/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Se Danmarks sjæl
Fra : Lyrik


Dato : 15-11-06 13:10

Kig godt på billedet af Claus Bondam:
http://politiken.dk/indland/article199907.ece

Lad hans udtalelse trænge helt ned i din "regelkneppersjæl":
"»Det må aldrig blive private fonde, der sætter takten for udviklingen«,
understreger Klaus Bondam."

Reglen understreges! Den overholdes selv om det koster blod, sved og tårer
og man siger nej til noget alle danskere kunne være stolte af, vinde ved- og
som ville sætte Danmark på verdenskortet endnu engang.

Se en gang til på ham. Den udtryksløse regelrytter som sidder og holder
vejret med sit pokerfjæs.
Reglerne hersker over Danmark. Han og Ritt er kommisærerne der driver
flokken frem med "pistolen i hånden"

Og så lige en løftet pegefinger fra mig:
"Lad aldrig Sosjaldemokraterne og de Radikale komme til magten igen! Så
styrker du kommisærernes Danmark!"
Så falder middelmådighedens mørke over Guds eget land.

Hilsen
Jens



 
 
Kim Larsen (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 15-11-06 13:42

Lyrik skrev:
> Kig godt på billedet af Claus Bondam:
> http://politiken.dk/indland/article199907.ece
>
> Lad hans udtalelse trænge helt ned i din "regelkneppersjæl":
> "»Det må aldrig blive private fonde, der sætter takten for udviklingen«,
> understreger Klaus Bondam."
>
> Reglen understreges! Den overholdes selv om det koster blod, sved og tårer
> og man siger nej til noget alle danskere kunne være stolte af, vinde ved- og
> som ville sætte Danmark på verdenskortet endnu engang.
>
> Se en gang til på ham. Den udtryksløse regelrytter som sidder og holder
> vejret med sit pokerfjæs.
> Reglerne hersker over Danmark. Han og Ritt er kommisærerne der driver
> flokken frem med "pistolen i hånden"
>
> Og så lige en løftet pegefinger fra mig:
> "Lad aldrig Sosjaldemokraterne og de Radikale komme til magten igen! Så
> styrker du kommisærernes Danmark!"
> Så falder middelmådighedens mørke over Guds eget land.

Det forstår jeg ikke - det er da ellers Socialdemokraterne og De
Radikale som går ind for at der bygges højhuse på 55 meter eller
mere fuldstændigt kritikløst uden hensyntagen til de omfattende
protester sådan nogle mastodontbygninger afstedkommer, alt sammen i
udviklingens hellige navn.

Jeg ser mere Klaus Bondam og Ritt Bjerregård samt det flertal som pt.
går ind for højhusbyggeri som en allerhelvedes risiko for
ødelæggelsen af København.

Inde i København blæser man nu på omfattende protester og bygger
husene alligevel så vidt man kan komme af sted med det uden at ændre
noget som helst i de oprindelige planer.

Så meget for demokrati og høringer

Når kapitalen og/eller en kommune har et projekt som de vil
gennemtvinge udførslen af vil de skide på høringer (altså hvad der
bliver sagt/skrevet i disse). Et eksempel på det så man på Amager
hvor Metroens linieføring langs Øresund blev gennemført uden at der
blev rykket et komma og dette helt uagtet omfattende protester og
efterfølgende retssag (som desværre blev tabt).

Jeg er glad for at det ikke er på Vestegnen af København at disse
folk "huserer".

--
Kim Larsen

Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk


Kim2000 (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 15-11-06 14:35


"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1163594493.544241.183870@m73g2000cwd.googlegroups.com...
Lyrik skrev:
> Kig godt på billedet af Claus Bondam:
> http://politiken.dk/indland/article199907.ece
>
> Lad hans udtalelse trænge helt ned i din "regelkneppersjæl":
> "»Det må aldrig blive private fonde, der sætter takten for udviklingen«,
> understreger Klaus Bondam."
>
> Reglen understreges! Den overholdes selv om det koster blod, sved og tårer
> og man siger nej til noget alle danskere kunne være stolte af, vinde ved-
> og
> som ville sætte Danmark på verdenskortet endnu engang.
>
> Se en gang til på ham. Den udtryksløse regelrytter som sidder og holder
> vejret med sit pokerfjæs.
> Reglerne hersker over Danmark. Han og Ritt er kommisærerne der driver
> flokken frem med "pistolen i hånden"
>
> Og så lige en løftet pegefinger fra mig:
> "Lad aldrig Sosjaldemokraterne og de Radikale komme til magten igen! Så
> styrker du kommisærernes Danmark!"
> Så falder middelmådighedens mørke over Guds eget land.

Det forstår jeg ikke - det er da ellers Socialdemokraterne og De
Radikale som går ind for at der bygges højhuse på 55 meter eller
mere fuldstændigt kritikløst uden hensyntagen til de omfattende
protester sådan nogle mastodontbygninger afstedkommer, alt sammen i
udviklingens hellige navn.

Jeg ser mere Klaus Bondam og Ritt Bjerregård samt det flertal som pt.
går ind for højhusbyggeri som en allerhelvedes risiko for
ødelæggelsen af København.

Inde i København blæser man nu på omfattende protester og bygger
husene alligevel så vidt man kan komme af sted med det uden at ændre
noget som helst i de oprindelige planer.


----

Må man spørge om hvad der er galt med højhuse? Danmark er vel nogenlunde et
af de mest velegende lande at bygge dem i. Vi har aldrig tornadoer, aldrig
jordskælv og der er desperat mangel på billige boliger til den almindelige
arbejder i centrum af københavn. Man må vel formode prisen på en lejlighed
vil falde hvis der kommer 10 højhuse med fx 2-300 lejligheder i hver.

mvh
Kim



Per Rønne (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 15-11-06 16:15

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Må man spørge om hvad der er galt med højhuse?

