Kones søster?
Fra : Henrik Egeberg

Dato : 29-10-06 22:17

Jeg søger svaret på hvilken betegnelse min kones kæreste er for mig? og
omvendt?

Dvs. min brors kone er min svigerinde, men...... hvad med ovennævnte?

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-10-06 23:38

Svoger - for så vidt kæresten er en mand
I teknisk forstand skal de vel være gift, for at der er tale om svogerskab,
men...

Fra : Hans Poulsen

Dato : 30-10-06 00:55

"Henrik Egeberg" <egeberg_913@msn.com> skrev bla. i en meddelelse

>Jeg søger svaret på hvilken betegnelse min kones kæreste er for mig? og
>omvendt?

I dette forum indgår ordene *videnskab*, *historie* og *genealogi*, og det
fordrer en vis kritisk stillingtagen til de fænomener, der dukker op.

Er dit ægteskab opløst ved skilsmisse? Taler vi om den kæreste, som din
tidligere ægtefælle har fundet? I bekræftende fald er der efter mit skøn
intet belæg for at benævne kæresten på anden måde end din *ekskones
kæreste*. Har I mindreårige fællesbørn, vil det muligvis være berettiget, at
de benævner kæresten som *stedfar*, hvis der ellers er tale om et stabilt
forhold af længere varighed, der resulterer i ægteskab.

Mit indlæg er kemisk renset for moralsk stillingtagen. Det er alene det
sproglige, der har optaget mig.

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 08:58

Henrik Egeberg skrev i dk.videnskab.historie.genealogi:

> Jeg søger svaret på hvilken betegnelse min kones kæreste er for mig? og
> omvendt?
>
> Dvs. min brors kone er min svigerinde, men...... hvad med ovennævnte?

Lidt afhængigt af din kones udseende kan du jo enten kalde ham
"redningsmand", "hjerneblæst eunuk" eller bare "stodder". Det omvendte,
altså hvad han kan kalde dig, er til gengæld ret præcist at svare på:
"Hanraj"
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : kk

Dato : 30-10-06 09:09

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle-dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "redningsmand", "hjerneblæst eunuk" eller bare "stodder". Det omvendte,
> altså hvad han kan kalde dig, er til gengæld ret præcist at svare på:

Mener at have lært, at sådan en fyr kaldes en "hulsvoger"
Undskyld!
mvh
kk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-10-06 09:07

Kurt Hansen skrev bl.a.:

> (...) Det omvendte,
> altså hvad han kan kalde dig, er til gengæld ret præcist at svare på:
> "Hanraj"

Som helt præcist er hvaffor noget?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk - www.stornotime.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-10-06 09:21

Jørgen Grandt wrote:

> Som helt præcist er hvaffor noget?

"Hanrej", ikke "hanraj". Ægtemand, hvis hustru er ham utro.

<http://ordnet.dk/ods/opslag?id=459677>

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 09:30

On Mon, 30 Oct 2006 09:20:54 +0100, Kristian Damm Jensen wrote:

> "Hanrej", ikke "hanraj".

Wøps, der var jeg måske lidt for hurtig. Jeg mente at det staves "hanraj",
men googlede lige for en sikkerheds skyld Et antal hits på "bekræftede" min
antagelse, så jeg fyrede den af. jeg skulle anstændighedsvist have søgt på
"hanrej" også, eller slået op i en ordbog først

Hvor pokker har jeg det der "-raj" fra? Nå, pyt
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bjarne

Dato : 30-10-06 10:51

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> "hanrej" også, eller slået op i en ordbog først
>
> Hvor pokker har jeg det der "-raj" fra? Nå, pyt

Du'nok for marjed i sælskæb mæ køppenharvneer.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 11:15

On Mon, 30 Oct 2006 10:50:51 +0100, Bjarne wrote:

> Du'nok for marjed i sælskæb mæ køppenharvneer.

Uark!!! Jeg er jysk helt ind i min sorte sjæl, men s'føli': alt for meget
omgang med kjøwenhavnere kan have en uheldig indfyldelse på en ubefæstet
sjæl
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bjarne

Dato : 30-10-06 12:22

Ja la' os få gang i lidt regionalracisme herinde!
I øvrigt interessant at iagttage hvorledes den østjyske dialekt
stortrives i disse år.
Efterhånden er der ingen ærlig TV-journalist længere, som formår at
udtale det gode danske ord 'historie'
Det bliver kun til det uskønne 'histårje'
Det er der altså ingen frAmtid i.

Bjarne

Fra : ML-78

Dato : 30-10-06 19:12

Bjarne skrev:

> Efterhånden er der ingen ærlig TV-journalist længere, som formår at
> udtale det gode danske ord 'historie'
> Det bliver kun til det uskønne 'histårje'

Tænk, jeg hører konstant ordet udtalt "historie" (altså med tydelig
o-lyd) i tv. Det hænger måske sammen med, hvad man bider mærke i. Jeg
synes det lyder forfærdeligt.

ML-78

Fra : Poul B

Dato : 30-10-06 23:52

ML-78 skrev:

> Tænk, jeg hører konstant ordet udtalt "historie" (altså med tydelig
> o-lyd) i tv. Det hænger måske sammen med, hvad man bider mærke i. Jeg
> synes det lyder forfærdeligt.

