Burka-forbud på vej i Holland
Fra : Jesper

Dato : 11-11-06 00:46

http://politiken.dk/udland/article198386.ece

Hollandsk burka-forbud på vej
Det første land i Europa, der indfører forbud mod at bære burka og
muslimsk hovedbeklædning på offentlige steder.
Send artikel
Print artikel

Hollands regering overvejer mulighederne for at indføre forbud mod at
bære burka og muslimsk hovedbeklædning på offentlige steder.

Det ventes, at landet bliver det første i Europa, der indfører en sådan
lov.

I forvejen er der et delvist forbud mod at bære burkaer og andre
heldækkende dragter i skoler og det offentlige transportsystem.

Debatten kommer på et tidspunkt, hvor Europa debatterer religiøs
hovedbeklædning og hvorvidt den er en hindring for integration. Blandt
andre har den britiske premierminister Tony Blair og Italiens
premierminister Romano Prodi kastet sig ind i diskussionen.

ritzau/Reuters
Kommentar: Hvornår kommer der sådan et forbud i Danmark? Skik følge
eller land fly!

--
Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres
hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands

Fra : Malene P

Dato : 11-11-06 10:22

> [...]
>
> ritzau/Reuters
> Kommentar: Hvornår kommer der sådan et forbud i Danmark? Skik følge

Jeg mener bestemt ikke, at Danmark (eller Holland, for den sags skyld) skal
indføre et sådant forbud. Med mindre man render nøgen rundt i gaderne, er
der -og skal der- ikke være grænser for, hvordan folk vælger at gå klædt.
Derimod skal det være helt frit for arbejdsgivere at fravælge ansøgere, der
ikke vil indordne sig under virksomhedens eventuelle dresscode. Sådan gælder
det for gode danskere og sådan skal det gælde for fremmede -UDEN at
arbejdsgiveren skal beskyldes for at diskriminere. Men i det offentlige rum
skal også de fremmede have lov til at gå klædt, som de vil -og signalere
hvad de står for.

Malene P

Fra : @

Dato : 11-11-06 11:05

On Sat, 11 Nov 2006 10:22:02 +0100, "Malene P"
<malenekors@hotmail.com> wrote:

>"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse

>Jeg mener bestemt ikke, at Danmark (eller Holland, for den sags skyld) skal
>indføre et sådant forbud.

finder du det helt i orden at kvinder render rundt og reklamerer for
verdens største forbryderorganisation - muhamedanismen?

>Med mindre man render nøgen rundt i gaderne, er
>der -og skal der- ikke være grænser for, hvordan folk vælger at gå klædt.

altså vil du alligevel lege smagsdommer

ikke forbud mod bestemte beklædninger
men forbud mod afklædthed

(jeg er klar over at der allerede findes regler imod nøgenoptræden på
offentlige steder)

>Derimod skal det være helt frit for arbejdsgivere at fravælge ansøgere, der
>ikke vil indordne sig under virksomhedens eventuelle dresscode.

problemet er, at som situationen er lige nu i danmark vil en
arbejdsgiver der ikke vil ansætte hættemåger og sorte-slyngler(burka)
vil blive hængt ud som racist

hvorimod mange vil finde det helt fint hvis en skole ikke vil ansætte
en lærer der insisterer på at gå i en kopi af en SS-uniform

>Sådan gælder
>det for gode danskere og sådan skal det gælde for fremmede -UDEN at
>arbejdsgiveren skal beskyldes for at diskriminere.

utopi

> Men i det offentlige rum
>skal også de fremmede have lov til at gå klædt, som de vil -og signalere
>hvad de står for.

problemet med der er blot at en bestemt gruppe af dem du kalder
fremmede jo ikke selv vil leve op til denne frihed når det gælder
andre

muhamedanere tollerer jo ikke at en jøde går rundt offentligt på
Nørrebro og "reklamerer" med sin jødiske tro

så hvorfor tillade disse intollerante muhamedanere noget som de ikke
vil tillade andre?