De er ræerlige, og inden for Københavns gamle mure hører de i hvert fald
ikke hjemme. Det skal fortsat være sådan at Københavns gamle tårne ikke
skal stå i skyggen af skyskrabere.

Og du er lærer? Hvad synes du om børn der skal 'ned og lege' fra 50.
etage?

> Danmark er vel nogenlunde et af de mest velegende lande at bygge dem i. Vi
> har aldrig tornadoer, aldrig jordskælv og der er desperat mangel på
> billige boliger til den almindelige arbejder i centrum af københavn. Man
> må vel formode prisen på en lejlighed vil falde hvis der kommer 10 højhuse
> med fx 2-300 lejligheder i hver.

Mig bekendt er det modsatte tilfælde; det er /meget/ dyrt at bygge
skyskrabere. Er man efterhånden ikke ved at nærme sig 1 km høje højhuse?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kim2000 (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 15-11-06 19:19


""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1houq0z.dehn8s1rsgzyqN%per@RQNNE.invalid...
> Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:
>
>> Må man spørge om hvad der er galt med højhuse?
>
> De er ræerlige, og inden for Københavns gamle mure hører de i hvert fald
> ikke hjemme. Det skal fortsat være sådan at Københavns gamle tårne ikke
> skal stå i skyggen af skyskrabere.
>
> Og du er lærer? Hvad synes du om børn der skal 'ned og lege' fra 50.
> etage?

Hvis jeg er uenig med dig starter jeg ikke med at angribe din profession,
jeg vil sætte pris på også du holder den gode tone.

Pest og kolera, hvad synes du om børn der først ser mor og far kl. 21, fordi
de har 2 timers rejse til jobbet? I Boston og Chicago har man bygget
skyeskrabere med gårdhaver i (men det er jo for de rigeste). Jeg har bare
svært ved at få plads til folk i hjertet af københavn uden højhuse og det
er - mærkværdigvis - der folk gerne vil bo.

>
>> Danmark er vel nogenlunde et af de mest velegende lande at bygge dem i.
>> Vi
>> har aldrig tornadoer, aldrig jordskælv og der er desperat mangel på
>> billige boliger til den almindelige arbejder i centrum af københavn. Man
>> må vel formode prisen på en lejlighed vil falde hvis der kommer 10
>> højhuse
>> med fx 2-300 lejligheder i hver.
>
> Mig bekendt er det modsatte tilfælde; det er /meget/ dyrt at bygge
> skyskrabere. Er man efterhånden ikke ved at nærme sig 1 km høje højhuse?

Typisk er de nu ikke mere end 50-60 etager, men det er da også en sjat, så
er vel da i hvert fald over 120 meter, højhuse over 500 meter er vist
fortsat meget sjældne? Men det er der sikker nogle der ved meget mere om end
jeg gør.



Jesper (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 15-11-06 20:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:
>
> > Må man spørge om hvad der er galt med højhuse?
>
> De er ræerlige, og inden for Københavns gamle mure hører de i hvert fald
> ikke hjemme. Det skal fortsat være sådan at Københavns gamle tårne ikke
> skal stå i skyggen af skyskrabere.

Javel, men 55m er heller ikke noget der overskygger de gamle tårne.
>
> Og du er lærer? Hvad synes du om børn der skal 'ned og lege' fra 50.
> etage?

De ta'r da bare ekspreselevatoren ned!
>
> > Danmark er vel nogenlunde et af de mest velegende lande at bygge dem i. Vi
> > har aldrig tornadoer, aldrig jordskælv og der er desperat mangel på
> > billige boliger til den almindelige arbejder i centrum af københavn. Man
> > må vel formode prisen på en lejlighed vil falde hvis der kommer 10 højhuse
> > med fx 2-300 lejligheder i hver.
>
> Mig bekendt er det modsatte tilfælde; det er /meget/ dyrt at bygge
> skyskrabere. Er man efterhånden ikke ved at nærme sig 1 km høje højhuse?

Kommer an på hvad der er dyrest: Byggegrunden eller etagemeterne i
højden. Den højeste skyskraber i verden er under opførelse i Dubai i
UAE, den bliver 900 m når den står færdig og de er ca. halvejs oppe nu.
--
Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres
hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands
uafhængighed og for Deres folks lykke...
Anker Jørgensen til Nordkoreas Præsident, 1984

Per Rønne (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 16-11-06 02:14

Jesper <spambuster@users.toughguy.net> wrote:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:
> >
> > > Må man spørge om hvad der er galt med højhuse?
> >
> > De er ræerlige, og inden for Københavns gamle mure hører de i hvert fald
> > ikke hjemme. Det skal fortsat være sådan at Københavns gamle tårne ikke
> > skal stå i skyggen af skyskrabere.
>
> Javel, men 55m er heller ikke noget der overskygger de gamle tårne.

Der er jo her tale om bevidst salamimetode-taktik.

> > Og du er lærer? Hvad synes du om børn der skal 'ned og lege' fra 50.
> > etage?
>
> De ta'r da bare ekspreselevatoren ned!

Og bortset fra spørgsmålet om hvor der er plads til tilstrækkeligt store
legepladser - hvordan kan en forælder holde øje med de legende børn fra
50. etage?

