|
| Torpederet på motorvejen Fra : Peter eller Line |
Dato : 15-09-06 21:37 |
|
Hej alle
Fik den kedeligste oplevelse i mit liv i dag at blive blandet ind i et
harmonika sammenstød, og af de involverede biler var det min der trak den
største nitte.
Jeg er totalt blank, og nok stadigvæk en lille smule ved siden af mig selv,
hvad angår proceduren herfra.
Kort om ydre rammer for situationen skal nævnes at jeg er forsikret i GF
forsikring (med kasko), og min bil var/er en mazda 323 fra 1994 der har kørt
270000 km. Blev købt i 2003 for 29000 igennem en kollega. Har lige ofret
12000 for at få den igennem syn (august 2006), da mit kørselsbehov det næste
år, grundet uddannelse i København, vurderes til ca. 600 km om ugen (men mon
ikke de 12000 bare er tabt ud fra forsikringsmæssigt synspunkt)?
Sagen: Harmonikasammenstød, jeg var nummer 2 i rækken af i alt 4
indvolverede biler. Kort sker der det, at vi kører på motorvej, og jeg ser
bilerne længere fremme aktivere nødblinket. Jeg bremser automatisk ned, og
ser pludselig at bilen foran bremser væsentligt hårdre end jeg troede. Men
ingen problem, har trods alt ofret 12000 på bl.a. nye bremser og dæk. Nåede
det også, men det gjorde den store kassevogn bag mig ikke, og jeg blev
smækket op i bilen foran. Samlet heldigvis kun materiel skade, men temmeligt
chokerende.
Nu står min bulede og bøjede mazda ved afkørslen til Ejby på Fyn, og jeg er
ikke medlem af falck eller dansk autohjælp. Hvad gør jeg med følgende:
1. Transport af bilen til et værksted (og hvem skal betale det)?
2. Hvad skal der gøres med bilen når den havner ved et værksted? Skal de
give et tilbud, skal jeg have en taksator ud eller hvad?
3. Hvornår kan det betale sig at reparere en ældre bil, og hvornår kan det
ikke?
4. Hvem bærer skylden?
5. Jeg har alle de indvolveredes navne. Hvad skal jeg bruge dem til?
6. De udgifter jeg har haft i forbindelse med transport væk fra motorvejen
(både bilen og mig selv i taxi)
7. Gik på skadestuen i forbindelse med undersøgelse af muligt piskesmæld.
Fik en lettere inkompetent læge (mener jeg selv) der sagde at det var næsten
umuligt at få piskesmæld (men jeg havde faktisk ondt i nakken). Hvad er det
med forsikring og piskesmæld?
Håber I kan hjælpe en lettere chokeret bilist....faktisk tidligere
elitebilist men takket være et eller andet fjols ikke mere! (eller ryger men
ikke ned fra sit niveau hvis man er uskyldig)?
Venlig hilsen
Peter
| |
Hans Kjaergaard (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 15-09-06 22:13 |
|
On Fri, 15 Sep 2006 22:37:13 +0200, "Peter eller Line"
<peterline@mobilixnet.dk> wrote:
>Nu står min bulede og bøjede mazda ved afkørslen til Ejby på Fyn, og jeg er
>ikke medlem af falck eller dansk autohjælp. Hvad gør jeg med følgende:
>
>1. Transport af bilen til et værksted (og hvem skal betale det)?
Du skal få bilen væk, hvordan du gør er dit problem og du skal jo selv
betale.
>2. Hvad skal der gøres med bilen når den havner ved et værksted? Skal de
>give et tilbud, skal jeg have en taksator ud eller hvad?
Du finder et værksted der vil lave en forsikringsskade når bilen er
forsikret i GF (Ikke alle værksteder vil lave reperationer for alle
forsikringsselskaber) og får biler derhen.
>3. Hvornår kan det betale sig at reparere en ældre bil, og hvornår kan det
>ikke?
Det "hjælper" GF dig med at finde ud af.
>4. Hvem bærer skylden?
