Trosretning
Fra : Karen

Dato : 17-11-06 09:13

Er nogen i stand til at tyde hvilken trosretning der menes i filen af
tilsvarende navn i dk.binaer.historie?
Det er fortolkning af den Kurt Guldbæk leder efter
mvh
Karen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 18-11-06 17:50

"Karen" <reib@mail.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsvarende navn i dk.binaer.historie?
> Det er fortolkning af den Kurt Guldbæk leder efter
Pyhhh ha, den er svær.
Kan du skanne den lidt skarpere?
Flemming

Fra : Henning Christensen

Dato : 18-11-06 22:01

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Karen" <reib@mail.danmark> skrev i en meddelelse
> Pyhhh ha, den er svær.
> Kan du skanne den lidt skarpere?
> Flemming

Eller skanne en større del af teksten, så man kan lære præstens/degnens
skrift at kende.
Henning

Fra : Kurt G

Dato : 18-11-06 23:16

"Henning Christensen" <henning-c@privat.dk> skrev i en meddelelse
> "Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse

> Eller skanne en større del af teksten, så man kan lære præstens/degnens
> skrift at kende.
> Henning

Jeg skal sende Karen et større udsnit. Jeg har ikke adgang til dk.binaer.
/Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 20-11-06 23:02

> [...]
> tilsvarende navn i dk.binaer.historie?
> Det er fortolkning af den Kurt Guldbæk leder efter
Hej NG!

En god ven kom i aften med en bog, der hedder Dansk Religions ABC. Den
nævner over 200 danske religioner, bevægelser, samfund osv.

I den er nævnt en Nazaræerens Kirke, hvilket passer godt på det, som jeg kan
læse.

Der er imidlertid det problem, at dette samfund først startede 1895 i Los
Angeles.
Der står bl.a. følgende i bogen:
"Tiltrukket af af den fælles overbevisning og indbyrdes enhed, slog de sig
sammen, og skabte Nazaræerens Kirke i Los Angeles i oktober 1895. Dette
skete ......."
Og videre:
"Det er sandt, at Nazaræerens Kirke har sin rod i John Wesleys lære,
grundlæggeren af metodismen, men det er ikke sandt, at kirken er et resultat
af brud med Metodistkirken, for Bresee og de mange ledere, som var med ved
kirkens officielle start, d. 13. oktober 1908 i Pilot Point, Texas, kom fra
mange forskellige kirkesamfund."

Det er svært for mig at tro, at der allerede i 1901 skulle findes tilhængere
i et lille landsogn ved Limfjorden.
Der regnes med, at der i dag er ca. 100-200 i Danmark og på verdensplan er
der ca. 1,2Mill. tilhængere.

Jeg tror, at det ender med, at vi skriver de bogstaver, som vi er sikre på,
og lader dem, der har brug for eksakt viden om religionen, selv læse det.

Mvh Kurt

Fra : Per Hagemann

Dato : 21-11-06 06:37

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> Jeg tror, at det ender med, at vi skriver de bogstaver, som vi er sikre
> på, og lader dem, der har brug for eksakt viden om religionen, selv læse
> det.

Det letteste er måske at begive sig til sognet og spørge de ældre man møder
på vejen om oplysninger. Hvis der var mange lokale medlemmer af sekten, vil
den sikkert have været kendt af omgivelserne.

Her en side om nasiræerne:
http://home9.inet.tele.dk/mha/Bibelen-nasiraeer.htm

Fra : Kurt G

Dato : 21-11-06 08:04

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> møder på vejen om oplysninger. Hvis der var mange lokale medlemmer af
> sekten, vil den sikkert have været kendt af omgivelserne.

Jeg bor selv i nabosognet, men har ikke hørt om det.
Det nærmeste vi kommer, er en fritænker her i sognet i 1880, så jeg vil lade
sagen hvile.

/Kurt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-11-06 20:00

Kurt G skrev:

> [...]
>
> Jeg tror, at det ender med, at vi skriver de bogstaver, som vi er
> sikre på, og lader dem, der har brug for eksakt viden om religionen,

Det var jo netop disse metodister/nazarærere jeg gættede på
i den forrige tråd: Metodismen kom til Danmark i 1858 og i 1866
blev trossamfundet anerkendt [SDE].

Kan det virkelig passe at der ikke er en eneste nysgerrig
slægtsforsker, som har lavet en liste over de forskellige
trosretninger, som en præst kan finde på at skrive i rubrik
nr. 6 i kirkebogen/ministerialbogen?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt