke er nogen
> fortrydelsesret, dette blev dog ikke nævnt under samtalen.
>
> Vil dette ikke være en mulig løsning / foreslag til en påstand?:
>
> 1) Der er tale om fjernsalg, selvom personen har været nede og kigge på
> sofaen i butikken først, i det aftalen er indgået via telefon, og det
> har derfor ikke betydning, at butikken også sælger vare igennem en
> fysisk butik. Da der er tale om fjernsalg, er det 14 dages
> fortydelsesret, hvilket M ikke kan aftale sig ud af. Selvom det skulle
> være nævnt at der ingen fortrydelsesret er, kan denne retten hertil ikke
> fraviges ved aftale,
Du har ret i at det ingen betydning har at hun har været inde og kigge
på sofaen i forvejen.
Aftalens indgåelse (og tidspunktet herfor) er afgørende.
Et krav til aftalens indgåelse er at det foregår gennem et
fjernsalgssystem. Det er her jeg mener der evt. kan være noget der lige
skal vendes/tænkes over.
Når du taler om "mulighed for at bestille over" og bruger udtrykket
"telefonservice" får jeg klart det indtryk af at denne aftale foregår
ved et egentligt fjernhandelssystem.
Så jeg kommer til samme konklusion, men om man vil med en ekstra
overvejelse ind over.
| |
Bertel Lund Hansen (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 19-09-06 15:06 |
|
Jonas Kofod skrev:
>> bestiller den ikke på dette tidspunkt, men bliver oplyst, at der er
>> mulighed for at bestille den via deres hjemmeside, eller telefonisk,
>> hvis hun ønsker dette.
> Aftalens indgåelse (og tidspunktet herfor) er afgørende.
> Et krav til aftalens indgåelse er at det foregår gennem et
> fjernsalgssystem. Det er her jeg mener der evt. kan være noget der lige
> skal vendes/tænkes over.
Vi er nede i petitesser, men jeg forstår ikke at der er noget at
tænke over. Sælger har selv oplyst at telefon er en mulighed.
Er det "system" du hæfter dig ved? Det dækker blot over at de
skal være vant til det.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Jonas Kofod (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 19-09-06 16:15 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Jonas Kofod skrev:
>
>
>>>bestiller den ikke på dette tidspunkt, men bliver oplyst, at der er
>>>mulighed for at bestille den via deres hjemmeside, eller telefonisk,
>>>hvis hun ønsker dette.
>
>
>>Aftalens indgåelse (og tidspunktet herfor) er afgørende.
>>Et krav til aftalens indgåelse er at det foregår gennem et
>>fjernsalgssystem. Det er her jeg mener der evt. kan være noget der lige
>>skal vendes/tænkes over.
>
>
> Vi er nede i petitesser, men jeg forstår ikke at der er noget at
> tænke over. Sælger har selv oplyst at telefon er en mulighed.
>
> Er det "system" du hæfter dig ved? Det dækker blot over at de
> skal være vant til det.
Jeg er helt med på at det må være fjernsalg - men det er jo stadigt et
argument man må tage med hvis man vil hele vejen rundt om sagen.
Det indledende af mit indlæg siger så at det er et forhold der skal
tages højde for ("tænkes over" om du vil). Og følgende vurderer jeg så
at det er fjernsalg udfra fortællingen.
For du mener vel trods alt at det er en betingelse der skal være opfyldt
og dermed tænkes over - hvor banal og simpel tanken så trods alt er?
| |
Christian Madsen (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 19-09-06 18:43 |
|
Jonas Kofod skrev:
> Christian Madsen wrote:
>> Hej Alle,
>>
>> Jeg snakkede i dag med en ven (V), som havde været nede i en møbelkæde (M)
>> for at kigge på en sofa. V finder en sofa hun gerne vil have, men bestiller
>> den ikke på dette tidspunkt, men bliver oplyst, at der er mulighed for at
>> bestille den via deres hjemmeside, eller telefonisk, hvis hun ønsker dette.
>> V bestiller flere dage efter sofaen gennem deres telefonservice. V
>> fortryder senere købet af sofaen, men har hun ret til dette? På en senere
>> ordrebekræftigelse står der, at der ikke er nogen fortrydelsesret, dette
>> blev dog ikke nævnt under samtalen.