Som reglen deles skylden, men det er tricky med harmonikasammenstød,
det afhænger af hvad du og de øvrige siger om forløbet. Og her har vi
kun din forklaring. Det er væsentligt at fortælle forløbet med at du
holder stille og bliver skubbet op i den forankørende, og fortæl hvor
mange gange du bliver "banket bagi".
>5. Jeg har alle de indvolveredes navne. Hvad skal jeg bruge dem til?
Til at skrive på skadesanmeldelsen til forsikringsselskabet. Nogle
værksteder har skadesanmeldelselsblanketter til div.
forsikringsselskaber, ellers kan de fåes hos forsikringsselskabet.
>6. De udgifter jeg har haft i forbindelse med transport væk fra motorvejen
>(både bilen og mig selv i taxi)
Du betaler, med mindre GF har en ordning med at de vil betale,
(tvivlsomt)
>7. Gik på skadestuen i forbindelse med undersøgelse af muligt piskesmæld.
>Fik en lettere inkompetent læge (mener jeg selv) der sagde at det var næsten
>umuligt at få piskesmæld (men jeg havde faktisk ondt i nakken). Hvad er det
>med forsikring og piskesmæld?
Få lægens vurdering på skrift. Hvis der senere viser sig at opstå
noget er det et godt bevis.
>Håber I kan hjælpe en lettere chokeret bilist....faktisk tidligere
>elitebilist men takket være et eller andet fjols ikke mere! (eller ryger men
>ikke ned fra sit niveau hvis man er uskyldig)?
Skade hvor forsikringen skal betale er som reglen = et eller flere
trin ned.
Men se i din forsikringspolice, det er beskrevet der.
/Hans
| |
Kurt B. Andersen (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Kurt B. Andersen |
Dato : 15-09-06 22:41 |
|
>
>
>>Nu står min bulede og bøjede mazda ved afkørslen til Ejby på Fyn, og jeg
>>er
>>ikke medlem af falck eller dansk autohjælp. Hvad gør jeg med følgende:
>>
>>1. Transport af bilen til et værksted (og hvem skal betale det)?
> Du skal få bilen væk, hvordan du gør er dit problem og du skal jo selv
> betale.
>
Normalt betaler forsikringen for borttransport i forbindelse med
færdselsuheld, når der er kasko på bilen.
Bemærk så lige, at flere selskaber har tegnet kontrakt med enten Falck eller
Dansk autohjælp og dækker så kun, hvis man benytter pgl. selskab.
De fleste bruger vist Dansk autohjælp på grund af prisen.
Kurt
| |
Martin Jørgensen (16-09-2006)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 16-09-06 11:58 |
|
Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> writes:
-snip-
>>7. Gik på skadestuen i forbindelse med undersøgelse af muligt piskesmæld.
>>Fik en lettere inkompetent læge (mener jeg selv) der sagde at det var næsten
>>umuligt at få piskesmæld (men jeg havde faktisk ondt i nakken). Hvad er det
>>med forsikring og piskesmæld?
> Få lægens vurdering på skrift. Hvis der senere viser sig at opstå
> noget er det et godt bevis.
Tilføjelse: Det er ikke mit indtryk at skadestuerne gider den slags. Det
er langt bedre at gå til egen læge - *ISÆR* hvis smerterne fortsætter
udover et par dage. Det at du har ondt kan sagtens blot skylde at
musklerne er blevet overbelastet og at lægen derfor har ret men jeg
ville være ligeså nervøs som dig, i dit sted.
En lang artikel jeg ikke gad at læse færdig:
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page?_pageid=33,12358314&_dad=portal&_schema=PORTAL
Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Kevin Borbye Edelvan~ (16-09-2006)
| Kommentar Fra : Kevin Borbye Edelvan~ |
Dato : 16-09-06 20:40 |
|
Hans Kjaergaard wrote:
> Du skal få bilen væk, hvordan du gør er dit problem og du skal jo selv
> betale.
