Ulandshjælp hjælper ikke
Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 10:11

I dagens Berlingske Tidende kan man på side 26 læse følgende analyse:

=
Af CHRISTIAN BJØRNSKOV, Adjunkt, ph.d., Nationaløkonomisk Institut,
Handelshøjskolen i Århus

Ulandshjælp har ingen reel virkning

Mange udviklingsprojekter fungerer, men vestens ulandshjælp er mere et
smukt symbol på empati med verdens fattigste end en reel hjælp til
selvhjælp.

I dette års finanslovsforhandlinger er de centrale parter – regeringen
og Socialdemokraterne – enige om, at det er tid til at udvide
ulandshjælpen igen, selvom »ambitionsniveauet« er forskelligt hos de to
parter. VK-regeringen vil bruge 615 millioner kroner ekstra næste år,
mens S ønsker at bruge 1,5 milliarder mere på en ulandshjælp, der derved
når op omkring 14 milliarder. Den politiske baggrund for at hæve støtten
fra dens nuværende niveau på 13 milliarder kroner er, at opbakningen i
den danske befolkning så stor, at disse forslag kun har meget få
modstandere. Mens situationen på et vist plan sender et smukt signal om
danskernes fornemmelse for solidaritet med verdens fattigste, kan den på
et andet plan synes lidt absurd for nationaløkonomer med interesse i
udviklingsforskning.

På det, økonomer kalder »mikroniveauet«, er der masser af gode
erfaringer med ulandshjælp, også selvom der stadig er grund til at
stille spørgsmål ved nogle af donorernes dispositioner. Mange
udviklingsprojekter fungerer og giver et væsentligt, positivt bidrag til
den sociale og økonomiske udvikling i ulandene. Der bygges skoler,
brønde og veje for danske midler, og der gives værdifuld teknisk støtte
og rådgivning, alt sammen investeringer der burde føre til hurtigere
udvikling. Det er disse bidrag, danske politikere ser, når de er på
rejse i landene, og det er den type billeder, store dele af den danske
befolkning er vokset op med gennem Børnenes Ulandskalender på TV.
Det regnestykke, danskere og andre i den vestlige verden derfor typisk
laver i hovedet, når de overvejer, om ulandshjælpen er pengene værd, og
om vi bør give mere, er derfor ret simpelt: Man lægger alle de positive
bidrag fra projekterne sammen og ser på afkastet, ligesom en hvilken som
helst anden investering. Problemet er blot, som den franske økonom
Bastiat pointerede i 1800-tallet, at der er stor forskel på det man ser,
og det, man ikke ser. Og det man ikke ser, er vigtigt. Med nogle få
undtagelser finder nationaløkonomer nemlig typisk, at ulandshjælp slet
ingen positiv effekt har, når man ser på hele landets udvikling.
Afkastet på nationalt plan er nul.

Politikere og befolkninger glemmer således, at ulandshjælp fungerer som
en medicin mod fattigdom, og som en hvilken som helst anden medicin har
den bivirkninger. Først og fremmest giver store inflows af hjælp et pres
på ulandets valutakurs og dets hjemlige priser, som svækker dets
internationale konkurrenceevne. Så selvom hjælpen skaber nogen aktivitet
omkring projekterne, svækker den aktiviteten andre steder i samfundet.
For det andet er et de fleste ulandes største problemer deres svage
institutioner: Specielt retsvæsenet og det offentlige bureaukrati
fungerer skæbnesvangert dårligt i mange lande. Men historiske erfaringer
viser desværre, at jo mere ulandshjælp landet får, des mere tilbøjelige
er politikerne til at udskyde reformer på netop disse områder. Den
velmente hjælp har dermed den perverse politiske effekt, at landene ikke
behøver tage fat om nældens rod. Et tredje problem er, at ulandshjælpen
også har en tendens til at forværre landenes i forvejen anselige
korruptionsproblemer. Det er i særlig grad et problem for de fattigste,
da korruption virker som en regressiv skat, dvs. en skat som falder
hårdest på de fattigste.

Alt i alt kan ulandshjælpen, trods den store folkelige opbakning, derfor
ikke opvise reelle resultater. Et land som Zambia, der har nogle af
verdens største kobberressourcer og er klodens største eksportør af
kobolt, har således netto ikke haft økonomisk vækst siden 1970. På den
anden side er Taiwan nu rigere end Spanien på trods af, at landet næsten
ingen hjælp fik. Erfaringerne er de samme på alle dele af kloden.
Vestens ulandshjælp er således et smukt symbol på vores empati med
verdens fattigste mennesker, men heller ikke mere. Den er symbolpolitik
til 13 milliarder kroner, som ingen reel virkning har. Dette sidste
punkt synes politikere og befolkning at glemme, når de giver deres
helhjertede støtte til en forhøjelse af næste års bidrag.
=

Burde dette ikke medføre at vi dropper den traditionelle ulandshjælp, og
i stedet giver ulandene toldfri adgang til vore markeder?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 02-11-06 10:33

> Burde dette ikke medføre at vi dropper den traditionelle ulandshjælp,
> og i stedet giver ulandene toldfri adgang til vore markeder?

