USA: 21-årig soldat 90 år i fængsel
Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-06 08:18

En 21-årig amerikansk soldat har fået 'rabat' af en amerikansk
militærdomstol, så han kan nøjes med livsvarigt fængsel {i praksis
'maksimum 90 år i fængsel', siger dommeren}, mod at han har vidnet mod
de øvrige tiltalte.

<http://politiken.dk/udland/article201122.ece>

Han har voldtaget en 14-årig irakisk pige, og derefter myrdet hende og
hele hendes familie, der jo var potentielle vidner.

Anklagemyndigheden kræver dødsstraf over to andre soldater, som den
21-årige altså har vidnet mod. Den formodede leder af gruppen er
tidligere blevet smidt ud af hæren, og mon ikke han kan forvente
dødsstraf?

Men alligevel, en 21-årig knægt kan altså se frem mod sin 111 års
fødselsdag for igen at opleve verden uden for et fængsel ...

I Danmark havde han vel fået 12 års fængsel, da Højesteret ikke vil
idømme unge livsvarigt. En 23-årig, der blev idømt netop denne straf af
landsretten {han havde voldtaget og myrdet sin plejemor}, fik af
Højesteret straffen nedsat til netop 12 år. Jeg ved ikke hvor gammel man
efter Højesterets opfattelse skal være for at kunne betegnes som
'voksen' - 25? 30?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 17-11-06 08:42

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message news:1hoxtpg.17neaicrtjoauN%per@RQNNE.invalid...

> I Danmark havde han vel fået 12 års fængsel, da Højesteret ikke vil
> idømme unge livsvarigt.

Pjat. De ville da være blevet idømt livsvarigt - og livstidsdømte fanger sidder i gennemsnit over 16 år, og intet forhindrer at livstid *bliver* livstid i Danmark. Kun EN livstidsdømt er sluppet ud efter 12 år. En gruppevoldtægt af en 14-årig samt mord på familien og efterfølgende ligskænding kan vel *selv* i din verden næppe karakteriseres som "manddrab". Det er rovmord, særlig skærpende og vil give livstid - helt indiskutabelt.

Et andet punkt hvor du tager fejl er, at danske domstole ikke skeler til om man er "ung" - og man er i hvert fald ikke "ung" som 21 årig eller 23 årig, uanset dine præferencer til praksis i Hellas for 2500 år siden. I 1999 blev en 22-årig således idømt livsvarigt for mordet på sin ven og sin kæreste.

>Jeg ved ikke hvor gammel man
> efter Højesterets opfattelse skal være for at kunne betegnes som
> 'voksen' - 25? 30?

18 år.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-06 09:02

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> [...]
>til om man er "ung" - og man er i hvert fald ikke "ung" som 21 årig
>eller 23 årig, uanset dine præferencer til praksis i Hellas for 2500 år

Jeg kender intet til straffepraksis i Grækenland for 2500 år siden, og
der har nok været store forskelle mellem de enkelte stater.

Jeg ved at i Tyskland kan unge under 26 år ikke idømmes lovens
strengeste straf. Det er i hvert fald for få år siden fremgået af
terrorsager, hvor de tiltalte højst kunne idømmes 8 års fængsel som
følge af deres unge alder.

> I 1999 blev en 22-årig således idømt livsvarigt for mordet på sin ven og
> sin kæreste.

Den sag kender jeg ikke. Men jeg kender altså til den nylige sag om en
23-årig, der i landsretten fik livsvarigt og i Højesteret 'kun' 12 års
fængsel.

En googling på '22-årig' og 'livsvarigt' giver i øvrigt ingen relevante
hits.

> 18 år.

Sådan er Højesterets praksis altså ikke, og er man under 18 er man ikke
'ung' men 'barn'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 17-11-06 09:45

http://www.dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2000/R%F8dovre%20mordene/60.htm

> Men jeg kender altså til den nylige sag om en
> 23-årig, der i landsretten fik livsvarigt og i Højesteret 'kun' 12 års
> fængsel.

Det er netop Højesterets opgave at se på strafudmålingen endnu en gang. Hvad er der mærkeligt i at straffen fastholdes, reduceres eller skærpes? Du kan da ikke bruge Højesterets funktion som et argument for at "unge" slipper for straf - for det passer jo dokumenterbart ikke. Der må have været omstændigheder som gjorde, at højesteret reducerede straffen. Du kan se et andet eksempel på begrundelse her http://ekstrabladet.dk/112/article198070.ece

> En googling på '22-årig' og 'livsvarigt' giver i øvrigt ingen relevante
> hits.

Nå.

> Sådan er Højesterets praksis altså ikke, og er man under 18 er man ikke
> 'ung' men 'barn'.

Man kan ikke få livstid som "under-18-årig", men derimod tidsubestemt forvaring (i praksis det samme) - og altså op til 8 års fængsel. For 18-årige gælder samme regler som for alle andre.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-06 10:35

> [...]