/Albert Camus/

Fra : Malene P

Dato : 11-11-06 12:05

skal

> finder du det helt i orden at kvinder render rundt og reklamerer for
> verdens største forbryderorganisation - muhamedanismen?

Jeg plejer ikke at bringe folks tro ind i mine indlæg.

Nej.

> ikke forbud mod bestemte beklædninger
> men forbud mod afklædthed
>
> (jeg er klar over at der allerede findes regler imod nøgenoptræden på
> offentlige steder)

Og det er de regler, jeg hentydede til. Der findes jo andre regler, der
foreskriver noget om maskering ved demonstrationer osv. Ellers må de
fremmede efter min mening bære slør, burka eller strudsefjer for min skyld.
Hvad der så ligger bag de fremmedes kvinders påklædning, bør være en helt
anden diskussion.

> [...]
>
> hvorimod mange vil finde det helt fint hvis en skole ikke vil ansætte
> en lærer der insisterer på at gå i en kopi af en SS-uniform

Ingen af disse to påstande kan jeg være uenig i. Men trådstarten gik jo på
påklædning i det offentlige rum. Og her har de fremmede -og skal have- samme
rettigheder som alle andre.

> utopi

Måske -men ikke desto mindre min mening

> [...]
> Nørrebro og "reklamerer" med sin jødiske tro
>
> så hvorfor tillade disse intollerante muhamedanere noget som de ikke

At nogle grupper af fremmede ikke tolererer jødekalot, kors eller andre
ting, ændrer ikke noget på min holdning. Måske bekræfter de den ovenikøbet.
Men ikke destomindre er det ikke en grund i sig selv til at forbyde de
fremmede til at signalere deres holdninger i det offentlige rum.

Malene P

Fra : @

Dato : 11-11-06 12:33

On Sat, 11 Nov 2006 12:05:28 +0100, "Malene P"

>skal

>Jeg plejer ikke at bringe folks tro ind i mine indlæg.

muhamedanisme er kun for en mindre dels vedkommede religion

det er mere en voldsstrategi hvis formål er verdensherredømme

/Albert Camus/

Fra : Malene P

Dato : 11-11-06 19:07

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> muhamedanisme er kun for en mindre dels vedkommede religion
>
> det er mere en voldsstrategi hvis formål er verdensherredømme

Det er muligt -måske endda højst sandsynligt. Men det ændrer ikke ikke på
mit synspunkt -hvis folk skilter med deres holdning i det offentlige rum,
kan vi andre jo observere det og tage stilling til dem.

Malene P

Fra : Konrad

Dato : 12-11-06 21:56

skal

> finder du det helt i orden at kvinder render rundt og reklamerer for
> verdens største forbryderorganisation - muhamedanismen?

Hvad er forskel på valg af tøjsmag, og valg af hjemmeside? Valg af ideologi,
valg af yndlingsfarve??

Ja - på den ene side skriges der op om "big brother" og
"overvågningssamfund" efter "salamimetoden", når adgangen til nogle klart
ulovlige internetsites forbydes. Ja - uha uha - hvis nogen er uenige i en
artikel der skrives i JP, er de Uenige såmænd ikke blot ude på at nedlægge
Danmark - de er legetime "dommere" over alt og alle! (dine ord)
Ytringsfriheden er den store lakmusprøve - intet står over ytringsfriheden.
Vi kan ofre vore børn, vor anstændighed og vore værdier på ytringsfrihedens
hellige alter.

Men når man forbyder et klædestykke, så er det et fremskridt.

Ikke sært i er til grin, og Dansk Fronteparti ønsker jer hen hvor peberet
gror.

Fra : Allan Riise

Dato : 11-11-06 19:10

> [...]
> skal beskyldes for at diskriminere. Men i det offentlige rum skal
> også de fremmede have lov til at gå klædt, som de vil -og signalere

Foruroliget og lettere forskrækket, ser jeg at jeg for første gang i Malenes
til i gruppen at jeg er helt enig med hends synspunkt.

Ved ikke om jeg skal græde eller le, men der er sat kryds i kalenderen...

--
Allan Riise

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 13-11-06 10:45

On Sat, 11 Nov 2006 10:22:02 +0100, Malene P skrev:

> [...]
> der -og skal der- ikke være grænser for, hvordan folk vælger at gå klædt.

Hvorfor så forbyde folk at rende nøgne omkring? Ren
dobbeltmoral i mine øjne.

> Derimod skal det være helt frit for arbejdsgivere at fravælge ansøgere, der
> ikke vil indordne sig under virksomhedens eventuelle dresscode.

Hvad nu hvis de forlanger, at deres kvindelige ansatte skal
være iklædt burka? Post Danmark har jo forskellig uniform for
de to køn, og det kunne en muhamedansk arbejdsgiver vel så
også have?

--
"You can fool some of the people all the time, and those are
the ones you want to concentrate on." - George W Bush

Fra : Kim2000

Dato : 11-11-06 10:37

> [...]
> andre har den britiske premierminister Tony Blair og Italiens
> premierminister Romano Prodi kastet sig ind i diskussionen.

Det har jo vist sig at være nødvendigt. Terrorister bruge det til at komme
tæt på deres mål for derefter at springe i sig i luften. Da jeg arbejdede
som filialleder tog jeg fire iklædt en burka for butikstyveri, det var helt
utroligt hvad de kunne have under sådan et telt. Og naturligvis er en burka
lig med at man ikke er til rådighed for arbejdsmarkdet og dermed heller ikke
kan modtage offentlige ydelser.
mvh
Kim

Fra : Malene P

Dato : 11-11-06 10:54

> [...]
burka
> lig med at man ikke er til rådighed for arbejdsmarkdet og dermed heller

Nej. Hvis man i lufthavne eller butikker vælger at kropsvisitere
burkaklædte, er det OK med mig, hvis man kan/vil/tør dokumentere, at netop
kvinder/mænd med den påklædning udgør en forøget risiko for terror eller
butikstyveri. Selvfølgelig kan man gemme meget under teltet -eller i en
barnevogn. Men det kan man altså også i en ganske almindelig inderlomme i en
jakke -selv en bøssekarl kun iklædt lyserøde lædertrusser og strussefjer i
røven kan vel finde et sted at gemme stjålne genstande. Men hverken alle
fremmede med burkaer eller alle bøssekarle udgør nogen sikkerhedsrisiko i
lufthavne og butikker -og slet ikke ude på gaderne. Angående
arbejdsmarkedet, står man vel til rådighed efter de gældende regler -iklædt
burka, strudsefjer eller trang til at tisse på gulvet i chefens kontor.

Malene P

Fra : Konrad

Dato : 12-11-06 09:11

> Kommentar: Hvornår kommer der sådan et forbud i Danmark? Skik følge
> eller land fly!

Ja, lad os da endelig indføre statsdikterede påklædningsregler. Virkelig
udtryk for frihed, i hvert fald frihed som den udleves i foregangslande som
Iran. Det hollandske forbud forventes i øvrigt at påvirke max 50 ud af alle
landets muslimer. Det vil altså ikke radikalt forandre bybilledet - derimod
vil det temmelig sikkert i "visse kredse" blive tolket som målrettet
antiislamisk hetz (hvad det også er)

Men det er meget morsomt. Dengang maskeforbuddet blev indført i Danmark blev
der faktisk joket med, at det logisk nok også måtte omfatte burkaklædte. Og
nu ser vi denne konsekvens effektueret i Holland!

Fra : Kim2000

Dato : 12-11-06 10:36

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> derimod
> vil det temmelig sikkert i "visse kredse" blive tolket som målrettet

Nu får du det til at lyde så negativt, men faktum er altså at det er Europas
ret at forsvare sig med terrorister og angreb mod vores kultur. Faktisk kan
man sætte det på spidsen og sige at i et demokrati kan man beslutte at man
vil undertrykke en bestemt gruppe. I dette tilfælde er det jo blot tale om
"undertrykkelse" af muslimske mænds terror mod deres koner. Du må åbenbart
støtte muslimske mænds terror mod kvinder? Går du også ind for
tvangsægteskaber? Æresdrab? Er det også ting vi skal lade være med at
"undertrykke"?

mvh
Kim

Fra : wilstrup

Dato : 12-11-06 11:28

> [...]
> Faktisk kan man sætte det på spidsen og sige at i et demokrati kan man
> beslutte at man vil undertrykke en bestemt gruppe.

