Hjælp til tydning på Arkivalieronline
Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 18-11-06 21:29

Vejle Amt, Brusk Herred, Almind Sogn 1839-1858 - opslag 58, fødte kvinder -
1845, 23 Oktober - Mette Katrine Nielsen - jeg troede lige jeg havde hende,
men så vidt jeg kan se, så står der i kolonnen Dåbens Datum enten i kirken
eller hjemme, at hun "døde inden ..."

Nogen, der kan "kaste lys" over det?

Ole P. Bielefeldt

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-11-06 21:47

> Dåbens Datum enten i kirken eller hjemme, at hun "døde inden ..."
> Nogen, der kan "kaste lys" over det?

Det kan jeg såmænd godt.
Døbt
I Hjemmet den 23 October af Faderen
Døde inden Daabens Publikation i
Kirken.

Hun er således døbt og navngivet af faderen, men døde inden
fremstillingen i kirken
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Hvornum

Dato : 18-11-06 22:11

Hej

Skal man forstå det sådan, at det ikke var sognets præst der forestod en
hjemmedåb?
Du skriver at faderen stod for dåben og navnegivningen, var det sådan?
Det her viste jeg bar ikke, jeg trode man tildkaldte præsten.

Mvh

Max Hvornum

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 18-11-06 22:36

Hvornum wrote:
> [...]
> Du skriver at faderen stod for dåben og navnegivningen, var det sådan?
> Det her viste jeg bar ikke, jeg trode man tildkaldte præsten.

Fra min salmebog:
"Hjemmedåb af børn i øjeblikkelig livsfare (nøddåb). Nøddåben kan, hvor der
ikke er tid til at hente præsten, foretages af en af de tilstedeværende."

Håber det besvarer på dit spørgsmål.

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 18-11-06 23:02

"Jes Søndergaard" <jes-s@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "Hjemmedåb af børn i øjeblikkelig livsfare (nøddåb). Nøddåben kan, hvor
> der ikke er tid til at hente præsten, foretages af en af de

Ja, det gjorde det.

Jeg troede lige jeg "havde hende", men når hun er død inden dåben, kan hun
jo ikke have født børn :)

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Hvornum

Dato : 18-11-06 23:25

Fint og lige til af et svar, og denne havde jeg bare ikke lige tænkt på, sor
min egen morfar er hjemmedøbt, så jeg bil med tiden finde ud af om det var
familie elle præsten.

Takker for svaret.

Mvh

Max