Viden=blær/viden med gavn (fx antiløgn)
Fra : Bo Warming

Dato : 01-11-06 05:45

Viden=blær/viden med gavn (fx antiløgn)

Der stor respekt om min lærde familie, selv i sandkassen da jeg var 5,
og min mor var veninde med de andre børns mødre.

Jeg imponerede min mor ved tidligt at være "lærd" og voksenagtig og
huske navne på alt, så overfor legekammeraterne i sandkassen opdigtede
jeg navne på sten og dyr og fik respekt ud af dette løgnagtige blær.

Tyv tror hvermand stjæler , og når de gør det, så er tyven god til at
gennemskue, for han har selv prøvet, og jeg er tidligt blevet skeptisk
overfor videnskab , der opreklamerer sig selv.

Derfor kan jeg følge Nietzsches anti-moralisme, der bl.a. bygger på
skepsis overfor præsters og andre højtuddannede indbildskhed.

Ved at have stort ordforråd og ved at kunne udtale sig overbevisende
præcist om visse nyttige ting - fx håndværkere, der kan navne på
bygningsbeslag - opnår de lærde respekt udover, hvad er berettiget.

Jesus afslørede de skriftkloge i templet, hvis pedantiske ordkløveri
om moselovens lovjungle var dum. "Loven skal være for menneskene, ikke
for Gud" indvendte denne kritiker af lovreligion.

Tilsvarende bør al uddannelse være produktionsgavnlig og føre til
handling.

Kvantesnak bør være rettet mod bedre elektronik, og ikke være
snobberi, og at folk ved en masse, bliver de ikke mere moralske af.

Alle bør bekæmpe løgn, incl snobberi.

Mudderkast baseres ofte på, at man selv ved nogle detaljer som den
anden ikke ved. Går man efter bolden og ikke manden, så holder man den
saglige logik klar af personangreb.