>>
>> Vil dette ikke være en mulig løsning / foreslag til en påstand?:
>>
>> 1) Der er tale om fjernsalg, selvom personen har været nede og kigge på
>> sofaen i butikken først, i det aftalen er indgået via telefon, og det har
>> derfor ikke betydning, at butikken også sælger vare igennem en fysisk
>> butik. Da der er tale om fjernsalg, er det 14 dages fortydelsesret, hvilket
>> M ikke kan aftale sig ud af. Selvom det skulle være nævnt at der ingen
>> fortrydelsesret er, kan denne retten hertil ikke fraviges ved aftale,
>
> Du har ret i at det ingen betydning har at hun har været inde og kigge på
> sofaen i forvejen.
> Aftalens indgåelse (og tidspunktet herfor) er afgørende.
> Et krav til aftalens indgåelse er at det foregår gennem et fjernsalgssystem.
> Det er her jeg mener der evt. kan være noget der lige skal vendes/tænkes
> over.
> Når du taler om "mulighed for at bestille over" og bruger udtrykket
> "telefonservice" får jeg klart det indtryk af at denne aftale foregår ved et
> egentligt fjernhandelssystem.
> Så jeg kommer til samme konklusion, men om man vil med en ekstra overvejelse
> ind over.
Ja, der er tale om en sofa fra Biva.
--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette
indlæg.
| |
Jonas Kofod (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 19-09-06 19:34 |
|
Christian Madsen wrote:
> Ja, der er tale om en sofa fra Biva.
Jeg er desværre ikke så vidende om forholdene i BIVA til at kunne udtale
mig om deres forretningsgange gør at der er tale om et
fjernhandelssystem
Men som du beskriver det er jeg ganske af den overbevisning at det er
der (tale om).
| |
Henning (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 19-09-06 14:55 |
|
On Tue, 19 Sep 2006 15:19:03 +0200, Christian Madsen
<svar@venligst.her> wrote:
>Hej Alle,
>
>Jeg snakkede i dag med en ven (V), som havde været nede i en møbelkæde
>(M) for at kigge på en sofa. V finder en sofa hun gerne vil have, men
>bestiller den ikke på dette tidspunkt, men bliver oplyst, at der er
>mulighed for at bestille den via deres hjemmeside, eller telefonisk,
>hvis hun ønsker dette. V bestiller flere dage efter sofaen gennem deres
>telefonservice. V fortryder senere købet af sofaen, men har hun ret til
>dette? På en senere ordrebekræftigelse står der, at der ikke er nogen
>fortrydelsesret, dette blev dog ikke nævnt under samtalen.
>
>Vil dette ikke være en mulig løsning / foreslag til en påstand?:
>
>1) Der er tale om fjernsalg, selvom personen har været nede og kigge på
>sofaen i butikken først, i det aftalen er indgået via telefon, og det
Korrekt - læs om Fjernsalg på
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/2/fjernsalg-fortrydelsesret-aftaler-efter-1102004/
Specielt første afsnit:
Citat
"Fjernsalg
Det kaldes fjernsalg, når du køber en vare eller en ydelse, uden at du
og sælgeren "mødes fysisk". Det vil sige, når du handler pr. telefon,
pr. brev, over internettet eller du sender en kupon fra et kuponhæfte
eller en annonce. Det er dog en forudsætning, at sælgerens virksomhed
er helt eller delvist indrettet på at handle ved fjernsalg. Det er fx
ikke fjernsalg, hvis en sælger kun har en fysisk forretning, og han
tilfældigvis indgår en aftale med dig via telefonen. Har sælgeren
derimod en hjemmeside med en købefunktion, således at varer kan købes
herigennem, er forretningen indrettet på fjernsalg, og et køb vil være
omfattet af loven. Det gælder, hvad enten du indgår aftalen via
hjemmesiden, eller om du ringer, og lige meget om sælgeren samtidig
har en fysisk forretning. Det spiller heller ikke nogen rolle, at du
selv henter varen i forretningen, blot aftalen om køb ikke er blevet
indgået der."