>Hvad er der mærkeligt i at straffen fastholdes, reduceres eller
>skærpes? Du kan da ikke bruge Højesterets funktion som et argument for

Det var heller ikke det jeg skrev - blot at unge slipper mildere end
voksne.

> - for det passer jo dokumenterbart ikke. Der må have været omstændigheder
>som gjorde, at højesteret reducerede straffen. Du kan se et andet
> [...]

Den sag husker jeg udmærket, og jeg kan kun undre mig over landsrettens
afgørelse.

Naturligvis kan børn under 18 idømmes forvaring, hvis de skønnes at være
farlige for deres omgivelser. Men forvaring er altså ikke som sådan en
straf, men en foranstaltning der skal sikre, at den forvarede ikke begår
ny, farlig kriminalitet. De anbringes på et lukket psykiatrisk hospital
som Sikringsanstalten i Albertslund, og kan løslades når eller hvis to
retspsykiatere uafhængigt af hinanden erklærer at de ikke længere er
farlige, og dette synspunkt accepteres af retspsykiaterne under
Retslægerådet.

Men nævnte sag drejede sig om en 17-årig dreng der havde knivdræbt sin
pige i Hellerup {jeg husker det fordi jeg havde været ved Hellerup
station 6-8 timer tidligere}. Han fik i underretten 8 års fængsel,
maksimum før børn i alderen 15-18 år. Men anklagemyndigheden ankede
dommen med krav om forvaring, fordi forbrydelsen var så grov, at man
mente at han med kun 8 år ville slippe for let. Det var i hvert fald den
begrundelse man kunne høre dem komme med i radioavisen. En sådan
begrundelse er naturligvis ikke juridisk holdbar; her skal man henvise
til hans formodede farlighed, og selv om landsretten åbenbart er faldet
for den, blev den fornuftigvis omgjort af Højesteret.

Hvis sagen overhovedet har haft et forløb som beskrevet i det ikke altid
lige troværdige EB. Drabssager starter normalt i landsretten, og jeg
husker i hvert fald intet om at han skulle være blevet idømt forvaring,
kun at han fik 8 år.

I forbindelse med sagen om den 23-årige der havde voldtaget og derefter
dræbt sin plejemor, så fik han i landsretten livsvarigt fængsel,
hvorefter Højesteret nedsatte straffen til 12 år. Det fik den samlede
presse til at konkludere at den dømte efter Højesterets vurdering havde
været 'for ung' til at kunne blive idømt lovens hårdeste straf.

Pavel Przenioslo-sagen fra 1999 mindes jeg aldrig at have hørt om, så
enkelt er det. En googling ender med følgende resultat:

<http://www.google.dk/search?q=%22Pavel+Przenioslo%22&ie=utf-8&oe=utf-8&
rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a>

så vi har altså kun en enkelt kilde til sagen, en kilde hvor vi
selvklart ikke kan udelukke fejl, herunder tastefejl (som at taste '22'
i stedet for '33'}.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 17-11-06 13:11

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message news:1hoxy01.1u5qh0qdka5qsN%per@RQNNE.invalid...

> Det var heller ikke det jeg skrev - blot at unge slipper mildere end
> voksne.

Du skrev det i forlængelse af at en 23-årig havde fået ændret livsvarigt til 12 år - af højesteret. Hvad får dig til at tro, at unge slipper billigere i mordsager?

Straffeloven:

§ 237. Den, som dræber en anden, straffes for manddrab med fængsel fra 5 år indtil på livstid.

Det gælder for 18-120 årige. Undtagelser kan være :
§ 15. Handlinger foretagne af børn under 15 år straffes ikke.
§ 16. Personer, der på gerningstiden var utilregnelige på grund af sindssygdom eller tilstande, der må ligestilles hermed, straffes ikke.
§33 stk 3 Straffen må ikke overstige fængsel i 8 år for en gerningsmand, der ikke var fyldt 18 år, da gerningen blev udført.
§ 41. Når 12 år af en straf af fængsel på livstid er udstået, afgør justitsministeren, om den dømte skal løslades på prøve.

> Den sag husker jeg udmærket, og jeg kan kun undre mig over landsrettens
> afgørelse.

Tja.

> Naturligvis kan børn under 18 idømmes forvaring, hvis de skønnes at være
> farlige for deres omgivelser. Men forvaring er altså ikke som sådan en
> straf,

Selvfølgelig er det en straf. Det er en straf akkurat som fængselsstraf.

> men en foranstaltning der skal sikre, at den forvarede ikke begår
> ny, farlig kriminalitet.

Hvilket adskiller det fra fængsel på hvilken måde?

> De anbringes på et lukket psykiatrisk hospital
> som Sikringsanstalten i Albertslund,

Sikringsanstalten i HERSTEDVESTER bruges til voksne, sindssyge kriminelle - det er f.eks der mange grønlanske mordere afsoner. Der er ikke mindreårige der.

> [...]
> mente at han med kun 8 år ville slippe for let. Det var i hvert fald den
> begrundelse man kunne høre dem komme med i radioavisen.

