Bank holder på pengene i boet
Fra : Jens F

Dato : 13-09-06 13:01

Jeg er ved at afslutte boet efter mine forældre og vil - for at betale
boafgiften og fordele kontanterne mellem mine søskende og mig selv -
have banken til at opgøre boets konti og overføre pengene til mig.

Jeg har skiftefuldmagt fra mine søskende til bl.a. at "kvittere boets
bankkonti og værdipapirer" (skiftefuldmagtens pkt. 6.

Banken vil ikke udbetale til mig under henvisning til at pkt. 7 på
skiftefuldmagten ("modtage og kvittere for den arv, der tilkommer mig")
er overstreget.

Det er min opfattelse, at banken tiltager sig en ret til en indsigt i
boets behandling, som den ingen adkomst har til.

Hvad er mine muligheder for at få banken til at frigive pengene?
--

Jens F

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-09-06 17:51

Jens F wrote:
> [...]
> boets behandling, som den ingen adkomst har til.
>
> Hvad er mine muligheder for at få banken til at frigive pengene?

Har skifteretten udtalt sig ?
Det er dommeren, der afgøre det og frigiver midlerne, derefter kan banken
ikke tilbageholde noget og skal ikke have indsigt i andet end hvad de
allerede kan se..

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : Jens F

Dato : 15-09-06 08:25

Michael Lund Sørensen wrote:

> Har skifteretten udtalt sig ?
> Det er dommeren, der afgøre det og frigiver midlerne, derefter kan banken
> ikke tilbageholde noget og skal ikke have indsigt i andet end hvad de
> allerede kan se..

Skifteretten har udstedt en skifteretsattest om privat skifte ved
arvingerne - og de øvrige arvinger har udstedt skiftefuldmagter til mig
med indhold som tidligere beskrevet.

I mellemtiden har banken valgt at sende kopi af min anmodning til de
øvrige arvinger til accept, hvilket synes fornuftigt nok - omend
overflødigt i lyset af den eksisterende fuldmagt. I alle fald er det
sinkende for processen, da banken er ca. en uge om at behandle
skriftlige henvendelser.
--

Jens F

Fra : alexbo

Dato : 15-09-06 21:32

"Jens F" skrev i>

> [...]
> overflødigt i lyset af den eksisterende fuldmagt. I alle fald er det
> sinkende for processen, da banken er ca. en uge om at behandle skriftlige

I din fuldmagt er overstreget at du kan modtage arven på dine medarvingers
vegne, det er der en grund til, og så kan banken selvfølgelig ikke uden
videre overlade andres arv til dig.

mvh
alex Christensen

Fra : Jens

Dato : 16-09-06 12:02

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
> vegne, det er der en grund til, og så kan banken selvfølgelig ikke uden

Den overstregede formulering er denne: "modtage og kvittere for den arv,
der tilkommer mig", hvilket jeg forstår som mere vidtgående end at hæve
penge på en konto - som der specifikt er givet fuldmagt til.

Jeg forstår - og værdsætter - bankens forsigtighed. Den forekommer mig
blot en smule hul, når jeg i løbet af det års tid, som bobehandllingen
har taget, uden problemer har hævet penge et antal gange på baggrund af
de samme fuldmagter. Først da talen kommer på at lukke boet konti,
kommer paraderne op.

Da boets værdier i alt væsentligt er fordelt uden bankens medvirken er
banken ikke i en position, hvor den kan vurdere rimeligheden i en
konkret disposition. Deraf spørgsmålet.
--

Jens F

Fra : alexbo

Dato : 16-09-06 13:24

"Jens" skrev

> Den overstregede formulering er denne: "modtage og kvittere for den arv,
> der tilkommer mig", hvilket jeg forstår som mere vidtgående end at hæve
> penge på en konto - som der specifikt er givet fuldmagt til.

Du har ikke ret til at modtage og kvittere for den arv som tilkommer dine
søskende.
Og det er lige det du ønsker når du vil have deres arv overført til din
konto.

Hvis du mener du at det slet ingen betydning har, at der er et overstreget
punkt i din fuldmagt,
Hvorfor er det så overstreget.

Hvis nu du havde fået fuldmagt til at ordne alt i forbindelse med boet,
undtagen at sælge huset.
Så ville du da ikke undre dig over at købers advokat ikke ville godkende dig
som sælger.

Alex Christensen