Ja, men tillægges en anden bilist skylden, kan der søges erstatning for
alle udgifter i forbindelse med uheldet.
Hvis handlingsforløbet er som spørgeren har skildret, har han muligvis
ingen skyld i uheldet.
Mvh
Kevin Borbye Edelvang
| |
Hans Kjaergaard (16-09-2006)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 16-09-06 22:05 |
|
On Sat, 16 Sep 2006 21:39:31 +0200, Kevin Borbye Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:
>Hans Kjaergaard wrote:
>
>> Du skal få bilen væk, hvordan du gør er dit problem og du skal jo selv
>> betale.
>
>Ja, men tillægges en anden bilist skylden, kan der søges erstatning for
>alle udgifter i forbindelse med uheldet.
>
>Hvis handlingsforløbet er som spørgeren har skildret, har han muligvis
>ingen skyld i uheldet.
Men han skal have meget held med, da der er mindst 3 andre i uheldet
der også gerne vil beskrive handlingsforløbet til egen fordel.
Det bliver let en ulige kamp.
/Hans
| |
Jokke (18-09-2006)
| Kommentar Fra : Jokke |
Dato : 18-09-06 22:58 |
|
Hans Kjaergaard skrev:
>> Hvis handlingsforløbet er som spørgeren har skildret, har han muligvis
>> ingen skyld i uheldet.
> Men han skal have meget held med, da der er mindst 3 andre i uheldet
> der også gerne vil beskrive handlingsforløbet til egen fordel.
> Det bliver let en ulige kamp.
>
> /Hans
Nej. Der er 2 uheld der behandles hver for sig. Dvs. andre 2 parter
uanset hvor mange biler der ellers er indblandet.
Bil 1 og bil 2 har en sag sammen og der skal laves skadesblanket på
dette uheld. Bil 2 og bil 3 har et uheld og der laves skadesblanket på
dette uheld. 1/2 forholdet kan i dette tilfælde henføres som en direkte
konsekvens af 2/3 forholdet.
Bil 1 kan være ligeglad med forholdet ml. 2 og 3.
Da jeg var ude for noget lignende (bare som bil 1) figurerede bil 3
overhovedet ikke i min anmeldelse. Bil 2 kontaktede mig for at høre, om
jeg havde fået 2 bump/skub hvilket jeg ikke mente, men om det var bil 2
der skulle betale mig eller de gjorde regres mod bil 3 er mig ret
ligegyldigt.
mvh. Jokke
| |
Jokke (18-09-2006)
| Kommentar Fra : Jokke |
Dato : 18-09-06 22:51 |
|
Hans Kjaergaard skrev:
> On Fri, 15 Sep 2006 22:37:13 +0200, "Peter eller Line"
> <peterline@mobilixnet.dk> wrote:
>
>
>> Nu står min bulede og bøjede mazda ved afkørslen til Ejby på Fyn, og jeg er
>> ikke medlem af falck eller dansk autohjælp. Hvad gør jeg med følgende:
>>
>> 1. Transport af bilen til et værksted (og hvem skal betale det)?
> Du skal få bilen væk, hvordan du gør er dit problem og du skal jo selv
> betale.
Nej. Er ofte inkluderet i forsikringen (kasko). Se i dine betingelser om
der er autohjælp tilknyttet når bilen ikke kan køre pga. ulykke.
>> 3. Hvornår kan det betale sig at reparere en ældre bil, og hvornår kan det
>> ikke?
> Det "hjælper" GF dig med at finde ud af.
Når det koster omkring 50% (kan ikke huske det præcise tal) af bilens
værdi, så vurderes den som totalskadet.
>
>> 4. Hvem bærer skylden?
> Som reglen deles skylden, men det er tricky med harmonikasammenstød,
> det afhænger af hvad du og de øvrige siger om forløbet. Og her har vi
> kun din forklaring. Det er væsentligt at fortælle forløbet med at du
> holder stille og bliver skubbet op i den forankørende, og fortæl hvor
> mange gange du bliver "banket bagi".
