Lovlig diskriminering.
Fra : Frank Ronnie Hansen

Dato : 13-09-06 17:14

Hej gruppe.

Jeg kan huske at jeg tidligere har læst i denne gruppe, at der findes tilfælde
hvor det er lovligt at diskriminere pga. folks hudfarve og køn. Er der nogen
der kan henvise mig til de rette paragraffer.

Jeg tænker på:

At man gerne må afvise en kvinde, der vil være bademester i mændenes
baderum, og omvendt.

At man gerne må afvise en mørk person der f.eks søger rollen i en film
hvor rollen kræver at man fremstår som hvid, og omvendt.

Mit spørgsmål kommer fra en diskussion jeg har med en ven, som hævder
at der _aldrig_ må skelnes mellem køn, race og religion i en jobannonce.

--
Venlig hilsen
Frank

Fra : Codexx

Dato : 13-09-06 17:51

Frank Ronnie Hansen skrev:

> [...]
>
> Jeg tænker på:
>
> At man gerne må afvise en kvinde, der vil være bademester i mændenes

Lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse:

§ 13. Hvis det ved visse former for erhvervsudøvelse og uddannelse er
afgørende, at udøveren er af et bestemt køn, og dette krav står i
rimeligt forhold til den pågældende erhvervsaktivitet, kan den
minister, under hvis forretningsområde den pågældende virksomhed
hører, fravige bestemmelserne i §§ 2-6.

Stk. 2. Den minister, under hvis forretningsområde en virksomhed
hører, kan tillade foranstaltninger, der fraviger §§ 2-6, med
henblik på at fremme lige muligheder for kvinder og mænd, navnlig ved
at afhjælpe de faktiske uligheder, som påvirker adgangen til
beskæftigelse, uddannelse m.v.

Stk. 3. Ministeren for ligestilling kan efter lov om ligestilling af
kvinder og mænd fastsætte nærmere regler for, i hvilke tilfælde der
kan iværksættes foranstaltninger til fremme af lige muligheder for
kvinder og mænd uden tilladelse efter stk. 2.

Stk. 4. De i stk. 1 og 2 nævnte fravigelser skal indberettes til
ministeren for ligestilling af vedkommende minister mindst hvert andet
år inden den 1. november, første gang i 2002.
---------------------

> At man gerne må afvise en mørk person der f.eks søger rollen i en film
> hvor rollen kræver at man fremstår som hvid, og omvendt.

Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet

§ 6. Forbuddet mod forskelsbehandling på grund af politisk anskuelse,
religion eller tro i §§ 2-5 gælder ikke for arbejdsgivere, hvis
virksomhed har som sit udtrykte formål at fremme et bestemt politisk
eller religiøst standpunkt eller en bestemt trosretning, og hvor
lønmodtagerens politiske anskuelse, religiøse overbevisning eller
trosretning må anses for at være af betydning for virksomheden.

Stk. 2. Såfremt det ved visse former for erhvervsudøvelse og
uddannelser er af afgørende betydning, at udøveren er af en bestemt
race, politisk anskuelse, seksuel orientering eller national, social
eller etnisk oprindelse eller har en bestemt hudfarve, alder eller et
bestemt handicap eller tilhører en bestemt religion eller trosretning,
og kravet om bestemt tilhørsforhold står i rimeligt forhold til den
pågældende erhvervsaktivitet, kan vedkommende minister efter
indhentet udtalelse fra beskæftigelsesministeren fravige
bestemmelserne i §§ 2-5.

//Bacher