> > > Danmark er vel nogenlunde et af de mest velegende lande at bygge dem i. Vi
> > > har aldrig tornadoer, aldrig jordskælv og der er desperat mangel på
> > > billige boliger til den almindelige arbejder i centrum af københavn. Man
> > > må vel formode prisen på en lejlighed vil falde hvis der kommer 10 højhuse
> > > med fx 2-300 lejligheder i hver.
> >
> > Mig bekendt er det modsatte tilfælde; det er /meget/ dyrt at bygge
> > skyskrabere. Er man efterhånden ikke ved at nærme sig 1 km høje højhuse?
>
> Kommer an på hvad der er dyrest: Byggegrunden eller etagemeterne i
> højden. Den højeste skyskraber i verden er under opførelse i Dubai i
> UAE, den bliver 900 m når den står færdig og de er ca. halvejs oppe nu.

Jeg talte om etagemeterne. Det er ganske simpelt hulende dyrt at bygge
højhuse. Og når arkitekter og bygherrer gerne vil bygge i højden skyldes
det naturligvis helt almindelige, falliske grunde.

Lige om mænd med kraftigt farvede slips, der binder en ekstra stor
slipseknude .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kim2000 (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 15-11-06 14:38


"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news:455b039b$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Kig godt på billedet af Claus Bondam:
> http://politiken.dk/indland/article199907.ece
>
> Lad hans udtalelse trænge helt ned i din "regelkneppersjæl":
> "»Det må aldrig blive private fonde, der sætter takten for udviklingen«,
> understreger Klaus Bondam."
>
> Reglen understreges! Den overholdes selv om det koster blod, sved og tårer
> og man siger nej til noget alle danskere kunne være stolte af, vinde ved-
> og
> som ville sætte Danmark på verdenskortet endnu engang.
>
> Se en gang til på ham. Den udtryksløse regelrytter som sidder og holder
> vejret med sit pokerfjæs.
> Reglerne hersker over Danmark. Han og Ritt er kommisærerne der driver
> flokken frem med "pistolen i hånden"
>
> Og så lige en løftet pegefinger fra mig:
> "Lad aldrig Sosjaldemokraterne og de Radikale komme til magten igen! Så
> styrker du kommisærernes Danmark!"
> Så falder middelmådighedens mørke over Guds eget land.
>

Jeg er helt enig med Bondam, det er ikke fonde der skal sættes dagsorden,
men er faktum ikke det at man har brug for en forbindelse til operaen? Man
forventer vel ikke man skal svømme til operaen Ergo skylder man da byens
borgere at lytte til de fonde der tilbyder at lave sådan en fætter gratis.
mvh
Kim



Konrad (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Konrad


Dato : 15-11-06 14:44


"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message news:455b17f0$0$14007$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> news:455b039b$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> > Kig godt på billedet af Claus Bondam:
> > http://politiken.dk/indland/article199907.ece
> >
> > Lad hans udtalelse trænge helt ned i din "regelkneppersjæl":
> > "»Det må aldrig blive private fonde, der sætter takten for udviklingen«,
> > understreger Klaus Bondam."
> >
> > Reglen understreges! Den overholdes selv om det koster blod, sved og tårer
> > og man siger nej til noget alle danskere kunne være stolte af, vinde ved-
> > og
> > som ville sætte Danmark på verdenskortet endnu engang.
> >
> > Se en gang til på ham. Den udtryksløse regelrytter som sidder og holder
> > vejret med sit pokerfjæs.
> > Reglerne hersker over Danmark. Han og Ritt er kommisærerne der driver
> > flokken frem med "pistolen i hånden"
> >
> > Og så lige en løftet pegefinger fra mig:
> > "Lad aldrig Sosjaldemokraterne og de Radikale komme til magten igen! Så
> > styrker du kommisærernes Danmark!"
> > Så falder middelmådighedens mørke over Guds eget land.
> >
>
> Jeg er helt enig med Bondam, det er ikke fonde der skal sættes dagsorden,
> men er faktum ikke det at man har brug for en forbindelse til operaen? Man
> forventer vel ikke man skal svømme til operaen Ergo skylder man da byens
> borgere at lytte til de fonde der tilbyder at lave sådan en fætter gratis.

Du mener slet ikke, at man - herunder Mærsk - burde have tænkt på dette en lille smule før? Disse påståede "gaver" fra diverse fonde er jo ren afpresning, med et tydeligt bagvedliggende økonomisk incitament. Hvis man kan afpresse kommunen til at "modtage" en "gratis" gangbro kan man samtidig tjene milliarder på et parkeringshus, hvis nødvendige infrastruktur bliver kommunens hovedpine.

For fondene er det win-win - for kommunen loose-loose.



Neuman (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Neuman


Dato : 15-11-06 15:11

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:455b1994$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
Hvis man kan afpresse kommunen til at "modtage" en "gratis" gangbro kan man
samtidig tjene milliarder på et parkeringshus

Milliarder?



Konrad (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Konrad


Dato : 15-11-06 15:22


"Neuman" <Neuman@hotmail.com> wrote in message news:ejf76i$80a$1@news.net.uni-c.dk...
> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:455b1994$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvis man kan afpresse kommunen til at "modtage" en "gratis" gangbro kan man
> samtidig tjene milliarder på et parkeringshus
>
> Milliarder?

Ja - helt bogstaveligt. Det er big business i moderne storbyer. Et firma som APCOA har en omsætning på € 130 mio. Det er en guldrandet investering, også selvom det camufleres som gave.


Neuman (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Neuman


Dato : 15-11-06 20:05

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:455b227c$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...

"Neuman" <Neuman@hotmail.com> wrote in message
news:ejf76i$80a$1@news.net.uni-c.dk...
> Milliarder?

Ja - helt bogstaveligt. Det er big business i moderne storbyer. Et firma som
APCOA har en omsætning på € 130 mio. Det er en guldrandet investering, også
selvom det camufleres som gave.