Du skal betale bagenden på den forankørende og forenden på din egen. Din
bagende betales derfor af den bagfrakommende. Idet du har stoppet før du
ramte, så er det den bagfra kommende der skal betale gildet. Sørg evt.
for at tale med den forankørende for det kunne være at bilisten havde
opdaget at du var stoppet og først et øjeblik efter ramte.
>> 6. De udgifter jeg har haft i forbindelse med transport væk fra motorvejen
>> (både bilen og mig selv i taxi)
> Du betaler, med mindre GF har en ordning med at de vil betale,
> (tvivlsomt)
Se ovenfor mht. bilen.
>
>> Håber I kan hjælpe en lettere chokeret bilist....faktisk tidligere
>> elitebilist men takket være et eller andet fjols ikke mere! (eller ryger men
>> ikke ned fra sit niveau hvis man er uskyldig)?
> Skade hvor forsikringen skal betale er som reglen = et eller flere
> trin ned.
> Men se i din forsikringspolice, det er beskrevet der.
Du har muligvis friskade så du kun belastes hvis du laver et nyt uheld.
Det har dog kun betydning, hvis du bærer skylden (eller hvis den
ansvarlige skadevolder ikke kan findes - f.eks. ved hærværksskader)
mvh. Jokke
| |
Tove Krieger (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Tove Krieger |
Dato : 19-09-06 11:21 |
|
Jokke <usenet@hartmann-petersen.dk> wrote:
>>> 1. Transport af bilen til et værksted (og hvem skal betale det)?
>> Du skal få bilen væk, hvordan du gør er dit problem og du skal jo
>> selv betale.
> Nej. Er ofte inkluderet i forsikringen (kasko). Se i dine
> betingelser om der er autohjælp tilknyttet når bilen ikke kan køre
> pga. ulykke.
Jeg har alle forsikringer i GF incl. auto. Man skal være medlem af
deres klub for at få forsikret, så ud over forsikringspræmien (jeg har
fuld kasko og får en pæn bonus hvert år), skal man betale
klubkontingent 50,- kr. og autohjælp 300,- kr. Det kan da ikke siges
at være for dyrt hvis nu uheldet er ude. Man får ikke transporteret
sit skadelidte køretøj andre steder til den pris. Deres
forsikringspræmie er den laveste jeg endnu har set, da jeg i sin tid
surfede på nettet for at sammenligne.
Venlig hilsen
Tove :)
| |
K_T (15-09-2006)
| Kommentar Fra : K_T |
Dato : 15-09-06 23:50 |
|
Få dog sagen meldt tiulJeres respektive forsikringsselskaber - og lad dem
rede trådene ud.
Hvis der er kasko får du reelt ingen udgifter (bortset fra evt. selvrisiko
og bonustab).
Normalt vil den bagerste bil være den mest belastede - dog således forstået
at du ikke har haft tilstrækkelig afstand til ham foran dig og derfor måske
pålægges at betale for den forrestes bagende. Men det er ren intern
forsirkiingsproblematik sålænge der ikke er personskader.
Knud
"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:450b0ef9$0$139$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej alle
>
> Fik den kedeligste oplevelse i mit liv i dag at blive blandet ind i et
> harmonika sammenstød, og af de involverede biler var det min der trak den
> største nitte.
>
> Jeg er totalt blank, og nok stadigvæk en lille smule ved siden af mig
> selv,
> hvad angår proceduren herfra.
>
> Kort om ydre rammer for situationen skal nævnes at jeg er forsikret i GF
> forsikring (med kasko), og min bil var/er en mazda 323 fra 1994 der har
> kørt
> 270000 km. Blev købt i 2003 for 29000 igennem en kollega. Har lige ofret
> 12000 for at få den igennem syn (august 2006), da mit kørselsbehov det
> næste
> år, grundet uddannelse i København, vurderes til ca. 600 km om ugen (men
> mon
> ikke de 12000 bare er tabt ud fra forsikringsmæssigt synspunkt)?