Og den du kan også læse ud af linket. Først får han 8 år - anklageren anker, og får ret - og højesteret falder så tilbage til byrettens dom.

>En sådan
> begrundelse er naturligvis ikke juridisk holdbar;

Det er ellers en ofte benyttet begrundelse. Blev også brugt af anklagerne under de berømte massevoldtægtssager. Du hører den hver evig eneste uge. Den gamle sang om "retsfølelse", "retfærdighed" og "rimelighed" - sådan skal anklagere jo stille det op.

> [...]
> for den, blev den fornuftigvis omgjort af Højesteret.
>
> Hvis sagen overhovedet har haft et forløb som beskrevet i det ikke altid

Suk.

> Drabssager starter normalt i landsretten,

Kun hvis den anklagede nægter sig skyldig. Ellers afgøres det i byretten.

At du ikke husker det, er ikke det samme som at det ikke er tilfældet. Med det verdensomspændende Internet behøver du ikke være i tvivl http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Krimi/2005/10/07/162114.htm

> [...]
> presse til at konkludere at den dømte efter Højesterets vurdering havde
> været 'for ung' til at kunne blive idømt lovens hårdeste straf.

Kilde? Jeg tror simpelthen ikke på dig, al den stund at han ikke ville være den yngste livstidsdømte. Du gætter.

> Pavel Przenioslo-sagen fra 1999 mindes jeg aldrig at have hørt om,

Men det gør jeg, for det var en ret opsigtsbækkende sag. Naturligvis ikke så opsigtsvækkende som de amerikanske barbarer.

> så vi har altså kun en enkelt kilde til sagen, en kilde hvor vi
> selvklart ikke kan udelukke fejl, herunder tastefejl (som at taste '22'
> i stedet for '33'}.

Du kan da tvivle på facts og gætte på at der eksisterer hemmelig, skjult praksis i den den danske straffelov som ikke kan læses ud af paragrafferne. Jeg forholder mig dog til, at ved alvorlige forbrydelser straffes folk efter bogen, og ikke efter deres alder. Og det kan vi jo se hver gang meget unge står som mordere.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-06 13:34

> [...]

> er udstået, afgør justitsministeren, om den dømte skal løslades på prøve.

===================== Jeg taler om retspraksis, ikke om lovgivning.

Og kan du så ikke få ændret din opsætning, så man ikke skal bruge en
bunke tid på at sætte dine indlæg i orden?

Hvilket jeg så ikke gør i dette svar, så du kan se resultatet.
=====================

===================== Ikke i forhold til forholdet mellem
maksimumstraffen på 8 år, og så forvaring. =====================

===================== Pressen - jeg opbevarerer ikke en stor
udklipssamling. =====================

> [...]
> paragrafferne. Jeg forholder mig dog til, at ved alvorlige forbrydelser
> straffes folk efter bogen, og ikke efter deres alder. Og det kan vi jo se

===================== Der eksisterer naturligvis ikke en 'hemmelig,
skjult praksis', og da slet ikke i den danske straffelov. Retspraksis er
ganske åben, og fremgår af indlysende grunde ikke i selve straffeloven
men snarere steder som Tidsskrift for Retsvæsen.

Og hvis min svar virker kaotisk - så er det fordi jeg denne gang ikke
har brugt til på at ombryde dit indlæg, for at få det gjort læsbart i
citat. =====================

Men her gik det så tilsyneladende alligevel sådan nogenlunde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-11-06 14:24

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> Højesteret straffen nedsat til netop 12 år. Jeg ved ikke hvor gammel
> man efter Højesterets opfattelse skal være for at kunne betegnes som

Forvaring ville nok være sket her i DK

/FL

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-06 14:34

Frank Leegaard <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:

> Forvaring ville nok være sket her i DK

Jeg vil nu tvivle. Der er tale om at en bunke unge soldater har gjort
noget uhyrligt sammen, hvilket gør gruppepres til noget selvfølgeligt.
Det gør det mindre sandsynligt at de ville gøre det samme hjemme, i
krigstid.

I tidligere tider accepteredes det fuldt ud at soldaterne i krigstid, i
fjendeland, begik uhyrligheder, uden at man derhjemme snakkede om det.
Men altså ikke i dag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ThomasB

Dato : 18-11-06 03:22

> Han har voldtaget en 14-årig irakisk pige, og derefter myrdet hende og
> hele hendes familie, der jo var potentielle vidner.

Hold kæft hvor er det åndsvagt at gøre sådan noget.

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-06 03:54

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote in message

> Hold kæft hvor er det åndsvagt at gøre sådan noget.

Åndsvage er generaler og politikere der ikke kræver at soldater bliver
i sikre militærbaser og aldrig har kontakt med irakere

De har erobret landet og skal ikke gribe ind i deres kultur, som er
som irakere ønsker den.

Måske de skulle lave mageskifte og samle shiiter i nogle byer og
sunnier i andre - og det kan gøres fra en tank

Vi bør samle muslimer i Mellemøsten og europæere i EU - middelhavet er
det trådnet der adskiller høns fra ræve.