Jo og yderligere fjerne den groteske landbrugsstøtte til de europæiske
landmænd, det er den eneste måde ulandene, kan få en reel mulighed for at
eksportere deres varer på.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 11:01

N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> Jo og yderligere fjerne den groteske landbrugsstøtte til de europæiske
> landmænd, det er den eneste måde ulandene, kan få en reel mulighed for at
> eksportere deres varer på.

Alt noget det kan gavne forbrugerne i Europa ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 02-11-06 11:44

> Alt noget det kan gavne forbrugerne i Europa ...

For at fremme verdenshandlen er der en ting der er påkrævet nedlæg EU.

Mvh Kurt

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 11:55

Kurt H. Nedergaard <kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote:

> For at fremme verdenshandlen er der en ting der er påkrævet nedlæg EU.

Snarere tværtimod ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-11-06 14:44

> [...]

> Jo og yderligere fjerne den groteske landbrugsstøtte til de europæiske
> landmænd, det er den eneste måde ulandene, kan få en reel mulighed for at

100% enig.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk

Fra : Sten Schou

Dato : 02-11-06 11:55

> Burde dette ikke medføre at vi dropper den traditionelle ulandshjælp, og
> i stedet giver ulandene toldfri adgang til vore markeder?

Naturligvis. Det er ved handel at samfund har udviklet sig gennem tiden,
ikke ved bistand.

Hilsen Sten

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 12:15

Sten Schou <rabin@planetwave.net> wrote:

> Naturligvis. Det er ved handel at samfund har udviklet sig gennem tiden,
> ikke ved bistand.

Hertil skal måske tilføjes nogle ting:

Det kræver at der i landene etableres en 'social kontrakt' mellem dem
der styrer og dem der bliver styret. At kleptokratiet afskaffes som
regeringsform, og at man får etableret en retsstat.

Ikke mindst her er der problemer i de ulande, som har svært ved at komme
ud af ulandsstatusen.

I modsætning hertil er lande som Taiwan, Sydkorea og Indien jo i stærk
fremgang. Mens lande som Burma, Pakistan og Zimbabwe er i vild
tilbagegang.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-06 11:50

"Sten Schou" skrev i en meddelelse

> Naturligvis. Det er ved handel at samfund har udviklet sig gennem
tiden,
> ikke ved bistand.

Og ved Marshall-hjælpen !

TW

Fra : Kim2000

Dato : 03-11-06 16:25

<The Wren> skrev i en meddelelse

> ulandshjælp, og

> tiden,
>

> Og ved Marshall-hjælpen !

Der var meget meget klare regler for hvordan den hjælp skulle bruges. Kort
fortalt gik man over i banken med sine danske kroner og kunne få US dollars
for dem, så kunne man købe den traktor man havde brug for. Hjælpen måtte
ikke bruges til direkte hjælp i form af fx bistand.
mvh
Kim

Fra : Konrad

Dato : 02-11-06 13:32

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Burde dette ikke medføre at vi dropper den traditionelle ulandshjælp, og
> i stedet giver ulandene toldfri adgang til vore markeder?

Naturligvis - det burde vi i øvrigt gøre alligevel. Men så længe der er
noget der hedder WTO bliver det næppe realiseret.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 14:30

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Naturligvis - det burde vi i øvrigt gøre alligevel. Men så længe der er
> noget der hedder WTO bliver det næppe realiseret.

Og du trænger vist til at få indstillet din OE til at kunne læse unicode
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-11-06 14:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og du trænger vist til at få indstillet din OE til at kunne læse unicode

Drop venligst den bundske Kim-Larsen-attitude, PER.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 15:00

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Drop venligst den bundske Kim-Larsen-attitude, PER.

Du bruger jo selv et newsreaderprogram der kan klare almindeligt
unicode? Og vi ved jo begge at for OEs vedkommende er det kun et
indstillingsproblem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 02-11-06 15:39

> Du bruger jo selv et newsreaderprogram der kan klare almindeligt
> unicode? Og vi ved jo begge at for OEs vedkommende er det kun et
> indstillingsproblem.

