Salsa
Fra : Allan L

Dato : 25-06-01 23:03

Jeg har søgt efter nogle gode salsa opskrifter på nettet, men jeg kunne ikke
finde nogle gode.

Er der nogen der kender nogle?

Fra : Peter Westh

Dato : 25-06-01 23:24

"Allan L" <selvjustit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har søgt efter nogle gode salsa opskrifter på nettet, men jeg kunne
ikke
> finde nogle gode.
>
> Er der nogen der kender nogle?

Jeg plejer blot at hakke følgende så fint, at det blvier helt smattet:
Tomater, løg, hvidløg, frisk eller syltet chilipeber. Denne pulp smager jegt
til med godt med eddike, en smule sukker, salt og peber. Andre mulige
ingredienser er frisk koriander eller persille. Andre grøntsager kan også
bruges: Agurk er fint, men man kan få nogle meget gode salsaer ved at bruge
bløde og våde frugter, feks. ferskner, abrikos, melon, mango, blommer.
Juster sødme/syrlighed tilsvarende. Hvis tomaten er meget svag i smagen kan
man tilsætte en tsk koncentreret tomatpure - det kan også være en ide, hvis
man bruger frugt. Har man ingen frisk chili kan cayennepeber eller
chilisauce bruges. Andre krydderier kan også gå an, spidskommen, ingefær,
kanel f.eks.

Grundlæggende skal en salsa bare være frisk, sur/sød og stærk.

MVH

Peter

Fra : Kvan

Dato : 26-06-01 11:40

"Allan L" <selvjustit@hotmail.com> writes:

> Er der nogen der kender nogle?

Svits hakket løg, hvidløg og grøn peber. Tilsæt flåede tomater,
skivede jalapeños og krydderier (salt, sort og hvid peber, paprika,
spidskommen og hvad du ellers har lyst til). Kog et par timer til
konsistensen er passende.

Når salsaen er kølet ned tilsættes hakket, frisk koriander og noget
syre (jeg plejer at bruge limesaft og lidt balsamico). Blandes og
hældes på glas/dåse.

- Kvan.

Fra : Heidi C. Tholstrup

Dato : 26-06-01 18:04

Allan L <selvjustit@hotmail.com> skrev i news:9h8ci6$692$1@sunsite.dk
> Jeg har søgt efter nogle gode salsa opskrifter på nettet, men jeg kunne ikke
> finde nogle gode.
>
> Er der nogen der kender nogle?

Jeg har tidligere postet denne opskrift, som spørgeren vist var meget
godt tilfreds med: (den er oversat fra engelsk, derfor de lidt sjove mål)

4½ dl hakkede tomater (fra dåse ell. hakket i blender - jeg har med
succes brugt hjemmeavlede cherrytomater - de smager af lidt mere)
1 1/8 dl hakket løg
1-2 spsk hakket jalapeno
1 spsk olie
1 tsk vineddike
1 tsk limesaft
1/2 spsk tørret oregano
1/4 tsk salt
½ dl hakket frisk koriander
1 lille dåse koncentreret tomatpure
Evt. 1 fed hvidløg, som lægges i helt - fjernes efter kogningen

Det hele blandes, koges ca. 1 time, og afkøles.

--
Mvh. Heidi C. Tholstrup
http://www.hct.hjem.wanadoo.dk

Fra : rune og stinne

Dato : 28-06-01 19:50

Hej

Jeg vil lige anbefale Heidis opskrift, jeg lavede den til en familie fest
sidste efterår - og det forsvandt som dug fra solen!

Det lyder måske lidt mærkeligt at koge den, men jeg synes den bliver bedre
af det, den bliver mere som det man køber på glas. I øvrigt, får du lavet
for meget så kan det jo holde sig nogle uger i uåbnede glas, ellers bland
det i en gang kødsovs i stedet for flåede tomater - det giver en god smag.

Mvh
Stinne

Fra : Heidi C. Tholstrup

Dato : 29-06-01 15:42

rune og stinne <3r@vip.cybercity.dk> skrev i news:9hfud9$2o87$1@news.cybercity.dk
> Hej
>
> Jeg vil lige anbefale Heidis opskrift, jeg lavede den til en familie fest
> sidste efterår - og det forsvandt som dug fra solen!

Som jeg også skrev, så mente jeg at kunne huske at den faldt i god jord
- og det er jo altid rart!

> Det lyder måske lidt mærkeligt at koge den, men jeg synes den bliver bedre
> af det, den bliver mere som det man køber på glas.

Faktisk tror jeg originalopskriften var uden kogning. Men jeg syntes også
det virkede mere "rigtigt" at koge den.

>I øvrigt, får du lavet
> for meget så kan det jo holde sig nogle uger i uåbnede glas, ellers bland
> det i en gang kødsovs i stedet for flåede tomater - det giver en god smag.

De to gange jeg selv har lavet den, har den holdt i en halv times tid - så
det har absolut ikke været noget problem! Men det afhænger selvfølgelig
også af hvor stor portionen er! Desværre er frisk koriander ikke ligefrem
den billigste krydderurt man kan få - og den er altså ret uundværlig i
salsaen - efter min mening.

--
Mvh. Heidi C. Tholstrup
http://www.hct.hjem.wanadoo.dk

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 09-07-01 19:06

Fri, 29 Jun 2001 16:41:36 +0200, skrev "Heidi C. Tholstrup"
<hct@SPAMwanadoo.dk> :

>Desværre er frisk koriander ikke ligefrem
>den billigste krydderurt man kan få - og den er altså ret uundværlig i
>salsaen - efter min mening.

Hvis man har have eller altankasse er koriander ualmindelig nem at
dyrke (det kan sikkert også sagtens lade sig gøre i en urtepotte i
vindueskarmen).
Den koriander jeg havde i haven sidste år (som gik i frø) har i år
sået sig selv ud over hele køkkenhaven
Jeg kan ikke huske, hvor jeg købte frøene, men det var på et af de
sædvanlige stativer med havefrø, hvor de havde en serie med diverse
orientalske urter.

Så har man den ihvertfald til brug her i sommerperioden.
Og så kan man jo evt. lave en stor portion salsa, så man har til et
stykke tid - mon ikke salsaen kan tåle frysning ??

--
Gitte Sørensen gitte@superbruger.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Allan L

Dato : 26-06-01 21:43

Takker, nu er det bare i gang.

mvh

Allan

Fra : Tue Backhausen

Dato : 25-07-01 08:29

Her er en god:

6 tomater
3 friske chilifrugter
1 løg
(Alle hele, dvs. ikke hakket i stykker på nogen måde.)

I ganske lidt olie svitses de hele grøntsager indtil de nærmest
brænder på (bliver halv-sorte) på overfladen. Dette trækker virkelig
smag ud af grøntsagerne og giver salsaen en 'autentisk' smag.

Fjern evt. stilke fra chilier. Flå evt. tomaterne (dette gør jeg dog
ikke).

Smid grøntsagerne i en blender og fræs dem til den ønskede konsistens
(jeg foretrækker lidt klumpet) sammen med:

3 spsk hakket hvidløg
Hakket koriander såfremt dette haves. Andre (friske) krydderier kan
også bruges.
Salt (et par tsk.) og eddike (et par spsk.) efter smag.
Evt. lidt sukker.

Placer i køleskab og lad nedkøle før servering.
Egnet til Nachos, Tacos, etc...