----------
Enten må de vel have mere end ét parkeringshus, et enormt stort
parkeringshus eller bare vanvittige lejepriser?



Konrad (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Konrad


Dato : 17-11-06 10:36


"Neuman" <neuman@hotmail.com> wrote in message news:455b64dd$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:455b227c$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Neuman" <Neuman@hotmail.com> wrote in message
> news:ejf76i$80a$1@news.net.uni-c.dk...
> > Milliarder?
>
> Ja - helt bogstaveligt. Det er big business i moderne storbyer. Et firma som
> APCOA har en omsætning på € 130 mio. Det er en guldrandet investering, også
> selvom det camufleres som gave.
>
> ----------
> Enten må de vel have mere end ét parkeringshus, et enormt stort
> parkeringshus eller bare vanvittige lejepriser?

De ejer en masse parkeringshuse. Det er en vildt boomende industri, eftersom alle storbyer i hele verden har massive trafik og parkeringsproblemer.



Per Rønne (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 15-11-06 16:15

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> Hvis man kan afpresse kommunen til at "modtage" en "gratis" gangbro kan
>man samtidig tjene milliarder på et parkeringshus
>

Hvem tjene milliarder på et parkeringshus, der foræres til kommunen?

Rent bortset fra det vanvittige beløb du taler om , så vil indtægten da
gå i kommunekassen ... det vil jo være kommunen der ejer det
parkeringshus, der i øvrigt kun vil have 'kælderetager'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Egon Stich (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 16-11-06 17:30


"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1houq8g.xmx3k81gefr1xN%per@RQNNE.invalid...
> Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:
>
> > Hvis man kan afpresse kommunen til at "modtage" en "gratis" gangbro kan
> >man samtidig tjene milliarder på et parkeringshus
> >
>
> Hvem tjene milliarder på et parkeringshus, der foræres til kommunen?
>
> Rent bortset fra det vanvittige beløb du taler om , så vil indtægten da
> gå i kommunekassen ... det vil jo være kommunen der ejer det
> parkeringshus, der i øvrigt kun vil have 'kælderetager'.
> --


Hvorfra har du fået den opfattelse, at det ikke er fonden, der skal drive,
og kapitalisere, på et parkeringshus?
Er spinnet virkelig kommet så langt ud, at oplægget er forsvundet?

mVH
Egon



Per Rønne (16-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 16-11-06 18:47

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1houq8g.xmx3k81gefr1xN%per@RQNNE.invalid...
> > Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> > > Hvis man kan afpresse kommunen til at "modtage" en "gratis" gangbro kan
> > >man samtidig tjene milliarder på et parkeringshus

> > Hvem tjene milliarder på et parkeringshus, der foræres til kommunen?

> > Rent bortset fra det vanvittige beløb du taler om , så vil indtægten da
> > gå i kommunekassen ... det vil jo være kommunen der ejer det
> > parkeringshus, der i øvrigt kun vil have 'kælderetager'.

> Hvorfra har du fået den opfattelse, at det ikke er fonden, der skal drive,
> og kapitalisere, på et parkeringshus?
> Er spinnet virkelig kommet så langt ud, at oplægget er forsvundet?

Gaven har hele tiden omfattet en fodgænger- og cykelbro, en
parkeringskælder {ikke et hus} og oven på parkeringskælderen en park.

Jeg har ikke andetsteds end her på dk.politik set at det skulle være
fonden der skulle stå for parkeringskælderen. En absurd idé for en almen
fond. Og i øvrigt et forretningsområde der aldrig ville kunne svare sig
til en investring på en halv milliard.

Har folk herinde virkelig ingen talsans?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Konrad (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Konrad


Dato : 17-11-06 11:13


"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message news:1howrla.1sp4s7qeprrcN%per@RQNNE.invalid...

> > Hvorfra har du fået den opfattelse, at det ikke er fonden, der skal drive,
> > og kapitalisere, på et parkeringshus?
> > Er spinnet virkelig kommet så langt ud, at oplægget er forsvundet?
>
> Gaven har hele tiden omfattet en fodgænger- og cykelbro, en
> parkeringskælder {ikke et hus} og oven på parkeringskælderen en park.

Det er anlægsudgifterne der er en "gave". Driften er der ikke en kæft der har talt om.

> Jeg har ikke andetsteds end her på dk.politik set at det skulle være
> fonden der skulle stå for parkeringskælderen.

Men du har omvendt med statsgaranti heller ikke læst det modsatte andre steder. Realdania og Bikubefonden taler kun om at "betale kvit og frit" - ikke om hvem der skal drive det og betale det bagefter. Har du hørt om, at tilbuddet også rummer f.eks 20 års vedligeholdelse af den famøse "park"?

>En absurd idé for en almen
> fond. Og i øvrigt et forretningsområde der aldrig ville kunne svare sig
> til en investring på en halv milliard.

Du kan tro det kan svare sig. Det ER virkelig blevet big business. Det siger sig selv. Som du kan se af overvejelserne fra KK selv, i foråret :

"Det er ikke rimeligt, at Københavns kommune vil bruge 300.000 – 500.000 kr. pr. parkeringsplads – i alt 1,3 – 2 milliarder kr. på 4.000 biler. Dertil kommer årlige driftsudgifter til disse anlæg på 4000 pr. parkeringsplads - ialt omkring 16 millioner. Samtidig vil de ekstra "

http://www3.kk.dk/Global/Debatter/p-anl%C3%A6g/View.aspx?master=430&parent=470&qid=430

Som du kan se - hvis man som privat selskab er villig til at lægge den slags penge på bordet, er det jo fordi der er stort set sikkerhed for få dem hjem igen med fortjeneste - og du kan også se, at det ikke er gratis at drive den slags.