Problemet ligger i, at nogle ynder at copypaste artikler med en specifik
tegnsætkode og lader deres reader swtiche til det pastedes tegnsætkode for
hele dokumentet, hvorefter det afsendes i glad forventning om, at samtlige
modtagere har sat deres newsreader "rigtigt" op, dvs så det passer med lige
præcis denne bestemte tegnsætkode.

Det forkerte er overhovedet at specificere tegnsætkoden i beskeden! Det skal
man slet ikke gøre - det er modtagereaderens problem. Det giver kun mening
hvis beskeden er på kinesisk, arabisk eller lignende. Havde du ikke angivet
UTF-8 (ISO-8859-1 havde været bedre) havde jeg ikke haft problemer med at
læse det - jeg har som de fleste sat den op til at kunne vise alle
vesteuropæiske sprog, hvilket burde være rigeligt i en dansk nyhedsgruppe.
Unicode er udviklet med henblik på at formidle "tekst" på tværs af alle
sprog, OS-platforme, tegnsæt og fremvisningsmedier. Derfor er Berlingskes
sider i unicode, for man skulle jo gerne kunne læse deres sider selvom man
bor i Singapore, bruger Netscape 3.5 eller håndholdt.

Men her sidder vi jo med samme medie, samme format, samme sprog og samme
skrifttyper.

Fra : Konrad

Dato : 02-11-06 15:41

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

(...)
> Det forkerte er overhovedet at specificere tegnsætkoden i beskeden!

Prøv at gøre som jeg fremover - alt hvad jeg copypaster til denne gruppe
pastes først ind i notepad - på den måde renser jeg teksten for al den
latterlige overhead, windows synes er smart at give dig med som katten i
sækken.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 15:52

> [...]

> pastes først ind i notepad - på den måde renser jeg teksten for al den
> latterlige overhead, windows synes er smart at give dig med som katten i

Notepad - er ikke et MacOS program ...

Og UTF-8 er standard.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 02-11-06 16:13

> Notepad - er ikke et MacOS program ...

Nej, det er jeg klar over, det var naturligvis ment abstrakt, dvs går ud fra
en datalog godt er klar over, at det er funktionaliteten og ikke
programnavnet der er centralt her OSX rummer stensikkert en ækvivalent,
dvs et simpelt tekstbehandlingsprogram der kan gemme/kopiere plain tekst -
kan ikke forestille mig andet, eller også kan det svjkf downloades
http://mac.softpedia.com/get/Utilities/NPad.shtml

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 17:29

> [...]

> dvs et simpelt tekstbehandlingsprogram der kan gemme/kopiere plain tekst -
> kan ikke forestille mig andet, eller også kan det svjkf downloades

Faktisk giver MacSOUP meddelelse om eksistensen af MacRoman tegn i en
artikel, der ikke kan 'oversættes' til ISO Latin 1, og giver mulighed
for manuelt at ændre dem.

Og når man kopierer fra en avis er det som regel den lange tankestreg
der driller; den skal oversættes til et minus-tegn, hvis afsendelse i
UFT-8 skal undgås. Og sendes i UTF-8 bliver også æ, å og å sendt som
UTF-8.

Men det er altså også en ulempe når folk som dig ikke indstiller
newsreaderen ordentligt, eller ikke bruger en ordentlig newsreader.
Hvorfor ikke bare gå over til:

<http://www.40titude.com/dialog> ?

Den p.t. bedste Windows-baserede newsreader, gratis for private.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 02-11-06 20:55

> Faktisk giver MacSOUP meddelelse om eksistensen af MacRoman tegn i en
> artikel, der ikke kan 'oversættes' til ISO Latin 1, og giver mulighed
> for manuelt at ændre dem.

Det lyder smart.

> [...]
> der driller; den skal oversættes til et minus-tegn, hvis afsendelse i
> UFT-8 skal undgås. Og sendes i UTF-8 bliver også æ, å og å sendt som

Det er underligt, for er lange tankestreger ikke mest et amerikansk fænomen?
(mit indtryk, men jeg ved det ikke)

> Men det er altså også en ulempe når folk som dig ikke indstiller
> newsreaderen ordentligt, eller ikke bruger en ordentlig newsreader.
> Hvorfor ikke bare gå over til:

Tsk OK - så sætter jeg den "ordentligt" op! Så kan kan du få lov til at
se mine citerede fragmenter af dine copypaste-citater på en måde der ikke
generer dine øjne )

> <http://www.40titude.com/dialog> ?
>
> Den p.t. bedste Windows-baserede newsreader, gratis for private.

Tak for tippet, men jeg har ikke behov for andre readere. OE er imho
tilstrækkeligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-06 09:52

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er underligt, for er lange tankestreger ikke mest et amerikansk fænomen?
> (mit indtryk, men jeg ved det ikke)

De bruges konsekvent i dansk dagspresse.

