Se hvordan staten spilder dine penge!
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 01-11-06 16:30

Omkostningerne for staten (læs: skatteyderne) for at uddanne en
skuespiller fra Statens Teaterskole i København er den nette sum af
1,378 millioner kroner!!!
Sammenlign med prisen på at uddanne følgende:
Dyrlæge: 967.000 kr.
Medicinsk Læge: 922.000 kr.
Civilingeniør: 778.000 kr.
(kilder: Kulturministeriet, Ministeriet for Videnskab,Teknologi og
Forskning)

Læs videre på:

http://markedspartiet.dk/

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk

Fra : @

Dato : 01-11-06 17:29

On Wed, 1 Nov 2006 16:30:00 +0100, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn
Perlsø) wrote:

> [...]
>Medicinsk Læge: 922.000 kr.
>Civilingeniør: 778.000 kr.
>(kilder: Kulturministeriet, Ministeriet for Videnskab,Teknologi og

hvor er spildet?

/Albert Camus/

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 01-11-06 18:35

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> hvor er spildet?

Tænk dig nu om, snabela. Læste du hvad der stod på markedspartiet.dk ?

Fra : @

Dato : 01-11-06 19:38

On Wed, 1 Nov 2006 18:34:52 +0100, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn
Perlsø) wrote:

>Tænk dig nu om, snabela. Læste du hvad der stod på markedspartiet.dk ?

jada,

men bare fordi man ikke umiddelbart kan måle og veje hvilken gavn en
skuespiller gør, betyder det sandelig ikke at skuespilleren ikke gør
stor gavn for folks sundhed

en velfremført Holberg-komedie kan sagtens være lige så helbredene som
en hel flok læger og en spandfuld piller

/Albert Camus/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-11-06 21:47

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> en velfremført Holberg-komedie kan sagtens være lige så helbredene som
> en hel flok læger og en spandfuld piller

Fuldstændig klartskuet analyse.

Desuden er et samfund måske rigere materielt uden skuespillere, ,men desto
fattigere mentalt uden samme skuespillere.

Desuden er få ting så gode til at holde en samfund sammen, som fælles
kultur.

/FL

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-11-06 00:18

@ wrote:
> en velfremført Holberg-komedie kan sagtens være lige så helbredene som
> en hel flok læger og en spandfuld piller

Det samme kan en velopført gang gøgl eller et godt band i Ungdomshuset
på Jagtvej 69, ikke dermed sagt at der er noget galt med at det
koster kassen at uddanne en skuespiller, jeg synes det er fint med
kultur af de fleste slagser, også den slags der foregår i Operahuset :)

// Hans
--
"There's only one place where we can get fresh salmon," he said,
"and it's closed on Sunday." "Of course," I snapped.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-11-06 10:39

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> jada,
>
> men bare fordi man ikke umiddelbart kan måle og veje hvilken gavn en
> skuespiller gør, betyder det sandelig ikke at skuespilleren ikke gør
> stor gavn for folks sundhed

Du tager pis på mig, ikke?

Kan en skuespiller operere kræftknuder væk fra en patients krop?

> en velfremført Holberg-komedie kan sagtens være lige så helbredene som
> en hel flok læger og en spandfuld piller

OK, nu ved jeg at du tager pis på mig.

Fra : @

Dato : 02-11-06 15:48

On Thu, 2 Nov 2006 10:39:22 +0100, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn
Perlsø) wrote:

>Du tager pis på mig, ikke?

nej overhovedet ikke

>Kan en skuespiller operere kræftknuder væk fra en patients krop?

nej, og skuespilleren kan heller ikke få et brækket ben til at gro
sammen hurtigere

men da de fleste sygdomme også har en psykisk side vil dygtige
skuespillere være medvirkende til hurtigere heldbredelse især hos folk
med depressioner og andre "ondt i livsgælden" sygdomme

>OK, nu ved jeg at du tager pis på mig.

og du må så være en af de personer som ikke mener at en naturoplevelse
er noget værd da dan ikke kan tappes på dåser og gøres til genstand
for en profitabel forretning

/Albert Camus/

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-11-06 15:51

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> [...]
> skuespillere være medvirkende til hurtigere heldbredelse især hos folk
> med depressioner og andre "ondt i livsgælden" sygdomme

Selvom jeg ikek afviser at visse kulturelle og kunstneriske udfoldelser
kan være gode, så sætter jeg nu min lid til lægerne, når det kommer til
at hele mine kropslige og mentale svagheder.