Du har en sær opfattelse af demokrati - der var demokrati i Grækenland, da
man kun lod frie mænd tage del i samfundsanliggender, det demokrati betød
dengang folkestyre. Senere er det blevet til "styr på folket". Men det er
den almindeligste opfattelse at et moderne demokrati betyder at man ganske
vist lader flertallet bestemme, men dog med skyldig hensyntagen til
mindretallet, og flertallet har IKKE ret til at undertrykke et mindretal i
et demokratisk samfund.

I dette tilfælde er det jo blot tale om
> "undertrykkelse" af muslimske mænds terror mod deres koner.

Hvordan folk vil klæde sig er ikke et anliggende for staten at bestemme, men
i strid med den personlige friheds ukrænkelighed som fastslået i diverse
konventioner.

Hvis konerne føler sig undertrykt eller at mændene med vold eller trusler
tvinger kvinderne til at gå klædt på en bestemt måde, så skal man
naturligvis som samfund gribe ind, men man kan ikke som samfund bestemme at
kvinderne pr. definition er undertrykt blot fordi de bærer burka.

Du må åbenbart
> støtte muslimske mænds terror mod kvinder?

Det skriver han jo ikke!

Går du også ind for
> tvangsægteskaber?

Det er da noget sludder. Fordi man vender sig mod en udemokratisk lov, i
strid med menneskerettighederne, så er man da ikke automatisk "FOR"
tvangsægteskaber.

Den danske 24-års-regel er i strid med MR - også selvom man siger at den er
vendt mod tvangsægteskaber - tvang er altid forbudt, men man kan ikke lave
en lov der kriminaliserer en bestemt gruppe mennesker uden at være i strid
med de rettigheder ethvert individ har - og når man så i øvrigt, som i
Holland, lader det gå ud over en bestemt gruppe, så er der tale om en slags
teknisk "folkemord".

Æresdrab? Er det også ting vi skal lade være med at
> "undertrykke"?

Vi sætter kriminelle i fængsel - det er undertrykkelse af de kriminelle, ja
, men det har jo intet at gøre med at man går ind for undertrykkelse af den
personlige frihed - det er ordkløveri.

Fra : Konrad

Dato : 13-11-06 09:21

"wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> [...]
>
> Det er da noget sludder. Fordi man vender sig mod en udemokratisk lov, i
> strid med menneskerettighederne, så er man da ikke automatisk "FOR"

Jo man er. Man var også Saddam-tilhænger hvis man var imod krigen. Man er
antisemit hvis man fordrister sig til at kritisere Israelske angreb imod
civile med napalm eller klyngebomber. Man er islamapologet hvis man mener at
det nok ikke alligevel er samtlige 100% af verdens muslimer der er
terrorister, og man sidder og plukker guitar i Rød Stue, hvis man kunne
finde på at sige noget pænt om Lene Barfoed. Man er antiamerikansk hvis man
har noget som helst at udsætte på verdens frieste, rigeste, mest
demokratiske og mest gudfrygtige samfund - og hvis man ikke synes at Foghs
håndtering af Muhammedkrisen var særlig elegant, er man en "buk" der
fraterniserer med landsforrædere.

Så jo - Kim har skam sit på sit tørre. Verden *er* jo rystende enkel.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-06 09:35

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> Man var også Saddam-tilhænger hvis man var imod krigen.

Næh, men visse typer lyder dog sådan.

> Man er antisemit hvis man fordrister sig til at kritisere Israelske angreb
> imod civile med napalm eller klyngebomber.

