ophavsretskrænkelser og offentlig ydmygel
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 15-09-06 13:14

Hej

Vi sad og talte om DR-programmet "spam" forleden. Her vises
forskellige sjove klip som folk falder over på internettet.

I skolen lærer jeg børnene at de ikke bare må kopiere alt hvad
de finder på nettet. Man skal faktisk spørge om lov. Hvordan
er det med disse filmklip? Jeg tænker fx. på at flere af de
klip der er meget populære har resulteret i retssager grundet
den offentlige ydmygelse som "offeret" for optagelsen har været
ude for.

Det forekommer mig lidt grotesk at man på en fjernsynskanal på
den måde bibringer til en holdning om at "det er i orden" at
nappe andres private hjemmevideoer, billeder og så ellers gøre
det til sjov. Jeg er godt klar over at man lidt selv er ude om
det hvis man smider den pinlige feriefilm op på hjemmesiden, men
mange af dem er jo optaget af andre eller er ting der er kommet
frem til offentligheden ved et uheld (eller udåd) - (som fx.
"star wars kid").

Så altså: Er det ophavsretskrænkelser og offentlig ydmygelse via
public service? - eller er jeg bare en sur gammel mand :D

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-06 23:36

Lars Gjerløw Jørgensen skrev:

> Så altså: Er det ophavsretskrænkelser og offentlig ydmygelse via
> public service? - eller er jeg bare en sur gammel mand :D

Jeg har ikke set Spam og kommer heller ikke til det - bl.a. fordi
titlen er totalt misvisende.

Hvis de ikke har fået lov af fotografen til at offentliggøre
optagelserne i tv, så er det ulovligt.

Hvis de har fået lov af fotografen, men udstiller personer i
situationer der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden,
så er det uliovligt.

Hvis de har fået lov af fotografen og af dem der er med på
optagelserne, er det lovligt.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-09-06 11:42

Lars Gjerløw Jørgensen <dotlars.g.j@mail.dk> writes:

-snip-
> Så altså: Er det ophavsretskrænkelser og offentlig ydmygelse via
> public service? - eller er jeg bare en sur gammel mand :D

Jeg har set nogen udenlandske "freeware"-sites, dog kun ifb. med
billeder og vistnok musik, hvor man lægger ansvaret over på dem der
uploader og de skal acceptere at enhver må downloade og bruge det til
hvad som helst. Dermed kan dem der downloader på ingen måde checke
lovligheden, men må gå udfra at det er iorden og at websitet er
ansvarligt nok til at fjerne ting de bliver gjort opmærksomme på ikke er
iorden.

Det kan forsvare tv-programmets producenter, hvis det er den slags der
er tale om her. Men jeg vil alligevel mene at det er en gråzone og hvis
det er sådan noget der er sket her er sandsynligheden for at nogen af de
(udenlandske velsagtens?) implicerede ville anlægge sag nok minimal og
det er jeg overbevist om at tv-stationer og andre medier *indkalkulerer*
i deres overvejelser, ligesom utallige sager med Se og Hør (og måske
EB?) der f.eks. fra tid til anden mødes med erstatninsgkrav for
offentliggørelse af billeder.

Så kort svar: Det er sikkert ikke iorden men det kan man ikke vide.

Best regards
Martin Jørgensen