> Har folk herinde virkelig ingen talsans?

Jeg tror du sjældent har brug for at parkere en bil i København.


Per Rønne (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 17-11-06 11:50

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
> news:1howrla.1sp4s7qeprrcN%per@RQNNE.invalid...
>
> > > Hvorfra har du fået den opfattelse, at det ikke er fonden, der skal drive,
> > > og kapitalisere, på et parkeringshus?
> > > Er spinnet virkelig kommet så langt ud, at oplægget er forsvundet?
> >
> > Gaven har hele tiden omfattet en fodgænger- og cykelbro, en
> > parkeringskælder {ikke et hus} og oven på parkeringskælderen en park.
>
> Det er anlægsudgifterne der er en "gave". Driften er der ikke en kæft der
> har talt om.
>
Næh, lige som 'driften' ikke indgik i Mærsks gave på 2,6 milliarder til
et operahus.

> > Jeg har ikke andetsteds end her på dk.politik set at det skulle være
> > fonden der skulle stå for parkeringskælderen.
>
>Men du har omvendt med statsgaranti heller ikke læst det modsatte andre
>steder. Realdania og Bikubefonden taler kun om at "betale kvit og frit"
>- ikke om hvem der skal drive det og betale det bagefter. Har du hørt
>om, at tilbuddet også rummer f.eks 20 års vedligeholdelse af den famøse
>"park"?
>
Altså at fonden de første 20 år betaler for parkens vedligeholdelse? Ja,
jeg ved ikke hvordan det forholder sig med Mærsks tidligere gave til
København, den meget besøfte Amaliehave, men her står kommunen vel for
vedligeholdelsen.

> > En absurd idé for en almen fond. Og i øvrigt et forretningsområde der
> > aldrig ville kunne svare sig til en investring på en halv milliard.
>
>Du kan tro det kan svare sig. Det ER virkelig blevet big business. Det
>siger sig selv. Som du kan se af overvejelserne fra KK selv, i foråret
>:
>
>"Det er ikke rimeligt, at Københavns kommune vil bruge 300.000 -
>500.000 kr. pr. parkeringsplads - i alt 1,3 - 2 milliarder kr. på 4.000
>biler. Dertil kommer årlige driftsudgifter til disse anlæg på 4000 pr.
>parkeringsplads - ialt omkring 16 millioner. Samtidig vil de ekstra "
>

Det eneste du her kommer frem til er da det modsatte af hvad du tror at
du kommer frem til - nemlig at det er en uhyggeligt dårlig investering.

<http://www3.kk.dk/Global/Debatter/p-anl%C3%A6g/View.aspx?master=430&par
ent=470&qid=430>
>
>Som du kan se - hvis man som privat selskab er villig til at lægge den
>slags penge på bordet, er det jo fordi der er stort set sikkerhed for
>få dem hjem igen med fortjeneste - og du kan også se, at det ikke er
>gratis at drive den slags.
>
Hvorved profitten jo forsvinder ...

> > Har folk herinde virkelig ingen talsans?
>
> Jeg tror du sjældent har brug for at parkere en bil i København.

Det eneste kørekort det nogensinde er blevet til for mig er et til
knallert, og det køretøj jeg normalt anvender er en - mountainbike.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Konrad (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Konrad


Dato : 17-11-06 10:58


"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message news:1houq8g.xmx3k81gefr1xN%per@RQNNE.invalid...
> Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:
>
> > Hvis man kan afpresse kommunen til at "modtage" en "gratis" gangbro kan
> >man samtidig tjene milliarder på et parkeringshus
> >
>
> Hvem tjene milliarder på et parkeringshus, der foræres til kommunen?

Hvorhenne har du hørt, at kommunen skulle få parkeringskælderen som ejedom, inklusiv fortjenester?

> Rent bortset fra det vanvittige beløb du taler om ,

Det er ikke vanvittigt. En EuroPark-plads koster 240 kr i døgnet. Lad os sige at der er 1.000 pladser og en dækningsprocent på 90%. Det er en omsætning på 78.400.000 pa, minimum. Ganget over en årrække - parkeringsselskaberne får typisk aftaler 40-50 år ad gangen - kan du godt se det bliver store beløb. Det er jo ikke for sjov, at anlægsomkostningerne per parkeringsplads ved sådan nogle projekter kan løbe op i adskillige millioner. Anlægsomkostninger som naturligvis holder skatten nede på et minimum - som det jo er kutume i Danmark. Det er win-win for fondene, om de skal "forære" 500 mio væk eller ej. Staten kom jo reelt også til at betale operaen, da den fond som var "giver" jo trak gaven fra i skat.

> gå i kommunekassen ... det vil jo være kommunen der ejer det
> parkeringshus,

Hvor ved du det fra?



Per Rønne (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 17-11-06 11:50

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
> news:1houq8g.xmx3k81gefr1xN%per@RQNNE.invalid...
> > Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:
> >
> > > Hvis man kan afpresse kommunen til at "modtage" en "gratis" gangbro kan
> > >man samtidig tjene milliarder på et parkeringshus

> > Hvem tjene milliarder på et parkeringshus, der foræres til kommunen?

>Hvorhenne har du hørt, at kommunen skulle få parkeringskælderen som
>ejedom, inklusiv fortjenester?

Det er fremgået at der er tale om en samlet pakke-gave: en cykel- og
gangtunnel, en park og en parkeringskælder. Jeg kan ikke se at
parkeringskælderen ikke skulle indgå i gavepakken - faktisk er det kun
herinde at man går ud fra det modsatte.

> > Rent bortset fra det vanvittige beløb du taler om ,
>
>Det er ikke vanvittigt. En EuroPark-plads koster 240 kr i døgnet.