> Tsk OK - så sætter jeg den "ordentligt" op! Så kan kan du få lov til at
> se mine citerede fragmenter af dine copypaste-citater på en måde der ikke
> generer dine øjne )

Nu er det vel også andre end mig det går "ud over" ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 03-11-06 10:45

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Det lyder smart.

Det /er/ smart!

> Det er underligt, for er lange tankestreger ikke mest et amerikansk fænomen?
> (mit indtryk, men jeg ved det ikke)

Du mener du er ikke så sofistikeret at du bruger tankestreger?

> Tsk OK - så sætter jeg den "ordentligt" op! Så kan kan du få lov til at
> se mine citerede fragmenter af dine copypaste-citater på en måde der ikke
> generer dine øjne )

Ja tak!

> Tak for tippet, men jeg har ikke behov for andre readere. OE er imho
> tilstrækkeligt.

Du har ike prøvet bedre, derfor tror du ikke der findes noget bedre!
--
Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres
hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands

Fra : Konrad

Dato : 05-11-06 13:35

> Du mener du er ikke så sofistikeret at du bruger tankestreger?

Dobbelte tankestreger, mener du vel?

> Ja tak!

Service til handicappede. Der skal jo være plads til alle. Det ville være
synd for dig, hvis du havde problemer med at læse mine geniale indlæg

> Du har ike prøvet bedre, derfor tror du ikke der findes noget bedre!

Jeg VED der findes "bedre" og jeg har ikke BEHOV for "bedre". Trods alt er
dk.politik en biting, langt nede i hiearkiet over nyttige behov og gøremål.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-11-06 14:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Burde dette ikke medføre at vi dropper den traditionelle ulandshjælp, og
> i stedet giver ulandene toldfri adgang til vore markeder?

Jo. Og det støtter jeg i høj grad.

Frihandel i højsædet. Selv SF går ind for det...!

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 15:00

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Jo. Og det støtter jeg i høj grad.
>
> Frihandel i højsædet. Selv SF går ind for det...!

Plejer du ikke automatisk at være mod hvad SF går ind for?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-11-06 15:07

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Plejer du ikke automatisk at være mod hvad SF går ind for?

Nej? SF er på handelsområdet det mest liberale parti i Danmark, og det
kan jeg kun bifalde.

Fra : @

Dato : 02-11-06 16:19

On Thu, 2 Nov 2006 15:07:20 +0100, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn
Perlsø) wrote:

>Nej? SF er på handelsområdet det mest liberale parti i Danmark, og det
>kan jeg kun bifalde.

what!!!!!!

det bliver retsforbundet sgu ikke glade for at høre

/Albert Camus/

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-11-06 17:23

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> what!!!!!!
>
> det bliver retsforbundet sgu ikke glade for at høre

.... af de siddende partiet i Folketinget, naturligvis.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 17:29

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> what!!!!!!
>
> det bliver retsforbundet sgu ikke glade for at høre

Mon ikke Peter ser bort fra partier, der døde før han selv blev født?

Det er 29 år siden Retsforbundet i 1977 sidst opnåede valg til
folketinget, og dets store fald skete faktisk i 1960, for 46 år siden,
som følge af deltagelsen i trekantregeringen. Dengang røg de ud af
folketinget, men fik en mindre renaissance efter Katastrofevalget i
1973.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-11-06 23:05

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Mon ikke Peter ser bort fra partier, der døde før han selv blev født?

Retsforbundet er skal stadig i live. De kører bare på lavt blus, lidesom
Fremskridspartiet.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-06 09:52

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Retsforbundet er skal stadig i live. De kører bare på lavt blus, lidesom
> Fremskridspartiet.

For slet ikke at tale om partier som Dansk Samling og De Uafhængige:

<http://www.dksamling.dk/>
<http://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_Samling>

<http://deuafhaengige.dk/>
<http://da.wikipedia.org/wiki/De_Uafh%C3%A6ngige>

Jeg undrer mig lidt over at det ikke er De Uafhængige du har meldt dig
ind i. Partiet står for samme politik som det navneløse, libertarianske
parti du har tilsluttet dig.

Liberalt Centrum er tilsyneladende /helt/ dødt:

<http://da.wikipedia.org/wiki/Liberalt_Centrum>,

selv om dit libertarianske parti 'bruger' navnet; mon ikke I skulle tage
navnet 'Liberalt Højre' i stedet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 03-11-06 10:45

> [...]