> og du må så være en af de personer som ikke mener at en naturoplevelse
> er noget værd da dan ikke kan tappes på dåser og gøres til genstand
> for en profitabel forretning

Hvis den er profitabelk, så lad den dog være drevet privat. Drop alt det
statsindblanding i private affærer og kulturlivet.

Fra : @

Dato : 02-11-06 20:17

On Thu, 2 Nov 2006 15:51:23 +0100, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn
Perlsø) wrote:

>Selvom jeg ikek afviser at visse kulturelle og kunstneriske udfoldelser
>kan være gode, så sætter jeg nu min lid til lægerne, når det kommer til
>at hele mine kropslige og mentale svagheder.

selv om jeg ikke afviser at visse læger kan være gode

så sætter jeg nu min lid til skuespillerne

så drop al den ofentlige støtte til læger og sygehuse

/Albert Camus/

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-11-06 23:05

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> selv om jeg ikke afviser at visse læger kan være gode
>

> så sætter jeg nu min lid til skuespillerne
>
> så drop al den ofentlige støtte til læger og sygehuse

Enig. :)

Fra : Rado

Dato : 02-11-06 20:53

Perlsø) wrote:

>Kan en skuespiller operere kræftknuder væk fra en patients krop?

Forfatteren Noman Cousins helbredte sig selv for en dødelig sygdom ved
at isolere sig på et hotelværelse og se en masse sjove film:

"Cousins is often described as the man who laughed his way to health,
a simplified explanation of the controversial healing method the
author/editor employed when he was diagnosed in the mid-1960’s as
having ankylosing spondylitis. The degenerative disease causes the
breakdown of collagen, the fiberous tissue that binds together the
body’s cells. Almost completely paralyzed, given only a few months to
live, Cousins ordered himself checked out of the hospital. He moved
into a hotel room and began taking extremely high doses of vitamin C
and also exposed himself to equally high doses of humor.

Slowly Norman regained use of his limbs. As his condition steadily
improved over the following months, Cousins resumed his busy life,
eventually returning to work full-time at the Saturday Review. Cousins
detailed his journey in 'Anatomy of an Illness.' "

http://www.potentialsmedia.com/NormanCousins.html

"In the 1960s Cousins had an experience that changed his life and
that, at the same time, reinforced some of his deepest convictions
concerning the nature of the human being. Stricken with a crippling
and life-threatening collagen disease, Cousins followed a regimen of
high doses of vitamin C and of positive emotions (including daily
doses of belly laughter), all in consultation and partnership with his
sometimes skeptical physicians. He chronicled his recovery in the
best-selling 'Anatomy of an Illness as Perceived by the Patient:
Reflections on Healing and Regeneration', published in 1979. In the
book, generalizing from his own experience and research, he affirmed
that "the life force may be the least understood force on earth" and
that "human beings are not locked into fixed limitations. The quest
for perfectibility is not a presumption or a blasphemy but the highest
manifestation of a great design." "

http://www.harvardsquarelibrary.org/unitarians/cousins.html

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : gb

Dato : 06-11-06 05:48

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in

> Forfatteren Noman Cousins helbredte sig selv for en dødelig sygdom ved
> at isolere sig på et hotelværelse og se en masse sjove film:

LOL! Så kender vi Rado igen!

--
GB

Fra : Kim2000

Dato : 02-11-06 21:07

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Du tager pis på mig, ikke?
>
> Kan en skuespiller operere kræftknuder væk fra en patients krop?

Nu er det jo pjattet at tale om det. Naturligvis vil landet være fattigt
hvis vi ikke har kultur og da Danmark nu engang er et lille sprogområde må
vi naturligvis også uddanne skuespillere og dette vil nødvendigvis sikkert
også være dyrere end i fx USA og Frankrig. Fred være med det. Men man kan da
sagtens spørge sig selv om hvorfor det skal koste 1.4 million per styk, og
hvorfor det skulle være nødvendigt med 3 skoler for så få elever. Der må da
være en masse adminstration der kan spares på.