Altså 10 kroner i timen.

>Lad os sige at der er 1.000 pladser

Der er talt om omrking 400 pladser.

> og en dækningsprocent på 90%.

Det virker vanvittigt højt.

>Det er en omsætning på 78.400.000 pa, minimum.

Som du altså umiddelbart kan reducere til 31 millioner, alene fordi du
regner med alt for mange parkeringspladser. Derudover skal du tænke på
at parkeringspladserne kun vil være benyttet i dag- og aftentimerne, og
at vi ikke skal se på omsætningen med afkastet. Men lad os da bare
antage at en sådan parkeringskælder vil kunne generere et årligt
overskud på 10 millioner kroner efter omkostninger og efter at vi har
trukket diverse omkostninger fra, herunder ikke mindst lønudgifter til
døgnbemanding. Regner man med en normal forrentning på 10% p.a. skulle
det altså 'løbe rundt' med en investering på 100 millioner; med en
investering på 500 millioner er vi nede på 2% p.a. -

>Ganget over en årrække - parkeringsselskaberne får typisk aftaler 40-50
>år ad gangen - kan du godt se det bliver store beløb. Det er jo ikke
>for sjov, at anlægsomkostningerne per parkeringsplads ved sådan nogle
>projekter kan løbe op i adskillige millioner. Anlægsomkostninger som
>naturligvis holder skatten nede på et minimum - som det jo er kutume i
>Danmark. Det er win-win for fondene, om de skal "forære" 500 mio væk
>eller ej. Staten kom jo reelt også til at betale operaen, da den fond
>som var "giver" jo trak gaven fra i skat.
>

Kan du slet ikke tænke i rente og profitrate? Du kan da ikke bare
summere alle formodede gevinster, uden at sammenholde dem med den
oprindelige investerings størrelse. Det du skal se på er den /interne
rente/ i hele pengestrømmen:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_rate_of_return>

Det er vist godt at du ikke er investeringsrådgiver i min pensionskasse,
Magistrenes Pensionskasse!

> > gå i kommunekassen ... det vil jo være kommunen der ejer det
> > parkeringshus,

> Hvor ved du det fra?

Der er jo tale om en /gave/, og Realdania er altså en almennyttig fond,
der ganske vist ejer værdipapirer, men ikke som sådan er
erhvevsdrivende. Den er dannet som følge af realkredittens omdannelse
til aktieselskaber.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Per Rønne (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 17-11-06 12:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> >Lad os sige at der er 1.000 pladser
>
> Der er talt om omrking 400 pladser.

Af en artikel i dagens Berlingske Tidende i Magasin side 12, af Jesper
Schou Hansen, MB, fremgår det at der er i det reviderede forslag er tale
om et parkeringsanlæg til nu 200 biler. Til sammenligning kører der
34.000 biler over Torvegade hver dag.

Det fremgår også at der allerede er en skriftlig aftale om et sådant
anlæg, i øvrigt skrevet på daværende overborgmester Jens Kramer
Mikkelsens brevpapir. Når kommunen endnu ikke har kunnet opfylde aftalen
skyldes det pekuniære problemer - som altså løses ved gaven fra
Realdania-fonden på en halv milliard.

Til højre for Jesper Schou Hansens hovedsideartikel er der så et pip
fra Steen Kræmer Rasmussen, der finder det vanvittigt at bruge en halv
milliard til sådan et anlæg - han foreslår at man i stedet bruger
pengene til at bygge erhvervsskoler i Burkina Faso ... erfaringerne med
ulandshjælp er nu at den fastholder modtagerlandene i underudvikling og
altså slet ikke kan siges at være en hjælp ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Konrad (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Konrad


Dato : 17-11-06 15:29


"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message news:1hoy3j4.pd2lz1g4bswpN%per@RQNNE.invalid...

> >Hvorhenne har du hørt, at kommunen skulle få parkeringskælderen som
> >ejedom, inklusiv fortjenester?
>
> Det er fremgået at der er tale om en samlet pakke-gave: en cykel- og
> gangtunnel, en park og en parkeringskælder.

Ja - BETALING for anlæggelsen. Ikke en sjæl har antydet, at kommunen også fik et guldrandet parkeringsselskab i tilgift.

> Jeg kan ikke se at
> parkeringskælderen ikke skulle indgå i gavepakken - faktisk er det kun
> herinde at man går ud fra det modsatte.

Fonden "forærer" dét, at kommunen angiveligt får løst et parkeringsproblem - der fremgår intet som helst om, at fonden ikke skal tjene på det, eller ar parkeringshuset skal være gratis eller det skal drives af staten. INITET. Ejheller er der intet, som indikerer det modsatte. Og når det ikke præciseres, går jeg ud fra, at det er fordi det er det allermest naturlige, logiske og indlysende der gælder, dvs, fonden havde naturligvis ikke forestillet sig at andre end dem, skulle eje og drive parkeringskælderen. I øvrigt mener jeg slet ikke at kommunen MÅ drive kommercielle parkeringskældre.

> > > Rent bortset fra det vanvittige beløb du taler om ,
> >
> >Det er ikke vanvittigt. En EuroPark-plads koster 240 kr i døgnet.
>
> Altså 10 kroner i timen.
>
> >Lad os sige at der er 1.000 pladser
>
> Der er talt om omrking 400 pladser.

Der tales om mange former for antal - jeg tager udgangspunkt i behovet og hvordan man bygger disse pkældre.

> > og en dækningsprocent på 90%.
>
> Det virker vanvittigt højt.