Næh, men hvis man vil fordømme ethvert angreb der rammer civile, så er
der nok noget galt. Har folk aldrig hørt om ting som 'friendly fire',
hvor en flok soldater udslettes af egne styrker? Ved en fejl.

I krig vil fejl altid ske. Men man anvender naturligvis ikke napalm
eller klyngebomber ved en fejl, selv om man sagtens ved en fejl kan
komme til at ramme folk der ikke skulle have været ramt.

I øvrigt har Israels modpart jo valgt at affyre raketter mod den
israelske civilbefolkning fra byområder ...

> Man er islamapologet hvis man mener at det nok ikke alligevel er samtlige
> 100% af verdens muslimer der er terrorister,

Næh, for det ved naturligvis ethvert blot nogenlunde fornuftigt
menneske.

> og man sidder og plukker guitar i Rød Stue, hvis man kunne finde på at
> sige noget pænt om Lene Barfoed.

Jeg er rimeligt sikker på at også en Søren Krarup kunne finde på at sige
noget pænt at sige om Lene Barfoed. De ses vel i øvrigt næsten dagligt

> Man er antiamerikansk hvis man har noget som helst at udsætte på verdens
> frieste, rigeste, mest demokratiske og mest gudfrygtige samfund -

Næh, de fleste af os har vel noget at udsætte på USA, men hos nogle
synes det at kamme over. Tilsyneladende også hos en Mogens Lykketoft,
der samtidig synes at kunne hylde verdens længst siddende diktator,
Fidel Castro, der om godt et år kan fejre sit 50 års diktatorjubilæum.
Verdens p.t. længst siddende diktator.

>og hvis man ikke synes at Foghs håndtering af Muhammedkrisen var særlig
>elegant, er man en "buk" der fraterniserer med landsforrædere.

Næh, men der ligger hos en del, ikke mindst i erhvervslivet, en mangel
på forståelse for ytringsfrihedens natur.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 12-11-06 19:12

> Nu får du det til at lyde så negativt, men faktum er altså at det er
Europas
> ret at forsvare sig med terrorister og angreb mod vores kultur.

Netop. Og derfor synes jeg Europa skulle forsvare sig imod terrorister og
angreb imod dets kultur, i stedet for at koncentrere sig om så meget andet.

>Faktisk kan
> man sætte det på spidsen og sige at i et demokrati kan man beslutte at man
> vil undertrykke en bestemt gruppe.

Ja, men det er teoretisk tænkning. De 50 burkaklædte kvinder i Holland udgør
næppe så stor en trussel imod demokratiet, at demokratiet går til grunde med
mindre man laver en lov som forbyder dem at gå klædt i burka.

> I dette tilfælde er det jo blot tale om
> "undertrykkelse" af muslimske mænds terror mod deres koner.

Jeg tror 49 ud af disse 50 gør det af deres egen vilje. De kender ikke til
andet.

>Du må åbenbart
> støtte muslimske mænds terror mod kvinder?

Idiot.

Fra : Konrad

Dato : 12-11-06 19:35

> [...]
Jeg kender et par, Jan og Tina, hvor Tinas bryster sprang for 2½ måned
siden. Altså brystimplanaterne. Store pinsler og 14 dage på sygehuset,
varige mén. Hun er også typen der får splejset for 5.000 kr hår på. Men hun
er naturligvis ikke mere "undertrykt", end dem der går i burka.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-06 20:13

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> [...]
> varige mén. Hun er også typen der får splejset for 5.000 kr hår på. Men hun
> er naturligvis ikke mere "undertrykt", end dem der går i burka.

I disse tilfælde - er det ikke især kvinderne der vil have disse
operationer, og mændene der er imod?

Men jeg ved da godt at i en del tilfælde skyldes brugen af burka og
lignende gruppepres kvinderne imellem. Kvindeundertrykkelse, foretaget
kvinder imellem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 12-11-06 22:04

> I disse tilfælde - er det ikke især kvinderne der vil have disse
> operationer, og mændene der er imod?