> <http://da.wikipedia.org/wiki/Liberalt_Centrum>,
>
> selv om dit libertarianske parti 'bruger' navnet; mon ikke I skulle tage

Fremskridtspartiet kan formentlig holde landsmøde i et mindre
forsamlingshus. CDs kan sikkert holde det samme sted.
Kristendemokraterne kan nok fylde et lidt større sal.
De øvrige - næsten selvdøde - partier kan afholde landsmøde i
partiformandens dagligstue!

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 03-11-06 16:21

> [...]

> <http://da.wikipedia.org/wiki/Liberalt_Centrum>,
>
> selv om dit libertarianske parti 'bruger' navnet; mon ikke I skulle tage

Foreslå det til formanden.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-06 16:51

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Foreslå det til formanden.

Er du ikke lidt tættere på ham? Jeg kender ikke engang hans navn ... for
det er da vist ikke en 'hun'?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 03-11-06 19:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er du ikke lidt tættere på ham? Jeg kender ikke engang hans navn ... for
> det er da vist ikke en 'hun'?

Læs dog partiets hjemmeside:

http://liberalisterne.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-06 19:28

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Læs dog partiets hjemmeside:
>
> http://liberalisterne.dk

Ligemeget - du er medlem hos dem, har du i hvert fald på et tidspunkt
skrevet, jer er /ikke/. Jeg ligger endda meget langt politisk fra dem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-11-06 17:26

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ligemeget - du er medlem hos dem, har du i hvert fald på et tidspunkt
> skrevet, jer er /ikke/. Jeg ligger endda meget langt politisk fra dem.

Jeg er ikek stikirenddreng for dine ideer om hvad partiet liberalistenr
skal gøre. Hvis du har nogle forslag, kan du sende dem til formanden på
ovenstående adresse.

Fra : gb

Dato : 06-11-06 05:40

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) wrote in

> Retsforbundet er skal stadig i live. De kører bare på lavt blus,
> lidesom Fremskridspartiet.

- og kommunisterne.

--
GB

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-11-06 14:57

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Drop venligst den bundske Kim-Larsen-attitude, PER.

Skal han så omstille sin attitude til Peter Bjørn Perlsø-attituden
som et lille luset anmelder-kryb magen til dig ?

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : @

Dato : 02-11-06 15:36

On Thu, 2 Nov 2006 10:11:16 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>
>=
>Af CHRISTIAN BJØRNSKOV, Adjunkt, ph.d., Nationaløkonomisk Institut,

det har sgu da været almen viden i mange år

/Albert Camus/

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 15:52

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> det har sgu da været almen viden i mange år

Tilsyneladende ikke i folketinget ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 02-11-06 16:26

On Thu, 2 Nov 2006 15:51:52 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Tilsyneladende ikke i folketinget ...

jo,

men hvem i folketinget tør gøre op med ulandsbistanden i dens
nuværende form, vedkommende ville da omgående blive udråbt til en
egoistisk selvfed racist

dansk erhvervsliv vil da også blive rasende hvis deres lukrative
statsstøttede dyre ulandsprojecter blev beskåret

/Albert Camus/

Fra : N_B_DK

Dato : 02-11-06 16:57

"@" <1[at]invalid.net> wrote in message
> men hvem i folketinget tør gøre op med ulandsbistanden i dens
> nuværende form, vedkommende ville da omgående blive udråbt til en
> egoistisk selvfed racist

Hvilket jo taler for at ulandsbistanden kun er for at opretholde et pænt
ydre, der er ingen gode reelle hensigter med det.

> dansk erhvervsliv vil da også blive rasende hvis deres lukrative
> statsstøttede dyre ulandsprojecter blev beskåret

Dem giver jeg generelt ikke meget for, mage til hyklere skal man lede længe
efter.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : @

Dato : 02-11-06 17:41

On Thu, 2 Nov 2006 16:57:14 +0100, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>Hvilket jo taler for at ulandsbistanden kun er for at opretholde et pænt
>ydre, der er ingen gode reelle hensigter med det.

netop

hvorfor ligger Tom's chokoladefrabrik i Danmark og ikke i Congo?

fordi der er 5 gange så meget importtold på færdig chokolade som på
kakaobønner

>Dem giver jeg generelt ikke meget for, mage til hyklere skal man lede længe
>efter.

sig til hvis du finder nogen

/Albert Camus/

Fra : Kim2000

Dato : 02-11-06 15:38

> [...]
>
> Burde dette ikke medføre at vi dropper den traditionelle ulandshjælp, og
> i stedet giver ulandene toldfri adgang til vore markeder?