Hallo, PER! Baggrunden er jo - blandt andet - NETOP den fatale mangel ¨på parkeringsmuligheder i området. En parkeringskælder på Holmen vil virke som honning på fluer ift biler - selv trafik der ikke har noget at gøre i området vil en sådan kælder tiltrække. Læg derudover mærke til - hvis du søger - 240-prisen er døgnleje - at P-kældrene faktisk er booket op, mange af dem.

> >Det er en omsætning på 78.400.000 pa, minimum.
>
> Som du altså umiddelbart kan reducere til 31 millioner, alene fordi du
> regner med alt for mange parkeringspladser.

Nope. Du finder på et lavt til ift et imaginært projekt - jeg finder på et realistisk tal.

> Derudover skal du tænke på
> at parkeringspladserne kun vil være benyttet i dag- og aftentimerne,

WHAT? De vil blive brugt døgnet rundt- særligt at områdets beboere, som som det er nu må parkere ulovligt, eller uhensigtsmæssigt (ift f.eks tyveri/hærverk)

> og
> at vi ikke skal se på omsætningen med afkastet. Men lad os da bare
> antage at en sådan parkeringskælder vil kunne generere et årligt
> overskud på 10 millioner kroner efter omkostninger

Det er urealistisk lavt. Ingen skat - det fraskrives som følge af anlægsomkostningerne - i en guldrandet branche.

(...snip - skal til provinsen - vender tilbage søndag...)

> > > gå i kommunekassen ... det vil jo være kommunen der ejer det
> > > parkeringshus,
>
> > Hvor ved du det fra?
>
> Der er jo tale om en /gave/, og Realdania er altså en almennyttig fond,

En kommerciel virksomhed med en arkitektonisk "byrums"-profil og dermed nogle skattemæssige fordele. En almennyttig fond der havde et ***overskud** i 2005 på 5.558 mia (!!)?? Prøv at gætte hvor mange penge de brugte på "almennyttige" formål? Jeg kan afsløre, at tallet er mindre end en halvtredsenstyvendel af overskuddet. Eller gæt hvor meget de betalte i skat? Eller gæt hvor meget hensættelser til udskudt skat udgør?

http://www.realdania.dk

> der ganske vist ejer værdipapirer, men ikke som sådan er
> erhvevsdrivende.

Den har snabelen nede i utallige selskaber - ejer for milliarder af kroner aktier, obligationer, amerikanske værdipapirer etc etc - har en egenkapital på 29 mia osv. Og så støtter de da ganske rigtigt en smule skulptur-kunst og nogle arkitektoniske prestigebyggerier i "samarbejde" med kommuner, dvs de giver delbidrag. Deres "almennyttighed" er økonomisk set mindre, end den årlige udgift KK har fået på halsen som følge af opraen - for nu at sætte det i relief.

Ikke flere gaver, tak.


Per Rønne (17-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 17-11-06 17:19

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>news:1hoy3j4.pd2lz1g4bswpN%per@RQNNE.invalid...
>
> > >Hvorhenne har du hørt, at kommunen skulle få parkeringskælderen som
> > >ejedom, inklusiv fortjenester?
> >
> > Det er fremgået at der er tale om en samlet pakke-gave: en cykel- og
> > gangtunnel, en park og en parkeringskælder.
>
> Ja - BETALING for anlæggelsen. Ikke en sjæl har antydet, at kommunen også
>fik et guldrandet parkeringsselskab i tilgift.

Guldrandet?

> > Jeg kan ikke se at parkeringskælderen ikke skulle indgå i gavepakken -
> > faktisk er det kun herinde at man går ud fra det modsatte.
>
> Fonden "forærer" dét, at kommunen angiveligt får løst et parkeringsproblem
>- der fremgår intet som helst om, at fonden ikke skal tjene på det,
>eller ar parkeringshuset skal være gratis eller det skal drives af
>staten. INITET. Ejheller er der intet, som indikerer det modsatte. Og
>når det ikke præciseres, går jeg ud fra, at det er fordi det er det
>allermest naturlige, logiske og indlysende der gælder, dvs, fonden
>havde naturligvis ikke forestillet sig at andre end dem, skulle eje og
>drive parkeringskælderen. I øvrigt mener jeg slet ikke at kommunen MÅ
>drive kommercielle parkeringskældre.

Hvorfor skulle den dog ikke have lov til det?

I øvrigt er kan du ikke finde noget i pressen eller på internettet, der
bekræfter dine konspirationsteorier.

> > > > Rent bortset fra det vanvittige beløb du taler om ,
> > >
> > >Det er ikke vanvittigt. En EuroPark-plads koster 240 kr i døgnet.
> >
> > Altså 10 kroner i timen.
> >
> > >Lad os sige at der er 1.000 pladser
> >
> > Der er talt om omrking 400 pladser.
>
> Der tales om mange former for antal - jeg tager udgangspunkt i behovet og
>hvordan man bygger disse pkældre.

Som nævnt i det indlæg, jeg sendte til dette, tales der i Berlingske
Tidende om et 'revideret' antal der i dag ligger på 200.

> > > og en dækningsprocent på 90%.
> >
> > Det virker vanvittigt højt.
>
> Hallo, PER! Baggrunden er jo - blandt andet - NETOP den fatale mangel ¨på
>parkeringsmuligheder i området. En parkeringskælder på Holmen vil virke
>som honning på fluer ift biler - selv trafik der ikke har noget at gøre
>i området vil en sådan kælder tiltrække. Læg derudover mærke til - hvis
>du søger - 240-prisen er døgnleje - at P-kældrene faktisk er booket op,
>mange af dem.

Har du da din gang i Illums og Magasins parkeringshuse? Det er ikke mit
indtryk at man ikke kan få parkeringsplads der.