Nej. Og det gælder heller ikke hverken tørklæder eller burka. Det er vel 99
ud af 100 der foretrækker dem, ganske enkelt fordi det er det, de kender
til. 99 ud af 100 danske kvinder kunne også tænke sig langt lækkert hår.

> Men jeg ved da godt at i en del tilfælde skyldes brugen af burka og
> lignende gruppepres kvinderne imellem. Kvindeundertrykkelse, foretaget
> kvinder imellem.

Al kultur - herunder din egen - er udtryk for et kompromis imellem
omverdenens pres, indlæring og dine egne ønsker. At omverdenen for en
islamisk pige er ganske anderledes end din, fraskriver hende ikke retten til
at vælge selv. Du er ikke alle mennesker - du forstår ikke alle værdisæt -
jeg vil faktisk hævde at du forstår et mindretal af de værdisæt og motiver
der eksisterer i det danske samfund. Også selvom vi siede alle
indvandrerkulturer fra.

Dine ætsende horrible stærkt fordomsfulde og voldsomt nedladende
generaliseringer - over ting du intet ved om - er en våd klud i ansigtet på
enhver der kender til en anden og mere nuanceret virkelighed. Du synes jo
heller ikke ligefrem Kim Larsens skriverier om f.eks bøsser er særligt
konstruktive eller virkelighedsorienterede, vel?

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-06 22:24

> [...]

> ud af 100 der foretrækker dem, ganske enkelt fordi det er det, de kender
> til. 99 ud af 100 danske kvinder kunne også tænke sig langt lækkert hår.

Jeg synes ganske simpelt at dit svar er usammenhængende.

> [...]
> generaliseringer - over ting du intet ved om - er en våd klud i ansigtet på
> enhver der kender til en anden og mere nuanceret virkelighed.

Hvad taler du dog om? Du mener ikke at islam er et samlet politisk,
juridisk, økonomisk og politisk system, defineret af Muhamed og de
første kaliffers, som det er slået fast af blandt andre Tariq
al-Suweidan, på et møde i København tidligere i år?

I øvrigt finder jeg da også brugen af højhælede sko, og den supertynde
mode, som kvindefjendsk. Men fortrinsvist opretholdt af netop kvinder.

Og skal jeg virkelig igen skrive om brugen af generaliseringer? Det
kommer så til slut.

> Du synes jo
> heller ikke ligefrem Kim Larsens skriverier om f.eks bøsser er særligt
> konstruktive eller virkelighedsorienterede, vel?

Her er han ganske simpelt et fjols. Jeg synes dog at erindre at du
lejlighedsvis viser samme tendenser i dette spørgsmål.

Og om generaliseringer, må jeg så igen citere fra Weekendavisen, 5.
oktober 2006, hvor Anna Libak interviewede Hans-Hermann Hoppe.

=
Præsidenten for Harvard

Ordet »kujon« udslynger Hoppe med særlig triumf i stemmen, og det er
ikke svært at gætte, hvem han har i tankerne. Hoppe er nemlig langt fra
den eneste amerikanske professor, der har fået problemer på grund af sin
åbenmundethed. Selve præsidenten for Harvard Universitet Larry Summers,
eller rettere den nu afgåede præsident for Harvard, Larry Summers, kom
for skade i en tale sidste år at antyde, at kvinder er dummere til
matematiske og naturvidenskabelige discipliner end mænd. Ja, faktisk var
han mere forsigtig end som så: Han opregnede flere grunde til, at
kvinder var underrepræsenteret i de hårde videnskaber, herunder
naturligvis diskrimination, og henviste så endelig til de undersøgelser,
som viste, at der er meget større spredning blandt mænd end blandt
kvinder, når det gælder evnen til logisk tænkning. Med andre ord: Mænd
er typisk enten meget bedre eller meget dårligere til matematik end
kvinder. De største genier og tåber er knyttet til y-kromosomet. Men så
fuld af forbehold Summers end var, udløste det en storm af protester,
som endte med, at Summers bukkende, skrabende og fuld af undskyldninger
og løfter om fremtidigt at ansætte flere kvinder trak sig ud af manegen.
En anden er i dag præsident for Harvard.