Jo, det ville være det rigtige, men spørgsmålet er om du er parat til en
lavere levestandard. Vil du betale den reelle pris for at producere en
tomat, altså 5-7 kroner stykket, vil du betale 25 kroner for et rugbrød, vil
du betale 200 kroner for et håndklæde, vil du betale?

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 15:52

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> tomat, altså 5-7 kroner stykket, vil du betale 25 kroner for et rugbrød, vil
> du betale 200 kroner for et håndklæde, vil du betale?

Droppes landbrugsstøtten med de garanterede mindstepriser, vil madvarer
da blive billigere, og endnu billigere hvis fødevareimporten ikke blev
belagt med told ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 02-11-06 16:25

> Droppes landbrugsstøtten med de garanterede mindstepriser, vil
> madvarer da blive billigere, og endnu billigere hvis fødevareimporten
> ikke blev belagt med told ...

Nemlig landbrugsstøtten holder priserne kunstigt oppe, for at holde udefra
kommende varer væk fra markedet.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 17:29

N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> Nemlig landbrugsstøtten holder priserne kunstigt oppe, for at holde udefra
> kommende varer væk fra markedet.

Landbrugsstøtten holder priserne kunstigt oppe. Tolden holder udefra

Fra : N_B_DK

Dato : 02-11-06 19:15

> Landbrugsstøtten holder priserne kunstigt oppe. Tolden holder udefra
> kommende varer væk fra markedet ...

Ja ok, men pointen var alle disse tiltag er for at holde andre (dvs ikke EU
lande) udenfor markedet.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Kim2000

Dato : 02-11-06 19:30

> Ja ok, men pointen var alle disse tiltag er for at holde andre (dvs ikke
> EU lande) udenfor markedet.

Jamen, her er min pointe så

Selv da vi så de forfærdelig forhold for indiske arbejdere så påvirkede det
næppe vores købelyst. Hvis vi giver fri adgang til EU for ulande, så vil vi
ganske givet se fødevareproducenter og producenter i det hele taget løbe til
ulandene, hvor de ikke behøver betale løn (=dagsløn 7 kroner for dem der
tjener godt), ikke behøver miljøhensyn, ikke behøver tage hensyn til
arbejdsforhold osv osv. Det som jeg hører er man gerne ser mere af det i EU.
Og hvorfor? For at spare penge på indkøb - her og nu. Pengene vil strømme ud
af EU, EU bliver fattigere, EU får arbejdsløshed som i 30'erne og så kan man
lynhurtigt regne ud at kriminaliteten vil stige tilsvarende.

Jeg har det helt fint med at gennem tilskud sikre at vores vare er
produceret under gode arbejdsforhold og efter miljøhensyn.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 20:30

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Exactly.

> [...]
> af EU, EU bliver fattigere, EU får arbejdsløshed som i 30'erne og så kan man
> lynhurtigt regne ud at kriminaliteten vil stige tilsvarende.

Flytter produktion til ulandene vil det medføre højere løn og
levestandard i ulandene, og vi har da i hvert fald ikke taget skade af
at beklædnings- og skotøjsfremstillingen er flyttet ti Kina.

Kort sagt: Med din politik holdes ulandene nede i sølet.

> Jeg har det helt fint med at gennem tilskud sikre at vores vare er
> produceret under gode arbejdsforhold og efter miljøhensyn.

Industrien får nu ikke disse tilskud, og de konkurrencebegrænsende
tildrag EU laver for be klædnings- og skotøjsindustrien skader dansk
erhvervsliv, da det forlængst har flyttet produktionen til Kina og andre
lande, men naturligvis behold hovedsæde og udvikling her.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 02-11-06 21:01

> [...]
> erhvervsliv, da det forlængst har flyttet produktionen til Kina og andre
> lande, men naturligvis behold hovedsæde og udvikling her.

Igen må jeg spørge dig er du parat til lavere levestandard for at andre skal
få det bedre? Jeg ved godt det er "helt forkasteligt at sige det højt", men
det er det, som det handler om. Hvis Afrika skal have det bedre så er prisen
at vi får det ringere, er du parat til det? Jeg er ikke parat til at afgive
en tøddel af min levestandard. Ulandene ligger som de har redt, de kan vælge
enten at accepetere vores marked som det er eller de kan lade være. Hvis de
vil være mindre fattige kan de lade være med at optage lån for at købe
våben.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-06 09:52

> [...]

> vil være mindre fattige kan de lade være med at optage lån for at købe

Får ulandene mulighed for at eksportere billige varer til os, bliver vi
altså også rigere. Eller mener du at vi er blevet fattigere af at kunne
købe eksempelvis undertøj i Føtex til '8 dele for 100 kroner'?

Faktisk bliver vi rigere af en omlægning til mere 'videnstung'
produktion, samtidig med at der kommer turbo på udviklingen i ulandene.