Citat slut
Jeg forudsætter der er tale om standard sofa, som ikke er bestilt med
bestemt stof el.lign?
| |
Bertel Lund Hansen (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 19-09-06 15:19 |
|
Henning skrev:
> eller en annonce. Det er dog en forudsætning, at sælgerens virksomhed
> er helt eller delvist indrettet på at handle ved fjernsalg.
Det lyder som om du har misforstået det. 'Indretningen' behøver
kun være en telefon. Det afgørende er blot at sælger ønsker at
drive fjernhandel - i modsætning til at man tigger og beder ham
om at gøre det for en gangs skyld.
Hvis der kun er en fysisk butik, og det ikke fremgår at sælger
driver fjernhandel, så kan man enten spørge eller 'fornemme' det
(hvis han rutinemæssigt tager imod en telefonbestilling uden
videre).
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Maria Frederiksen (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 19-09-06 15:54 |
|
> Hvis der kun er en fysisk butik, og det ikke fremgår at sælger
> driver fjernhandel, så kan man enten spørge eller 'fornemme' det
> (hvis han rutinemæssigt tager imod en telefonbestilling uden
> videre).
I en møbelbutik?
Mvh Maria
| |
Bertel Lund Hansen (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 19-09-06 17:34 |
|
Maria Frederiksen skrev:
>> Hvis der kun er en fysisk butik, og det ikke fremgår at sælger
>> driver fjernhandel, så kan man enten spørge eller 'fornemme' det
>> (hvis han rutinemæssigt tager imod en telefonbestilling uden
>> videre).
> I en møbelbutik?
I en vilkårlig butik. Hvorfor skulle en møbelbutik være
anderledes?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Henning (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 19-09-06 18:43 |
|
On Tue, 19 Sep 2006 16:53:32 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:
>> Hvis der kun er en fysisk butik, og det ikke fremgår at sælger
>> driver fjernhandel, så kan man enten spørge eller 'fornemme' det
>> (hvis han rutinemæssigt tager imod en telefonbestilling uden
>> videre).
>
>I en møbelbutik?
Flere designerbutikker i bl.a. København er udelukkende showrooms.
Dvs. du kan ikke bære en sofa med hjem - alt bestilles til levering.
Så her er fjernsalg absolut standard
| |
per christoffersen (20-09-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 20-09-06 08:32 |
|
"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:7ua0h2h9dvjphccvk56fgm32km86u5ofhg@4ax.com...
> Flere designerbutikker i bl.a. København er udelukkende showrooms.
> Dvs. du kan ikke bære en sofa med hjem - alt bestilles til levering.
Det gør det ikke til fjernsalg i lovens forstand.
> Så her er fjernsalg absolut standard
Ikke hvis varen ses, og købet aftales, i butikken.
/Per
| |
Maria Frederiksen (20-09-2006)
| Kommentar Fra : Maria Frederiksen |
Dato : 20-09-06 18:42 |
|
>>I en møbelbutik?
>
> Flere designerbutikker i bl.a. København er udelukkende showrooms.
> Dvs. du kan ikke bære en sofa med hjem - alt bestilles til levering.
> Så her er fjernsalg absolut standard
Nej, det er det jo netop ikke. Der er showroom, hvor man ser tingene - sådan
er mig bekendt stort set alle møbelforretninger. Så bestiller man varen og 8
uger senere leveres den på adressen. Det gør det ikke til fjernsalg - den er
jo ikke set og købt via en bestillingsliste på nettet eller via et katalog.
Mvh Maria
| |
Henning (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 19-09-06 18:41 |
|
On Tue, 19 Sep 2006 16:18:58 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:
>Henning skrev:
>
>> eller en annonce. Det er dog en forudsætning, at sælgerens virksomhed
>> er helt eller delvist indrettet på at handle ved fjernsalg.
>
>Det lyder som om du har misforstået det. 'Indretningen' behøver
Nu er ovennævnte en del af et citat hentet fra Forbrugerstyrelsens
hjemmeside, som jeg også har fremhævet. Så jeg vil afvise, at jeg har
misforstået noget
| |
David T. Metz (19-09-2006)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 19-09-06 15:36 |
|
Christian Madsen skrev:
> På en senere ordrebekræftigelse står der, at der ikke er nogen
> fortrydelsesret, dette blev dog ikke nævnt under samtalen.