Men det er den rigsdanske udtale.

--
Poul

Fra : ML-78

Dato : 31-10-06 17:52

Poul B skrev:

Jeg

> Men det er den rigsdanske udtale.

Det kommer vel an på, hvordan man definerer rigsdansk. Å-udtalen vil jeg
gætte på er geografisk mere udbredt end O-udtalen.

ML-78

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 31-10-06 18:11

"ML-78" skrev blandt andet

om udtale af "historie":

> Det kommer vel an på, hvordan man definerer rigsdansk. Å-udtalen vil
> jeg gætte på er geografisk mere udbredt end O-udtalen.

Jeg kan desværre ikke gengive lydskriftstegnene som de står i
Munksgaards Den Store Danske Udtaleordbog. Men ifølge den er o-udtalerne
særlig distinkte (tydelige) former, mens å-udtalerne er "ofte ældre
lavsprog samt jysk og fynsk".

Fra : Poul B

Dato : 31-10-06 20:25

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> Munksgaards Den Store Danske Udtaleordbog. Men ifølge den er o-udtalerne
> særlig distinkte (tydelige) former, mens å-udtalerne er "ofte ældre

Det er just min kilde. Udtalen med [o] er dog ikke blot den distinkte form,
men også hovedformen. Med gruppens lydskrift
(<http://gyros.dk/usenet/dks/lydskrift.html>) kan vi gengive hovedformen
som [hi'sdoR?j_]. Den jyske og fynske udtale bliver da [hi'sdôR?j_(:)].

--
Poul - der selv udtaler historie med [ô]

Fra : Poul B

Dato : 30-10-06 23:52

Bjarne skrev:

> Efterhånden er der ingen ærlig TV-journalist længere, som formår at
> udtale det gode danske ord 'historie'
> Det bliver kun til det uskønne 'histårje'

Sådan udtales det på jysk og fynsk.

--
Poul

Fra : Bjarne

Dato : 30-10-06 12:23

Kurt Hansen skrev:

> Uark!!! Jeg er jysk helt ind i min sorte sjæl, men s'føli': alt for meget
> omgang med kjøwenhavnere kan have en uheldig indfyldelse på en ubefæstet
> sjæl
Pas på, den slags kommer snigende. Vær på vagt.

Bjarne

Fra : Poul B

Dato : 30-10-06 23:50

Kurt Hansen skrev:

> Hvor pokker har jeg det der "-raj" fra?

Sådan udtales den stavelse jo.

--
Poul

Fra : David T. Metz

Dato : 07-11-06 11:08

Kurt Hansen skrev:

> Lidt afhængigt af din kones udseende kan du jo enten kalde ham
> "redningsmand", "hjerneblæst eunuk" eller bare "stodder".

Hvad hvis det er en kvinde?

David

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-06 12:28

On Tue, 07 Nov 2006 11:07:52 +0100, David T. Metz wrote:

> Hvad hvis det er en kvinde?

Af (misforstået?) hensyn til kvindelige læsere i denne gruppe, vil jeg
afstå fra at kommentere dette
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 30-10-06 09:24

> [...]
> omvendt?
>
> Dvs. min brors kone er min svigerinde, men...... hvad med ovennævnte?

Hvis man skal gå ud fra overskriften vil jeg tro det er en svigerinde, for
der står hans kones søster, og så er det svigerinde. Men nu så jeg jo at
alle svarene er fra mænd, og de tænker med en vis legemsdel og IKKE med
hjernen

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Hans Poulsen

Dato : 30-10-06 09:46

"Jette-Kirsten Larsen" <jette-kirsten@jetbil.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jette-Kirsten

"..alle svarene er fra mænd, og de tænker med en vis legemsdel og IKKE med

Jeg har svaret i denne tråd på en seriøs måde - og ikke med den plathed, som
du valgte at gribe til.

I dit *alle* hører jeg derfor ikke hjemme.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 30-10-06 12:36

"Hans Poulsen" <hans.poulsen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som du valgte at gribe til.
>
> I dit *alle* hører jeg derfor ikke hjemme.

Hej Hans
(rødme) UNDSKYLD.

Blev vist lidt harm og glemte at du egentlig svarede ret pænt.
Håber du kan tilgive mig !

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Hans Poulsen

Dato : 30-10-06 13:13

> [...]
>>>

> Hej Hans
> (rødme) UNDSKYLD.
>
> Blev vist lidt harm og glemte at du egentlig svarede ret pænt.

Hej Jette-Kirsten

"Håber du kan tilgive mig !"

Aldeles omgående, uden forbehold og med let sind!

Hav en god dag!

Venlig hilsen
Hans
1804

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-10-06 11:56

"Jette-Kirsten Larsen" <jette-kirsten@jetbil.net> skrev Mon, 30 Oct 2006
09:23:58 +0100

> [...]
>der står hans kones søster, og så er det svigerinde. Men nu så jeg jo at
>alle svarene er fra mænd, og de tænker med en vis legemsdel og IKKE med

Hvis man skal forholde sig det der faktisk står skrevet , så er Kurts
svar nok det mest korrekte der har været.

At du så tænker lægger en bestemt tænkemåde i det kan Kurt vel ikke gøre
for.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/