>
> Sagen: Harmonikasammenstød, jeg var nummer 2 i rækken af i alt 4
> indvolverede biler. Kort sker der det, at vi kører på motorvej, og jeg ser
> bilerne længere fremme aktivere nødblinket. Jeg bremser automatisk ned, og
> ser pludselig at bilen foran bremser væsentligt hårdre end jeg troede. Men
> ingen problem, har trods alt ofret 12000 på bl.a. nye bremser og dæk.
> Nåede
> det også, men det gjorde den store kassevogn bag mig ikke, og jeg blev
> smækket op i bilen foran. Samlet heldigvis kun materiel skade, men
> temmeligt
> chokerende.
>
> Nu står min bulede og bøjede mazda ved afkørslen til Ejby på Fyn, og jeg
> er
> ikke medlem af falck eller dansk autohjælp. Hvad gør jeg med følgende:
>
> 1. Transport af bilen til et værksted (og hvem skal betale det)?
> 2. Hvad skal der gøres med bilen når den havner ved et værksted? Skal de
> give et tilbud, skal jeg have en taksator ud eller hvad?
> 3. Hvornår kan det betale sig at reparere en ældre bil, og hvornår kan det
> ikke?
> 4. Hvem bærer skylden?
> 5. Jeg har alle de indvolveredes navne. Hvad skal jeg bruge dem til?
> 6. De udgifter jeg har haft i forbindelse med transport væk fra motorvejen
> (både bilen og mig selv i taxi)
> 7. Gik på skadestuen i forbindelse med undersøgelse af muligt piskesmæld.
> Fik en lettere inkompetent læge (mener jeg selv) der sagde at det var
> næsten
> umuligt at få piskesmæld (men jeg havde faktisk ondt i nakken). Hvad er
> det
> med forsikring og piskesmæld?
>
> Håber I kan hjælpe en lettere chokeret bilist....faktisk tidligere
> elitebilist men takket være et eller andet fjols ikke mere! (eller ryger
> men
> ikke ned fra sit niveau hvis man er uskyldig)?
>
> Venlig hilsen
> Peter
>
>
>
| |
Jokke (18-09-2006)
| Kommentar Fra : Jokke |
Dato : 18-09-06 23:00 |
|
K_T skrev:
> Få dog sagen meldt tiulJeres respektive forsikringsselskaber - og lad dem
> rede trådene ud.
> Hvis der er kasko får du reelt ingen udgifter (bortset fra evt. selvrisiko
> og bonustab).
>
> Normalt vil den bagerste bil være den mest belastede - dog således forstået
> at du ikke har haft tilstrækkelig afstand til ham foran dig og derfor måske
> pålægges at betale for den forrestes bagende. Men det er ren intern
> forsirkiingsproblematik sålænge der ikke er personskader.
Intern?
Næppe. Det er ret stor konsekvens for dig, hvilket skyld du bliver
pålagt. I denne sag kunne det tænkes at Peter ikke havde kasko, så hvis
han får noget skyld, så står han med en bil hvor han selv skal betale
forenden.
mvh Jokke
>
> Knud
| |
K_T (19-09-2006)
| Kommentar Fra : K_T |
Dato : 19-09-06 06:25 |
|
"Jokke" <usenet@hartmann-petersen.dk> skrev i en meddelelse
news:450f16e4$0$836$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> K_T skrev:
>> Få dog sagen meldt tiulJeres respektive forsikringsselskaber - og lad dem
>> rede trådene ud.
>> Hvis der er kasko får du reelt ingen udgifter (bortset fra evt.
>> selvrisiko og bonustab).
>>
>> Normalt vil den bagerste bil være den mest belastede - dog således
>> forstået at du ikke har haft tilstrækkelig afstand til ham foran dig og
>> derfor måske pålægges at betale for den forrestes bagende. Men det er ren
>> intern forsirkiingsproblematik sålænge der ikke er personskader.
> Intern?
> Næppe. Det er ret stor konsekvens for dig, hvilket skyld du bliver pålagt.
> I denne sag kunne det tænkes at Peter ikke havde kasko, så hvis han får
> noget skyld, så står han med en bil hvor han selv skal betale forenden.
Netop - det er normal procedure at man selv (eller ens forsikring) betaler
egen forende og forankørendes bagende - man har jo ikke holdt en forsvarlig
afstand.
Knud
| |
Anders Majland (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 19-09-06 10:04 |
|
> Netop - det er normal procedure at man selv (eller ens forsikring)
> betaler egen forende og forankørendes bagende - man har jo ikke holdt
> en forsvarlig afstand.
Det afhænger da helt af om man holder stille når man bliver påkørt
bagfra...
| |
K_T (19-09-2006)
| Kommentar Fra : K_T |
Dato : 19-09-06 16:51 |
|
"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:450fb2f8$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Netop - det er normal procedure at man selv (eller ens forsikring)
>> betaler egen forende og forankørendes bagende - man har jo ikke holdt en
>> forsvarlig afstand.
>
> Det afhænger da helt af om man holder stille når man bliver påkørt
> bagfra...
>
Prøv lige at læse min sætning! Der står ....kørende..., så er man vist i
bevægelse ikke!
Knud
| |
Morten Fruergaard (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 19-09-06 17:32 |
|
K_T wrote:
> "Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev
> i en meddelelse news:450fb2f8$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Netop - det er normal procedure at man selv (eller ens forsikring)
>>> betaler egen forende og forankørendes bagende - man har jo ikke
>>> holdt en forsvarlig afstand.
>>
>> Det afhænger da helt af om man holder stille når man bliver påkørt
>> bagfra...
>>
>
> Prøv lige at læse min sætning! Der står ....kørende..., så er man
> vist i bevægelse ikke!
Prøv lige at læse din sætning igen...
Der står ikke ikke noget om at man er kørende...
Der står forankørendes, hvilet jo ikke siger noget om, om man selv er
kørende, vel...
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
| |
K_T (19-09-2006)
| Kommentar Fra : K_T |
Dato : 19-09-06 17:42 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45101b7f$0$75034$14726298@news.sunsite.dk...
> K_T wrote:
>> "Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev
>> i en meddelelse news:450fb2f8$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>> Netop - det er normal procedure at man selv (eller ens forsikring)
>>>> betaler egen forende og forankørendes bagende - man har jo ikke
>>>> holdt en forsvarlig afstand.
>>>
>>> Det afhænger da helt af om man holder stille når man bliver påkørt
>>> bagfra...
>>>
>>
>> Prøv lige at læse min sætning! Der står ....kørende..., så er man
>> vist i bevægelse ikke!
>
>
> Prøv lige at læse din sætning igen...
> Der står ikke ikke noget om at man er kørende...
> Der står forankørendes, hvilet jo ikke siger noget om, om man selv er
> kørende, vel...
>
Holder man selv stille og ham foran kører (fremad!) er chancen for
sammenstød vist ikke særlig stor vel.
Knud
| |
Morten Fruergaard (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 19-09-06 18:27 |
|
K_T wrote:
>>>>> Netop - det er normal procedure at man selv (eller ens forsikring)
>>>>> betaler egen forende og forankørendes bagende - man har jo ikke
>>>>> holdt en forsvarlig afstand.
>>>>
>>>> Det afhænger da helt af om man holder stille når man bliver påkørt
>>>> bagfra...
>>>>
>>>
>>> Prøv lige at læse min sætning! Der står ....kørende..., så er man
>>> vist i bevægelse ikke!
>>
>>
>> Prøv lige at læse din sætning igen...
>> Der står ikke ikke noget om at man er kørende...
>> Der står forankørendes, hvilet jo ikke siger noget om, om man selv er
>> kørende, vel...
>>
>
> Holder man selv stille og ham foran kører (fremad!) er chancen for
> sammenstød vist ikke særlig stor vel.
Jo, hvis man bliver skubbet!
og så er man uden skyld...