Kan du uddybe de konkrete formuleringer i ordrebekræftelsen?
David
| |
Christian Madsen (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 19-09-06 18:41 |
|
David T. Metz skrev:
> Christian Madsen skrev:
>> På en senere ordrebekræftigelse står der, at der ikke er nogen
>> fortrydelsesret, dette blev dog ikke nævnt under samtalen.
>
> Kan du uddybe de konkrete formuleringer i ordrebekræftelsen?
>
> David
Hej David,
Nej desværre ikke. Det var som nævnt en ven, men jeg kan da lige snakke
med hende i morgen.
Problemet var, at sælger ikke mente at det var fjernsalg, eftersom de
hovedsageligt solgte deres varer i en fysisk butik. (Biva)
Men igen til alle. Tak for hjælpen..
--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette
indlæg.
| |
Henning (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 19-09-06 18:51 |
|
On Tue, 19 Sep 2006 19:40:38 +0200, Christian Madsen
<svar@venligst.her> wrote:
>David T. Metz skrev:
>> Christian Madsen skrev:
>>> På en senere ordrebekræftigelse står der, at der ikke er nogen
>>> fortrydelsesret, dette blev dog ikke nævnt under samtalen.
>>
>> Kan du uddybe de konkrete formuleringer i ordrebekræftelsen?
>>
>> David
>
>Hej David,
>Nej desværre ikke. Det var som nævnt en ven, men jeg kan da lige snakke
>med hende i morgen.
>
>Problemet var, at sælger ikke mente at det var fjernsalg, eftersom de
>hovedsageligt solgte deres varer i en fysisk butik. (Biva)
De (Biva) skelner åbenbart mellem varer bestilt via internettet og
telefonen?
http://www.biva.dk/default.asp?id=33&pmid=1
OT: Be' dem hoppe i havet, og fortæl du sidestiller telefonbestilling
med internetbestilling, idet telefonnummeret er fundet på selv samme
side
| |
N/A (20-09-2006)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 20-09-06 15:19 |
|
| |
SoftMan Brian (21-09-2006)
| Kommentar Fra : SoftMan Brian |
Dato : 21-09-06 21:06 |
|
"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
news:mab0h25vdsavemthjh4r6marba7u86cj0n@4ax.com...
>>Problemet var, at sælger ikke mente at det var fjernsalg, eftersom de
>>hovedsageligt solgte deres varer i en fysisk butik. (Biva)
>
> De (Biva) skelner åbenbart mellem varer bestilt via internettet og
> telefonen?
> http://www.biva.dk/default.asp?id=33&pmid=1
Hvis de havde den i butikken, må man vel betragte den som del af det "faste
sortiment" (medmindre den er mærket part el. udstilling) og så er der ifølge
dem selv 14 dages returret.... man kan vel ikke betegne det som
bestillingsvare bare fordi de ikke er på lager?
| |
Peter Makholm (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 19-09-06 16:34 |
|
Jonas Kofod <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> writes:
>> Vi er nede i petitesser, men jeg forstår ikke at der er noget at
>> tænke over. Sælger har selv oplyst at telefon er en mulighed.
> For du mener vel trods alt at det er en betingelse der skal være
> opfyldt og dermed tænkes over - hvor banal og simpel tanken så trods
> alt er?
Nej, det virker ofte lidt som om Bertel mener at en telefon i sig selv
udgør et fjernsalgssystem.
Hvis sælger efter en halv time giver op og siger "gå hjem og tænk over
det og så ring eller brug kontaktformularen på vores hjemmeside hvis I
vil købe sofaen" så er der ikke nødvendigvis tale om et fjernsalgssystem.
Men fremgår det af webstedet at man kan bestille den vej, så er det
klart at forretningen har er fjernsalgssystem og så bør
telefonpasseren kunne anvende dette eller afvise bestillingen.
Det fremgår klart af loven at fjernkommunikation og fjernsalgssystem
er to forskellige ting. Så det er absolut ikke en petitesse at sikre
sig at begge forhold er til stede.
