Er skatteforvaltningen underkastet en afgø~
Fra : Hans-Ole Jensen

Dato : 16-09-06 11:47

Er skatteforvaltningen underkastet en afgørelse fra skatteankenævnet ?

Eller kan de underkende den. Hvordan gøres det ?

Skatteankenævn har fået medhold i Landssaktteretten ? Kan
skatteforvaltningen underkende det ? og hvordan skal de gøre det ?

Hans-Ole

Fra : Ann

Dato : 16-09-06 12:20

Hans-Ole Jensen skrev:

> [...]
>
> Skatteankenævn har fået medhold i Landssaktteretten ? Kan
> skatteforvaltningen underkende det ? og hvordan skal de gøre det ?

Hej Hans-Ole

Nej - skatteforvaltningen må ikke underkende skatteankenævnets
afgørelse.

Mefa

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-09-06 14:07

Ann wrote:
> Nej - skatteforvaltningen må ikke underkende skatteankenævnets
> afgørelse.

Men vil skatteankenævnets afgørelse indeholde afgørelser om
beløbsstørrelser, eller vil de simpelthen sende dette spørgsmål tilbage
til behandling hos skatteforvaltningen.

Jeg spørger, fordi jeg har læst nogle groteske eksempler, hvor en
skattesag når helt frem til retssalene (ikke bare Landsskatteretten),
f.eks. fordi man er uenige om vurderingen af en ejendom. Dommen siger,
at vurderingen er forkert og skal gå om. Derefter skal
skatteforvaltningen nu fremkomme med en ny vurdering, men intet
forhindrer dem i at komme med samme vurdering een gang til - hvilket
faktisk er sket.

I sådan et tilfælde har skatteforvaltningen reelt underkendt domstolens
afgørelse, selv om det med juridiske briller ikke helt er det, der er
foregået.

Fra : Hans-Ole Jensen

Dato : 16-09-06 16:12

Hvad nu hvis skatteankenævnet/landsskatterettens afgørelse er helt urimelig
og forkert, i forhold til den afgørelse forvaltningen er kommet med. Har
forvaltningen så i retfærdighedens tegn, mulighed for at anke denne
afgørelse til borgerens fordel.

Hans-Ole

Fra : Peder Porse

Dato : 16-09-06 18:45

Hans-Ole Jensen wrote:
> [...]
> og forkert, i forhold til den afgørelse forvaltningen er kommet med. Har
> forvaltningen så i retfærdighedens tegn, mulighed for at anke denne

Har spørgsmålet ikke været fremme før?

Kunne det ikke eksemplificeres?
Skatteforvaltningen træffer en afgørelse, den indbringes af skatteyder
for skatteankenævnet. Skatteankenævnet træffe ren afgørelse. Den
indbringes af skatteyder for Landsskatteretten.
Landsskatteretten træffer afgørelse om at stadfæste ankenævnets afgørelse.

Sagen er slut medmindre Skatteministeriet indbringer sagen for
domstolene, hvilket sker meget sjældent.

Har jeg misforstået noget?

Ejendomsvurderingsspørgsmål behandles ikke i skatteforvaltningen, men
hos vurderingsmyndigheden, der organisatorisk er adskildt fra
ligningsmyndigheden hos SKAT.

Klager sendes til Vurderingsankenævnene, og deres afgørelser kan så
indsendes til Landsskatteretten, og evt. for domstolene efterfølgende.

pp
pp

Fra : Jesper Brock

Dato : 17-09-06 17:28

"Peder Porse" <ppSLETDETTE@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
> Sagen er slut medmindre Skatteministeriet indbringer sagen for domstolene,
> hvilket sker meget sjældent.
>
> Har jeg misforstået noget?

Ja det tror jeg du har (altså misforstået noget).

Landskatteretten er *IKKE* en rigtig domstol - den er det øverste
forvaltningsretlige/administrative organ på skatteområdet. Faktisk er det
misvisende at kalde den landsskatteretten, da det jo ikke er en retssal.

Er du utilfreds med Landsskatterettens afgørelse, står det dig som borger
frit for at indbringe sagen for en rigtig domstol. Som borger kan man
(næsten) altid få prøvet myndighedernes afgørelse ved en domstol, jf.
Grundlovens §63.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Hans-Ole Jensen

Dato : 18-09-06 20:17

Landsskatteretten er sådan som jeg opfatter den, en omvej til landsretten
som indbringer staten 750 kr.og ikke andet.
Der sidder en med stort stempel hvorpå der står (afvist) og de har ikke
andre. Stakken med papirer som de stempler er lidt under et år gamle men
der sidder nok kun en og gør det. Det med at læse klagerne bruger man vist
ikke.

Hans-Ole

Fra : Poul Christensen

Dato : 18-09-06 20:51

"Hans-Ole Jensen" <hoj@gonzosoft.dk> wrote in

> [...]
> ikke andre. Stakken med papirer som de stempler er lidt under et år
> gamle men der sidder nok kun en og gør det. Det med at læse klagerne

Nu poster du i dk.videnskab.jura, så du har vel noget dokumentation for
disse påstande

mvh
poul christensen

Fra : Hans-Ole Jensen

Dato : 18-09-06 21:54

Nu har jeg jo kun resultatet af deres anstrengelser og det er bestemt ikke
noget, som der kan være gjort særligt meget ud af.
Der føler man sig virkelig taget ved næsen. Lige til TV2
Landsskatteretten kan få en folkevognstransporter til at køre 88 km. på
literen. den kan normalt køre max 9.
Deeeeeet da meget normalt. Eller hvad synes du?

Hans-Ole