»Han burde ikke have trukket sit udsagn tilbage,« siger Hoppe med
stemmen fuld af foragt. »Han burde have insisteret på, at man
tilbageviste hans påstand med argumenter. Ikke kun af hensyn til sig
selv og sin ære, men allermest fordi han skaber præcedens. Nu har han
åbnet døren for en syndflod af sager mod alle mulige andre. Der bliver
mere selvcensur som følge af den sag.«

- Men jeg kan ikke stadigvæk ikke frigøre mig fra den mistanke, at alle
disse statistiske sandheder kan gøre mere skade end gavn. Fordi de netop
er et gennemsnit af en population og intet siger om den enkelte konkrete
person. På dansk har vi en talemåde: Ordet skaber, hvad det nævner. Ord
registrerer ikke bare virkeligheden, de er med til at skabe den.

»Det er rigtigt, men vi kan ikke slippe for generaliseringer. Det er for
dyrt og for tidskrævende, hvis vi skulle spørge alle mennesker om alt.
Vi må nøjes med et repræsentativt udsnit. Og den viden, som vi får,
sparer os for mange ubehagelige overraskelser. Når jeg kommer til
Tyskland, ved jeg, at mine værter måske vil byde mig på sauerkraut - jeg
er forberedt, jeg får ikke et chok. Samtidig er det givetvis en
kendsgerning, at der findes tyskere, som hader sauerkraut. Skulle vi af
den grund have fortiet tyskernes spisevaner i bred almindelighed? Nej.«

Hoppe er hverken til at hugge eller stikke i. Ikke engang, da jeg
forsøger at appellere til hans nationale stolthed ved at sige, at USA
vel næppe var blevet kendt som kulturens smeltedigel, hvis lærerne på
landets universitetsanstalter omhyggeligt havde forklaret eleverne, at
sorte var dummere end hvide, somaliere mere dovne end mexicanere,
armeniere mere tyvagtige end svenskere og så videre.

»Ved du hvad, det er en skrøne, at USA er kulturens smeltedigel. Den
nuværende migrationspolitik er en katastrofe. Indtil tresserne forsøgte
man at opretholde den kulturelle eller etniske balance gennem en
kvotepolitik for indvandring. Så og så mange italienere, så og så mange
danskere og så videre. Men i tresserne gik der positiv særbehandling i
skidtet. Siden da har det været lettere for en zulu at få
statsborgerskab end for en britisk astrofysiker. I år 2050 er de hvide
et mindretal, hvis udviklingen fortsætter. De sorte og de spansktalende
vil være i flertal. Og nej, de nye indvandrere føler sig ikke som
amerikanere.«

Hoppe tilføjer polemisk, at vi også lader til at have vores problemer i
Danmark. Han har i hvert fald siden sin ankomst - fra et besøg i
Istanbul - bemærket, at der lader til at være flere fundamentalister i
København end i Istanbul. I hvert fald har han set adskillige muslimer
på gaderne, der var tildækkede som i østlige Anatolien.
=

Det er ganske simpelt umuligt at forholde sig til virkeligheden, hvis
man ikke generaliserer. Det ville jo ende med at man ikke kunne se
skoven for bare træer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim Larsen

Dato : 12-11-06 12:43

Malene P skrev:

> [...]
> skal også de fremmede have lov til at gå klædt, som de vil -og signalere

For en gangs skyld er det interessant indlæg at Malene bringer.

Jeg må indrømme at jeg finder Burkaen afskyelig, intet mindre.
Derudover føler jeg den personligt grænseoverskridende i den forstand
at jeg ikke er værdig til at se denne persons ansigt. Jeg synes den
mentalitet er frastødende og jeg føler mig utryg på et eller andet
plan når jeg møder en person der bærer sådan noget.