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
| |
Jokke (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Jokke |
Dato : 19-09-06 18:29 |
|
K_T skrev:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:45101b7f$0$75034$14726298@news.sunsite.dk...
>> K_T wrote:
>>> "Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev
>>> i en meddelelse news:450fb2f8$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>>> Netop - det er normal procedure at man selv (eller ens forsikring)
>>>>> betaler egen forende og forankørendes bagende - man har jo ikke
>>>>> holdt en forsvarlig afstand.
>>>> Det afhænger da helt af om man holder stille når man bliver påkørt
>>>> bagfra...
>>>>
>>> Prøv lige at læse min sætning! Der står ....kørende..., så er man
>>> vist i bevægelse ikke!
>>
>> Prøv lige at læse din sætning igen...
>> Der står ikke ikke noget om at man er kørende...
>> Der står forankørendes, hvilet jo ikke siger noget om, om man selv er
>> kørende, vel...
>>
>
> Holder man selv stille og ham foran kører (fremad!) er chancen for
> sammenstød vist ikke særlig stor vel.
>
> Knud
>
>
Der står ikke noget om at NOGEN af de 2 parter er kørende. Men ok man
holder selv stille og ham foran kører (fremad!) og så kommer der en stor
lastbil bagfra (nok ikke urealistisk ved elastik/kø-kørsel hver eneste
dag i Kbh. området) og så bliver de 5 biler foran lastbilen "flyttet
lidt" uanset om de er kørende eller ej.
mvh. Jokke
| |
Jokke (19-09-2006)
| Kommentar Fra : Jokke |
Dato : 19-09-06 18:25 |
|
K_T skrev:
>>> Normalt vil den bagerste bil være den mest belastede - dog således
>>> forstået at du ikke har haft tilstrækkelig afstand til ham foran dig og
>>> derfor måske pålægges at betale for den forrestes bagende. Men det er ren
>>> intern forsirkiingsproblematik sålænge der ikke er personskader.
>> Intern?
>> Næppe. Det er ret stor konsekvens for dig, hvilket skyld du bliver pålagt.
>> I denne sag kunne det tænkes at Peter ikke havde kasko, så hvis han får
>> noget skyld, så står han med en bil hvor han selv skal betale forenden.
>
>
> Netop - det er normal procedure at man selv (eller ens forsikring) betaler
> egen forende og forankørendes bagende - man har jo ikke holdt en forsvarlig
> afstand.
>
> Knud
>
>
Jeg prøver lige igen: Intern forsikringsproblematik som du skriver er
bare ikke godt nok. Skyldspørgsmålet kan ikke (må ikke) bare afgøres
internt. Parterne skal høres og i dette tilfælde er det meget vigtigt at
Peters forklaring bliver hørt, da det betyder, at han ikke bærer skylden
i dette tilfælde.
mvh. Jokke
| |
Christian Madsen (16-09-2006)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 16-09-06 00:52 |
|
Peter eller Line skrev:
> Hej alle
>
> Fik den kedeligste oplevelse i mit liv i dag at blive blandet ind i et
> harmonika sammenstød, og af de involverede biler var det min der trak den
> største nitte.
>
> Jeg er totalt blank, og nok stadigvæk en lille smule ved siden af mig selv,
> hvad angår proceduren herfra.
>
> Kort om ydre rammer for situationen skal nævnes at jeg er forsikret i GF
> forsikring (med kasko), og min bil var/er en mazda 323 fra 1994 der har kørt
> 270000 km. Blev købt i 2003 for 29000 igennem en kollega. Har lige ofret
> 12000 for at få den igennem syn (august 2006), da mit kørselsbehov det næste
> år, grundet uddannelse i København, vurderes til ca. 600 km om ugen (men mon
> ikke de 12000 bare er tabt ud fra forsikringsmæssigt synspunkt)?