Forudsat, naturligvis, at disse ulande har en fungerende social
kontrakt. At styreformen ikke er kleptokrati, og at man har et
uafhængigt og ikke-korrupt retsvæsen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 02-11-06 20:43

> [...]

> Jeg har det helt fint med at gennem tilskud sikre at vores vare er
> produceret under gode arbejdsforhold og efter miljøhensyn.

Du kan løse problemet med at stille krav til producernter i ulande og
ulande for at de kan få adgang til EU markedet:

1. Stil krav om minimums arbejdstagerrettigheder
2. Stil krav til arbejdsmiljøet
3. Stil miljøkrav
4. Stil krav til børnearbejde

Det er ikke i Danmark der kommer stor arbejdsløshed pga toldgrænsernes
fald, det er Sydeuropa der får problemerne, fordi de er dybt afhængige
af EU tilskud og lavteknologisk produktion. Der er en omstilling til en
mere know-how krævende produktion, der gør ondt! Men der er lange løb
ingen vej uden om og hvis vi alle gør det vi er bedst til, så bliver vil
alle rigere!

Fra : @

Dato : 02-11-06 20:21

On Thu, 2 Nov 2006 19:14:36 +0100, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>Ja ok, men pointen var alle disse tiltag er for at holde andre (dvs ikke EU
>lande) udenfor markedet.

EU er jo absolut ikke ene om at støtte landbrug

i Norge ydes massiv støtte

i USA gives der landbrugsstøtte

og i de lande der gerne vil ind på vore markeder gives støtten
indirekte i form af at der ikke opkræves grønne afgifter og der er
ikke begrænsninger i brug af pesticider og gødning

/Albert Camus/

Fra : Kim2000

Dato : 02-11-06 20:55

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> indirekte i form af at der ikke opkræves grønne afgifter og der er
> ikke begrænsninger i brug af pesticider og gødning

Netop. Vi kan jo bare se på hvordan det gik med værfterne. Sydkorea giver
massive tilskud til deres værfter, med andre ord så nedlagde vi vores egne
arbejdspladser for at give dem til Sydkorea. Og så skal vi da forresten slet
ikke bare så meget som tænke på hvordan skibene bliver skrottet
efterfølgende.

mvh
Kim

Fra : @

Dato : 02-11-06 21:04

On Thu, 2 Nov 2006 20:54:46 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>arbejdspladser for at give dem til Sydkorea. Og så skal vi da forresten slet
>ikke bare så meget som tænke på hvordan skibene bliver skrottet

de bliver da selvfølgelig skrottet under den største hensyntagen til
både miljø og arbejdernes sikkerhed,
her spiller penge slet ingen rolle, det drejer sig naturligvis om for
rederierne at alle hensyn tages - - - ikke sandt?

/Albert Camus/

Fra : Kim2000

Dato : 02-11-06 21:33

> [...]
> her spiller penge slet ingen rolle, det drejer sig naturligvis om for
> rederierne at alle hensyn tages - - - ikke sandt?

Eller sådan noget

mvh
Kim

Fra : @

Dato : 02-11-06 22:47

On Thu, 2 Nov 2006 21:32:40 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Eller sådan noget

jeps

mutinationale rederier er nemlig meget miljøbeviste og sætter altid
miljø- og menneskelige hensyn langt højere end hensynet til profitten

tror jeg nok

/Albert Camus/

Fra : Kim2000

Dato : 02-11-06 19:16

> Droppes landbrugsstøtten med de garanterede mindstepriser, vil madvarer
> da blive billigere, og endnu billigere hvis fødevareimporten ikke blev
> belagt med told ...

Hver eneste tomat du køber har et tilskud på 2 kroner, så kan man sige at
åbner vi grænserne så vil ulandenes lave løninger lynhurtigt gøre at vi ikke
dyrker tomater i EU, ergo kan vi altså forudse massiv arbejdsløshed i EU,
mere i skat, mere kriminalitet (da de to ting altid følges ad). Pengene vil
forsvinde ud af EU, dermed vil levestandarden sikkert stige rundt omkring i
verden, EU vil blive svækket og _din_ levestandard vil falde. Er det så en
pris du vil betale?

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 20:30

> [...]

> verden, EU vil blive svækket og _din_ levestandard vil falde. Er det så en

Er du ikke klar over at lønmodtagerne blot flytter erhverv?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 02-11-06 22:51

> Er du ikke klar over at lønmodtagerne blot flytter erhverv?