> > >Det er en omsætning på 78.400.000 pa, minimum.
> >
> > Som du altså umiddelbart kan reducere til 31 millioner, alene fordi du
> > regner med alt for mange parkeringspladser.
>
> Nope. Du finder på et lavt til ift et imaginært projekt - jeg finder på et
>realistisk tal.

Det konkrete projekt, det som kommunen er blevet tilbudt som gave, sådan
som projektet i dag fremstår, er med 200 pladser. Med det tal du selv
kommer med giver den en omsætning på 15.680.000.

> > Derudover skal du tænke på at parkeringspladserne kun vil være benyttet
> > i dag- og aftentimerne,
>
> WHAT? De vil blive brugt døgnet rundt- særligt at områdets beboere, som
>som det er nu må parkere ulovligt, eller uhensigtsmæssigt (ift f.eks
>tyveri/hærverk)

Områdets beboere? Tænker du på beboerne på Amalienborg?

Hvor mange tror du i det hele taget bor fast i Frederiksstaden? Det
meste er da forretninger og kontorer, og de palæer der bruges til
beboelse har vel fået indrettet garager i de gamle stalde.

Igen: der er ingen problemer med at få parkeringsplads i Illum eller
Magasin.

> > og at vi ikke skal se på omsætningen med afkastet. Men lad os da bare
> > antage at en sådan parkeringskælder vil kunne generere et årligt
> > overskud på 10 millioner kroner efter omkostninger
>
> Det er urealistisk lavt. Ingen skat - det fraskrives som følge af
>anlægsomkostningerne - i en guldrandet branche.

Hov, der er tale om en gave til kommunen ...

> (...snip - skal til provinsen - vender tilbage søndag...)

> > > > gå i kommunekassen ... det vil jo være kommunen der ejer det
> > > > parkeringshus,
> >
> > > Hvor ved du det fra?
> >
> > Der er jo tale om en /gave/, og Realdania er altså en almennyttig fond,
>
> En kommerciel virksomhed med en arkitektonisk "byrums"-profil og dermed
>nogle skattemæssige fordele. En almennyttig fond der havde et
>***overskud** i 2005 på 5.558 mia (!!)?? Prøv at gætte hvor mange
>penge de brugte på "almennyttige" formål? Jeg kan afsløre, at tallet er
>mindre end en halvtredsenstyvendel af overskuddet. Eller gæt hvor meget
>de betalte i skat? Eller gæt hvor meget hensættelser til udskudt skat
>udgør?

> http://www.realdania.dk

Realdanias formue består fortrinsvist af aktier i det selskab, som blev
oprettet da den gamle realkredit blev omdannet til aktieselskab.
Hovedstolen er naturligvis intakt, men overskuddet anvendes naturligvis
til almennyttige formål.

Ganske som det er tilfældet med andre almennyttige fonde som Ny
Carlsberg Fonden, Augustinus Fonden og A P Møller Fonden.

> > der ganske vist ejer værdipapirer, men ikke som sådan er
> > erhvevsdrivende.
>
> Den har snabelen nede i utallige selskaber - ejer for milliarder af kroner
>aktier, obligationer, amerikanske værdipapirer etc etc - har en
>egenkapital på 29 mia osv. Og så støtter de da ganske rigtigt en smule
>skulptur-kunst og nogle arkitektoniske prestigebyggerier i "samarbejde"
>med kommuner, dvs de giver delbidrag. Deres "almennyttighed" er
>økonomisk set mindre, end den årlige udgift KK har fået på halsen som
>følge af opraen - for nu at sætte det i relief.
>
> Ikke flere gaver, tak.
>

Og hvilke enkeltpersoner er det så du mener ejer fonden?

Men jeg forstår at du er sur over Operaen. I øvrigt er den grund operaen
ligger på steget så meget i værdi, at det i øget grundbeskatning til
Københavns Kommune giver mere end de 40 millioner, Københavns Kommune
giver i årligt tilskud til Operaen. Det fremgår /også/ af dagens
Berlinger, i samme artikel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Per Rønne (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 15-11-06 16:15

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Jeg er helt enig med Bondam, det er ikke fonde der skal sættes dagsorden

Dagsordenen i den offentlie debat må kun sættes af Kejserinden og hendes
løjtnant?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kim2000 (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 15-11-06 19:22


""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1houq6v.1cvq3cu1j61ia2N%per@RQNNE.invalid...
> Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:
>
>> Jeg er helt enig med Bondam, det er ikke fonde der skal sættes dagsorden
>
> Dagsordenen i den offentlie debat må kun sættes af Kejserinden og hendes
> løjtnant?

Af de folkevalgte ja, men jeg har nu svært ved at se Ritt og Bondams
fornærmelse, de snakkede jo netop om en forbindelse, så gaveideen er jo ikke
grebet ud af den blå luft. Og jeg har svært ved at tro at de to kan
gennemskue eller fordele/ulemper over en middag.

mvh
Kim



Per Rønne (15-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 15-11-06 20:20

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1houq6v.1cvq3cu1j61ia2N%per@RQNNE.invalid...
> > Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:
> >
> >> Jeg er helt enig med Bondam, det er ikke fonde der skal sættes dagsorden
> >
> > Dagsordenen i den offentlie debat må kun sættes af Kejserinden og hendes
> > løjtnant?
>
> Af de folkevalgte ja, men jeg har nu svært ved at se Ritt og Bondams
> fornærmelse, de snakkede jo netop om en forbindelse, så gaveideen er jo ikke
> grebet ud af den blå luft. Og jeg har svært ved at tro at de to kan
> gennemskue eller fordele/ulemper over en middag.

Efter at 'sagen' er kommet frem har de jo fundet det 'opportunt' at
skifte spor ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste