Deprecanten Register
Fra : Karen

Dato : 19-11-06 11:24

Er der nogen der kan fortælle mig hvad et deprecanten register er?
mvh
Karen

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 19-11-06 15:38

"Karen" <reib@mail.danmark> skrev i melding
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad et deprecanten register er?

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg, men i latinsk-norsk ordbok finner
jeg at deprecatio er en bønn om skånsel eller å slippe noe. Kanskje
det du spør etter er et register over forskjellige bønner?

Anne Lise Hovdal

Fra : Karen

Dato : 19-11-06 16:23

Nej, jeg er faldet over en kirkebog, hvori der er et deprecanten register -
jeg tror det måske er et skriftemåls-/absolutionsregister, men det står på
tysk og det er ikke sålige min stærke side.
mvh og tak for din response
Karen

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 19-11-06 22:27

Karen skrev:
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad et deprecanten register er?
> mvh
> Karen

Det er et register over dem, der har begået lejermål -
udenomsægteskabeligt samleje. En lidt længere forklaring finder man (på
tysk, men selv om man ikke er helt stiv i dette sprog, kan man nok få et
eller andet ud af det) i kirkebladet for Hütten og omliggende sogne
juni/juli 2003, på side 11, se

http://www.kirche-huetten.de/downloads/jg11nr403.pdf

Med venlig hilsen

Kim N. Jensen
http://home2.inet.tele.dk/kim-niel/

Fra : Karen

Dato : 20-11-06 09:16

Tusind tak - det vil jeg kigge nærmere på
mvh
Karen

Fra : Karen

Dato : 20-11-06 10:44