Dengang Aalborg Værft lukkede og slukkede var der 2000 ansatte, og
hovedparten af dem blev ansat på AUC som undervisere. For det offentlige er
umættelig efter ledige hænder. Parkinsons lov er gældende så længe der er
fire sider på et bord er der også plads til fire personer.

Mvh Kurt

Morderen fra vinbaren fik i dag sin dom på 12 års fængsel.
( Så kan det ikke undre at han har fået kniven. Wilstrup )

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-06 09:52

> [...]

> umættelig efter ledige hænder. Parkinsons lov er gældende så længe der er
> fire sider på et bord er der også plads til fire personer.

Naturligvis er de ansatte på Ålborg Værft ikke blevet til lektorer og
professorer på Ålborg Universitetscenter. Og naturligvis er en del af de
dengang ansatte kommet på efterløn.

Men yngre mennesker er blot skiftet til andre brancher. Og lad os så
slippe for fordomme om at eksempelvis faglærere på mureruddannelsen på
de tekniske skoler er - uproduktive.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 03-11-06 18:12

> [...]
>
> Men yngre mennesker er blot skiftet til andre brancher. Og lad os så
> slippe for fordomme om at eksempelvis faglærere på mureruddannelsen på

Hvorfor er de forhenværende ansatte fra Aalborg Værft ikke ansat i en
lektor-professor stilling på AUC-Aalborg Universitetscenter. For det lyder
ikke så socialistisk men så stærkt er der ingen der kan løbe, for det er
umuligt at ryste AUC af. For jeg mener at en der er ansat som
professor-lektor er ensbetydende med en forsker og så længe AUC har
eksisteret har alt forskning været målrettet på den dybe tallerken.

Jeg har aldrig omtalt teknisk skoler og der tilknyttet faglærer som snyltere
og uproduktive, for der er derfra samfundets lim kommer.

Mvh Kurt

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-06 19:22

> [...]

> professor-lektor er ensbetydende med en forsker og så længe AUC har
> eksisteret har alt forskning været målrettet på den dybe tallerken.

Som en københavner, der har gennemført og bestået en kandidatuddannelse
på Københavns Universitet normeret til seks år, kan jeg naturligvis ikke
udtale mig om forholdene på Ålborg Universitetscenter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 04-11-06 12:51

> Som en københavner, der har gennemført og bestået en kandidatuddannelse
> på Københavns Universitet normeret til seks år, kan jeg naturligvis ikke
> udtale mig om forholdene på Ålborg Universitetscenter.

Per Erik Rønne, du vil få svar på mangt og meget i dagens Hauges Hjørne "På
Bjerget". I Jyllands Posten.

Mvh Kurt

( Så kan det ikke undre at han har fået kniven. Wilstrup.)

Fra : Per Rønne

Dato : 05-11-06 04:53

Kurt H. Nedergaard <kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote:

> Per Erik Rønne, du vil få svar på mangt og meget i dagens Hauges Hjørne "På
> Bjerget". I Jyllands Posten.

Som jeg ikke kan se i dag ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : gb

Dato : 06-11-06 05:39

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in

> en lavere levestandard. Vil du betale den reelle pris for at producere
> en tomat, altså 5-7 kroner stykket, vil du betale 25 kroner for et
> rugbrød, vil du betale 200 kroner for et håndklæde, vil du betale?

Det koster ikke 5-7 kroner at producere én tomat, eller 25 kroner at
producere et rugbrød. Du er jo helt ude i hampen (som iøvrigt også er meget
billig at fremstille)...

--

GB

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-11-06 17:01

@ skrev:

> men hvem i folketinget tør gøre op med ulandsbistanden i dens
> nuværende form, vedkommende ville da omgående blive udråbt til en
> egoistisk selvfed racist

Det er godt at du selv kan se hvilken gruppe du tilhører.

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-11-06 22:51

Per Rønne skrev:

> [...]
> Hvorfor ikke bare gå over til:
>
> <http://www.40titude.com/dialog> ?
>
> Den p.t. bedste Windows-baserede newsreader, gratis for private.

Dit link virker ikke her.

Opdaterer den newsreader automatisk ?

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-06 09:52

<http://40tude.com/dialog/>

> Opdaterer den newsreader automatisk ?

Jeg indtastede linket efter hukommelsen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-11-06 08:22

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> Mange udviklingsprojekter fungerer, men vestens ulandshjælp er mere et
> smukt symbol på empati med verdens fattigste end en reel hjælp til

Det som ulandene mangler er havne, Jernbaner, veje, banker, politi og
domstole

Det som de så får er eksport støtte til Danske virksomheder.

Hvis man vil have at de selv gør noget så burte man kun støtte et land
af gangen, da der er så mange ting som skal virke inden at støtten
bliver overflødig.