Rykker fra kommunen
Fra : Gunnar007

Dato : 13-09-06 19:08

Jeg havde lige svipset ejendomsskatten, og har netop modtaget en rykker fra
kommunen

De vil have 250 kr i gebyr for at sende rykkeren ud.
Det mener jeg godt de må, da de jo er en offentlig indstands.

Men så vil de have 96,56 i skyldig rente på et beløb som er 3218,75 (med
forfald 01.07.2006, men med sidste rettidige indbetling 28.07.2006)

Må de tage så meget i rente ?
Jeg syntes det er en voldsom rente på så lille et beløb.

Hilsen G

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 13-09-06 20:16

Hvad havde du tænkt at gøre det bliver kun dyrere betal
og benyt betalingsservice fremover

Fra : Gunnar007

Dato : 13-09-06 20:31

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad havde du tænkt at gøre det bliver kun dyrere betal
> og benyt betalingsservice fremover

Hvad er det lige du snakker om ??

1. Hvad bliver dyrere ?
2. Jeg har sgu da betalt rykkeren
3. Min kommune har ikke betalingsservice på ejendomsskatten. !

Hilsen G

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 13-09-06 21:11

Hvis man har netbank så kan du sætte til betaling der og skulle vi andre
låne dig penge gratis nej, jeg kan forarges over rykker gebyret det er
urimeligt at det offentlige udnytter det så groft, det er et edb system der
udfører arbejdet på få sekundet+ porto.

Fra : per christoffersen

Dato : 14-09-06 13:51

> [...]
>
> Må de tage så meget i rente ?
> Jeg syntes det er en voldsom rente på så lille et beløb.

Rentesatsen for for sent betalt ejendomsskat (kan jeg se på min kommunes
hjemmeside) er på 1% pr. påbegyndt måned.
Da der er påbegyndt to måneder (formodentlig) vil du altså skulle betale 2%.

0,02 x 3218,75 = 64,375

men

0,03 x 3218,75 = 96,5625

Kommunen har altså beregnet for tre måneder. Måske fordi de regner juli,
august og september for påbegyndte måneder. Om det er korrekt ved jeg ikke.
Umiddelbart ville jeg tro, at man skulle regne efter forløbet af en måned
(altså at anden måned starter 28/8), men de regner altså med påbegyndt
kalendermåned.

Det er så op til dig, om du vil grave mere i sagen

/Per

Fra : Gunnar007

Dato : 14-09-06 15:17

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Det er så op til dig, om du vil grave mere i sagen
>
> /Per

Tak for svaret til dig Per.

Jeg ringede til kommunen og bad om en forklaring.
Den fik jeg, og de udnytter reglerne til mindste detalje.
Forfalds datoen er den dato de går ud fra, når man glemmer at betale.
Havde jeg husket at betale, fik jeg "kredit" til d. 28/7-2006
Når jeg glemmer at betale er det fra forfaldsdatoen 1/7-2006

Jeg æder den, og betaler med et smil.
Velvidende om at jeg lige har ekstra betalt 346,56 kr til borgmesterens
næste budget overskridelse.

Hilsen G