Kan en bank gøre udlæg i en andelslejlighe~
Fra : Flemming Sørensen

Dato : 12-09-06 12:22

Hej

Jeg står i den situation at jeg skylder nogle penge til et
pengeinstitut, og jeg er ikke i stand til at betale. Jeg har ikke
været i stand til at betale et stykke tid, så nu har banken truet med
at gøre udlæg i min andelslejlighed.

Her kommer spørgsmålet så, kan de gøre udlæg i min lejlighed? Kan de
tvinge mig til at sælge den på nogen måde?

Jeg mener at kunne erindre at det kun er det offentlige og
hypotekbanken der kan gøre udlæg i en andelslejlighed.

Flemming Sørensen

Fra : David T. Metz

Dato : 12-09-06 13:03

Flemming Sørensen skrev:

> Her kommer spørgsmålet så, kan de gøre udlæg i min lejlighed? Kan de
> tvinge mig til at sælge den på nogen måde?

Ja, jf ABL § 6a stk 1:
"Uanset modstående vedtægtsbestemmelser kan der foretages arrest og
udlæg i en andel i en andelsboligforening, og andelshaveren kan
pantsætte sin andel. Andelshaverens ret til at pantsætte sin andel kan
ikke begrænses i vedtægterne, jf. dog stk. 2."
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20060086629-REGL

> Jeg mener at kunne erindre at det kun er det offentlige og
> hypotekbanken der kan gøre udlæg i en andelslejlighed.

Nej, og det har mig bekendt heller ikke været sådan tidligere. Før i
tiden kunne ingen gøre udlæg i en andelsbolig, hvis vedtægterne forbød
det, jf ABL 2001 § 6a:
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2001/0065229.htm

David