Sprit/promille kørsel.
Fra : Tonni Madsen

Dato : 16-09-06 23:26

Jeg har et par spørgsmål om Sub. Mener jeg engang har hørt at man kan blive
knaldet for mindre end 0,5 promille, hvis man kører uforsvarligt (herunder
også forusager skader/ uheld) er det korekt, og hvis det er, hvordan ser det
så ud med forsikring og den slags.
Håber nogen kan svare, for så er grænsen jo i praksis egentlig 0,0 hvis man
ikke vil resikere en kæmpe forsikrings regning

På forhånd tak
Tonni Madsen

Fra : Anders Christensen

Dato : 16-09-06 23:58

Tonni Madsen skrev:
> [...]
> også forusager skader/ uheld) er det korekt, og hvis det er, hvordan ser det

Ja, det er den del af §53 i færdselsloven.

§ 53. For spirituskørsel straffes den, som fører eller forsøger at
føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant
omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen
overstiger 0,50 promille.

Stk. 2. For spirituskørsel straffes endvidere den, som fører eller
forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus
i et sådant omfang, at den pågældende ikke kan føre køretøjet på
betryggende måde.

Jeg ved ikke hvordan forsikringsselskaberne dækker ved spirituskørsel,
men mon ikke betingelserne kan kaste lidt lys over det.
Man kan formode at de vil gøre regress imod føreren af bilen, da han jo
ikke kan føre køretøjet lovligt.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-09-06 00:30

Anders Christensen wrote on 17-09-2006 :
> [...]
> mon ikke betingelserne kan kaste lidt lys over det.
> Man kan formode at de vil gøre regress imod føreren af bilen, da han jo ikke

Det er ikke så længe siden der var snak om at svjh kaskoforsikring
dækkede selvom der var tale om sprikørsel med en promille der var
temmelig høj. Noget med en eller anden forsikringsrelevant lov ikke var
blevet ændret sammen med FÆL §53. Jeg kan desværre ikke huskehvilken
lov der var tale om.

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball

Fra : Henrik Madsen

Dato : 17-09-06 21:11

On Sun, 17 Sep 2006 00:58:15 +0200, Anders Christensen
<vladimirr@vladimirr.dk> wrote:

> [...]
>føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant
>omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen

Underlig formulering ellers ??

"under eller efter kørslen overstiger 0,50 promille."

Jeg har da før kørt ædru til en fest og taget en taxa hjem fordi jeg
efter ankomst og diverse våde varer røg over de 0,50 promille.

Hvorfor skriver de sådan ?? Er det for at gardere sig mod at folk
siger "Jamen jegvar under 0,50 da i knaldede mig men den er i
mellemtiden røget over fordi jeg har optaget mere af sprutten i blodet
fra i anholdt mig til lægen stak mig" ?

Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-06 22:31

Henrik Madsen skrev:

> Underlig formulering ellers ?

Og dog.

> [...]

> siger "Jamen jegvar under 0,50 da i knaldede mig men den er i
> mellemtiden røget over fordi jeg har optaget mere af sprutten i blodet

Hvis politiet ikke havde stoppet den chauffør, ville han jo have
kørt med den forhøjede promille.

--
Bertel