--
http://peter.makholm.net/ | Ladies and gentlemen, take my advice, pull
peter@makholm.net | down your pants and slide on the ice
| -- Sidney Freedman
| |
Bertel Lund Hansen (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 19-09-06 17:36 |
|
Peter Makholm skrev:
> Nej, det virker ofte lidt som om Bertel mener at en telefon i sig selv
> udgør et fjernsalgssystem.
En telefon plus nogle rutiner. Der er ikke nogen fysiske krav til
et fjernsalgssystem (eller også har jeg misforstået det helt).
Der fandtes postordrefirmaer før internettet.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Jubii (20-09-2006)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 20-09-06 11:17 |
|
On Tue, 19 Sep 2006 18:36:15 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Peter Makholm skrev:
>
>> Nej, det virker ofte lidt som om Bertel mener at en telefon i sig selv
>> udgør et fjernsalgssystem.
>
>En telefon plus nogle rutiner. Der er ikke nogen fysiske krav til
>et fjernsalgssystem (eller også har jeg misforstået det helt).
>
>Der fandtes postordrefirmaer før internettet.
Og? Det er et spørgsmål hvornår bestemmelserne om fjernsalg kom til.
| |
Peter Makholm (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 19-09-06 18:49 |
|
Christian Madsen <svar@venligst.her> writes:
> Problemet var, at sælger ikke mente at det var fjernsalg, eftersom de
> hovedsageligt solgte deres varer i en fysisk butik. (Biva)
De har helt klart et fjernsalgssystem på deres hjemmeside. De har
endda nogle forretningsbetingelser der specifikt omhandler handel via
internettet. (og de overholder næsten forbrugeraftaleloven)
--
http://peter.makholm.net/ | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes
| And I can take or leave it if I please
| -- Suicide is painless
| |
peter.aghl@gmail.com (20-09-2006)
| Kommentar Fra : peter.aghl@gmail.com |
Dato : 20-09-06 11:52 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>
> En telefon plus nogle rutiner. Der er ikke nogen fysiske krav til
> et fjernsalgssystem (eller også har jeg misforstået det helt).
>
Fjernsalget skal være sat i system
Om det så er vha af et regnehæfte ...
- Peter
| |
peter.aghl@gmail.com (20-09-2006)
| Kommentar Fra : peter.aghl@gmail.com |
Dato : 20-09-06 14:24 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>
> Der er ingen grund til at bruge et ligegyldigt argument.
> Telefobestilling er fjernhandel hvis aftalen indgås uden at
> parterne mødes.
>
Ok
Hvis jeg ringer til den lokale cykelpusher og bestiller en ny
(standard) cykel så er det fjernhandel og derved har jeg automatisk 14
dages returret?
Nahhh
Der er tale om fjernhandel hvis aftalen indgåes uden at parterne møde
_og_ den forretningsdrivende har sat denne forretningsform i system
(system til fjernhandel)
- Peter
| |
Fred Thiesen (20-09-2006)
| Kommentar Fra : Fred Thiesen |
Dato : 20-09-06 15:19 |
|
<peter.aghl@gmail.com> skrev i melding
news:1158758629.075254.37310@e3g2000cwe.googlegroups.com...
>Nahhh
>Der er tale om fjernhandel hvis aftalen indgåes uden at parterne møde
>_og_ den forretningsdrivende har sat denne forretningsform i system
>(system til fjernhandel)
Og det fremgår af den originale postingen at partene
vitterlig har mødtes.
FredT
| |
Peter Makholm (20-09-2006)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 20-09-06 15:24 |
|
"Fred Thiesen" <fred@permo.no> writes:
>>Der er tale om fjernhandel hvis aftalen indgåes uden at parterne møde
>>_og_ den forretningsdrivende har sat denne forretningsform i system
>>(system til fjernhandel)
>
> Og det fremgår af den originale postingen at partene
> vitterlig har mødtes.
Ja, men det relevante er hvordan aftalen er indgået.
--
http://peter.makholm.net/ | If you can't do any damage as root, are you
peter@makholm.net | still really root?
| -- Derek Gladding about SELinux
| |
|
|