I stedet for at bare råbe nedskæring må man håbe at politikerne stiller de
samme spørgsmål til rektorene og for en gangs skyld måske rent faktisk
læser/hører deres svar (hvilket de nok ikke gør).

mvh
Kim

Fra : #2066

Dato : 01-11-06 19:40

On Wed, 01 Nov 2006 18:34:52 +0100, Peter Bjørn Perlsø wrote:

> "@" <1[at]invalid.net> wrote:

[..]

> Tænk dig nu om, snabela. Læste du hvad der stod på markedspartiet.dk ?

Noget skatteklynkeri, men ikke nogen dokumentation af spild
i forbindelse med uddannelsen af skuespillere.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-11-06 10:39

#2066 <neslein@hotmail.com> wrote:

> [..]

> Noget skatteklynkeri, men ikke nogen dokumentation af spild
> i forbindelse med uddannelsen af skuespillere.

Well, for nogen mennesker er det også for meget forlangt at tro at de
kan tænke over tingene. Nudge, nudge.

Fra : Kim2000

Dato : 01-11-06 19:04

> [...]
> Medicinsk Læge: 922.000 kr.
> Civilingeniør: 778.000 kr.
> (kilder: Kulturministeriet, Ministeriet for Videnskab,Teknologi og

Fint! Vi skal have gode skuespillere, at uddanne 24 om året er nok også
ganske fint, bliver det meget mindre bliver det jo helt til grin, men man må
da spørge sig selv om det er nødvendigt med 3 skoler til hver at uddanne 8
elever om året. Det må være nok med 1, alene der må der kunne spares en hel
del kroner. Man kan fx kun blive dyrlæge i København, og hvis man er
interesseret nok rejser man vel efter det. Og der er forresten ingen
naturlov der siger at den skulle ligge i København.

Mens vi er ved uddannelse, så gav et styk lærerstuderende 75.000 kroner i
blok tilskud per semester (seks måneder), i 2005 var beløbet 75.000 kroner.
Altså godt og vel 10% mindre end i 2000.

mvh
Kim

Fra : Bertel Brander

Dato : 01-11-06 19:59

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> Omkostningerne for staten (læs: skatteyderne) for at uddanne en
> skuespiller fra Statens Teaterskole i København er den nette sum af
> 1,378 millioner kroner!!!

Det virker meget billigt.
Jeg kan ikke se at det skulle være et problem.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : @

Dato : 01-11-06 20:41

On Wed, 01 Nov 2006 19:58:44 +0100, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Det virker meget billigt.
>Jeg kan ikke se at det skulle være et problem.

problemet er at nogen sammenligner æbler og bananer

at det koster penge at uddanne folk er ingen hemmelighed,

men hvad koster det på længere sigt at lade være

vi ville da være fattige uden skuespil film ballet og musik

og da det danske sprog på verdensplan er temmelig ubetydeligt har de
udøvende skuespillere svært ved at agere på 100% kommerciel basis
og derfor må vi hvis vi vil bevare lidt dansk egenart betale en smule
til dette

/Albert Camus/

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-11-06 10:39

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> problemet er at nogen sammenligner æbler og bananer
>
> at det koster penge at uddanne folk er ingen hemmelighed,
>
> men hvad koster det på længere sigt at lade være
>
> vi ville da være fattige uden skuespil film ballet og musik

Jeg har aldrig været i teatret, og det er lang tid siden jeg har set en
dansk film jeg synes om.

Korte af det lange, jeg og m in familie er fattiogere, fordi vi over
skat og moms skal betale til disse latterlige "kuturforetagender".

> [...]
> udøvende skuespillere svært ved at agere på 100% kommerciel basis
> og derfor må vi hvis vi vil bevare lidt dansk egenart betale en smule

Det er jeg overbevist om at folk nok selv skal formå uden statslig
støtte.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-11-06 10:39

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Det virker meget billigt.
> Jeg kan ikke se at det skulle være et problem.

Naturligvis er det billigt når regningen sendes videre til andre.