Kan Saddam ikke bruges bedre i live?
Fra : Bo Warming

Dato : 06-11-06 10:52

Kan Saddam ikke bruges bedre i live?

Søvndal skriver i EB dd at Saddam virkelig skal have hård straf, men
da der er flere mord på uskyldige irakere nu end før, så bifaldes ikke
at han gøres til martyr

Antag at en diktator pågribes og har begået forbrydelser mod
menneskeheden, er det så kun hans egen nation der skal afgøre straf.?

Det diktatorplagede land kan evt gives vetoret vedr løsladelse på
prøve osv, men henrettelse betyder at man ikke har et centralt vidne,
hvis fremtidige retssager kræver dette.

Ku han ikke løbe rundt i en trædemølle på Bagdads rådhusplads, hvis
han virkelig var egenhændigt massemyrdende udfra had

Mon ikke irakerne er ligeglade med en has-been -

- og terror i landet forbliver uændret efter henrettelse.?

Mon Bush får 2% flere stemmer i sit dødsstrafglade, lovreligiøse land?

Fra : Alucard

Dato : 06-11-06 11:35

On Mon, 6 Nov 2006 10:52:00 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>Kan Saddam ikke bruges bedre i live?

Nej....

Fra : Bo Warming

Dato : 06-11-06 12:04

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> wrote in message

> Nej....

Saddam sad i centrum i edderkoppespindet da han var marionet for USA i
Irak-Iran krigen mm og hvis han en dag lader sig krydsforhøre i
primetime TV kan han skabe væsentligere afsløring end Woodward+ efter
Watergate

HVis han sælger pølser på en irakisk rådhusplads - men lænke om
benet - kan han være folkeoplysende og måske tjene lidt penge til
ofrene

Er han spor værre end de ca hundred andre ulandsdiktatorer som har
sikret dig og mig billig kaffe mm i årtier?

At fastslå at en person ingen gavn kan gøre i live og skal dræbes
lyder for mig som mangel på fantasi og "tvivlens nådegave" mht egen
dømmekraft

Timet og tilrettelagt op til midtvejsvalg i USA synes det at være
indenrigspolitik der afgør hvad USAs nuværende marionetter har dømt

Fra : gb

Dato : 07-11-06 03:24

Alucard <alucard44@hotmail.com> wrote in

> Nej....

Jo - han kunne faktisk holde mullahernes hoveder nede på jorden.

--
GB

Fra : Bertel Brander

Dato : 06-11-06 20:08

Bo Warming wrote:
> Kan Saddam ikke bruges bedre i live?

Jeg tror ikke rigtigt at Saddam er "brugbar"
til noget som helst.

> Søvndal skriver i EB dd at Saddam virkelig skal have hård straf, men da
> der er flere mord på uskyldige irakere nu end før, så bifaldes ikke at
> han gøres til martyr

En vigtig forudsætning for at en retssag mod Saddam og andre
formodede krigsforbrydere kan have en positiv virkning
er at den er retfærdig og ikke mindst opfattes som retfærdig.
Ellers bliver den dømte let til en martyr.

> Antag at en diktator pågribes og har begået forbrydelser mod
> menneskeheden, er det så kun hans egen nation der skal afgøre straf.?

Nej, tværtimod. En retsag der drejer sig om forbrydelser
mod meneskeheden, skal ikke bruges af den sejrende som et
instrument til at få hævn over den besejrede.
Derfor har vi en international krigsforbryder domstol, og
det var der Saddam burde være dømt.
Derved havde man bedre kunne sikre en retsag der
var blevet opfattet som retfærdig.

> [...]
> virkelig var egenhændigt massemyrdende udfra had
>
> Mon ikke irakerne er ligeglade med en has-been -

Ikke alle, desværre.

> - og terror i landet forbliver uændret efter henrettelse.?
>
> Mon Bush får 2% flere stemmer i sit dødsstrafglade, lovreligiøse land?

Det er måske ikke et tilfælde at retsagen nåede at blive
færdig, få dage inden valget i USA.

--
Just another homepage:
http://damb.dk