>
> Sagen: Harmonikasammenstød, jeg var nummer 2 i rækken af i alt 4
> indvolverede biler. Kort sker der det, at vi kører på motorvej, og jeg ser
> bilerne længere fremme aktivere nødblinket. Jeg bremser automatisk ned, og
> ser pludselig at bilen foran bremser væsentligt hårdre end jeg troede. Men
> ingen problem, har trods alt ofret 12000 på bl.a. nye bremser og dæk. Nåede
> det også, men det gjorde den store kassevogn bag mig ikke, og jeg blev
> smækket op i bilen foran. Samlet heldigvis kun materiel skade, men temmeligt
> chokerende.
>
> Nu står min bulede og bøjede mazda ved afkørslen til Ejby på Fyn, og jeg er
> ikke medlem af falck eller dansk autohjælp. Hvad gør jeg med følgende:
>
> 1. Transport af bilen til et værksted (og hvem skal betale det)?
> 2. Hvad skal der gøres med bilen når den havner ved et værksted? Skal de
> give et tilbud, skal jeg have en taksator ud eller hvad?
> 3. Hvornår kan det betale sig at reparere en ældre bil, og hvornår kan det
> ikke?
> 4. Hvem bærer skylden?
> 5. Jeg har alle de indvolveredes navne. Hvad skal jeg bruge dem til?
> 6. De udgifter jeg har haft i forbindelse med transport væk fra motorvejen
> (både bilen og mig selv i taxi)
> 7. Gik på skadestuen i forbindelse med undersøgelse af muligt piskesmæld.
> Fik en lettere inkompetent læge (mener jeg selv) der sagde at det var næsten
> umuligt at få piskesmæld (men jeg havde faktisk ondt i nakken). Hvad er det
> med forsikring og piskesmæld?
>
> Håber I kan hjælpe en lettere chokeret bilist....faktisk tidligere
> elitebilist men takket være et eller andet fjols ikke mere! (eller ryger men
> ikke ned fra sit niveau hvis man er uskyldig)?
>
> Venlig hilsen
> Peter
Sagen vil blive ordnet indbyrdes mellem forsikringerne, men hvis du
gerne vil have en juridisk redegørelse for hvilken forsikring som
kommer til at betale hvad, bliver jeg nødt til at vide grunden til den
hårde opbremsning, samt hvad der skete med den sidste bil.
--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er stud.jur, kan jeg ikke garantere rigtigheden af dette
indlæg.
| |
Morten Fruergaard (17-09-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 17-09-06 11:16 |
|
Christian Madsen wrote:
> Sagen vil blive ordnet indbyrdes mellem forsikringerne,
Som jo har en tendens til at fordele skylden, så de får flere x selvrisiko,
præmiestigninger osv.
Derfor skal man jo ikke blot accepterer den afgørelse, som de kommer med...
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
| |
cphpeter@gmail.com (18-09-2006)
| Kommentar Fra : cphpeter@gmail.com |
Dato : 18-09-06 21:42 |
|
Morten Fruergaard wrote:
> Christian Madsen wrote:
> > Sagen vil blive ordnet indbyrdes mellem forsikringerne,
>
> Som jo har en tendens til at fordele skylden, så de får flere x selvrisiko,
> præmiestigninger osv.
>
> Derfor skal man jo ikke blot accepterer den afgørelse, som de kommer med...
>
>
> --
Det er nemlig rigtigt - en ting er "juridisk skyld", og en helt anden
ting er hvad forsikringsselskaberne bliver enige om indbyrdes (der var
en Kontant om det en gang, mener jeg). Deres interesse er at få alle
til at betale en skærv, hvor uretfærdig det end er, eller måtte
føles.
Jeg blev en gang torpederet bagfra, mens kørende stille og roligt
deruda' , med efterfølgende 12 biler i harmonikaen - heldigvis var jeg
forrest, og med vidner.. og det tog kun 9 måneder at få "torpedoens"
forsikring til at punge ud, dog kun for en del af skaderne (da i hht.
forsikringen var de erstattede dele en "forbedring" af min
studenterbil) !!!!!
Med andre ord - YOU ARE FUCKED NO MATTER WHAT !
| |
|
|