I en hurtig rygmarvsrefleks kunne jeg sige: Forbyd Burkaen ! Et eller
andet sted ville jeg have det godt med at det forbud blev til, på den
anden side er det en glidebane over i mere og mere intolerance som jeg
ikke går ind for. Jeg er i et slemt dilemma om hvad jeg synes at der
skal gøres, ikke forstået at jeg bryder mig om Burkaen for den hører
ikke hjemme i den vestlige verden. Jeg kan ikke lade være med at
tænke at hvis disse mennesker har den holdning at vi danskere er så
uværdige at de ikke kan vise deres ansigt, hvad laver de så her ?
Igen intolerancen begynder at holde sit indtog i mit sind og det bryder
jeg mig ikke om.

Et eller andet stad har jeg det også sådan at jeg ser Burkaen og
Islamismen gå hånd i hånd som ækelt par men igen ved jeg godt at
tingene er langt mere nuancerede end som så.

Det bekymrer mig lidt lige pludselig at måske stå med et mere
intolerant synspunkt end Malene og ligesom Allan Riise ved jeg ikke
rigtig om jeg skal grine eller græde.

Dette var blot nogle strøtanker fra min side.

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-06 19:59

Kim Larsen <kl2607@gmail.com> wrote:

> [...]
> rigtig om jeg skal grine eller græde.
>
> Dette var blot nogle strøtanker fra min side.

Prøv at gøre et tankeeksperiment. Hvad ville du synes om en
børnehavepædagog, en skolelærer, en kassemedarbejder i Føtex eller en
buschauffør, som insisterede i at arbejde iført fuld SA-uniform?

Og hertil henviste til sin nationalsocilistiske »tro«?

Husk hertil på at islam ikke blot er religion. Næh, det er et samlet,
altomfattende system, politisk, juridisk, økonomisk /og/ religiøst. I
sin egen forståelse givet af guden Lah {eller Ilah}. Husk på at 'al' i
'allah' betyder 'gud', mens 'Lah' er denne guddoms navn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim Larsen

Dato : 12-11-06 21:58

Per Rønne skrev:

> [...]
> sin egen forståelse givet af guden Lah {eller Ilah}. Husk på at 'al' i
> 'allah' betyder 'gud', mens 'Lah' er denne guddoms navn.

Jeg kan nemt se din pointe men det er en svær diskussion. Der er efter
min mening ingen tvivl om at Islamismen ikke gavner nogen som helst
bortset når vi taler om ledende kræfter i terrornetværk som lever af
deres afskyelige forehavender.

Men man kan næppe sætte et direkte lighedstegn mellem anvendelse af
Burka og Islamisme. Begge dele rimer dog på intolerance og ufrihed set
gennem mine briller.

Om vi i Danmark skal gå i Hollands fodspor omkring Burkaen ved jeg
ikke. Her har jeg ikke nogen klar holdning men som tidligere nævnt
finder jeg brugen af Burkaen afskyelig.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-06 22:15

> [...]

> Om vi i Danmark skal gå i Hollands fodspor omkring Burkaen ved jeg
> ikke. Her har jeg ikke nogen klar holdning men som tidligere nævnt

Og man kan så spørge sig selv hvori forskellen er mellem 'islam' og
'islamisme'. Ved 'islamisme' vil man som bekendt gerne tale om
/politisk/ islam, men i islam er denne skelnen i og for sig meningsløs.
Islam uden det politiske, det juridiske og reglerne for hvordan en
økonomi skal fungere, vil jo netop /ikke/ være islam.

Men samtidig må vi huske på at der i forskellige islamiske verden har
udviklet sig forskellige traditioner, herunder en praksis der i streng
forstand kan siges at være afvigelser fra sand islam. Problemet er her
så bare at ungdommen i stigende grad vender tilbage til det
'oprindelige', en retning der beskrives som 'salafisme'.

Det mest 'oprindeligt islamiske' land der i dag findes er i øvrigt -
Saudi Arabien. Et land der i dag stadig praktiserer obligatorisk
dødsstraf for frafald fra islam. Så sent som i 90erne blev en ung
saudi-araber således halshugget for at /eje en bibel/.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk